Let Op: de Alpair 10 is geen sub!

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

vacuphile
Ook commercieel actief

Re: Let Op: de Alpair 10 is geen sub!

Berichtdoor vacuphile » vr 26 aug 2011, 21:58

Bas focal,

Ik ben het helemaal met je eens, de een hoort de dingen zus, en de ander zo. Maar een ding is zeker, als ik ooit nog eens een breedbander bouw, dan is het met een Markaudio,

vac
m8uh = w8uh

Candisa

Berichtdoor Candisa » vr 26 aug 2011, 23:20

bas focal m180 schreef:Jullie zijn geen breedband liefhebbers .
Maar zo zijn de breedbandliefhebbers niet te spreken over meerweg systemen en al hun daarbij horende problemen .
Het gebeuren van een glade frequentie bij een speaker is maar een deel van een goede speaker.
Een meerweg heeft sterke punten die een breedband niet heeft en anders om geld dat ook.
...

Ik ben wel degelijk liefhebster van breedbanders, daarom liggen er hier ook 5 (binnenkort 6) TangBand W4-1337's op de plank...

Ik ben echter géén liefhebster van per sé alle hoorbare octaven uit 1 enkele driver proberen te halen. Dit kàn simpelweg niet!

Een gladde frequentie-curve is inderdaad maar een deel van een goeie speaker, mij zul je dan ook geen 120-bands equalizer zien gebruiken om de boel tot op 0,1dB glad te strijken... Maar dat neemt niet weg dat het wel een zéér belangrijk deel is van een goede speaker en een té bergachtige curve vermoeiend tot ronduit barslecht overkomt.

Ik ben dan ook voorstandster van het beste van de 2 werelden te combineren:
Een breedbander gebruiken over een zo breed mogelijk bereik, zodat de crossovers zo veel mogelijk op de rand van het bereik van de menselijke stem liggen en liefst nog daarbuiten, maar wel aangevuld met een (sub)woofer om de belastbaarheid van het geheel en de volheid in het laag een pak te verbeteren, en eventueel een leuke detail-tweeter er bij (ribbon, hoorn-supertweeter...).

Isabelle

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 26 aug 2011, 23:24

Kon je toch op de klassieke 3-deling: 30-300, 300-3K en 3K-20K (of hoger).

En dan zijn de eisen aan die breedbander ineens een stuk minder streng :D

bas focal m180 schreef:.........................
En dan begin ik maar niet met de andere systemen waar mensen bij zweren oa , zo stijl of slap mogelijk filteren , hoorn - gesloten - oppen bafll.

Mogen de ESL's niet mee doen? :? :mrgreen:
Peter de Jong

Candisa

Berichtdoor Candisa » vr 26 aug 2011, 23:42

Van het project dat in de lucht hangt zal het eerder 25-175, 175-6300, 6,3k-20k worden, waarbij de overgang naar de tweeter zo zacht mogelijk zal gehouden worden, dus die breedbander zal best zijn kunstjes mogen laten zien... euh, horen. : :)

We denken stiekem nog aan een ander projectje waarbij het crossoverpunt naar de woofer rond de 100Hz zal draaien en er misschien helemaal geen tweeter aan te pas zal komen :)

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 26 aug 2011, 23:52

Candisa schreef:Van het project dat in de lucht hangt zal het eerder 25-175, 175-6300, 6,3k-20k worden, waarbij de overgang naar de tweeter zo zacht mogelijk zal gehouden worden, dus die breedbander zal best zijn kunstjes mogen laten zien... euh, horen. : :)

We denken stiekem nog aan een ander projectje waarbij het crossoverpunt naar de woofer rond de 100Hz zal draaien en er misschien helemaal geen tweeter aan te pas zal komen :)

De theorie die je volgt is zeer goed ,nouja vindt ik dan , zoveel mogelijk uit een speaker en een beetje hulp in het laag en hoog.
Ik heb zelf jaren gespeelt met mijn knutsel 1 project waarbij de focal 7k audiom middetoon het bereik 200 tot 5000 moest doen.

Maarja we gaan ondertussen een beetje offtopic .

