Daudio gaat 'live'

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Daudio gaat 'live'

Berichtdoor Walt » wo 09 okt 2013, 20:38

In plaat van 3.3uF zou je kunnen kiezen voor 1.0uF + 2.2uF + 0.1uF. Koop daar later nog een setje 4.7uF bij en je kan aardig wat combinaties maken door parallel zetten...

Jeroen: die nieuwe interlink, is dat weer een ander type dan dat je eerder al zelf had gemaakt?

Groetjes Walter

Daudio
ZA-sponsor: daudio - dipole design audio

Berichtdoor Daudio » wo 09 okt 2013, 22:29

Ja, weer helemaal nieuw bedacht.
Daudio - dipool design audio
betaalbare high-end audioproducten en dienstverlening
http://daudio.nl
Uiteindelijk wil iedereen het beste!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 09 okt 2013, 22:40

Jeroen is helemaal los nu, eerst dure condensartoren, nu weer een betoverende interlink :rofl: sorry, ik ben er nog steeds niet aan gewend.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 09 okt 2013, 22:47

Henkjan schreef:Jeroen is helemaal los nu, eerst dure condensartoren, nu weer een betoverende interlink :rofl: sorry, ik ben er nog steeds niet aan gewend.
Jeroen > Midlifecrisis..............??? :lol: :mrgreen:
Hans

Daudio

Berichtdoor Daudio » wo 09 okt 2013, 23:01

Henkjan schreef:Jeroen is helemaal los nu, eerst dure condensartoren, nu weer een betoverende interlink :rofl: sorry, ik ben er nog steeds niet aan gewend.

Rustig maar, komt vanzelf. :sure:

Daudio

Berichtdoor Daudio » wo 09 okt 2013, 23:36

Kappa7 schreef:Als eerste natuurlijk even Jeroen feliciteren.
Met zijn verjaardag natuurlijk maar ook zeker met de producten die zij in de markt gezet hebben.

Ik ben gister dus wezen luisteren bij Hans en het was niet alleen erg gezellig maar ook nog eens erg goed.
Na binnen komst eerst mijn eigen versterker aan de spanning gehangen zo dat deze vast op temperatuur kon komen.
Na een bak koffie muziek op gezet in de set zo als deze standaard bij Hans staat.
Dit was al erg goed.
Met name de plaatsing was erg nauwkeurig en alles was aanwezig.
Wel vond ik het laag een beetje erg pittig, super strak maar voor het geen ik gewent ben een beetje teveel van het goede.
Daar wil ik wel bij aantekenen dat ik met maggies speel en deze onder de 45 Hz al niet veel meer doen. niet vreemd dat het in eerste instantie nog al aangezet over kwam, daar het systeem in de ruimte van Hans gemeten recht is tot 20 Hz is dit gewoon een extra octaaf wat nu er bij komt.
Ik kan wel zeggen dat je daar snel aan gewent raakt en het wel lekker is om een systeem te hebben dat zo ver zo mooi door loopt.
Na een aantal nummers hebben we mijn eigen Assisted Triode versterker aangesloten op de top. De midden toner en de tweeter werden dus aangestuurd door de buis en het laag tot 150Hz door daudio's eigen versterker.
Het volume van de versterker op het laag werd iets aangepast om dat de gain van mijn eindtrap iets hoger lag en het feest kon weer beginnen.
Eerst was het de beurt aan Hans om in de sweetspot te horen wat dit deed en dat viel tegen.
Met het wisselen van de versterker was ook de interlink gewisseld voor een iets langer exemplaar maar dan van JK Reference, Alles was er wel maar er miste iets.
Na wat geschoven te hebben met de apparaten bleek het toch mogelijk om de zelfde interlink te gebruiken die ook in het eerste deel van de luister sessie zat. Dit gaf direct een verbetering en alles bleek op zijn plaats te vallen.
Er werden nog een aantal fragmenten beluisterd en daarna van plaats gewisseld.
Het verschil in versterkers was goed waar te nemen. Het punt dat hier van profiteerde waas met name de ruimte deze werd nu ook buiten de speakers getrokken en deze verdwenen nu geheel in de ruimte. Het was gewoon niet meer mogelijk om blind de plaats van de speaker aan te wijzen. Verder kwam er een soort van natuurlijkheid over het geluid dat het erg prettig maakte om naar te luisteren. Nergens scherp of irritant maar gewoon goed in balans. Normaal als je met twee verschillende versterkers speelt dan loop je het risico dat deze bij de overgang niet mooi op elkaar aansluiten. Om dat de overname frequentie al laag ligt bij de daudio is dit geen probleem gebleken.
Geen moment had ik het idee dat het laag niet aansloot bij de rest.
Verder heb ik weer mooie nieuwe muziek gehoord met name het stuk met de enorme xylofoon, deze moest zeker 4M lang geweest zijn, leuk om dit zo duidelijk te horen.

