DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: DIY project van de Daudio C1 dipool luidspreker

Berichtdoor Barry2001 » wo 06 dec 2017, 23:38

Nu vraag ik mij nog 2 dingen af:
- In principe wordt het laag apart versterkt, en mid-hoog. Is het mogelijk het systeem met 1 versterker aan te sturen, of haal je dan bij lange na niet de mogelijke potentie uit het systeem? Is dit wel mogelijk met de geleverde setup, of is het een kwestie van filter aanpassen?
- Wat eerder in dit draadje wordt aangegeven dat het systeem wel wat power lust, en dat het rendement van zo'n OB systeem nou eenmaal wat lager ligt. Stel ik wil 30W versterkers gebruiken, bv ZBA CA Amp of misschien wel buizen, mis ik dan veel door geen hoog vermogen versterkers als NCore achtig te gebruiken?

Walt

Berichtdoor Walt » do 07 dec 2017, 6:13

De C1 is volledig passief gefilterd, 1 versterker is genoeg.

vastwelgoed

Berichtdoor vastwelgoed » do 07 dec 2017, 10:21

Leeuwarden schreef:
rjmulder schreef:Ben erg benieuwd hoe ze klinken maar dat ga ik in februari wel horen maar op dit moment zit ik met 2 vragen.

Dit soort speakers hoe kunnen die het beste worden opgesteld ten opzichte van de muur/ruimte? Ik woon niet in een grote villa met een boel ruimte vandaar.
En in het groupbuy draadje is er een keuze tussen 2 verschillende soorten midden units wat is het verschil tussen beide?

Vraag over de opstelling laat ik even over aan een ander.

Het verschil tussen beide mids heb ik als vrij groot ervaren. De SB geeft een mooi gedetailleerd, open geluidsbeeld. Met de AT wordt het geluidsbeeld nog otter en idem voor wat betreft de gedetailleerdheid van de weergave. De SB zal bij een slechte opgave vergevings gezinder zijn als de AT.
Het gevoel van "being there" is bij de AT groter dan bij de SB. Maar ook bij de SB is die factor al duidelijk aanwezig. Wil je het onderste uit de kan dan ga je voor de AT.

Wegens een tikfoutje, wat bedoel je precies met: "Met de AT wordt het geluidsbeeld nog ? en idem voor ..."

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 dec 2017, 10:25

otter=beter :-)

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 07 dec 2017, 10:45

Mijn handen jeuken inmiddels, wanneer kan ik gaan bouwen? (wappert met briefjes van 50 euro)

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 dec 2017, 10:50

Inschrijving eindigt 10 februari. Daarna de financiële afwikkeling, daarna bestellen, daarna afhalen op 1 van drie beschikbare adressen.

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 07 dec 2017, 10:56

Da's nog drie maanden! Ik wil graag volgende week starten! Ik werp mij hierbij op als proefkonijn en zou graag als eerste deze set opbouwen.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 dec 2017, 10:59

Geduld is een schone zaak, Sander. Voor de groepsinkoop is het even niet anders...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 dec 2017, 11:58

Barry2001 schreef:Nu vraag ik mij nog 2 dingen af:
- In principe wordt het laag apart versterkt, en mid-hoog. Is het mogelijk het systeem met 1 versterker aan te sturen, of haal je dan bij lange na niet de mogelijke potentie uit het systeem? Is dit wel mogelijk met de geleverde setup, of is het een kwestie van filter aanpassen?
- Wat eerder in dit draadje wordt aangegeven dat het systeem wel wat power lust, en dat het rendement van zo'n OB systeem nou eenmaal wat lager ligt. Stel ik wil 30W versterkers gebruiken, bv ZBA CA Amp of misschien wel buizen, mis ik dan veel door geen hoog vermogen versterkers als NCore achtig te gebruiken?

Reactie van Jeroen op pagina 3 van dit topic:

jeroen_d schreef:Leuk verhaal Ed!

Wij hebben al een grote luisterruimte van de AudioClub Limburg vol gespeeld met Eva Cassidy en een Unison Research Triode 25 op de 2x23W stand. Gaat goed omdat ik de impedantie heb gelineariseerd op 4 ohm. Zo heeft de speaker ook een paar weken op buizenversterkers gespeeld in de zaak van Studio Alkmaar.
Zolang je maar geen groot symphonisch werk wilt spelen, dan moet de versterker inderdaad krachtig zijn. De speaker loopt niet dicht, de versterker wel.
Met ncore en buizen geen enkel probleem op het hoog.
Een Belgische dealer pruimde hem niet op zijn klasse B, hij vond het hoog te soft. Nou ja...liefhebber van Focal tweeters...