De fout die alpair maakt in mijn ogen is om de speaker te prijzen om zijn 8,5 mm x-max one way waardoor je dus sommige mensen prikkelt of uitnodigt die unit eens flink te laten wapperen en daardoor zijn membraam een nieuw vormpje krijgt als je net even te ver gaat.
FOCAL

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 aug 2011, 0:05

bas focal m180 schreef:De fout die alpair maakt in mijn ogen is om de speaker te prijzen om zijn 8,5 mm x-max one way waardoor je dus sommige mensen prikkelt of uitnodigt die unit eens flink te laten wapperen en daardoor zijn membraam een nieuw vormpje krijgt als je net even te ver gaat.

Nou, of je daarmee mensen uitnodigt weet ik niet maar er zit duidelijk geen veiligheidsmarge in. Dat is met een dergelijk gebruiksgoed niet goed en dat is jammer.
Peter de Jong

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » za 27 aug 2011, 0:54

Candisa schreef:
bas focal m180 schreef:Jullie zijn geen breedband liefhebbers .
Maar zo zijn de breedbandliefhebbers niet te spreken over meerweg systemen en al hun daarbij horende problemen .
Het gebeuren van een glade frequentie bij een speaker is maar een deel van een goede speaker.
Een meerweg heeft sterke punten die een breedband niet heeft en anders om geld dat ook.
...

Ik ben wel degelijk liefhebster van breedbanders, daarom liggen er hier ook 5 (binnenkort 6) TangBand W4-1337's op de plank...

Ik ben echter géén liefhebster van per sé alle hoorbare octaven uit 1 enkele driver proberen te halen. Dit kàn simpelweg niet!

Een gladde frequentie-curve is inderdaad maar een deel van een goeie speaker, mij zul je dan ook geen 120-bands equalizer zien gebruiken om de boel tot op 0,1dB glad te strijken... Maar dat neemt niet weg dat het wel een zéér belangrijk deel is van een goede speaker en een té bergachtige curve vermoeiend tot ronduit barslecht overkomt.

Ik ben dan ook voorstandster van het beste van de 2 werelden te combineren:
Een breedbander gebruiken over een zo breed mogelijk bereik, zodat de crossovers zo veel mogelijk op de rand van het bereik van de menselijke stem liggen en liefst nog daarbuiten, maar wel aangevuld met een (sub)woofer om de belastbaarheid van het geheel en de volheid in het laag een pak te verbeteren, en eventueel een leuke detail-tweeter er bij (ribbon, hoorn-supertweeter...).

Isabelle

Isabelle,

De TangBand W4-1337's die je daar hebt liggen - ik hoop dat je ze in de goede tijd hebt aangeschaft - zijn een goed voorbeeld van een metalen conus met een compound curve. De conus blijft lang werken als perfecte piston, en dan gaat het ook meteen na break up goed mis. Bij jouw W4's rond de 10K. Markaudio lijkt wat dat betreft hier minder last van te hebben, wellicht door de vorm van de conus. Nadeel is dat die vorm minder sterk is en dat de conus dus aardig kan self destructen als er een haartje te hard wordt gedraaid.

Over jouw ontwerp: ik zou nooit zo hoog filteren, om twee redenen. Je wilt zo ver mogelijk uit de buurt van de break up region blijven. 5K ligt daar maar 1 octaaf onder. De tweede is lobing. Naar mate de Xover f hoger ligt, moeten tweeter en woofer steeds dichter bij elkaar worden geplaatst om nare lobing te voorkomen. Ik zou zelf gaan voor iets van 2,5KHz, en dan een kleine goeie tweeter zoals de Peerless/Vifa OX20SC00 zo dicht mogelijk tegen de Tangbandjes aan.

Phasedraaiing is geen issue. Leuke test gaande op DIYaudio "John Curls Blowtorch P. II".

vac
m8uh = w8uh

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 27 aug 2011, 1:17

Wat bedoel je met de goeie tijd?
Er liggen hier 2 W4-1337SA's die ik een paar jaar geleden tweedehands heb gekocht, en 3 (binnenkort 4) W4-1337SD's die we nieuw hebben gekocht via Juoiga...

