Let Op: de Alpair 10 is geen sub!

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Let Op: de Alpair 10 is geen sub!

Berichtdoor Henkjan » do 25 aug 2011, 12:24

Peter, je trekt het nu in het belachelijke. Iets als een draaitafel is meerdere ordes van grootte kwetsbaarder, laten we wel een beetje realistisch blijven ajb. Er zijn duizenden Alpair10's in gebruik, en de meeste daarvan full-range. En die blijven (bijna) allemaal heel. Zie het filmpje waarmee dit hele verhaal gestart is.

Want de reden dat dit draadje gestart is, is omdat Mark Fenlon geschrokken was van het filmpje en z'n klanten wilde waarschuwen dat je de Alpair's ondanks dat ze goed laag kunnen weergeven, dat ze niet als subwoofers behandeld moeten worden. Niets meer en niets minder.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 12:57

Wie trekt nou wat in het belachelijke. Ik reageer alleen maar op de toch wel erg vergoelijkende vergelijkingen en verhalen die je schrijft. Ik bekijk het gewoon als gebruiker net als anderen. En dan hebben ze onverwachte eigenschappen.

Daarvoor waarschuwen en dat het oppassen is met deze drivers, prima. Een heel verhaal er omheen breien met vergelijkingen met totaal andere gebruiksgoederen maakt het alleen maar verwarrend en wazig. Je zult maar een Ferrari met die Alpair10 speakers er in hebben denk ik dan als jouw verhaal zo lees :lol:
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 13:31

vinnie411 schreef:8.5mm one way = kennelijk moet je hier dan maar letterlijk 1 keer lezen. :lol:

:lol: :lol:

Vergelijking met de RS100 van Peter vind ik ook niet helemaal op z'n plaats.
Dat is een veel kleinere conus, waardoor daar de interne trilling en resonantie in de conus zelf heel anders liggen.

Ik vind het maar een raar verhaal, met name dit citaat:
Please remember guys, ALL full-rangers are low load drivers, especially those with ultra high efficiencies. Efficient box designs can deliver good quality musical bass without having to murder the drivers.

Gezien de specs, 8,5mm xmax en een Fs van 35Hz (de huidige op de website), mag je toch wel verwachten dat zo'n driver iets kan hebben.
8,5mm is toch een flinke uitslag.
Vermogen waar ze het over hebben is in dit geval niet relevant.

Het gebeurt echter wel meer dat de xmax veel te rooskleurig wordt opgegeven.
Vaak kun je dat zien aan de rolrand, die een uitslag nooit waar kan maken.
(dit bedoel ik niet specifiek enkel over Markaudio trouwens)

Ik vraag me ook, net als Ronkel, wat de xdamage is

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 13:42

b_force schreef:Vergelijking met de RS100 van Peter vind ik ook niet helemaal op z'n plaats.
Dat is een veel kleinere conus, waardoor daar de interne trilling en resonantie in de conus zelf heel anders liggen.

Trillingen en resonanties hebben daar toch niets mee te maken? Het gaat er om dat dat ook een dunne alu conus is die ik tegen en zelfs flink over x_max stuurde zonder dat de conus verkreukelde. Dan vervormd ie echt wel stevig en begint zelfs te ratelen.

Kortom je hoort dan duidelijk dat ie over zijn kunnen gaat en dat je niet verder moet gaan.
Peter de Jong

Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ

Berichtdoor Juoigâ » do 25 aug 2011, 14:39

b_force schreef:.... mag je toch wel verwachten dat zo'n driver iets kan hebben.
8,5mm is toch een flinke uitslag.
die 8½mm kunnen ze dus ook gewoon aan
MiniDSP, CSS

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » do 25 aug 2011, 15:04

De Markaudio drivers zijn de enige met een metalen conus die slechts in een dimensie is gekromd (kegelsegment). Alle andere metalen conussen waarmee ik bekend ben, zijn in twee dimensies gekromd (compound curve). Dat is inherent sterker.

vac
m8uh = w8uh

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 25 aug 2011, 16:31

Persoonlijk vind ik dat Markaudio beter had moeten waarschuwen hiervoor. Een product voor een eindgebruiker moet gewoon hufter-proof zijn, altijd. Een tafel bijvoorbeeld is in principe niet om op te staan, maar aan de andere kant weet je dat het wel een keer gaat gebeuren. Ik vind dat je de naam ontwerper niet waard bent als je niet op een dergelijke manier rekening met de gebruiker houdt.

