MiniDSP UMIK-1 : USB meet microfoon (met calibratie)

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Contacteer:

MiniDSP UMIK-1 : USB meet microfoon (met calibratie)

Berichtdoor Juoigâ » do 09 mei 2013, 18:12

Oplettende lezertjes hadden het al op de Juoigâ site gezien: de MiniDSP UMIK-1 is eindelijk in ons land (wegens groot succes waren er eerst nog wat leverings problemen)

Eindelijk een goede en betaalbare meetmicrofoon die je zo in de PC "prikt". De UMIK-1 is een omnidirectionele microfoon met USB interface: zonder driver te installeren te gebruiken op elke windows/mac/linux PC. Samen met REW (die de microfoon herkent) of Arta en een MiniDSP heb je alles wat nodig is om op basis van metingen te filteren, laag te optimaliseren, etc, enz.

Maar dat is nog niet alles: Elke UMIK-1 komt met individuele calibratie! Uniek voor deze prijs.

De microfoon wordt geleverd met tafelstandaard, USB kabel, alles samen in een stevige kunststof koffertje:
Umik1-thumb.jpg

verdere info:

Pjotr

Re: MiniDSP UMIK-1 : USB meet microfoon (met calibratie)

Berichtdoor Pjotr » do 09 mei 2013, 18:26

Uhm ja. Heeft dat ding ook een line uitgang om een versterker aan te sturen?

De sample clock van bron en mic moet n.l. synchroon lopen wil je goed kunnen meten. Daar heb je een full duplex audio kaart voor nodig.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 09 mei 2013, 19:45

:? het is een microfoon, waarom zou die een versterker moeten aansturen? Gewoon in de meetsoftware de UMIK-1 kiezen als als ingang, en de geluidskaart als uitgang. In en Uit hoeven echt niet door fysiek de zelfde kaart gedaan te worden. Ik heb bv Nescio prima kunnen meten met de Hypex AS2.100 direct met USB aan de PC en de mic op de geluidskaart (toen was deze USB mic er nog niet)

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » do 09 mei 2013, 20:19

Het verbaasde me al lange tijd dat dit nog niet te krijgen was...

Dit is dan wel een erg makkelijke oplossing. Laptop, 1 kabeltje, microfoon, klaar. Niets installeren, geen aparte geluidskaart en/of fantoom voeding nodig :goeie:

architect

Berichtdoor architect » do 09 mei 2013, 20:49

lijkt bijzonder veel op de behringer ecm8000 maar dan met een usbkabeltje

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » do 09 mei 2013, 20:56

Juoigâ schreef:Oplettende lezertjes hadden het al op de Juoigâ site gezien: de MiniDSP UMIK-1 is eindelijk in ons land (wegens groot succes waren er eerst nog wat leverings problemen)

Eindelijk een goede en betaalbare meetmicrofoon die je zo in de PC "prikt". De UMIK-1 is een omnidirectionele microfoon met USB interface: zonder driver te installeren te gebruiken op elke windows/mac/linux PC. Samen met REW (die de microfoon herkent) of Arta en een MiniDSP heb je alles wat nodig is om op basis van metingen te filteren, laag te optimaliseren, etc, enz.

Maar dat is nog niet alles: Elke UMIK-1 komt met individuele calibratie! Uniek voor deze prijs.

De microfoon wordt geleverd met tafelstandaard, USB kabel, alles samen in een stevige kunststof koffertje:
Umik1-thumb.jpg

verdere info: http://www.juoiga.eu/index.php?p=2&merk=2&id=90

GRATIS ?
Ik zou de in mijn ogen schappelijke prijs ook hier vermelden .

Juoigâ
Contacteer:

Berichtdoor Juoigâ » do 09 mei 2013, 21:08

bas focal m180 schreef:Ik zou de in mijn ogen schappelijke prijs ook hier vermelden .
ik wil natuurlijk wel mensen naar de site toe krijgen he :lol:

€80

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » zo 19 mei 2013, 15:57

MichaelB schreef:Het verbaasde me al lange tijd dat dit nog niet te krijgen was...