Dat goed mis gaan na de break-up van de TB W4-1337 valt best goed mee hoor, zeker bij de iets oudere SA's... Als je een tikkeltje off-axis er naar luistert, heb je er totaal geen last van eigenlijk.
5kHz zou geen enkel probleem mogen vormen en ik heb eigenlijk ook niet echt schrik van kruisen op 6,3kHz...
Dit is wat John Krutke er van vindt:
This is a very wide bandwith driver that could work as a small woofer, a dedicated midrange or even a full range driver provided a filter is used to tame the top end. This driver's breakup node above 10kHz does not propagate as harmonic distortion lower in frequency, meaning you can cross it over as high as you want. Harmonic distortion is merely average, but the smoothness of the response curve is class leading - a fair trade to many. This is a titanium cone, but it exhibits very "non-metal" behaviour due to the thin, light cone with exponential profile. Generally good value and consistency. It has a underhung voice coil that is vented under the spider, a cast frame and great build quality all around. Tested June 2007.

Lobing zal inderdaad de beperkende factor zijn, want jammer genoeg zijn de Fountek NeoCD1.0 tweeters niet erg klein (gelukkig wel de rechthoekige versie, die dus al ietsje compacter is dan de ronde)...

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 27 aug 2011, 11:36

Het gaat boven 10kHz inderdaad goed mis, maar dat is een kwestie van op de juiste manier filteren. Wat je nodig hebt, als je op 5kHz filtert, is een filter waarvan de steilheid sterk toeneemt na 10kHz. Dan is er geen enkel probleem. Je kunt dit bijvoorbeeld bereiken met een notch die het gebied tussen 10 en 20kHz bestrijkt.

Bron plaatje: http://www.zaphaudio.com
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 aug 2011, 11:53

Hmm, of je dat nu "goed mis" moet noemen?

De schaal van dat plotje is erg ruim, daardoor ziet het er dramatischer uit dan het is. De meeste rommel ligt onder de -25 a -30 dB. Die ruggen die je ziet op laag niveau boven de 10 KHz lijken duidelijk geen break-up verschijnselen maar meer baffle/diffractie-achtige resonanties. Als het resonanties zouden zijn in de conus zelf dan beginnen ze op T=0 op een veel hoger niveau.
Peter de Jong

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 27 aug 2011, 11:57

Is misschien wat overdreven inderdaad. Maar als je wilt combineren met een supertweeter dan blijft mijn aanbeveling staan vanwege het sterke oplopen van de curve boven 10kHz.
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 27 aug 2011, 12:45

Hoe het met passieve filtering in de praktijk correct aangepakt moet worden, bekijken we wel eens het zo ver is, maar het is inderdaad de bedoeling die bovenste octaaf flink te temmen, zodat 5k of 6,3kHz met een tweede of zelfs eerste orde filter gewoon goed gaat.

Die CSD-plot hebben we gisteren ook nog eens zitten bekijken, samen met deze van enkele "concurrenten", en ik vind toch ook dat spreken van een echte break-up toch lichtelijk overdreven is. De paar drivers in die test die het volgens CSD-plots over minstens even breed bereik beter lijken te doen, lijden aan bijvoorbeeld minder goede vervormingscijfers...
Iedere keer ik een test, review of vergelijking bekijk van 4" breedbanders, raak ik alleen maar meer overtuigd dat TangBand met de W4-1337 een zéér sterk product heeft neergezet...
(Laat ons hopen dat de nieuwste versie zonder het nu wel heel kostbare neodymium even goed presteert)

Isabelle

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 27 aug 2011, 13:07

Candisa schreef:Die CSD-plot hebben we gisteren ook nog eens zitten bekijken, samen met deze van enkele "concurrenten", en ik vind toch ook dat spreken van een echte break-up toch lichtelijk overdreven is. De paar drivers in die test die het volgens CSD-plots over minstens even breed bereik beter lijken te doen, lijden aan bijvoorbeeld minder goede vervormingscijfers...

Ja, anderen doen het beduidend beter, i.i.g. meettechnisch. Zulke rommel boven de 10 KHz is natuurlijk ook vervorming en relatief wel veel vanuit vervormingsperspectief.

