Hypex Filter Design meetfunctie BETA

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Hypex_support
ZA-sponsor: Hypex Electronics

Hypex Filter Design meetfunctie BETA

Berichtdoor Hypex_support » vr 28 sep 2012, 11:39

Testers gezocht!

Hypex is bezig met het implementeren van een luidspreker-meetfunctie in de software (Hypex Filter Design) van onze DSP producten de AS2.100 en de PSC2.400/700 en toekomstig de DLCP. Na enige tijd van ontwikkeling is de beta versie klaar voor testen en graag bieden wij deze exclusief aan voor de ZBA leden/bezoekers.

De beta versie is V3.01 en kan gebruikt worden met elke hardware/firmware van de Hypex producten. Enige benodigdheden zijn:
- Een goede geluidskaart, bijvoorbeeld een ASIO USB geluidskaart als de M-Audio Fasttrack
- Een microfoon

Voor de werking van de software zijn ook een paar voorwaarden/beperkingen, namelijk:
- De geluidskaart moet aangesloten zijn voordat de Hypex software wordt gestart
- Als een .dsp file wordt geopend waar een meetfile in zit kan het overschrijven van die meetfile er voor zorgen dat de meetfunctie vast loopt, na het opnieuw starten van de software is dit verholpen

Known bugs/gewenste features:
- Signaalniveau-meter wat nerveus, minder gevoelig maken
- Meting van het totaal apart kunnen meten
- Wanneer 1 kanaal gemeten wordt de rest automatisch muten
- ..
- ...

Graag horen we van jullie wat de bevindingen zijn en wat er niet logisch is of niet goed werkt. Dit gaan we dan verzamelen en óf in één keer in de release versie zetten of we maken een 2e beta ronde. Bij de opmerkingen zouden we graag ook wat informatie van de opstelling hebben, met name het gebruikte meetsysteem.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hypex_support op di 13 nov 2012, 16:37, 3 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Hypex Filter Design meetfunctie BETA

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 12:17

Ga hem vanavond uit proberen met de AS2.100! :D :D :D :D
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 15:40

Heb de handel aan de gang!

Wat denk wel handig is over het melden van BUGS is om elke keer aan te geven wat je besturingssyteem is en de gebruikte geluidskaart!

Windows 7 home premium

Tascam US-122L

Bugs:

1. Het blauwe metertje staat maar een beetje raar te flikkeren, ook als er geen signaal is.
2. Heb onder Tools/ select ASIO I/O netjes de Tascam kunnen selecteren, maar daarna kan ik er niet meer in om in en output te selecteren, Filterdesigner crashed dan!

Opmerkingen:

1. Het is een beetje irritant om elke keer de meting op te moeten slaan voordat je hem kan zien!
2. Wat moet ik met een meetbereik tot 100KHZ??? Vleermuizen vangen? :lol:
3. Schaling van de meetgrafiek in het amplitudevlak, zoals de verhouding nu is wordt alles wel heel erg uit vergroot! En gooit iedereen zijn speakers gelijk het kanaal in. :(

Straks verder spelen!
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 15:45

Opmerking:

- is het mogelijk om de andere kanalen automatisch te muten als je een meting van een driver doet? Nou moet je dat steeds handmatig doen.

Vraag:

Hoe maak ik een controlemeting van het totale systeem als ik al mijn instellingen heb gemaakt? Er is nu alleen maar een meetmogelijkheid per driverkanaal.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 15:58

Daar is tie weer, ik schrijf gelijk op wat ik tegenkom anders vergeet ik het weer.
Korsakov, wie was dat ook alweer? :lol:

Opmerking:

- Er is geen mogelijkheid om correctiefiles van microfoon en audiokaart te gebruiken.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 16:03

Ploatie:

filterdesigner.png
Fusion Filterdesign

Hypex_support

Berichtdoor Hypex_support » vr 28 sep 2012, 16:25

Goed te zien dat je het al aan de praat hebt.

1. Het blauwe metertje staat maar een beetje raar te flikkeren, ook als er geen signaal is.

Klopt, misschien ietwat nerveus van het omgevingssignaal.