Site is, terwijl ik dit plaats even niet bereikbaar... https://www.audioclub-limburg.nl/daudio-reprise

cve

Berichtdoor cve » do 07 dec 2017, 12:33

Shadow schreef:Voor echt lekker luisteren begreep ik dat ze een meter los moeten staan van alles, voor mij samen met koters in huis reden om ff over te slaan :cry:

Dat ze een meter los moeten staan van alles is voor mij ook de belemmering. Is in een normale huiskamer, leefsituatie lastig te realiseren. Een halve meter is nog te doen voor mij.
Eigenlijk zou ik liever ook de optie hebben om het geheel actief te filteren. Bijvoorbeeld met een DLCP en 6 ZBA CA Amp's.

Co

vastwelgoed

Berichtdoor vastwelgoed » do 07 dec 2017, 12:48

Leeuwarden schreef:otter=beter :-)

Ik ken deze uitdrukking in het Fries niet of zeggen ze dit yn Ljouwert?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 dec 2017, 12:51

vastwelgoed schreef:
Leeuwarden schreef:otter=beter :-)

Ik ken deze uitdrukking in het Fries niet of zeggen ze dit yn Ljouwert?

Nee, dit was volledig te wijten aan beroerd typen en wat eigen inbreng van de auto correctie...

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 07 dec 2017, 12:55

cve schreef:
Shadow schreef:Voor echt lekker luisteren begreep ik dat ze een meter los moeten staan van alles, voor mij samen met koters in huis reden om ff over te slaan :cry:

Dat ze een meter los moeten staan van alles is voor mij ook de belemmering. Is in een normale huiskamer, leefsituatie lastig te realiseren. Een halve meter is nog te doen voor mij.
Eigenlijk zou ik liever ook de optie hebben om het geheel actief te filteren. Bijvoorbeeld met een DLCP en 6 ZBA CA Amp's.

Co

Die optie komt er niet. Je moet het zo zien: in principe heb je met de groupbuy de mogelijkheid om een commercieel product in huis te krijgen voor bijzonder weinig geld doordat je zelf de baffle en het filter gaat te maken. Het product is zoals het is. Er zijn slechts 2 opties: SB mid of AT mid.

Co, als je serieuze interesse hebt zou ik gaan luisteren. Het zou mij niets verbazen als gebruik van de DLCP en 6 (welke dan ook) eindtrappen eerder een downgrade dan een upgrade is...

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 07 dec 2017, 13:29

Ja met een DLCP ga je ze niet dichter bij de muur kunnen brengen, dan moet je met absorber panels aan de slag enzo...

Leeuwarden schreef:Co, als je serieuze interesse hebt zou ik gaan luisteren. Het zou mij niets verbazen als gebruik van de DLCP en 6 (welke dan ook) eindtrappen eerder een downgrade dan een upgrade is...

Dat denk ik ook en ik denk ook dat je dan verkocht bent Co...

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 07 dec 2017, 14:10

Nog even over het vrij staan van deze luidsprekers, een meter vanaf de achterwand is geen probleem maar gezien de "smalte" van de huiskamer (slechts 3 meter) gaat dat aan de zijkanten niet lukken. Kan ik dat oplossen met dempingsmateriaal tegen de muren naast de speakers of gaat dat niets worden?

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 07 dec 2017, 14:13

Ja dat kan, Walter heeft in zijn topic daar ook al over geschreven.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 07 dec 2017, 14:15

Ok, bedankt, dan ga ik eens even zoeken in die 219 pagina's..... :wink:

vastwelgoed

Berichtdoor vastwelgoed » do 07 dec 2017, 14:38

Shadow schreef:
vastwelgoed schreef:Beste allen, Het is alweer een hele tijd geleden dat ik hier rondgesnuffeld heb en mijn oog is op deze draad gevallen: zeer interessant.
Ik val dan eigenlijk ook midden in de discussie over de stijfheid van de baffle - en daarmee de materiaalkeuze - waarover kennelijk nog niet het laatste woord is gezegd.
Wellicht een suggestie, bij het laatste ontwerp van Troels Gravesen, de Ekta mkII van vorige maand, wordt een zeer stijve 'geconstrueerde' frontplaat van verlijmde delen toegepast van multiplex; check hiervoor even de foto's om precies te begrijpen wat ik bedoel. Ik hoop hiermee een zinnige bijdrage te leveren aan een ontwerp waar ik ook wel 'oren naar heb'. Ik ga de ontwikkelingen zeker volgen!

