Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Jan-Peter
ZA-sponsor: Hypex Electronics

Hypex 2-channel DSP versterker! (ook met USB Audio en SPDIF)

Berichtdoor Jan-Peter » wo 20 mei 2009, 10:34

Heren,

Mag ik dit nieuw product van ons bij jullie onder de aandacht brengen;

Hypex UcD™ - AS2.100 DSP Active Loudspeaker Controller

Afbeelding

The “AS2.100” is a plate amp for use in powered speaker systems. Being an active speaker controller, the AS2.100 forms the basis of, for instance, a powerful active two-way monitor. In stereo mode one AS2.100 will power an active master / passive slave pair.

Features:
- Fully controlled by PC software (included)
- Cross-over settings fully customisable (real-time)
- UcD100OEM (2x) powered
- Stereo analogue input
- Infrared remote control (optional)
- Automatic input scanning

Optional features (with optional digital add-on board):
- S/PDIF input and output
- Sampling rates up to 192kHz
- USB Audio

(Hypex Filter Designer software) www.hypex.nl/docs/AS2.100/HypexFilterDesigner.zip
(Manual AS2.100) www.hypex.nl/docs/AS2.100/Manual%20AS2.100.pdf
(Frontplate/Buttonpanel template) www.hypex.nl/docs/AS2.100/Template%20AS2.100.zip

Als er nog vragen zijn, hoor ik dat graag... 8)

Jan-Peter

hovingtim

Berichtdoor hovingtim » wo 20 mei 2009, 13:39

ja quanta kosta?
Safe-Water Drink Beer

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » wo 20 mei 2009, 14:39

hovingtim schreef:ja quanta kosta?

AS2.100 analoog input € 250,00
AS2.100 digitaal input € 300,00

Alle prijzen ex. 19% BTW.

Jan-Peter

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 20 mei 2009, 17:25

stel je doet een stereo paartje, heb je dan voor beide speakers die digitale input optie nodig, of alleen in de master?

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » wo 20 mei 2009, 18:10

Henkjan schreef:stel je doet een stereo paartje, heb je dan voor beide speakers die digitale input optie nodig, of alleen in de master?

Inderdaad!

Channel 1, daar gaat de USB Audio in of SPDIF, Channel 2 krijgt zijn signaal van de Channel 1 SPDIF output.

Via de SPDIF kabel van CH1 naar CH2 gaat ook de communciatie tussen beide eindversterker om de volume synchroon te regelen of aan/uit te zetten. Met één bedieningspaneel kan je de beide versterkers sturen. Daarnaast kan je met de optionele IR afstandbediening de beide versterkers bedienen.

Jan-Peter

JvS

Berichtdoor JvS » wo 20 mei 2009, 18:13

Henkjan schreef:stel je doet een stereo paartje, heb je dan voor beide speakers die digitale input optie nodig, of alleen in de master?
Je hebt er toch sowieso maar 1 nodig? Er is een stereo-in, er zijn twee versterkerkanalen en er is een Linker en Rechter speakeraansluiting beschikbaar.

Zie de handleiding ook.

Rody

Berichtdoor Rody » wo 20 mei 2009, 18:19

Jan-Peter,

Mooi spul, alleen niet helemaal wat ik zoek. Komt er een versie waarbij de ingebouwde versterkers niet gelijk zijn (bv een 100 voor het mid-hoog en een 400 voor het laag), of een versie waarbij je met de plate amp links en rechts mid-hoog kan aansturen en dan een stereo laag uit zodat je daarmee een andere amp kunt aansturen (nu is de sub-uit nog niet functioneel EN mono naar ik begrepen heb). Een andere optie zou een losse DSP in een 2-in/4-uit configuratie zijn (ik begrijp dat er een fancy superduperhigh-end DSP oplossing komt, die is voor mij misschien wat overkill).... graag hoor ik je reactie...

Groetjes,

Rody

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » wo 20 mei 2009, 18:57

JvS schreef:
Je hebt er toch sowieso maar 1 nodig? Er is een stereo-in, er zijn twee versterkerkanalen en er is een Linker en Rechter speakeraansluiting beschikbaar.