Hans bedankt om dit moois eens goed te kunnen beluisteren.
Ik heb de speaker nu een keer of 4 gehoord en kan echt zeggen dat van af de lancering in Enschede het systeem nu echt volwassen geworden is.

Groetjes George

Goed verwoord! Ik vond je versterker erg mooi klinken. Het is dan ook niet zomaar een buizenversteker, het is een hele bijzondere.
We hoorden nog minder de speaker en meer de muziek. En dat is een groot compliment voor de versterker.

Ook het verschil van de interlinks was groot. Ja we hebben een mooie interlink te pakken. Bijna zo goed als de Element47 interlinks. Die zijn echter iets duurder :-)

Ook leuk dat je ziet dat we vele stappen gemaakt hebben vanaf de eerste presentatie in Enschede.

Wat hebben we toch een leuke hobby!

Groet, Hans

avdboom

Berichtdoor avdboom » do 10 okt 2013, 10:46

Walt schreef:In plaat van 3.3uF zou je kunnen kiezen voor 1.0uF + 2.2uF + 0.1uF. Koop daar later nog een setje 4.7uF bij en je kan aardig wat combinaties maken door parallel zetten...

Groetjes Walter

Wat ik me dan af vraag, en daar heb jij ervaring genoeg mee, hoor je een 0,1uF kwaliteits cap er vanaf in een totaalwaarde van zeg 3,3uF? Bijv. ik zou 2,2uF Audyncap Plus + 1uF Evo oil + 0,1uF (neem Tri-ref, True copper, Mundorf silver-oil) hoor je die kleinte waarde dan een duidelijke verbetering geven? Of anders gezegd, zijn kwaliteiten naar voren brengen in het totaal? Nu is het zo dat super kleine by-pass caps wel invloed hebben (dat kan ik overigens ook nog wel proberen), maar kan je dit zo doortrekken?
@Jeroen: Hebben jullie kleine by-pass caps zoals vishay of styroflex bij de W1 getest?

En dan blijft het zo dat het kosten verschil bij sommige "super caps" tussen 0,1uF en 1uF soms erg klein is. Dus zou hij dan voor de hand liggen toch een gotere waarde te kiezen...

Lastig, het begint met een kleine test, en voor je het weet heb je net zo'n berg caps als Tony in de garage ligen :rofl: , gelukkig heb ik daar het kapitaal niet voor :-$ haha.

Walt

Berichtdoor Walt » do 10 okt 2013, 11:12

Persoonlijk vind ik het mooi om overwegend dezelfde types condensatoren te gebruiken in het filter zodat het niet zo'n kleurdoos wordt. Met Mundorf kun je dat mooi doen omdat de gewone Supreme en de duurdere Supreme condensatoren goed bij elkaar passen. Als je net als ik erg vaak je filter aanpast dan is flexibiliteit wel fijn dus daar zou ik dan de waarden op selecteren.

Qua verhouding van de uF waardes, zelfs een kleine bypass cap heeft hoorbare invloed dus hier valt niet veel zinnigs over te zeggen. Vroegen in mijn studententijd vond ik Mundorf veel te duur, ik was toen altijd erg tevreden met gewone Audyn caps samen met een 0.1uF Audyn Plus als bypass.