2. Heb onder Tools/ select ASIO I/O netjes de Tascam kunnen selecteren, maar daarna kan ik er niet meer in om in en output te selecteren, Filterdesigner crashed dan!

Dank je, dit is interessant. We hebben zelf met de M-audio getest maar dat werkt mogelijk toch net iets anders.

1. Het is een beetje irritant om elke keer de meting op te moeten slaan voordat je hem kan zien!

Klopt, die opmerking heb ik al meer gehad. We willen zorgen dat je alleen opslaat als je dat wil/aanklikt.

3. Schaling van de meetgrafiek in het amplitudevlak, zoals de verhouding nu is wordt alles wel heel erg uit vergroot! En gooit iedereen zijn speakers gelijk het kanaal in.

Ik denk dat je dit bedoelt, Tools>Options en dan onder Settings staat "Graph smoothing". Als je deze vergroot krijg je een vlakkere lijn.

- is het mogelijk om de andere kanalen automatisch te muten als je een meting van een driver doet? Nou moet je dat steeds handmatig doen.

Vraag:

Hoe maak ik een controlemeting van het totale systeem als ik al mijn instellingen heb gemaakt? Er is nu alleen maar een meetmogelijkheid per driverkanaal.

Het automatisch muten gaan we denk ik wel moeten doen, zeker als de 6kanaals DLCP er is.
Als je de filters geladen hebt kan je een nieuwe meting doen van het totaal. Deze zou dan gelijk moeten zijn aan de som (zwarte lijn)

- Er is geen mogelijkheid om correctiefiles van microfoon en audiokaart te gebruiken.

Die is er inderdaad niet. Deze willen we nog wel gaan toevoegen maar dat zal nog niet meteen gebeuren.

In ieder geval alvast bedankt voor alle opmerkingen, hoop dat je er verder ook veel aan zal hebben!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 16:46

Dank voor de snelle reactie

Matthijs_Hypex schreef:Goed te zien dat je het al aan de praat hebt.

Klopt, misschien ietwat nerveus van het omgevingssignaal.

Metertje blijft ongeacht dat mijn inputregelaar van de Tascam dichtstaat, dansen

Dank je, dit is interessant. We hebben zelf met de M-audio getest maar dat werkt mogelijk toch net iets anders.

Klopt, die opmerking heb ik al meer gehad. We willen zorgen dat je alleen opslaat als je dat wil/aanklikt.

3. Schaling van de meetgrafiek in het amplitudevlak, zoals de verhouding nu is wordt alles wel heel erg uit vergroot! En gooit iedereen zijn speakers gelijk het kanaal in.

Ik denk dat je dit bedoelt, Tools>Options en dan onder Settings staat "Graph smoothing". Als je deze vergroot krijg je een vlakkere lijn.

Nee, dat bedoel ik niet. De verhouding van frequentie/ amplitude is een beetje zoek. Daardoor lijkt het net of je een bergetappe van de Tour de France aan het bekijken bent :lol:

Vraag:

Het automatisch muten gaan we denk ik wel moeten doen, zeker als de 6kanaals DLCP er is.
Als je de filters geladen hebt kan je een nieuwe meting doen van het totaal. Deze zou dan gelijk moeten zijn aan de som (zwarte lijn)

Dat kan op die manier, maar je zit dan altijd een meting te doen in een driverkanaal en schrijf je die dan weer over......... en kan je weer overnieuw beginnen als je vergeet de naam te veranderen

Die is er inderdaad niet. Deze willen we nog wel gaan toevoegen maar dat zal nog niet meteen gebeuren.