Zie de handleiding ook.

Je kan inderdaad met alleen analoog in werken, links naar CH1 en rechts naar CH2, en met een kleine mini jack doe je de communicatie tussen links en rechts.

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » wo 20 mei 2009, 19:06

Rody schreef:Jan-Peter,

Mooi spul, alleen niet helemaal wat ik zoek. Komt er een versie waarbij de ingebouwde versterkers niet gelijk zijn (bv een 100 voor het mid-hoog en een 400 voor het laag), of een versie waarbij je met de plate amp links en rechts mid-hoog kan aansturen en dan een stereo laag uit zodat je daarmee een andere amp kunt aansturen (nu is de sub-uit nog niet functioneel EN mono naar ik begrepen heb). Een andere optie zou een losse DSP in een 2-in/4-uit configuratie zijn (ik begrijp dat er een fancy superduperhigh-end DSP oplossing komt, die is voor mij misschien wat overkill).... graag hoor ik je reactie...

Groetjes,

Rody

Rody,

We gaan zeker GEEN versterkers uitbrengen met verschillende vermogens, tenminste ons doel is om de product gunstig geprijsd te houden. Met twee verschillende versterkers moet je ook twee verschillende voedingen hebben, en dat is véél duurder dan dezelfde versterkers voor het hoog als laag te gebruiken.... ;)

of een versie waarbij je met de plate amp links en rechts mid-hoog kan aansturen en dan een stereo laag uit zodat je daarmee een andere amp kunt aansturen (nu is de sub-uit nog niet functioneel EN mono naar ik begrepen heb)

Ik moet zeggen dat de uitvoering waar we nu voor gekozen hebben mij toch wel wat logischer lijkt, met één module kan je een stereo systeem bouwen met 13 biquads voor filtering per kanaal, en een mono sub uit. Met twee modules kan je maximaal een drie weg systeem waarbij midden en hoog al een 100W versterker hebben. De sub kan dan actief worden gemaakt, eventueel zelf met een van onze subwoofer versterkers. Ook hier heb je voor iedere kanaal 13 biquads ter beschikking. De sub-uit zal bij uitlevering zeker functioneel zijn!

Later komen we met een high end losse DSP versie, met twee kanalen in en maximaal 6 kanalen uit. Maar dat gaat wel in een volledige andere prijsklasse vallen als dit product.....

Jan-Peter

Rody

Berichtdoor Rody » wo 20 mei 2009, 19:20

Jan-Peter schreef:Rody,

We gaan zeker GEEN versterkers uitbrengen met verschillende vermogens, tenminste ons doel is om de product gunstig geprijsd te houden. Met twee verschillende versterkers moet je ook twee verschillende voedingen hebben, en dat is véél duurder dan dezelfde versterkers voor het hoog als laag te gebruiken.... ;)

Ok, klinkt logisch...

Jan-Peter schreef:
Ik moet zeggen dat de uitvoering waar we nu voor gekozen hebben mij toch wel wat logischer lijkt, met één module kan je een stereo systeem bouwen met 13 biquads voor filtering per kanaal, en een mono sub uit. Met twee modules kan je maximaal een drie weg systeem waarbij midden en hoog al een 100W versterker hebben. De sub kan dan actief worden gemaakt, eventueel zelf met een van onze subwoofer versterkers. Ook hier heb je voor iedere kanaal 13 biquads ter beschikking. De sub-uit zal bij uitlevering zeker functioneel zijn!

Als de sub-out stereo was geweest was 1 zo'n plate amp voor mij DE oplossing geweest. Versterkers voor het laag heb ik voldoende in huis. Twee plate-amps is voor mij niet prijs-gunstig aangezien ik 2-weg werk (Tangband W5-1611 vanaf een 125HZ en 2*Peerless SLS12 dipool per kant daaronder) en dus veel processingpower koop die ik niet gebruik en niet voldoende vermogen in de plate-amps heb voor het laag (in verhouding tot het mid-hoog). Misschien heb ik wel een vrij specifieke toepassing, maar ik zoek uiteraard de gunstigste oplossing, zowel qua techniek als qua prijs.