Als ik je nu een concreet advies zou moeten geven, als je toch al weet welke waarde je nodig hebt, neem dan 80-90% aan goedkopere condensator en 10-20% duurdere. Een 3.3uF zou je 2.7uF + 0.56uF kunnen doen.

Groetjes Walter

avdboom

Berichtdoor avdboom » do 10 okt 2013, 12:09

Walt schreef:Persoonlijk vind ik het mooi om overwegend dezelfde types condensatoren te gebruiken in het filter zodat het niet zo'n kleurdoos wordt. Met Mundorf kun je dat mooi doen omdat de gewone Supreme en de duurdere Supreme condensatoren goed bij elkaar passen. Als je net als ik erg vaak je filter aanpast dan is flexibiliteit wel fijn dus daar zou ik dan de waarden op selecteren.

Qua verhouding van de uF waardes, zelfs een kleine bypass cap heeft hoorbare invloed dus hier valt niet veel zinnigs over te zeggen. Vroegen in mijn studententijd vond ik Mundorf veel te duur, ik was toen altijd erg tevreden met gewone Audyn caps samen met een 0.1uF Audyn Plus als bypass.

Als ik je nu een concreet advies zou moeten geven, als je toch al weet welke waarde je nodig hebt, neem dan 80-90% aan goedkopere condensator en 10-20% duurdere. Een 3.3uF zou je 2.7uF + 0.56uF kunnen doen.

Groetjes Walter

Ja, dat is ongeveer wat TG ook adviseerd. Misschien moet ik me voor de test dan toch maar meer op een "blend" richten als een enkele cap. Wat jij adviseerd zou dan mooi zijn, mundorf heeft wel een mooie reeks om te kunnen blenden, met verschillende klassen.

Bedenk me net dat bijv. een standaard Evo 0,33 + Evo oil 1,5 + Standaard supreme 1,5 qua kosten wel een aantrekkelijke cobi zou zijn. Met de Evo oil en supreme een goede basis, en de eerste upgrade zou slechts een 0,33 hoeven zijn, ook wel betaalbaar.

Naja, die houd ik even in gedachten, eerst richt ik me pijlen op het af bouwen van de RelaiXed en FetZilla :-), voordat dat eindeloos durende projecten worden, en ik denk dat op dat gebied op dit moment ook nog veelt e halen valt bij mij (nu een NAD geintegreerde amp).

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 10 okt 2013, 12:13

Een blend haalt niet per se niveau van de duurdere cap in volle waarde. In sommige gevallen is het zelfs duurder om een blend van goedkopere te nemen, als de blend uit op zich ook luxe condensators bestaat, omdat kleinere waardes relatief duur zijn. Twee halve waardes van een bepaald type is substantieel duurder dan een enkel exemplaar van de volle waarde. Als je een blend neemt, moet dat zijn omdat je karakters van goede condensators wilt combineren, koken zoals Tony dat noemt. Niet om goedkoper uit te zijn.

Walt

Berichtdoor Walt » do 10 okt 2013, 12:44

Er zijn mensen die beweren dat meerdere kleine condensators beter klinken dan 1 grotere, echter ik heb hiervan nooit bewijzen gezien. Ik denk wel dat het altijd goed is om het aantal (soldeer) verbindingen zoveel mogelijk beperkt te houden, dus dat is weer een voordeel van één enkele grote condensator.

Naast de condensator moet je ook niet de invloed van weerstanden onderschatten, ik heb goede ervaringen met Mundorf M-resist, Allen Bradley en Duelund.

Groetjes Walter

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 10 okt 2013, 13:01

Wij hebben die verschillen niet kunnen constateren. Er zit nu een M-resist in ons filter omdat we op dit relatief goedkope onderdeel niet wilde bezuinigen, maar eerlijk gezegd kan er wat mij betreft net zo goed een MOX of goedkope draadgewonden in.