Maar in dit geval is het misschien niet echt mogelijk om de driver hufter-proof te maken, dus is het goed dat er nu gewaarschuwd wordt.

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 16:37

Ik vind dat je de naam ontwerper niet waard bent als je niet op een dergelijke manier rekening met de gebruiker houdt.

Zo, mooi statement, die staat :lol: :lol:

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » do 25 aug 2011, 16:40

:D Jep. Het motto "Test it 'till it breaks" is er hier bij de opleiding IO bij ons ingestampt, met dit filmpje als voorbeeld:

[ Bekijk op youtube ]

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 16:44

Klopt, ik ken meerdere bedrijven die ook echt zo testen.
Flikker een apparaat gewoon honderd keer op de grond.
Kijk waar hij al eerste kapot gaat, en verbeter dat punt.

Gooi het daarna weer honderd keer op de grond en vergelijk dat met de eerdere test.

enz

Arno

Berichtdoor Arno » do 25 aug 2011, 17:03

Ik vind de kritiek echt helemaal nergens op slaan. Als je luidsprekers mishandelt gaan ze stuk. Dat geldt niet alleen voor de Alpair 10.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 17:03

Ronkel schreef:Maar in dit geval is het misschien niet echt mogelijk om de driver hufter-proof te maken, ................

Dat hoeft ook niet, losse speakers units zijn tenslotte halffabricaten. De implementatie ervan in een eindproduct moet het wel zijn.

Het is gebruikelijk dat bij een speaker x_limit of x_damage 2x x_max is. Daar mag je als gebruiker van uitgaan omdat dat normaal is. Een speaker begint dan duidelijk hoorbaar tegen te sputteren voordat ie stuk gaat. Dat is hier niet het geval lijkt het en moet duidelijk aangegeven zijn door de fabrikant wat dan wel die x_damage is. Dan weet je ook waar je aan toe bent.

Daarom goed dat er alsnog gewaarschuwd wordt. Maar wat meer info over hoe dan bij normaal gebruik niet over de grenzen te gaan, is wel wenselijk denk ik. Dan toch maar een crowbar of een gewone harde clamp schakeling in je speakers bouwen a la de Quad ESL's ?

[Edit]

Dit zijn geen gewone speakers Arno, dis zijn Alpair 10 speakers. Dit is niet het enige forum/draadje waar het aan de orde komt.
Peter de Jong

b_force

Berichtdoor b_force » do 25 aug 2011, 17:11

Arno schreef:Ik vind de kritiek echt helemaal nergens op slaan. Als je luidsprekers mishandelt gaan ze stuk. Dat geldt niet alleen voor de Alpair 10.

Nee, hoor, ik ken genoeg luidsprekers die je kunt mishandelen, maar dan nog zeker niet ECHT stuk zijn.

Het is een beetje wat Ronkel zegt, mocht er toevallig een keer een ongelukkig moment zich voordoen, dan is het gewoon prettig dat je spullen niet helemaal naar de knoppen zijn.

Ik ben van mening dat je dat ook mag verwachten van een luidspreker met dergelijke specs, uiterlijk en prijskaartje.
Dan komt er ook nog eens bovenop dat Markaudio vrij snel nieuwe revisies uitbrengt.
Dan moet je al helemaal zeer zuinig op je spullen zijn en hopen dat er niks defect gaat, gezien ze niet 1 op 1 uitwisselbaar zijn.