Jan-Peter schreef:Later komen we met een high end losse DSP versie, met twee kanalen in en maximaal 6 kanalen uit. Maar dat gaat wel in een volledige andere prijsklasse vallen als dit product.....

Wellicht dat er toch markt is voor een 2-4, iets minder-high-end DSP versie.....ik houd het iig in de gaten.

Bedankt voor je snelle reactie!

Groeten,

ROdy

niels

Berichtdoor niels » wo 20 mei 2009, 22:56

fantastisch product! lijkt me een fantastische basis voor een drieweg stereo-systeem en een stuk goedkoper dan de groundsounds. bravo!

b_force

Berichtdoor b_force » wo 20 mei 2009, 23:40

Het echte nut van een DSP voor een 2 weg ontgaat mij een beetje.

Ik denk dat je hier met gewoon een passief filter veel beter (en goedkoper) uit de voeten bent.
Echter kun je er wel voor kiezen, voor een 3-weg, om mid-hoog passief te doen en laag actief.
Dan is een 2 x 2 kanaals idd een heel erg goed optie.

Het is zeker een heel erg fraai product, mijn complimenten daarvoor, maar persoonlijk zou ik liever een versie zien zonder versterkers.
Dit maakt het veel flexibelere, omdat veel mensen toch graag hun eigen versterker willen kiezen.

Daarbij komt ook dat dit product als een soort geheel wordt verkocht (net als plate-amps). Ik zou zelf heel erg veel voelen naar een product zoals jullie de versterker kits ook verkopen. Dus een losse print die de gebruiker zelf kan inbouwen.
Maar wellicht is dat het verschil tussen een DIY'er en de OEM markt waar jullie tussen moeten kiezen. :wink: 8)

Rody

Berichtdoor Rody » do 21 mei 2009, 0:10

b_force schreef:Het echte nut van een DSP voor een 2 weg ontgaat mij een beetje.

Ik denk dat je hier met gewoon een passief filter veel beter (en goedkoper) uit de voeten bent.

- correctie looptijdverschillen
- vrije keuze crossoverpunten en -steilheden
- dipoolcorrectie
- bafflestepcorrectie
- niveau matching
- kamercorrectie

Lijkt me niet echt handig om dat passief te doen. Analoog aktief zou het al tricky zijn (maar zeker mogelijk)....

Gr rOdy

b_force

Berichtdoor b_force » do 21 mei 2009, 0:19

Is waar, maar de meeste opties die jij nu noemt, zijn met een paar componentjes passief prima te doen.

Aan een 4e orde bijvoorbeeld, heb je al zat als je gaat filteren. Met slimme keuze van componenten en filter is dat prima betaalbaar te doen. Lagere orde kan ook en kost uiteraard minder onderdelen. Evenals bafflestep en niveau matching. Dipool correctie hangt een beetje van he gebruik af, maar voor een midwoofer + tweeter combinatie ook niet echt aan de orde.

Maargoed als je mijn post verder leest, moet je ook begrijpen dat een 2 kanaals best zinnige kan zijn tussen laag en mid+hoog.

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » do 21 mei 2009, 6:42

b_force schreef:Is waar, maar de meeste opties die jij nu noemt, zijn met een paar componentjes passief prima te doen.

Aan een 4e orde bijvoorbeeld, heb je al zat als je gaat filteren. Met slimme keuze van componenten en filter is dat prima betaalbaar te doen. Lagere orde kan ook en kost uiteraard minder onderdelen. Evenals bafflestep en niveau matching. Dipool correctie hangt een beetje van he gebruik af, maar voor een midwoofer + tweeter combinatie ook niet echt aan de orde.

Maargoed als je mijn post verder leest, moet je ook begrijpen dat een 2 kanaals best zinnige kan zijn tussen laag en mid+hoog.

Ah...., hoe wil je met een passief filter goed een frequentie grafiek recht trekken? Weet je hoeveel componenten je daar allemaal wel niet voor nodig hebt?