Walt

Berichtdoor Walt » do 10 okt 2013, 14:10

Hallo Jeroen,

Hebben jullie dat recent nog getest? (dus sinds je die fraaie condensatoren gebruikt)

Ik kan me namelijk voorstellen dat het hand in hand gaat, dus dat wanneer je eenmaal een mooie condensator gebruikt, dat de invloed van de weerstand op de klank dan ook beter hoorbaar wordt.

Voor mijn speaker heb ik trouwens nog de ultieme troef achter de hand: bypass buizen voor het hoog! :mrgreen:

Groetjes Walter

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 10 okt 2013, 16:49

Ja, dat is juist de laatste component in het filter geweest. Maar dat leverde niets op. Toen zijn we met interlinks gaan testen. Dat was meteen weer een aanwijzing dat ons systeem erg gevoelig is en veel laat horen. Maar weerstanden niet dus. Het is niet zo dat we per se op zoek zijn naar verschillen, veel meer dat we werden 'overvallen' door de hoorbare verschillen met verschillende condensators en interlinks. Als je al ziet dat de interlink een belangrijker verschil was dan onze UcD versterker versus de mooie buizenversterker van kappa, dan begrijp je misschien wat ik bedoel. Of dan de ene weerstand misschien iets doet tov de andere, dan moet dat wel duidelijk zo worden ervaren door ons anders besteden we er verder geen aandacht aan. Uiteindelijk zijn we bezig om een product op de markt te zetten en we zijn niet aan het solderen om het solderen om het zo maar eens te stellen, alleen maar omdat het kan en omdat het leuk is. :wink:

Groet, Jeroen

Walt

Berichtdoor Walt » do 10 okt 2013, 17:13

Verbazend, maar als jullie het getest hebben, dan is het blijkbaar zo. Hoe dan ook met een M-Resist heb je een zeer goede weerstand gekozen.

Ik ben wel zeer benieuwd naar de nieuwe interlink en met name de prijzen voor een stereo setje.

Groetjes Walter

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » do 10 okt 2013, 20:08

Walt schreef:Ik ben wel zeer benieuwd naar de nieuwe interlink en met name de prijzen voor een stereo setje.

Groetjes Walter

Ik ook :D

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 10 okt 2013, 20:51

Heren, de interlinks zijn nog in de testfase.

We zijn getriggerd door de bijzondere klank van de Element47 interlinks. Deze klinken echt heel bijzonder.
Op basis daarvan hebben we een aantal experimenten gedaan.

Afgelopen dinsdag toen Kappa7 hier was zat er een Element47 (Prelude) http://www.element47.es interlink tussen de DAC en de ASP en onze experiment interlink tussen de ASP en de buizenversterker van Kappa7. We hadden hier eerst de JKacoustic Reference, een hele mooie verzilverd koper interlink met goede afscherming, tussen zitten. Ons experiment, zegmaar de "Daudio Reference" interlink, deed veel beter dan de JK acoustic Reference (50cm a 191 euro). Qua klank zit onze testkabel dichter bij de Element47 dan bij de JK's.

De Element47 Prelude interlinks kosten trouwens tussen de 1250 en 1500 euro in deze uitvoering per paar. Ze worden handgemaakt en het maken van 1 interlink kost ruim een dag voor 2 medewerkers. We hebben ze ter test gekregen, omdat ze onze speaker zo geweldig vonden klinken. En Jeroen en ik waren zeer verbaasd wat dit met onze speaker deed. Het heeft ons aan het denken gezet. En daaruit is onze test interlink ontstaan.

Wat de Daudio test interlink gaat kosten, is nog niet bekend. Het is nog maar een eerste test.

Zie ook de test van Element 47 Black Master (a 4900 dollar!!)op Mono and Stereo. http://www.monoandstereo.com/2013/08/element-47-black-master-cables-test.html Die willen wij ook nog wel eens een keer testen :lol:

Groet, Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 10 okt 2013, 21:15

Ik denk dan altijd: als dit zoveel uitmaakt, waarom knoop je dan die DAC en ASP niet direkt aan elkaar? Waarom een kabel ertussen???

