tips/wensen voor de Hypex stand alone 6 kanaals DSP

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

tips/wensen voor de Hypex stand alone 6 kanaals DSP

Berichtdoor Henkjan » wo 19 mei 2010, 9:49

in een ander topic, Matthijs_Hypex schreef:Goed opgemerkt, op DIYAudio.com is inderdaad een thread gestart met opmerkingen/suggesties voor de high-end module waar we op dit moment mee bezig zijn, http://www.diyaudio.com/forums/digital-line-level/164277-hypex-dsp-module-s.html. Misschien ook een plan voor ZBA? We staan altijd open voor suggesties...

bij deze dus!

even wat citaten uit t DIYAudio topic alvast:

op DIYAudio, sek schreef:In an integrated module (as in fully equipped) I don't look for much more than the anticipated [url="http://www.hypex.nl/docs/PSC2.400.pdf"]PSC2.400[/url], as I'm advocating balanced signal handling as well as professional connectivity. I'll have to criticize the panel size, though, as the mounting dimensions are way too large in order to fit into a compact stage speaker box or monitor - at least according to my taste.

The lineup would indeed have to be completed by an accompanying subwoofer module, though. I can see this coming as soon as Hypex managed to finish their higher power SMPS products.

A module with a three way configuration for full range speakers would be nice, too. But Hypex already knows this from many DIYers... ;)

------------

As far as my requirements go, it's the DSP module development that bugs me here. Hypex already has got a well done implementation of a dedicated audio DSP (with reduced computing power and fixed audio firmware) integrated into ready made products like the [url="http://www.hypex.nl/docs/AS2.100/Manual%20AS2.100%20V1.2.pdf"]AS2.100[/url], but has no plans to release this one as a separate product.

I can see an opportunity missed here. I would buy it. Many speakers don't require full-fledged six-channel universal processing. OTOH, many speakers require their own built-in module, though.

A six-channel board couldn't go into an active speaker (or subwoofer), as this wouldn't make a lot of sense when it comes to signal routing and cabling. Thus, it would be a product for a preamp or an integrated multi-channel amplifier.

So, basically, I foresee a gap in the lineup. Speaking of me, I won't buy the AS2.100 for hifi speakers, as I'm never going to use a two-way setup without a woofer - either as a third crossover way in the box or in a separate subwoofer enclosure. OTOH, just buying many AS2.100 can't be the solution for DIY hifi, as this would be way more complicated (and less DIY) than just buying ready-made amplifiers and buying the DSP unit(s) from another manufacturer.

I'd wish for the small two-channel DSP module (and the accompanying digital I/O module) to be released separately.

op DIYAudio, qusp schreef:I for one would also be interested in a small 3 way board to be mounted in small monitors, that will be my next project whether it is hypex or another (perhaps a bit more DIY) solution. the hypex stuff does indeed sound and work great (not an owner, but friend of one) but I like to have more to do with something than just wire it up, but thats just me.

op DIYAudio, Henkjan schreef:my wish-list for the perfect stand alone DSP module:
  • full preamp replacement, so volume and source selection, plenty analog and digital inputs, the latter in all available formats (CD, SACD, DVD-A) and connections (coax, optical, USB, hdmi, etc) analog balanced and unbalanced, all high quality connectors enabling the use of high quality cables
  • a few presets (like audiophile, movie, party) for the DSP part selectable with the remote, with the chosen one remembered for each input
  • in the DSP a delay large enough to also use it with a corner woofer sat/sub system, so some 1 or 2m difference in location between channels
  • remote trigger for powering on the amps, an (optional) relais switched power strip would be nice for this, or something in the other Hypex products to communicate with the DSP
  • expandable to a 7.1 (7.2) system for HT, accepting digital in from DVD or BR and able to decode the usual suspects as Dolby D, DTS, etc
  • the software has either a built in measurement module, and/or a good interface with e.g. Arta is possible, and/or good importing of measurement data (not only impulse, but also FRD). possibility to use averages of multiple measurements.
op DIYAudio, sergiof schreef:adding to the wishlist, it should have a digital out. that would give us at least two big advantages:
  • the chance of using a digital amp
  • the chance of using the ADC (backing up our LP/analog tape collection).