Met deze DSP kan je tot 13 biquads per kanaal in een drie weg mode gebruiken. Één biquad staat gelijk aan een 2e orde filter, een bandpass filter van 2x 24dB kost je dus 4 biquads, heb je nog 9 over om in het frequentie domein van alles wat je wilt te corrigeren.

Jan-Peter

Jan-Peter

Waarom geen linieare fase, antwoord wel in het engels..

Berichtdoor Jan-Peter » do 21 mei 2009, 6:50

Mijn excuses voor het Engels, maar we hebben deze vraag al meerdere keren gekregen en willen hierbij ons antwoord geven. Er is sowieso wel een interessante link over luidspreker correcties;

-------------------------------------------------------------------------------------
DSP & liniear phase:
The initial software and firmware only support minimum phase crossovers and delay. A later update (the unit is user-updatable) will include an option to linearise the sum using an FIR inverse allpass filter before the crossover. If this technique is employed alongside LR2/LR4 filters the individual driver responses will become linear phase as well.

The first aim of a digital crossover is to afford detailed response correction. In an analogue crossover you can't have thirteen biquads to EQ a driver unless you're happy to run a signal through that many components and unless you can afford the parts cost and board space. The second aim of a digital crossover is to take advantage of the fact that sources are digital these days. An analogue crossover requires the signal to be converted to analogue first and then processed in the analogue domain. With a digital crossover, the signal goes from the DAC straight into the amp with no further processing. The third aim of a digital crossover is to have a universal product that people can actually use in a variety of projects. You can't tweak or configure an analogue crossover by software. An additional advantage is the availability of delays.

By no means all digital crossovers are linear phase. Commercially available ones that are, are not particularly good because they are brute-force FIR corrections which have all sorts of pre-echo problems. Please have a look at the presentation at http://www.hypex.nl/docs/Bruno%20Masterclass/slides.htm . There is a section about loudspeaker correction starting from slide 101. I hope you will understand why we prefer to use IIR filters for the actual crossover and EQ, with optionally a FIR filter only correcting the sum phase. This works as follows. After delay correction, loudspeaker drivers are nearly perfectly minimum-phase. This means that you can use minimum phase EQ to fit the response to another minimum-phase target. No FIR is necessary for that. If you do this to EQ the woofer to a LR4 lowpass function and the tweeter to a LR4 highpass function, the phase response of the two drivers becomes highly regular. The sum will be a second order allpass filter with a Q of 0.7 at fc. So what separates a correctly designed crossover with LR4 acoustical slopes from a linear phase system is an inverse second order allpass, which can be approximated using a short FIR filter. As I mentioned in the previous reply, the individual driver responses become linear phase too, as you will appreciate from the pole/zero locations. Listening tests show that correcting the phase response of an LR4 system is only audible to some trained listeners and barely so. It is by no means spectacular.

This shows that linear phase is by no means the core of digital crossovers, and that it would be irrational for us to defer offering a product to the market only because the software does not yet include an easy way to insert the FIR section, especially when the FIR add-on is under development and user-updatable.

Now, the biggest advantage of the IIR xo/eq and FIR phase correction method is that the resulting response is completely free from pre-echos. Several companies sell boxes of the "shove a mic in front of the speaker and compute inverse FIR filter" type, and market these with snazzy looking impulse response plots which, crucially, were measured with the microphone in the exact same spot. Dare to move it by an inch and the response falls apart in both directions. Brute-force corrected speakers do not sound good, although they can be made to look very nice on paper.

From what we have seen published I gather that the sales literature of some of these companies tries to convinced that linear phase is the thing with digital. I hope that I've been able to explain that we *really* know about how to do digital crossovers.

Bruno, Chief R&D Hypex
-------------------------------------------------------------------------------------

Jan-Peter

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 21 mei 2009, 10:48

Mooi spul inderdaad. Ik zie wel voordelen tov passief gefilterde monitors. Nu kan je bijvoorbeeld gesloten monitors maken die toch redelijk wat laag weergeven. Of woofers in zeer kleine kastjes corrigeren.