In ieder geval alvast bedankt voor alle opmerkingen, hoop dat je er verder ook veel aan zal hebben!
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 17:27

En achterdochtig als we zijn, even een vergelijking tussen de meting van Filterdesiger versus ATB PC Pro:

Ik heb de schaling van ATB gelijk getrokken met die van Hypex en bij allebei 1/3 oct smoothing ingesteld

Hypvbal170.png

AL170vergelijkATB.png
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 28 sep 2012, 18:08

Zo loopt al lekker met bèta testen :D

Heb er afgelopen weken al wat mee zitten spelen maar nog te weinig tijd voor gehad. Maar en het doet het! (onder XP met mijn E-MU USB kaart en onboard M-Audio 24/196 Audiphile kaart). Je hebt er wel ASIO drivers voor nodig en dan vallen de goedkopere simpele USB1 kaarten af zoals de Behringer UCA202.

Wat mij opviel is dat de meting sterk afvalt onder de 30Hz met een directe loop-back meting. Da's niet zo handig voor het opmeten van (sub)woofers. Voor de pir files van woofers moest ik toch terugvallen op ARTA.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 18:34

Het werkt inderdaad, al zullen er nog wat scherpe kantjes weggewerkt moeten worden. Loopback meting heb ik nog niet gedaan, zal ik even doen met de Tascam.

Toch maar even snel gedaan:

loopback.png

Inderdaad laagafval en de bij mij bekende hoogafval van de Tascam.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » vr 28 sep 2012, 19:04

Proof of the Pudding:

Zwart grafiekje is berekende curve, blauw de gemeten. Die laatste meting heb ik via een omweg moeten dan als subwooferkanaal. En dan klopt het dus niet, want de zwarte curve is dan weer de som van de berekende curve+de gemeten curve uit het subwooferkanaal! Dat bedoel ik dus.............

hola.png
Fusion Filterdesign

Hypex_support

Berichtdoor Hypex_support » ma 01 okt 2012, 11:06

Zwart grafiekje is berekende curve, blauw de gemeten. Die laatste meting heb ik via een omweg moeten dan als subwooferkanaal. En dan klopt het dus niet, want de zwarte curve is dan weer de som van de berekende curve+de gemeten curve uit het subwooferkanaal!

Met de "include" functie kan je het kanaal wel of niet meenemen in de som.
Heb de overige opmerkingen toegevoegd in de eerste post, aan het eind zullen we alle punten doornemen voor een definitieve versie/update.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 03 okt 2012, 15:20

Ben blijkbaar de enige die hier nu mee aan het spelen is.....

Nog twee dingen:

1. De grafiek mag wel wat breder worden t.o.v. de hoogte

2. Indicatie signaalnivo van de analoge ingang. Die kun je op het moment eigenlijk nergens controleren.
Op de AS2.100 kun je die instellen en op de DLCP zitten er keuzebruggen voor op de print. Het is wel handig
als je de zaak zo kunt inregelen dat je het meeste uit je ADC haalt. Nu is het een beetje
"krak is ho" :mrgreen:
Fusion Filterdesign

johanv4180

Berichtdoor johanv4180 » ma 08 okt 2012, 20:39

Hallo Matthijs (en al de andere testers),

Het voorbije weekend heb ik korte tijd geprobeerd de beta 3 aan de praat te krijgen en dat is vrij snel gelukt.

Ik gebruik de Creative Labs Sound Blaster HD externe USB geluidskaart, samen met de MIC 1 van Holm Acoustics.
De Soundblaster HD heb ik voor 50€ op eBay op de kop getikt; de microfoon is een professionele meetmicrofoon (met calibratiefile) die ongeveer 350 € kost.
Meer info op: http://www.holmacoustics.com/mic1_introduction.php.

Werkwijze:
1. ASIO driver installeren
2. Juiste input en output selecteren in de ASIO driver
3. Meten in Filterdesigner!

Ging dus vrij snel.

Opmerkingen:
1. Het invoeren van een microfooncalibratie is echt nodig voor nauwkeurige metingen. In de calibratiefile van de MIC 1 zie je behoorlijk grote variaties in gain en fase die gecompenseerd moeten worden. Als dat al het geval is bij een microfoon van 350 €, zal het bij de goedkopere spullen waarschijnlijk niet beter zijn.
2. Als je de metingen in de filterdesign software doet, is de volgende stap eigenlijk een automatisch aanpassen van de gain en de impulse reponse (of de fase).
Dit vraagt nog heel wat programmeerwerk waarschijnlijk, maar dat lijkt me de ideale situatie: microfoon aansluiten aan een analoge ingang, het resultaat meten een aan de hand daarvan het filter instellen.
Natuurlijk blijft er dan voor de avontuurlijke hobbyist nog weinig plezier over... Maar je speaker drivers zullen wel perfect op mekaar zijn afgesteld.