op DIYAudio, Henkjan schreef:on the 7.1: how about 5.1 then? what I mean is that is is able to decode movie sound from a DVD...

op DIYAudio, Colin schreef:As I've moved from my old hi-fi, I realise that all my input requirements are now digital. My wish-list is therefore very simple - a straightforward, two-channel preamp which accepts 3 or 4 digital inputs. has a remote control volume and a line output. If it has more outputs, that's fine. If extra outputs can be routed off to provide two-channel outputs to a poweramp in other rooms, even better.

op DIYAudio, sek schreef:As an example for how to offer a better product than the competition (and your former lineup), here's an important lack in Hypex' approach so far: multi platform compatibility! You shouldn't make the mistake to force your customers into using Windows 2000 style software any longer. Serving the Mac OS platform is one of today's requirements in a multimedia home, studio or broadcast environment. Serving the linux platform is one of today's requirements for integrated/embedded devices. Thus more OEM products aimed at the (semi-) professional or high end market would be possible.

Recommendation: make it platform independent. Use only (open) standards, a well thought out software architecture and develop separate UIs for different operating systems. With today's software development techniques this is easier than you might guess. Just think of the OEM (end user) market. People will have to use an interface (either hardware or software) in their everyday life. ;)

Digital output should at least not be prevented. Some DIYers (like me) might want to daisy chain (and interconnect) digital stages, AES/EBU might be necessary for this.

en dan de antwoorden van Matthijs:
op DIYAudio, Matthijs_Hypex schreef:Thanks, that's one thing we are searching for. The perfect solution to use the "same" board also as 2 two and 4 channel. And besides this we will also have to look for a good solution to make the board compatible/configurable with all of our other products, UcDxxxST/UcDxxxHG/ and OEM series together with either a linear or a switched mode power supply.

We do want to take some time for this so we won't have to disappoint some first buyers for missing features on they product.

op DIYAudio, Matthijs_Hypex schreef:Preamp replacement: We want to set up the board in blocks, on block is the DSP (2/4/6 channels) to which other universal boards can be connected to. For example a input routing board, for example one board with 1x Analogue and 1x AES inputs. And maybe an other board with 4x Analogue (balanced and unbalanced) in and 4xAES in etc. With this setup the user can even make his own dedicated input boards.
This should also be done for the other parts, compatibility with our SMPS-es, and control boards, with display or not, and different sizes.

Because we use an other DSP we are also able to increase the delay so that won't be a problem.

remote trigger > noted

expandable to a 7.1 > we are at the max of 6 outputs, we will not increase the number of channels

the software has either a built in measurement module, and/or a good interface> we will go for the seconds option, we want to make it FRD format compatible

it should have a digital out > I'm sorry but I don't think we will go for this option, at least not for now

op DIYAudio, Matthijs_Hypex schreef:Oke there are two kinds of digital outputs:
1 digital throughloop, meaning that the digital signal that goes in also comes out, without any processing, delay or channel selection.
This is the digital out that IS available on the new 6-channel DSP

2 You could also include a digital out after the DSP. But this means you also need the converters for this (one digital standard to AES/EBU standard) and you need processing for this.
This is the digital output that will NOT be available on out hardware

Martijn H

Re: tips/wensen voor de Hypex stand alone 6 kanaals DSP

Berichtdoor Martijn H » wo 19 mei 2010, 18:30

Nou er is natuurlijk al veel gezegd in het 1e topic. Ik kwam met het idee om de volume en bron regeling in master slave config. te maken, zodat uit te breiden is naar 2*6=12 kanalen. Daar is heel veel gehoor naar vanuit dit forum zoals is gebleken. De optie om de volume op een aparte analoge ingang te bypassen, zodat hij makkelijk integreert met een AV receiver is ook al geopteerd.

Zijn deze dingen nou al meegenomen, of wordt dit nu meegenomen in de software?

Is voor mij wél handig om te weten, zodat ik niet maanden wacht op gebakken lucht! :twisted:
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

b_force

Berichtdoor b_force » wo 19 mei 2010, 19:03

Ik hoop dat de interface van de software een stuk beter wordt.