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 10 okt 2013, 21:19

Barry2001 schreef:Ik denk dan altijd: als dit zoveel uitmaakt, waarom knoop je dan die DAC en ASP niet direkt aan elkaar? Waarom een kabel ertussen???

Eens. Die versie gaan we ook leveren. Maar we hebben het juist zo opgebouwd om modulair te zijn. Zodat klanten als ze een eigen mooie versterker hebben die op het mid/hoog kunnen plaatsen. Net als we met de buizenversterker van Kappa7 hebben gedaan.

Zo zouden we ook de DAC/Volume en de ASP ook in 1 kast kunnen bouwen leveren. Maar dat kan niet in de kleine kastjes die we nu hanteren.

Speakerkits
ZA-sponsor: Speakerkits / S&C, Dordrecht

Berichtdoor Speakerkits » do 10 okt 2013, 22:00

Daudio schreef:Heren, de interlinks zijn nog in de testfase.

We zijn getriggerd door de bijzondere klank van de Element47 interlinks. Deze klinken echt heel bijzonder.

Afgelopen dinsdag toen Kappa7 hier was zat er een Element47 (Prelude) http://www.element47.es interlink tussen de DAC en de ASP en onze experiment interlink tussen de ASP en de buizenversterker van Kappa7. We hadden hier eerst de JKacoustic Reference, een hele mooie verzilverd koper interlink met goede afscherming, tussen zitten. Ons experiment, zegmaar de "Daudio Reference" interlink, deed veel beter dan de JK acoustic Reference (50cm a 191 euro). Qua klank zit onze testkabel dichter bij de Element47 dan bij de JK's.

De Element47 Prelude interlinks kosten trouwens tussen de 1250 en 1500 euro in deze uitvoering per paar. Ze worden handgemaakt en het maken van 1 interlink kost ruim een dag voor 2 medewerkers. We hebben ze ter test gekregen, omdat ze onze speaker zo geweldig vonden klinken. En Jeroen en ik waren zeer verbaasd wat dit met onze speaker deed. Het heeft ons aan het denken gezet. En daaruit is onze test interlink ontstaan.

Wat de Daudio test interlink gaat kosten, is nog niet bekend. Het is nog maar een eerste test.

Zie ook de test van Element 47 Black Master (a 4900 dollar!!)op Mono and Stereo. http://www.monoandstereo.com/2013/08/element-47-black-master-cables-test.html Die willen wij ook nog wel eens een keer testen :lol:

Groet, Hans

Beste Hans,

Ik zie geen enkele wetenschappelijke verklaring waarom de Element kabel zo geweldig is, dat ze er dagen mee bezig zijn om te maken zegt natuurlijk helemaal niets....(misschien zijn ze wel heel lui) :lol: verder lees ik alleen gebakken lucht. Ik kan mij er niets van voorstellen dat het wisselen van de JK kabel zo'n groot verschil uitmaakt dat de buizenversterker er beter door gaat presteren met jullie Interlink.....dan moet er iets mis zijn b.v. een impedantie mis aanpassing, maar dat is onwaarschijnlijk daar een buizenversterker meestal een hoge ingangs impedantie heeft, en ik neem aan dat de ASP een lage uitgangs impedantie heeft, zodra daar een factor 1000 tussen zit speelt de Interlink nauwelijks een rol.

Ik laat me graag overtuigen dat ik het mis heb, want ik ben niet zo'n kabel gelovige....mits het goed onderbouwd is

Groet Andre

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 10 okt 2013, 22:02

Snap ik Hans, bedoelde het ook meer in de context van: als je serieus overweegt 1500 euris voor een kabel neer te tellen, of zelfs 4900, is aan elkaar knopen een alternatief. Dan maar een iets groter kastje. Modulair zijn is in jullie geval must natuurlijk, duidelijk.

