Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio

Daudio gaat 'live'

Berichtdoor Daudio » do 24 jan 2013, 20:15

W-frame van Daudio, dipool design audio

Graag presenteer ik hierbij het ontwikkelingsmodel van de nieuwe Daudio dipool luidspreker. Ik ben samen met Hans Beckeringh, mijn partner en oprichter van Daudio, nog niet 'live' gegaan op het forum en met onze website, we zijn hier nog een paar maandjes vandaan. We hebben ook nog geen mooi afgewerkt en gespoten demo model, maar auditief mag het proefmodel er zeker zijn. We willen het model graag aan jullie laten horen op de komende luisterdag op 9 februari in Enschede, vandaar dat het moment daar was om dit topic te openen.

Doel van deze luidspreker is een "high-end referentie speaker" te ontwerpen. Een luidspreker die niets toevoegt, geen kleuring door kast resonanties heeft en met gemak een natuurgetrouw geluid neerzet waar je onafgebroken naar blijft luisteren. Om dat te realiseren zijn we op zoek gegaan naar een optimale behuizing, de beste drivers met een levendige & natuurlijke weergave en de beste elektronische componenten om deze drivers te filteren en te versterken.

De behuizing is natuurlijk een open baffle geworden. Hans en ik zijn beide groot voorstanders van dit principe en hebben hier beiden al vele jaren ervaring mee. Vooral de openheid, de afbeelding en de snelheid zijn ongekend.

Het zal jullie na mijn ervaringen met MOB3W niet verbazen dat we voor de drivers een AMT tweeter van Mundorf en een midwoofer van AudioTechnology hebben gekozen. Deze hebben we gecombineerd met de Seas Woofer die Linkwitz ook in zijn Orion 4 gebruikt en deze zijn echt super goed. De AMT is een geheel nieuwe versie van Mundorf speciaal voor dipool. Ook de AudioTechnology unit is na overleg met Per Skaaning van AudioTechnology nog op een paar punten aangepast en nu nog optimaler voor dipool geschikt.

De actieve filtering is ontwikkeld op basis van mijn filosofie van zo weinig mogelijk opamps in de signaalweg door filterfuncties niet op te knippen maar juist te combineren. Dat kan alleen als er, net zoals bij passieve filters wordt gedaan, wordt geoptimaliseerd door sterk af te wijken van 'textbook' filters, wat ons inziens een beter resultaat geeft. Ook hebben we op basis van de Hypex UcD250LPOEM modules een versterker gemaakt van 4x250 Watt. Als het lukt, willen we deze op de luisterdag nog vergelijken met de ncore van Henkjan. Niets belemmert ons om voor de ncore te gaan indien deze een nog beter resultaat levert.

De uitvoering van deze dipoolluidspreker is door Hans ontworpen. Het is volledig symmetrisch opgebouwd, 1 meter hoog en is samen met interieurontwerpers tot stand gekomen. Met mijn inbreng is het tegelijkertijd ook volgens het principe ‘form follows function’ bedacht. Het demomodel wordt momenteel door onze houtbewerker op een CNC machine in mulitplex gemaakt. Door de toepassing van deuvel verbindingen zal de speaker als kit kunnen worden geleverd en eenvoudig te maken zijn. We hopen het demomodel klaar te hebben voor de luisterdag, maar dat is nog onzeker. Als het nog niet klaar is, dan zullen we met ons ontwikkelingsmodel demonstreren, zie de foto van de ruwe ontwerpversie, waarop nog wel alle uiterlijke verfijningen ontbreken.

Wij zijn nu bezig met de fijnafstemming wat vele luisteruren kost, en daarbij willen wij ook graag van jullie vernemen wat jullie ervan vinden.
Ons doel is dat we deze Daudio W-frame luidspreker vanaf mei 2013 gaan leveren als zelfbouwpakket of volledig gebouwd met een afwerking zoals de klant dat wenst.

Het zelfbouwpakket zal bestaan uit: De drivers, een multiplex houtpakket en afgebouwde filters. Ook zullen we de bijpassende 4 x 250 watt versterker en een hele mooie DAC gaan leveren.

We zijn heel benieuwd wat jullie ervan vinden. We hopen jullie te zien op 9 februari in Enschede.