Zo is het importeren van gemeten curves een beetje omslachtig.
Loop de grafiek tot 100kHz door?
Is het sowieso wel handig als de gebruiker de grafiek kan aanpassen.
Is het ook handig als de gebruiker ook de curves aan kan passen. (De gefilterde curve is nu bv vetgedrukt.)
Zit er in het programma een bug waardoor soms ineens de Q verandert.
Nog wat meer van zulke dingen :P

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » wo 19 mei 2010, 19:09

Ik wens alles wat jullie ook wensen plus dat het ook werkt op een Apple!
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics

Berichtdoor Hypex_support » do 20 mei 2010, 9:17

Zo is het importeren van gemeten curves een beetje omslachtig.

Klopt, we gaan voor het importeren van het standaard FRD formaat.

volume en bron regeling in master slave config

Staat genoteerd, voor de AS2 willen we dit ook al gebruiken. Hierdoor wordt het ook mogelijk om gain verschillen tussen de ingangen te compenseren.

Is het ook handig als de gebruiker ook de curves aan kan passen

Zou je die kunnen toelichten? De grafieken zijn het resultaat van je filterinstellingen. Gemeten waardes zijn niet aan te passen, wel staat een overal gain aanpassing voor de geimporteerde metingen op de lijst. Het is niet ondenkbaar dat je laag op een ander niveau meet dan je hoog.

Is het sowieso wel handig als de gebruiker de grafiek kan aanpassen

Hoort hier een vraagteken achter??

b_force

Berichtdoor b_force » do 20 mei 2010, 12:26

Matthijs_Hypex schreef:
Is het ook handig als de gebruiker ook de curves aan kan passen

Zou je die kunnen toelichten? De grafieken zijn het resultaat van je filterinstellingen. Gemeten waardes zijn niet aan te passen, wel staat een overal gain aanpassing voor de geimporteerde metingen op de lijst. Het is niet ondenkbaar dat je laag op een ander niveau meet dan je hoog.

Is het sowieso wel handig als de gebruiker de grafiek kan aanpassen

Hoort hier een vraagteken achter??

Met de eerste bedoel ik dat dat de gebruiker de kleuren kan aanpassen, de dikte etc.

Bij de tweede hoort geen vraagteken :P
Het is gewoon handig dat je een grafiek kunt instellen.
Soms wil je een wat grote schaal, soms wat kleiner.
Het zijn opties die allemaal niet bijster moeilijk te implementeren zijn, maar waarvan het een stuk fijner werken wordt.

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 20 mei 2010, 12:40

Als ik vragen mag, wat voor type filtering doet dit? IIR of FIR? En is er een maximum aantal "filter blocks" beschikbaar of worden alle filters gecombineerd tot 1 impulsrespons, zoals je bij BruteFIR zou doen? Flexibele filtering met de mogelijkheid om eindeloos verschillende typen filters toe te voegen, alsmede delays, zou voor mij erg belangrijk zijn.

Ook zou het handig zijn om meerdere inputs op 1 output te kunnen combineren, bijv. voor een LFE kanaal met satellieten in "small".

En het accepteren en decoden van meerkanaalsformaten en de mogelijkheid om meer kanalen toe te voegen (master/slave) zouden erg handig zijn. Zo heb je een welhaast universele, flexibele DSP die ook geschikt is voor een volledig actief surround systeem.

Ben ik nu veeleisend? :lol:

bertor

Berichtdoor bertor » do 20 mei 2010, 15:00

Ronkel schreef:Ben ik nu veeleisend? :lol:

Ja, breng nu maar gewoon een ATOM-based pc-tje met webfilter op de markt :)

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 20 mei 2010, 17:54

bertor schreef:
Ronkel schreef:Ben ik nu veeleisend? :lol:

Ja, breng nu maar gewoon een ATOM-based pc-tje met webfilter op de markt :)

Kan best. Moeten we alleen nog een geschikte commerciele geluidskaart kiezen en iets maken waardoor we op z'n minst de input voorzien van een galvanische scheiding.

Heb je alleen nog geen surround-input.