Walt

Berichtdoor Walt » do 10 okt 2013, 22:57

Vanavond heb ik samen met Jeroen de nieuwe Daudio interlinks alsmede de Element 47 interlinks hier getest versus mijn vertrouwde Furutech kabels.

Voor mij was de duidelijke winnaar de Daudio kabel, de Element 47 was ook erg fraai maar had niet mijn voorkeur.

De interlink tussen de bron en ASP leek trouwens meer invloed te hebben dan tussen ASP en eindversterker.

Blijft interessante maar onvoorspelbare materie welke interlink waar nu goed klinkt, dit verschilt dus ook per set. Veel proberen, lenen en testen alvorens tot een aanschaf over te gaan lijkt aan te bevelen.

Groetjes Walter

Daudio

Berichtdoor Daudio » do 10 okt 2013, 23:23

Speakerkits schreef:
Daudio schreef:Heren, de interlinks zijn nog in de testfase.

Groet, Hans

Beste Hans,

Ik zie geen enkele wetenschappelijke verklaring waarom de Element kabel zo geweldig is, dat ze er dagen mee bezig zijn om te maken zegt natuurlijk helemaal niets....(misschien zijn ze wel heel lui) :lol: verder lees ik alleen gebakken lucht. Ik kan mij er niets van voorstellen dat het wisselen van de JK kabel zo'n groot verschil uitmaakt dat de buizenversterker er beter door gaat presteren met jullie Interlink.....dan moet er iets mis zijn b.v. een impedantie mis aanpassing, maar dat is onwaarschijnlijk daar een buizenversterker meestal een hoge ingangs impedantie heeft, en ik neem aan dat de ASP een lage uitgangs impedantie heeft, zodra daar een factor 1000 tussen zit speelt de Interlink nauwelijks een rol.

Ik laat me graag overtuigen dat ik het mis heb, want ik ben niet zo'n kabel gelovige....mits het goed onderbouwd is

Groet Andre

Beste Andre,

Wetenschappelijke verklaringen zul je niet vinden ben ik bang. Ik blijf zelf ook een bepaalde weerstand tegen dit soort zaken hebben. Maar als je consequent ongelovig bent dan geloof je ook niet in verschillen tussen condensators, want ook daar is geen wetenschappelijke verklaring waarom de ene beter klinkt dan de andere. Vanaf de kwaliteit van een Audyn Cap Plus benaderen ze allemaal zo dicht het ideaal dat je er geen chocola van kan maken. Daarbij klinkt juist met name die Audyn Cap Plus afwijkend. Parallel over onze mid geeft het zo'n verschil met een Jantzen Superior Z-cap dat het lijkt alsof de midwoofer anders gefilterd is, terwijl ze allebei binnen 1% van de nominale waarde zitten. Of je het ongeloof nu toepast op kabels, condensators, spoelen, het is een pot nat. Het enige wat dan rest is het spul er gewoon tussen te hangen en te besluiten of je er wat mee wilt of niet.

Wij zijn in ieder geval niet van plan om exorbitante prijzen te vragen voor onze Daudio interlink, hoewel ze vanwege de opbouw niet in een paar minuten in elkaar zitten en dus een prijs in de ordegrootte van de JK kabel zullen gaan hebben.

Groeten, Jeroen

Walt

Berichtdoor Walt » do 10 okt 2013, 23:38

Na wat ik vanavond heb gehoord kan ik niet anders zeggen dat jullie interlinks hun geld waard zullen zijn!

Groetjes Walter

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 11 okt 2013, 0:51

Daudio schreef:De Element47 Prelude interlinks kosten trouwens tussen de 1250 en 1500 euro in deze uitvoering per paar. Ze worden handgemaakt en het maken van 1 interlink kost ruim een dag voor 2 medewerkers.

Logisch, als ik een paar honderd euro zou kunnen aftikken voor het monteren van één stekker zou ik dat ook op mijn dooie gemakkie doen... :mrgreen: :rofl: :rofl:

Terug naar “Persberichten”