Zit de volume control vóór de dsp in het digitale domein als ik het goed begrijp? Als AS2.1 aan een pre amp gehangen wordt neem ik aan dat met die pre amp volume te regelen is. Dat maakt het voor een "high end" project weer iets minder interessant als ik persé elk detail optimaal wil hebben, afgezien of dit werkelijk zo hoorbaar is. Of moet de volumeknop van een pre amp met dig outs vol open staan om dan met de remote het volume van de AS regelen?

Als de volume control voor de dsp echter geen probleem is, dan zie ik ook geen problemen met de FIR filtering. 300dB/octaaf crossen is nergens voor nodig en bij 48dB (en iets steiler) is het nog wel te meten, maar voor mij absoluut onhoorbaar.

Ik ben wel afgestapt van het FIR filteren omdat het in de praktijk niet zo mooi werkt als in de theorie, vanwege het verschillende of ax gedrag van de units. Omdat ik ringing kon meten hoef ik het niet. Ik begrijp ook wel dat het product een stuk duurder zal worden als de volume control geintegreerd wordt, omdat je dan bijna een compleet geintegreerd systeem moet leveren.

Mooi product!

Is het ook mogelijk om met 1 plate 2 kleine subwoofers aan te sturen en te corrigeren? Dan heb je voor 190 euro per sub een amp met uitgebreide correctie mogelijkheden.
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

b_force

Berichtdoor b_force » do 21 mei 2009, 13:44

Jan-Peter schreef:
b_force schreef:Is waar, maar de meeste opties die jij nu noemt, zijn met een paar componentjes passief prima te doen.

Ah...., hoe wil je met een passief filter goed een frequentie grafiek recht trekken? Weet je hoeveel componenten je daar allemaal wel niet voor nodig hebt?

Met deze DSP kan je tot 13 biquads per kanaal in een drie weg mode gebruiken. Één biquad staat gelijk aan een 2e orde filter, een bandpass filter van 2x 24dB kost je dus 4 biquads, heb je nog 9 over om in het frequentie domein van alles wat je wilt te corrigeren.

Jan-Peter

Kwestie van goede driver kopen :lol: :lol: 8)

Maar het is idd wel waar dat zoiets beter gaat, maar de vraag is hoe ver iemand wil gaan prijs technische/kwaliteit gezien.
Ik heb inmiddels al meerdere passieve filters gemaakt die allemaal behoorlijk vlak waren binnen ±2dB.

Zoals Montana aangeeft is het sowieso maar de vraag of je wel winst boekt als je curve volledig plat filtert. Sommige effecten moet je laten zitten, omdat die dus inderdaad off-axis volledig verdwijnen.

Maargoed het is allemaal een kwestie van smaak.
Ik zie er heel erg naar uit dat er in de toekomst een soort "kit" (ala UCD's) komt, dan hebben jullie er denk ik zo een paar klanten bij
:wink:

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » do 21 mei 2009, 14:03

Montana schreef:Zit de volume control vóór de dsp in het digitale domein als ik het goed begrijp?

Inderdaad volume regeling zit in het digitale domein.

Als AS2.1 aan een pre amp gehangen wordt neem ik aan dat met die pre amp volume te regelen is. Dat maakt het voor een "high end" project weer iets minder interessant als ik persé elk detail optimaal wil hebben, afgezien of dit werkelijk zo hoorbaar is. Of moet de volumeknop van een pre amp met dig outs vol open staan om dan met de remote het volume van de AS regelen?

Beiden kan, analoog in, AS2.100 op maximaal volume zetten en volume met je preamp regelen. Of bron direct op de AS2.100 aansluiten en in de AS2.100 volume regelen. Met digitaal in via SPDIF of via USB Audio, kan je de volume of op je laptop regelen, of op de AS2.100 display of de optionele IR afstandbediening.

Als de volume control voor de dsp echter geen probleem is, dan zie ik ook geen problemen met de FIR filtering. 300dB/octaaf crossen is nergens voor nodig en bij 48dB (en iets steiler) is het nog wel te meten, maar voor mij absoluut onhoorbaar.