Een half jaar geleden had ik de DSPre 1 van Holm Acoustics gedurende 2 maanden op demo.
De bijgeleverde software doet precies dat en het resultaat is verbluffend. Maar een DSPre 1 kost rond de 7000 € en dat had ik niet direct klaar liggen :( .
Daarom heb ik als alternatief voor de AS2.100d van Hypex gekozen. Klinkt ook heel leuk, en zoals gezegd: je krijgt meer knutselplezier voor je geld.

Ik kijk uit naar de volgende versies!

Groeten,

Johan

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 08 okt 2012, 20:48

Gelukkig, ik ben niet alleen! :lol:
Fusion Filterdesign

ovni

Berichtdoor ovni » za 13 okt 2012, 15:51

Even een NOOB vraag over het aansluiten;

Mag ik de line out (links of rechts?) van de Stageline microfoon versterker zo rechtstreeks inpluggen in mijn geluidskaart.

Moet er niet gekalibreerd worden via een loop-meting oid?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 13 okt 2012, 16:15

Als het de line ingang is wel.

Wat betreft correctie, dat zit er nog niet ingebouwd!
Fusion Filterdesign

ovni

Berichtdoor ovni » zo 14 okt 2012, 1:08

Nadat de ASIO drivers waren geïnstalleerd verscheen er van alles op mijn scherm. Maar een zinnige meeting lukt niet, kan de microfoon ingang niet te pakken krijgen. (Interne geluidskaart, sound max van Analog Devices onder Windows 7)

Hoe het kan dat er dan toch een meting uitkomt? mij een raadsel. Voor de goede orde; het meetsignaal 'sweepde' wel de huiskamer in.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 okt 2012, 9:40

Heb je onder Tools>select ASIO I/0 de juiste ingang geselecteerd?
Fusion Filterdesign

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 okt 2012, 10:01

ovni schreef:Nadat de ASIO drivers waren geïnstalleerd verscheen er van alles op mijn scherm. Maar een zinnige meeting lukt niet, kan de microfoon ingang niet te pakken krijgen. (Interne geluidskaart, sound max van Analog Devices onder Windows 7)

Hoe het kan dat er dan toch een meting uitkomt? mij een raadsel. Voor de goede orde; het meetsignaal 'sweepde' wel de huiskamer in.

Als het goed is zit er een eigen ASIO control panel bij je geluidskaart. Daar zit dan ook meestal een mixer panel in. Heb je dat control panel niet dan heb je i.d.d. een probleem.

ASIO gaat volledig om het Win geluidssysteem heen.
Peter de Jong

ovni

Berichtdoor ovni » zo 14 okt 2012, 14:05

Die had ik dus niet.

Maar goed hij was er wel. Hypex filter 3.0 opstarten en dan in je configuratie scherm aangeven dat het pictogram altijd zichtbaar moet zijn.

Als ik alles uitklap zie ik dit. Moet ik nog iets veranderen in de instellingen?

Ger

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 okt 2012, 14:46

Je moet in filterdesigner zelf even kijken onder Tool> ASIO I/O, daar kun je de in en uitgangen selecteren!
Fusion Filterdesign

ovni

Berichtdoor ovni » zo 14 okt 2012, 19:09

Ik krijg het niet voor elkaar :oops:

Ongeacht welke ingang ik kies .... niets.

De as2.100 blijkt ook van slag te raken, ging zichzelf uit zetten. Moest alles resetten om er weer geluid uit te krijgen.

Hypex_support

Berichtdoor Hypex_support » ma 15 okt 2012, 8:36

Hoi Ovni,

Gebruik je de analoge of digitale uitgang van de geluidskaart/AS2.100?

Terug naar “Persberichten”