Groeten,
Jeroen & Hans
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Daudio - dipool design audio
betaalbare high-end audioproducten en dienstverlening
http://daudio.nl
Uiteindelijk wil iedereen het beste!

piet1955

Re: Daudio gaat 'live'

Berichtdoor piet1955 » do 24 jan 2013, 20:28

Nu al mooi, erg benieuwd hoe dat klinkt.
Ook in Breda straks?

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 24 jan 2013, 20:36

Swinging AMT! Tjezus ik moet zien dat ik de 9e vrij ben.. dat wordt echt een topper.

mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 24 jan 2013, 20:43

Even kort, zakelijk en hard:
Idee:+1
Drivers: +1
Actief/passief optie: +1
Promotie open baffle: +1
Ontwerp: -1

Nuancering: Ik snap form follows function en als liefhebber en techneut snap ik het. Maar ik zou dit met geen mogelijkheid onze huiskamer in krijgen. Mijn vrouw vermoord me. ;) Persoonlijk zu ik het ook niet doen eerlijk gezegd. Vooral de ophanging van de tweeter oogt heel rommelig. Nogmaals, ik snap de reden en het zal zeker superieur klinken maar mooi vind ik het niet. Smaak is persoonlijk natuurlijk maar om een product te verkopen en zeker voor een bedrag wat dit zal moeten gaan kosten is dat iets waar je als producent toch ook rekening mee moet houden.

Begijp me, ik wil het project niet afkraken oid want ik vind het super dat je het doet/durft! En ik weet zeker dat het waanzinnig zal klinken! Opbouwende kritiek zeg maar. :hide:
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Walt

Berichtdoor Walt » do 24 jan 2013, 20:48

Ga nou eerst eens luisteren dan wordt het waarschijnlijk:

Idee:+1
Drivers: +1
Actief/passief optie: +1
Promotie open baffle: +1
Ontwerp: -1
Klank + 10 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes Walter

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 24 jan 2013, 20:59

Dat zeg ik ook niet. De driverkeuze en jeroen's reputatie garanderen een weergaloos systeem maar dan mag ik het nog wel niet mooi vinden.
Voor persoonlijk gebruik prima maar als een verkoop product wat geld moet opleveren moet je niet alleen denken als techneut maar ook als verkoper? Waarom denk je dat bijv Sonus Faber zo populair is? Klank? Tuurlijk. Dat is en blijft primair maar het moet voor die bedragen ook mooi zijn. Het word tenslotte toch deel van je interieur.

Maar ik ben te voorbarig denk ik en wacht op het uiteindelijke model.
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 24 jan 2013, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 24 jan 2013, 21:02

Ben bang dat de gemiddelde "huisvrouw" dat onderste gat gaat volbouwen met prullaria. :mrgreen: :mrgreen:
Fusion Filterdesign

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 24 jan 2013, 21:21

Tsja, je vraagt wat we er van vinden.

Nu weet ik niet of je bedoelt wat we van het geluid vinden op 9 februari of het ontwerp wat je hier toont.

Afgaande op het laatste: het ontwerp vind ik niet mooi. Zeker weten dat zoiets er bij ons nooit in zou komen.
Ik snap wel dat het er in een mooi afgewerkte staat beter uit gaat zien, maar het is nu wel heel erg "vorm volgt functie"...
"Macs aren't for everyone, but for those who can afford the best, it's silly to settle for less."

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 24 jan 2013, 21:26

Het ontwerp is voor de liefhebber die dit mooi vindt. Het is duidelijk afwijkend. Naast dit W-frame is er een tweede model in ontwikkeling dat veel meer standaard open baffle is, een rechte baffle zonder W-frame.

Voor de liefhebbers van een W-frame in een ander model is er de Orion van Linkwitz al.

Wat de WAF betreft, onze beide vrouwen vinden de ophanging van de tweeter juist wel mooi. Wellicht hebben wij zeer afwijkende vrouwen. Bij hen zou een Sonus Faber er nooit van zijn leven inkomen... :mrgreen:

Als je wat onderneemt, moet je ook eens wat afwijkends proberen. Er zit voor ons geen enkel financieel risico aan. Als het ontwerp een flop blijkt qua uiterlijk, dan gaan we toch gewoon wat anders bedenken? No problem.