Voor de DSP is de volume control geen probleem, inderdaad met 300dB crossen is wel wat overdreven, 24dB lijkt mij toch wel voldoende. Maar indereen is hier vrij in, via USB update je zo 'on the fly' het filter..... ;)

Mooi product!

Dank!

Is het ook mogelijk om met 1 plate 2 kleine subwoofers aan te sturen en te corrigeren? Dan heb je voor 190 euro per sub een amp met uitgebreide correctie mogelijkheden.

Lijkt me wel mogelijk het zijn gewoon drie kanalen ik zie niet in waarom je niet drie kanalen dezelfde frequentie band kan geven. Gaan we even overleggen, kom ik op terug.

Jan-Peter

Martijn H

Berichtdoor Martijn H » do 21 mei 2009, 16:43

Jan-Peter schreef:

Voor de DSP is de volume control geen probleem, inderdaad met 300dB crossen is wel wat overdreven, 24dB lijkt mij toch wel voldoende. Maar indereen is hier vrij in, via USB update je zo 'on the fly' het filter..... ;)

Was het dan niet mooier geweest om de volumeregeling ná de dsp te zetten? Dan behoudt de processor het volle signaal van de bron, bij elk volume. Afgezien van de hoorbaarheid van het voor en na plaatsen dus..

groetjes Martijn
Dipool-monopool systeem Do it right, Do It Yourself~!!

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » do 21 mei 2009, 17:00

Montana schreef:
Jan-Peter schreef:Was het dan niet mooier geweest om de volumeregeling ná de dsp te zetten? Dan behoudt de processor het volle signaal van de bron, bij elk volume. Afgezien van de hoorbaarheid van het voor en na plaatsen dus..

groetjes Martijn

Nee, de volume regeling is digitaal en zit IN de DSP, daar is echt niks op tegen. Jij bedoelt na de D/A converters en dan analoog doen. Resultaat is slechter en ook nog eens duurder.

Jan-Peter

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » vr 22 mei 2009, 10:00

Er zijn al wel meerdere vragen geweest over het regelen van de volume in het digitale domein. De oplossing om toch geen last van vervorming bij lage volume standen te krijgen is gebruik te maken van 'dither'. Hierbij een aantal interessante links wat uitlegt wat dither nu precies is;
http://www.hifi-writer.com/he/dvdaudio/dither.htm
http://www.users.qwest.net/~volt42/cade ... lained.pdf
http://books.google.com/books?id=VZw6z9 ... &resnum=10

Jan-Peter

bertor

Berichtdoor bertor » vr 22 mei 2009, 12:55

Ik zie in de software dat er maar 3 biquads voor de subwoofer beschikbaar zijn. Juist hier zou ik er veel meer, bijvoorbeeld ook die 13 willen hebben om roomcorrectie te kunnen doen. Juist voor een subwoofer is dat een hele grote toegevoegde waarde. Waarom is deze keus gemaakt?

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » vr 22 mei 2009, 13:42

bertor schreef:Ik zie in de software dat er maar 3 biquads voor de subwoofer beschikbaar zijn. Juist hier zou ik er veel meer, bijvoorbeeld ook die 13 willen hebben om roomcorrectie te kunnen doen. Juist voor een subwoofer is dat een hele grote toegevoegde waarde. Waarom is deze keus gemaakt?

Volgens mij moet dat ook meer zijn, gaan we intern even overleggen. Kom er later op terug!

Jan-Peter

Jan-Peter

Berichtdoor Jan-Peter » ma 25 mei 2009, 14:02

bertor schreef:Ik zie in de software dat er maar 3 biquads voor de subwoofer beschikbaar zijn. Juist hier zou ik er veel meer, bijvoorbeeld ook die 13 willen hebben om roomcorrectie te kunnen doen. Juist voor een subwoofer is dat een hele grote toegevoegde waarde. Waarom is deze keus gemaakt?

Deze waarde is inderdaad correct. Omdat in de meeste gevallen men de 2 power kanalen gaan gebruiken.

Om termijn gaan we bekijken of we de biquads vrij kunnen verdelen tussen de drie kanalen. Op dit moment is dat helaas nog niet mogelijk.

Jan-Peter

Terug naar “Persberichten”