Dit is dan wel een erg makkelijke oplossing. Laptop, 1 kabeltje, microfoon, klaar. Niets installeren, geen aparte geluidskaart en/of fantoom voeding nodig :goeie:

Mmmm, dan moet je nog wel de (brakke) geluidskaart van je laptop gebruiken om signaal te hebben naar je versterker/luidsprekers
Daarnaast voor impedantie weer de (brakke) onboard geluidskaart van je laptop gebruiken.
Overigens mag een goede USB kabel ook niet langer zijn dan ongeveer 5 meter, meer praktische lengte (qua performance enzo) is 3 meter.
Dat vind ik toch wel een beetje kort.

Ik weet niet of het nou zo handig is...... :-k

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 19 mei 2013, 16:07

Tja, Bart, we hebben nu eenmaal niet allemaal een Audio Precision Analyzer thuis staan.... :wink:

MichaelB

Berichtdoor MichaelB » zo 19 mei 2013, 17:28

b_force schreef:
Ik weet niet of het nou zo handig is...... :-k

Het gaat toch om een instap alles-in-één oplossing die ook nog eens heel goed presteert?
Lijkt me een prima oplossing.

Een losse Behringer en laten calibreren kost je een stuk meer.

Overigens over die brakke onboard geluidskaart: loopback meting doen.
En een externe kaart is geen garantie voor een goeie line-out/in. Zie mijn perikelen met de MobilePre maar.

USB maximale lengte is 5 meter voor Hi-speed. Dat is toch meer dan genoeg of zit je graag in een andere kamer tijdens het meten? :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 19 mei 2013, 17:44

Even een kleine, nou ja kleine, waarschuwing van mijn zijde.

De meeste meetsystemen werken alleen betrouwbaar als de in en uitgang via dezelfde "geluidskaart" loopt i.v.m. synchronisatie. Veel meetsystemen zijn afhankelijk van looptijdverschillen tussen in en uitgangssignaal.

In de meetsoftware van bijv. Filterdesigner van Hypex, kun je niet eens de in en uitgangen op verschillende geluidskaarten selecteren........

Juoigâ
Contacteer:

Berichtdoor Juoigâ » zo 19 mei 2013, 18:24

Wel een goed punt om op te letten idd, misschien kunnen we hier praktische ervaring delen.

• REW heeft er in elk geval geen probleem mee (sterker nog: die heeft expliciete ondersteuning voor de MiniDSP UMIK-1)
  • Arta heeft geen principiële bezwaren (als in: je kan in de software gewoon een verschillende kaart kiezen voor in- en uitgang); zo heb ik bv aan Nescio gemeten, met de AS2.100 als via USB aan m'n meet PC (dus als geluidskaart) en met een andere geluidskaart de mic. Advies van Arta over hoe te meten: When you use USB mic, then you must use generator signal from other soundcard which always has some difference in sampling frequency. That is why, you can’t use in ARTA methods that estimate impulse response by cross-correlation with periodic noise and MLS signals, but you may use swept sine IR measurements as it is treated as aperiodic signal.
  • In de meetsoftware van Filterdesigner van Hypex, kun je niet eens de in en uitgangen op verschillende geluidskaarten selecteren
Laatst gewijzigd door Juoigâ op ma 27 mei 2013, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » wo 22 mei 2013, 23:36

Ik heb de rest van de discussie over waarom een USB mic issues kan geven met het meten afgesplitst naar het "Meten..." subforum, omdat hetgeen daar uitgelegd wordt algemeen relevant is voor USB microfoons, en niet alleen voor deze specifieke.

viewtopic.php?f=25&t=18465

Ben je geïntereseerd in een USB meet mic, lees dan vooral dat onderwerp ook

Ivo Tichelaar
Contacteer:

Berichtdoor Ivo Tichelaar » do 23 mei 2013, 1:18

Een korte mededeling over de UMIK-1 en *buntu linux: het werkt.

:rock:

Terug naar “Persberichten”