De feedback is zeer welkom op alle vlakken. Kritiek mag gerust hard zijn, wij zijn eigenwijs maar niet halstarrig of doof voor zinnige opmerkingen. Dank dus zover!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 24 jan 2013, 21:31

Mooi initiatief! Vinculum heeft wel een punt, dit is beslist geen goedkoop systeem en DIY of niet, het is toch algemeen bekend dat men zoiets substantieels toch ook grotendeels aanschaft met het oog. Als het niet harmonieert met het interieur zal de afzet marginaal blijven, hoe goed het ook klinkt.

P.s. Jeroen, jouw vrouw is ook techneut en daarvan zijn er niet zo veel. Techneuten hebben meestal toch een ander vormgevoel dan niet-techneuten. Maar goed, ook mannen kopen met het oog.
Peter de Jong

Dan

Berichtdoor Dan » do 24 jan 2013, 21:46

Hmm, ik weet al waar mijn katjes slapen als ik niet thuis ben ;)

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 24 jan 2013, 21:48

Waarom heb ik dat soort opmerkingen nooit over de Orion gehoord? Gewoon nieuwsgierig hoor, blijf die opmerkingen vooral maken. Je snapt natuurlijk wel dat er zeer eenvoudig een frontje met doek in te zetten is.

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 24 jan 2013, 21:48

Mooi te lezen dat het al zo ver is, en voor wat de uitvoering betreft lijkt het mij te voorbarig een oordeel te geven, gezien de opmerking dat het werkelijke demomodel nu gemaakt word.

Ik kan mij zomaar voorstellen dat het in het zwart een totaal andere indruk geeft.
En er blijven net zo goed als er buizenliefhebbers zijn, ook mensen die alles alleen in een eiken uitvoering willen hebben. :mrgreen:, dus voor wat betreft smaak, er kan naar mijn idee nog veel gevarieerd worden.

Voorlopig ben ik alleen nog maar benieuwd naar het geluid.
Maar ik vermoed zo maar, dat het geen verrassing wordt :kwijl: , ik ken het gewenste geluidsbeeld al wel. :sure:
Maar de akoestiek van de ruimte zal zeker van invloed zijn, en ben benieuwd hoe het in Enschede zal klinken.

Edit: Oh ja, gooi er een vierkante zwarte kooi overheen met doek, en niemand die de details meer ziet. :lol: :lol:
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 24 jan 2013, 21:57

jeroen_d schreef:Waarom heb ik dat soort opmerkingen nooit over de Orion gehoord?.[/size]

Lijkt mij nogal voor de hand liggend: Omdat dat nooit bedoeld is geweest om te verkopen.

Na 20 jaar ontwerpen voor de verkoop kan ik alleen maar zeggen neem de aanmerkingen over de vormgeving serieus. Tenminste als je meer wilt dan alleen een hobby project.
Peter de Jong

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 24 jan 2013, 23:17

jeroen_d schreef:Ook zullen we de bijpassende 4 x 250 watt versterker en een hele mooie DAC gaan leveren.

Wat voor een DAC, en is dat ook een eigen ontwerp?
( ͝° ͜ʖ͡°)

markbakk

Berichtdoor markbakk » do 24 jan 2013, 23:18

Vooraf: een heel goed initiatief en uiteraard succes!

Mijn commentaar =; langs de zijlijn: De ontwerpen van SL vind ik zonder uitzondering spuuglelijk. En gelukkig is niets zo persoonlijk als smaak. Het is zelfs zo erg dat een design-luidspreker bij voorbaat al verdacht is (dat kan niet klinken). Maar in mijn ogen moet een speaker ofwel gewoon erg mooi zijn ofwel er functioneel uitzien. En noch de projecten van Linkwitz noch dit ontwerp kwalificeren hierin. Hooguit na een Bauhaus-revival.

Mij moet dan weer wel van het hart (ik weet dat je het niet gaat horen op de luisteras) waarom er zo'n mooi reflecterend vlakje onder de AMT zit. Dat kan dan in mijn ogen weer niet goed gaan. Bouw je een dipool die in het horizontale vlak een heel gecontroleerd afstraalgedrag kan hebben, ga je het weggooien in het verticale vlak.