Hypex_support

Berichtdoor Hypex_support » vr 21 mei 2010, 8:14

Ronkel schreef:Als ik vragen mag, wat voor type filtering doet dit? IIR of FIR? En is er een maximum aantal "filter blocks" beschikbaar of worden alle filters gecombineerd tot 1 impulsrespons, zoals je bij BruteFIR zou doen? Flexibele filtering met de mogelijkheid om eindeloos verschillende typen filters toe te voegen, alsmede delays, zou voor mij erg belangrijk zijn.

Ook zou het handig zijn om meerdere inputs op 1 output te kunnen combineren, bijv. voor een LFE kanaal met satellieten in "small".

En het accepteren en decoden van meerkanaalsformaten en de mogelijkheid om meer kanalen toe te voegen (master/slave) zouden erg handig zijn. Zo heb je een welhaast universele, flexibele DSP die ook geschikt is voor een volledig actief surround systeem.

Ben ik nu veeleisend? :lol:

Wij hebben nu 10-15 (nog exact te bepalen) biquads per kanaal achter elkaar staan. Er is ook nog ruimte voor FIR en de mogelijkheid voor nog een extra DSP in serie voor nog meer FIR. Hoeveel dit kan zijn moeten we nog bekijken want dit hangt mede af van de overige code.

Het is de bedoeling dat we 2^6 keuzes krijgen voor de kanaalselectie. Maar de ingangen blijven beperkt to stereo.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 21 mei 2010, 10:01

Gaan jullie trouwens bij de 6-kanaals versie ook weer de ADAU1702 gebruiken?
Je zou er dan twee van moeten hebben. Lijkt me wat onlogisch.

Of sturen jullie de digitale kanalen uit met een paar DAC's?

Hypex_support

Berichtdoor Hypex_support » vr 21 mei 2010, 12:05

b_force schreef:Gaan jullie trouwens bij de 6-kanaals versie ook weer de ADAU1702 gebruiken?

Nee hier zit een sterkere dsp van TI op, meer processingpower en hogere samplerate. Ook de conversie gebeurd met aparte convertoren wat weer ten goede komt van de audio kwaliteit.

b_force

Berichtdoor b_force » vr 21 mei 2010, 12:32

Matthijs_Hypex schreef:
b_force schreef:Gaan jullie trouwens bij de 6-kanaals versie ook weer de ADAU1702 gebruiken?

Nee hier zit een sterkere dsp van TI op, meer processingpower en hogere samplerate. Ook de conversie gebeurd met aparte convertoren wat weer ten goede komt van de audio kwaliteit.

Moet ik dan denken aan de TMS320 reeks ofzo (dat zijn er nogal wat :P )?
Ook wel de Aureus DSP's, bijvoorbeeld de DA710B

Of "gewoon" een TAS3108 ?

Hypex_support

Berichtdoor Hypex_support » vr 28 mei 2010, 8:42

b_force schreef:
Matthijs_Hypex schreef:

Moet ik dan denken aan de TMS320 reeks ofzo (dat zijn er nogal wat :P )?
Ook wel de Aureus DSP's, bijvoorbeeld de DA710B

Of "gewoon" een TAS3108 ?

:) De laatste, dat is voor ons met deze toepassing voldoende! Daarnaast is er voorlopig nog de optie om er een 2e voor te zetten, in serie. Hiermee zou je roomcorrectie kunnen doen en daar heb je dan een volledige TAS voor. Maar afhankelijk van de vraag kan deze ook komen te vervallen.

bertor

Berichtdoor bertor » vr 28 mei 2010, 9:30

Roomcorrectie in het laag is een must. Het is eigenlijk de enige manier om in een normale huiskamer zonder enorme akoestische aanpassingen strak laag te krijgen, meestal lukt dat al met het onderdrukken van de sterkste kamerresonanties.

Voor het filteren van meerwegluidsprekers blijft passief naar mijn idee een goede optie, dat is met relatief weinig kennis van electronica te doen. Een roomcorrectiefilter kan niet passief, dat moet actief met DSP of met opamps. Vooral dat laastste is voor veel mensen nog een brug verder dan passief filteren van meerwegluidsprekers, dus door de DSP hierin te voorzien creeer je juist enorme meerwaarde...

b_force

Berichtdoor b_force » vr 28 mei 2010, 14:20

Ik ben meer voorstander van (noem het) hybride.
Mid en laag actief doen, mid hoog passief.
Volledige DSP zie ik echt niet de meerwaarde van in.
Sterker nog, de enige reden dat ik een DSP zou willen, is enkel om die kamer correcties (= vooral notches) te doen.
Kan ook met opamps, maar is lastig in te stellen en aan te passen.