Nou loop gelijk de groupbuy van dit project dan maar in; http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic ... 1#p1864098
:rock:

:goedzo:

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 07 dec 2017, 17:05

wat helpt is dat een dipool afstraalt in een 8 patroon, wat betekent dat precies naar opzij (vrijwel) geen geluid wordt afgestraald. door slim in te draaien kan je zo de 1e reflectie van de zijwand elimineren.

VintageHarry schreef:Ok, bedankt, dan ga ik eens even zoeken in die 219 pagina's..... :wink:

Walter wil t hier vast ook nog wel uitleggen hoor :mrgreen:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 07 dec 2017, 17:58

Aha, de essentie van het verhaal in 1 regel, bedankt! In een dipool had ik me ook nog nooit verdiept, in mijn huidige woning is dat toch geen optie. Maar na de verhuizing wordt dat anders :)

Edit: de uitleg van Water was nu ook snel te vinden, zoeken op "dipool" :wink: Denk dat ik alvast maar eens op zoek ga naar wat voordelige dempingspanelen, in ieder geval om mee te experimenteren. Specifiek de "harde" hoeken van de kamer lijken me wel kandidaten voor wat extra demping. Enfin, daar maak ik wel een aparte post voor, hier maar weer on topic

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » do 07 dec 2017, 18:31

Ok duidelijk, passief filteren, 1 versterker, in principe 30W genoeg. Zou eigenlijk wel enkele nummers in de demo willen horen waar ik (voor mezelf dan :mrgreen: ) een set goed op kan beoordelen. Jeroen als je meeleest, kun je muziek van een meegebrachte usb stick oid afspelen? Of vooraf opgeven en kijken of het in je collectie zit :rock:

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » do 07 dec 2017, 19:30

cve schreef:

Co

Daar gaat ie niet beter van klinken, van actieve aansturing en DLCP. Investeer liever in een enkele echt goede DAC.

Die meter geldt altijd. Doe je dat nu ook? Zo nee, dan haal je uit je huidige speakers ook niet alle potentie. Het is zeker oplosbaar als je bereid bent de OB's een stevige toe-in te geven, dan kunnen ze gerust een halve meter van de wand staan. Als je OB's maar niet met de backwave op korte afstand precies op een hoek richt, dan zijn er weinig problemen.

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » do 07 dec 2017, 19:33

Barry2001 schreef:Ok duidelijk, passief filteren, 1 versterker, in principe 30W genoeg. Zou eigenlijk wel enkele nummers in de demo willen horen waar ik (voor mezelf dan :mrgreen: ) een set goed op kan beoordelen. Jeroen als je meeleest, kun je muziek van een meegebrachte usb stick oid afspelen? Of vooraf opgeven en kijken of het in je collectie zit :rock:

Als mensen een USB stick meenemen dan kan ik dat probleemloos afspelen in Hengelo. Als er maar geen rare Apple formaten op staan, gewoon flac en wav is het beste.

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor jeroen_d » do 07 dec 2017, 19:35

VintageHarry schreef:Nog even over het vrij staan van deze luidsprekers, een meter vanaf de achterwand is geen probleem maar gezien de "smalte" van de huiskamer (slechts 3 meter) gaat dat aan de zijkanten niet lukken. Kan ik dat oplossen met dempingsmateriaal tegen de muren naast de speakers of gaat dat niets worden?

Als je ze wel 1 meter aan de achterkant ruimte kunt geven, dan mag je ze gerust dicht tegen de zijwanden zetten. Als je dat symmetrisch voor elkaar krijgt, heb je zeer mooie focussering.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 07 dec 2017, 21:23

Bedankt, Jeroen! Ik ben geheel gerustgesteld en kom graag luisteren t.z.t.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”