Dat hele W-frame-idee is volgens mij vooral gebaseerd op wat mass-loading van de drivers, maar dan kun je beter drivers met andere parameters uitzoeken. Of met een handjevol elektronica de parameters van de drivers naar wens aanpassen. Hup in een vlakke baffle dus met die spullen, met een meter hoogte heb je plek zat (en ik vind de vorm van de MOB3W-baffle nog altijd geniaal eenvoudig).
Mark Bakker

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 24 jan 2013, 23:24

knuisje schreef:
jeroen_d schreef:Ook zullen we de bijpassende 4 x 250 watt versterker en een hele mooie DAC gaan leveren.

Deze denk ik.

knuisje

Berichtdoor knuisje » do 24 jan 2013, 23:27

Vinculum schreef:Deze denk ik.

Hmm... die smd-weerstandjes soldeer ik toch netter. 8-[
( ͝° ͜ʖ͡°)

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 25 jan 2013, 0:10

Vinculum schreef:
knuisje schreef:

Deze denk ik.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar volgens mij mag de netspanning helemaal niet op die manier aangesloten zitten.
Dat zit namelijk levensgevaarlijk gemonteerd zo...er moet een trekontlasting tussen.
Vaak word dat gedaan door enkele gaatje door de print te maken een daar de draad door heen te lussen.
Wat je nu hebt , is dat als door metaalmoeheid of stoten er een draad afbreekt die dan makkelijk tegen de behuizing aankomt. :shock:
Owee, als dat de fasedraad is.

Dan

Berichtdoor Dan » vr 25 jan 2013, 5:28

jeroen_d schreef:Waarom heb ik dat soort opmerkingen nooit over de Orion gehoord? Gewoon nieuwsgierig hoor, blijf die opmerkingen vooral maken. Je snapt natuurlijk wel dat er zeer eenvoudig een frontje met doek in te zetten is.

Opm. was bedoeld met een knipoog. Maar je moet er wel degelijk rekening mee houden. Katten zoeken van nature dit soort plekken op.

Als ontwerp vind ik het niet echt mooi, maar daar zou ik me niks van aantrekken. Meestal is bij dit soort ontwerpen het uiterlijk ondergeschikt aan de functionaliteit. En zelfs daar valt over te discussieren zo te zien.

Ik heb wel een serieuze vraag. Waarom zitten er bijna altijd scherpe overgangen en hoeken bij O.B. ontwerpen? heeft dit te maken met de afwezigheid van diffractie of baffle step?

Rody

Berichtdoor Rody » vr 25 jan 2013, 7:30

Dan schreef:Hmm, ik weet al waar mijn katjes slapen als ik niet thuis ben ;)

Het eerste wat ik ook dacht ;-)

Ben benieuwd hoe het klinkt!

Gr rOdy

Daudio

Berichtdoor Daudio » vr 25 jan 2013, 9:05

Dan schreef:
jeroen_d schreef:Waarom heb ik dat soort opmerkingen nooit over de Orion gehoord? Gewoon nieuwsgierig hoor, blijf die opmerkingen vooral maken. Je snapt natuurlijk wel dat er zeer eenvoudig een frontje met doek in te zetten is.

Opm. was bedoeld met een knipoog. Maar je moet er wel degelijk rekening mee houden. Katten zoeken van nature dit soort plekken op.

Als ontwerp vind ik het niet echt mooi, maar daar zou ik me niks van aantrekken. Meestal is bij dit soort ontwerpen het uiterlijk ondergeschikt aan de functionaliteit. En zelfs daar valt over te discussieren zo te zien.

Ik heb wel een serieuze vraag. Waarom zitten er bijna altijd scherpe overgangen en hoeken bij O.B. ontwerpen? heeft dit te maken met de afwezigheid van diffractie of baffle step?

Dank voor de toelichting. :wink:

Scherpe overgangen zijn bij O.B. ontwerpen veel minder relevant vanwege uitdoving van het geluid juist bij de randen. Daar waar het wel relevant wordt is bij hoge frequenties, daarom hangt de tweeter juist vrij.

In het demomodel dat we voor potentiele kopers maken zullen overigens wel rondingen worden aangebracht en ook hier en daar 45 graden facetten om toch wat minder scherpe overgangen te hebben.