Dit zijn geen gewone speakers, dit zijn Alpair 10 speakers

:lol: :lol: :mrgreen:

aprilinee

Berichtdoor aprilinee » do 25 aug 2011, 17:36

Met een heel klein beetje nadenken had ik ook niet zo ver gegaan hoor.
35W speaker op een 110W versterker. En het volume deed al pijn aan mn oren. Vragen om problemen dus. In mijn geval is Markaudio niets te verwijten.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 18:25

Ja, dat is duidelijk. Maar begon het op een gegeven moment dan niet alarmerend te vervormen?

Als het zo verkreukelt dan kan het toch niet lekker meer klinken lijkt mij.
Peter de Jong

Arno

Berichtdoor Arno » do 25 aug 2011, 18:39

aprilinee schreef:Met een heel klein beetje nadenken had ik ook niet zo ver gegaan hoor.
35W speaker op een 110W versterker. En het volume deed al pijn aan mn oren. Vragen om problemen dus. In mijn geval is Markaudio niets te verwijten.

Doen ze het eigenlijk nog? Misschien zijn ze nu pas echt goed ingespeeld :lol:

aprilinee

Berichtdoor aprilinee » do 25 aug 2011, 19:08

Arno schreef:
aprilinee schreef:Met een heel klein beetje nadenken had ik ook niet zo ver gegaan hoor.

Doen ze het eigenlijk nog? Misschien zijn ze nu pas echt goed ingespeeld :lol:

Ze doen het nog.. en bij normale volumes hoor ik eigenlijk nog niets vervelends. Ze klinken nog steeds geweldig.
Als ik ze wat harder zet worden de bassen wel iets minder strak, maar dat kan ook verbeelding zijn.

aprilinee

Berichtdoor aprilinee » do 25 aug 2011, 19:09

Pjotr schreef:Ja, dat is duidelijk. Maar begon het op een gegeven moment dan niet alarmerend te vervormen?

Als het zo verkreukelt dan kan het toch niet lekker meer klinken lijkt mij.

Op het moment dat ik het fout hoorde gaan was het al te laat. Het ging nogal onbeheerst :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 25 aug 2011, 20:10

aprilinee schreef:Ze doen het nog.. en bij normale volumes hoor ik eigenlijk nog niets vervelends. Ze klinken nog steeds geweldig.
Als ik ze wat harder zet worden de bassen wel iets minder strak, maar dat kan ook verbeelding zijn.

Straks ga je ons nog vertellen dat het wel een verbetering is :lol: :lol: :lol:

Daar zit Markaudio dan met zijn waarschuwing :mrgreen:
Peter de Jong

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » do 25 aug 2011, 20:34

Volgens mij had RumoH nog alpairs 10 oude versie.
FOCAL

aprilinee

Berichtdoor aprilinee » do 25 aug 2011, 20:48

bas focal m180 schreef:Volgens mij had RumoH nog alpairs 10 oude versie.

Gevonden! dankje!
Ik zie dat gen.2 ook past, zonder bazel cover. Zouden die in Nederland verkrijgbaar zijn?
Morgen even simuleren of dat goed gaat..

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 25 aug 2011, 23:25

aprilinee schreef:Ik zie dat gen.2 ook past, zonder bazel cover.
die zit gelijmd, krijg je er niet af.

Candisa

Berichtdoor Candisa » vr 26 aug 2011, 15:02

vacuphile schreef:De Markaudio drivers zijn de enige met een metalen conus die slechts in een dimensie is gekromd (kegelsegment). Alle andere metalen conussen waarmee ik bekend ben, zijn in twee dimensies gekromd (compound curve). Dat is inherent sterker.
vac
Is hier trouwens een goeie (hoorbare!) reden voor?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat het eenvoudiger en dus goedkoper is, maar mocht dit voldoende opwegen tegen de nadelen, zou iedereen dit toch doen? Of toch minstens iedere fabrikant van goedkope luidsprekers (naar mijn mening behoort de Alpair 10 niet tot deze categorie overigens)...