Benieuwd waar je op uitkomt uiteindelijk. De Dayton RS100 meet ook veel schoner maar ook daar is het de moeite waard om het top hoog aan een extra tweeter over te laten. Het hoog knapt daarvan dan gewoon gehoormatig erg van op.
Peter de Jong

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 27 aug 2011, 13:34

Een wat ruw en oplopend hoog, maar zonder extreme THD zou ik geen vervorming durven noemen: als je het wat dempt en glad strijkt is er tenslotte niets meer van te merken...
Het hoog van een TB W4-1337 loopt ruim 10dB op, als je dit dempt, gaat de hele CSD-plot ook 10dB naar beneden in het hoog, waardoor er nauwelijks tot geen blauw en groen (1.5ms en meer) meer te zien is! :shock:
Dit zal in het eindresultaat een stuk mooier zijn dan een driver die minder gaat oplopen en pieken en dus minder gecorrigeerd moet, maar wel hogere THD-cijfers laat zien... :D

De Dayton RS100 is ons trouwens ook opgevallen, maar de F3 in de THD-grafiek valt wat tegen imo...

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » za 27 aug 2011, 14:14

Ik bedoel eigenlijk meer dit grafiekje:

Tangband-W4-1337SA-FR.gif

Het gaat om > 20 dB stijging in het hoog, die al begint bij 6K. Als je het filter laat inzetten bij 6K heb je minimaal een derde-orde filter nodig, alleen al om deze stijging ongedaan te maken. Vandaar ook mijn eerdere suggestie om minimaal 1 octaaf lager in te zetten met de filtering. Is ook beter kwa afstraalgedrag. Maar goed, ieder zijn ding.

vac
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m8uh = w8uh

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 27 aug 2011, 14:27

Je leest de verkeerde schaal af, je bent in de war met de schaal voor de impedantie. Het gaat maar om 10dB stijging, ik ben het verder helemaal eens met wat Candisa aangeeft. Deze tangband is een erg mooie breedbander!

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 27 aug 2011, 14:43

Het gaat inderdaad 'maar' om een stijging van een 10-tal dB over een breedte van 1 octaaf, beginnend bij ongeveer 6kHz.
We zouden moeten meten hoe het zit met de SD-versie die wij gaan gebruiken (die meting gaat over een oudere SA, waarvan we er trouwens ook 2 liggen hebben voor een ander project), aangezien TangBand voor deze een curve opgeeft die langer vlak blijft, maar daarna wel abrupter stijgt.

Mocht blijken dat de SD-versie toch gelijkaardig meet, is een derde orde filter op 6kHz mijn inziens quasi ideaal!
Het eindresultaat zou dan namelijk een nette +-6dB/oct afrol vanaf 6kHz zijn (een zachte overgang naar de tweeter dus), en een flink steile afrol vanaf +-15kHz (zodat het top-end detail enkel en alleen van de ribbon tweeter af komt zonder zich te mengen of interfereren met andere bronnen).

Ik vrees alleen dat we nu wel héél erg off-topic gaan, aangezien het hier over een project gaat waar geen MarkAudio driver aan te pas komt en het laag zal worden weergegeven door een 12" Peerless XXLS, wat wél een sub is :lol:

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » za 27 aug 2011, 14:47

Ok, back on topic svp!!! :mrgreen:

vacuphile
Ook commercieel actief

Berichtdoor vacuphile » za 27 aug 2011, 15:11

Jeroen,

Klopt, keek naar verkeerde schaal. Ook 12 dB stijging is nog steeds wel een beetje veel.

Vac
m8uh = w8uh

Candisa

Berichtdoor Candisa » za 27 aug 2011, 15:41

Klopt, over een breedte van 1 octaaf, dus...
Candisa schreef:is een derde orde filter op 6kHz mijn inziens quasi ideaal!
Het eindresultaat zou dan namelijk een nette +-6dB/oct afrol vanaf 6kHz zijn (een zachte overgang naar de tweeter dus), en een flink steile afrol vanaf +-15kHz (zodat het top-end detail enkel en alleen van de ribbon tweeter af komt zonder zich te mengen of interfereren met andere bronnen).