Passief filteren tussen mid en laag (zeg rond de 250-300Hz) is gewoon een hoop gedoe.

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » vr 28 mei 2010, 14:47

Of een actieve oplossing beter is dan een passieve is hier niet ter sprake. Er worden tips gevraagd voor een dsp. Ik kan daarnaast genoeg situaties verzinnen waaruit de meerwaarde van een actieve oplossing voor hoogmid blijkt.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 28 mei 2010, 20:27

Volgens mij is er ook wel vraag naar aparte modules met roomcorrectie.
een passende mic aansluiten en dan de kamer op verschillende punten gaan uitmeten.
Beetje het principe van Lyngdorf..

Zou dit er überhaubt kunnen komen?
Of desnoods aparte DSP modules?
Daar is best wel vraag naar.. (denk maar aan de mooie minidsp)
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Hypex_support

Aan of uit

Berichtdoor Hypex_support » ma 14 jun 2010, 19:08

We krijgen voor de AS2 vragen of hij ook automatisch aan kan springen als de 230 schakelaar wordt overgehaald. Antwoord hierop is nee, keuze is gemaakt voor een standbystand. Maar nu hebben we de PSC, welke automatisch opstart en dus geen standby heeft, of er ook een optie is om hem op afstand aan te kunnen zetten.

Open vraag voor mogelijke gebruikers is "Wat zouden jullie willen?":
A: Standby functie, en dus aanzetten via afstandsbediening
B: Altijd aan, power er op is aan
C: Door externe trigger (onder andere vanuit een MM-audio minipre)
D: Overige?

Nu moeten we nog bekijken hoe we het één en ander kunnen gaan oplossing voor een eventuele standby stand, in verband met toekomstige low power eisen 1Watt in standby, maar we staan open voor suggesties.

just-sounds
Ook commercieel actief

Berichtdoor just-sounds » ma 28 jun 2010, 13:01

C met jumper/schakelaar mogelijkheid naar B

Groet

Boy

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 jul 2010, 15:55

is er al een planning die openbaar te maken valt?

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » di 27 jul 2010, 17:07

Henkjan schreef:is er al een planning die openbaar te maken valt?

Jazeker!

Half september is de planning.... ;)

Jan-Peter

just-sounds
Ook commercieel actief

Berichtdoor just-sounds » zo 08 aug 2010, 12:33

Klinkt goed!

Als je er met 3 van deze beestjes surround Master/slave van kunt maken is het precies wat ik zoek!!

BertDB

Re: Aan of uit

Berichtdoor BertDB » zo 08 aug 2010, 12:42

Matthijs_Hypex schreef:We krijgen voor de AS2 vragen of hij ook automatisch aan kan springen als de 230 schakelaar wordt overgehaald. Antwoord hierop is nee, keuze is gemaakt voor een standbystand. Maar nu hebben we de PSC, welke automatisch opstart en dus geen standby heeft, of er ook een optie is om hem op afstand aan te kunnen zetten.

Open vraag voor mogelijke gebruikers is "Wat zouden jullie willen?":
A: Standby functie, en dus aanzetten via afstandsbediening
B: Altijd aan, power er op is aan
C: Door externe trigger (onder andere vanuit een MM-audio minipre)
D: Overige?

Nu moeten we nog bekijken hoe we het één en ander kunnen gaan oplossing voor een eventuele standby stand, in verband met toekomstige low power eisen 1Watt in standby, maar we staan open voor suggesties.

ik zou opteren voor de A, zoals je bij veel toestellen hebt.
C zou als optie ook handig zijn.
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Maurice01
Ongeldig account: voor behoud graag spoedig een werkend mailadres invullen.

Berichtdoor Maurice01 » zo 08 aug 2010, 19:07

Optie D.

De optie's A, B en C mogelijk maken, dan kan je later zelf kiezen welke jij het beste vind.

Terug naar “Persberichten”