Langs de ene kant vind ik het goed dat er van MarkAudio uit een waarschuwing komt, maar langs de andere kant ook wel veel makkelijker en goedkoper dan de Alpair 10 vanaf nul volledig te her-ontwerpen om dit probleem er uit te halen, en garantieclaims te beantwoorden met vernieuwde exemplaren in plaats van een "Don't say I didn't tell you..."

Ik zal welicht nooit het "Alpair-nirwana" bereiken met door mij gebouwde luidsprekers, maar na dit soort dingen te lezen en zien, ben ik toch blij dat ik nooit gesnapt heb wat iedereen ziet in breedbanders met imo grillige FR-grafieken... (Dit heb ik trouwens niet alleen bij MarkAudio, maar ook nog bij enkele andere, vaak nog duurdere 'high-end' luidsprekerfabrikanten zoals bvb Fostex...)

Isabelle

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » vr 26 aug 2011, 16:24

@Candisa,

Ik deel je mening ten aanzien van full range drivers, maar binnen deze categorie vind ik Markaudio wel tot de betere behoren. Op zich is de FR niet denderend, maar het is wel bruikbaar. Bovendien zijn de prijzen redelijk te noemen, zeker in vergelijking met andere aanbieders in dit marktsegment. Kortom, voor de liefhebbers van full range speakers is het een prima product.

Waarom Markaudio deze conus gebruikt en geen compound curve zou goed met de gehoormatige kwaliteit te maken kunnen hebben. Een compound curve levert namelijk wel een veel stijver geheel op, maar dat zou best wel eens ten koste kunnen gaan van een veel heftigere break up. Wat ik wel bijzonder van de Markaudio drivers vind is namelijk de afwezigheid van scherpe break up pieken en dalen in de gepubliceerde FR. De meeste drivers met een metalen conus hebben daar namelijk heftig veel last van, zodanig zelfs dat vaak behoorlijk scherp gefilterd moet worden om het onder controle te houden.

Vac
m8uh = w8uh

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 26 aug 2011, 21:05

Candisa schreef:Ik zal welicht nooit het "Alpair-nirwana" bereiken met door mij gebouwde luidsprekers, maar na dit soort dingen te lezen en zien, ben ik toch blij dat ik nooit gesnapt heb wat iedereen ziet in breedbanders met imo grillige FR-grafieken... (Dit heb ik trouwens niet alleen bij MarkAudio, maar ook nog bij enkele andere, vaak nog duurdere 'high-end' luidsprekerfabrikanten zoals bvb Fostex...)

Isabelle

vacuphile schreef:
Ik deel je mening ten aanzien van full range drivers, maar binnen deze categorie vind ik Markaudio wel tot de betere behoren. Op zich is de FR niet denderend, maar het is wel bruikbaar. Bovendien zijn de prijzen redelijk te noemen, zeker in vergelijking met andere aanbieders in dit marktsegment. Kortom, voor de liefhebbers van full range speakers is het een prima product.

Jullie zijn geen breedband liefhebbers .
Maar zo zijn de breedbandliefhebbers niet te spreken over meerweg systemen en al hun daarbij horende problemen .
Het gebeuren van een glade frequentie bij een speaker is maar een deel van een goede speaker.
Een meerweg heeft sterke punten die een breedband niet heeft en anders om geld dat ook.

Moraal van het verhaal zowel meerweg liefhebbers als breedband fanaten hebben gelijk.

En dan begin ik maar niet met de andere systemen waar mensen bij zweren oa , zo stijl of slap mogelijk filteren , hoorn - gesloten - oppen bafll.

Uiteindelijk heeft elk voordeel zijn nadeel.
De ultieme weergever bestaat niet .
FOCAL

Terug naar “Persberichten”