:wink:

rekenaar

Berichtdoor rekenaar » za 27 aug 2011, 17:37

Op dat videootje was duidelijk vervorming te horen.
Zelf heb ik als computer luidsprekers een paartje JX92 in 14dm3 basreflex boxjes ingebouwd met een resonantie frequentie van 40Hz. Als ik met een sinus van 60Hz de hoogste resonantie van de basereflex meet dan heb ik bij een spanning die 5W in de nominale weerstand zou geven de maximale lineaire uitslag bereikt. Eerst de hoogste resonantie gezocht in de impedantie kromme, die frequentie op mijn toongenerator ingesteld en dan het volume opdraaien tot ik vervorming hoorde.
Vervolgens met een latje de uitslag van de conus bekeken en opgemeten die kwam op 5mm uit een richting. Let op dit was maar bij 5W in de nominale weerstand.
Van deze luidspreker ingebouwd in een transmissielijn heb ik eens een recentie gelezen in een 'audiofiel' magazine, waarbij de recensist opmerkte dat bij aansluiting op een 2x50W versterker er te weinig bas uit kwam. Daarop heeft de resensist de transmissielijnen met de JR92 er in aangesloten op twee 750W buizen mono blokken en geconstateerd dat er toen wel genoeg bas uitkwam.
Ik kan me voorstellen dat Mark Audio zich tegen dit soort gekken moet weren!

Walt

Berichtdoor Walt » za 27 aug 2011, 17:45

Een te zware versterker bestaat niet. Een versterker van 50W die je in de clip jaagt is vele malen gevaarlijker dan een 250W versterker die een zuiver signaal afgeeft.

Qua uitslag van de konus vind ik eigenlijk dat de gebruiker dat een beetje zelf in de gaten moet houden, maar een fabrikant doet er mijns inziens goed aan een ''progessieve'' ophanging toe te passen dus eentje die meer weerstand gaat bieden bij grote uitslagen van de konus.

Groetjes Walter

rekenaar

Berichtdoor rekenaar » za 27 aug 2011, 17:52

Als je een versterker laat klippen dan wordt een deel van de energie omgezet in harmonische en die gaan de tweeter in bij een meerweg systeem daarom is een klippende versterker gevaarlijk. Een breed bander heeft daar geen last van bij hoge frequentie zal de oplopende impdantie van de spreekspoel het vermogen begrenzen. Op de video hoorde ik een berg intermodulatie vervorming wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het strak staan van de rolrand op de lage frequenties waardoor de hoge frequenties niet meer weer gegeven worden.

Casper

Berichtdoor Casper » za 27 aug 2011, 22:16

rekenaar schreef:Van deze luidspreker ingebouwd in een transmissielijn heb ik eens een recentie gelezen in een 'audiofiel' magazine, waarbij de recensist opmerkte dat bij aansluiting op een 2x50W versterker er te weinig bas uit kwam. Daarop heeft de resensist de transmissielijnen met de JR92 er in aangesloten op twee 750W buizen mono blokken en geconstateerd dat er toen wel genoeg bas uitkwam.
Ik kan me voorstellen dat Mark Audio zich tegen dit soort gekken moet weren!
Een buizenversterker maakt dat speakers wat voller/vetter klinken, dankzij de hoge uitgangsimpedantie en de manier waarop hij vervormt. Niet doordat hij een groter vermogen kan leveren.

Dat tweeters sneuvelen als de versterker clipt komt overigens door wat anders. Als de versterker net niet clipt kunnen de lage tonen nauwelijks harder, terwijl de hoge tonen nog wel verder versterkt kunnen worden. De extra harmonischen hebben ook een aandeel, maar dat is veel kleiner. Maar woofers en breedbanders zullen inderdaad niet zo snel kapot gaan door een clippende versterker.

rekenaar

Berichtdoor rekenaar » do 01 sep 2011, 16:27

Dat klopt, door de hoger uitgangsimpedantie zal op de 'bulten' in de impdantiekromme aan de lage kant er meer spanning over de luidpreker staan als bij de transister versterker met lage uitgangsimpedantie. Voor de frequenties aan de hoge kant van het spectrum geldt hetzelfde, de oplopende impedantie kromme zal ook meer hoog opleveren. Het een en ander is nog versterkt doordat de luidspreker zelf een lage nominale impedantie heeft van ca 4Ohm.
O:)

Terug naar “Persberichten”