Het W-frame heeft niet tot doel om mass loading te veroorzaken. Bij deze afmetingen gebeurt dat dan op frequenties die niet door de woofer worden weergegeven dus het zou zinloos zijn om het daarom te doen. Het hele grote voordeel van het W-frame en de volledig symmetrische opbouw daarvan, inclusief de woofers die met de conussen naar elkaar gericht zijn, is dat mechanische trillingen maximaal worden onderdrukt. Zelfs als de woofers hele grote uitslagen maken trilt de kast nauwelijks.

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 25 jan 2013, 10:56

Jammer dat ik er 9 feb. niet ben, ben benieuwd hoe het zou klinken.

Wat betreft de vorm, er zullen altijd mensen zijn die, net als de ontwerpers, de vorm van ondergeschikt belang zullen vinden t.o.v. de prestaties. Ik denk dat de speakers je dan wel echt uit je stoel moeten spelen qua verbazing, maar ik heb een onderbuik gevoel dat dit wel goed komt.

Misschien een idee om potentele kopers op hun zwakke moment in te lijven en op de scheidingsbeurs te demonstreren :sure:
Kan een ultiem gevoel van vrijheid geven als je dit na jaren weer in de huiskamer kan kwakken toch :mrgreen:

Daudio

Berichtdoor Daudio » vr 25 jan 2013, 12:32

Ik zal een korte toelichting geven op het ontwerp, waarvoor ik grotendeels verantwoordelijk ben.

Het ontwerp heb ik samen met enkele interieur ontwerpers gemaakt en die denken heel anders over vormgeving merk ik. Voor jullie duidelijkheid dit zijn 2 vrouwelijke en 1 mannelijke ontwerper van moderne interieurs en meubels, en een daarvan is mijn partner.

Dat wil niet zeggen dat je het dan mooi moet vinden, ieder zo zijn smaak. Het is anders dan anders en veel opener. Ook ik moest eerst even wennen, maar ik vind hem na enkele weken al veel mooier dan mijn rechte open baffle ontwerp (die je er op de foto nog achter ziet staan). De speaker oogt erg klein, kast is immers maar 60 hoog en 30x30 vierkant en door de openingen veel minder massief als veel andere luidsprekers.
De meeste vrouwen die het ontwerp nu gezien hebben vinden het een mooie speaker!

Het ontwerp is sterk symmetrisch opgebouwd. En @markbakk een knipoog naar Bauhaus zit er zeker in. Het ontwerp is geïnspireerd door de Orion van Linkwitz, gecombineerd met de Kithara van Oskar Heil en heeft meerdere Apple design trekjes. Het topstuk staat nu op ongeveer 1/3 van de diepte, maar is ook eventueel vooraan te plaatsen. Zie tekening met enkele afwerkingsvarianten.

Als het demomodel van dit W-frame af is, gaan Jeroen en ik verder met het rechte model. Wij vinden namelijk dat klanten altijd moeten kunnen kiezen. Dus voor wie het W-frame niet mooi vind, er komt nog een rechte iets achteroverhellende versie en nog meer. Heb jij een vorm die jij wilt realiseren, laat het ons weten.

De laagweergave van de Seas woofers in het W-frame is verbluffend, voor een systeem van deze geringe afmeting. Het midhoog vind ik nu al mooi, vergelijkbaar met de MOB3W en mijn electrostaat, en we zijn nog druk met finetunen. De mooie AT drivers en de nieuwe Mundorf AMT's werken echt prachtig samen. Zeker met de mooie Hypex versterker die we daar nu voor hebben gemaakt. En de DAC @knuisje, is een OEM versie van de Metrum.

Ik heb het gevoel dat ik weer in de studio zit van het Metropool orkest waar we onze CD hebben opgenomen, alleen zit ik nu lekker thuis om mijn eigen bank :D . En ga dan ook nu lekker weer even luisteren.

Jeroen en ik zijn heel benieuwd hoe het systeem in de ruimte in Enschede zal presteren en staan open voor jullie opbouwende opmerkingen.

Mocht je 9 februari niet kunnen, dan ben je welkom om een keer bij ons thuis te komen luisteren.

Groet, Hans

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » vr 25 jan 2013, 13:07

Jeroen en Hans, succes!

Met de hierboven geplaatste afbeelding gaat het design voor mij al wat meer leven.

Terug naar “Persberichten”