Cinder blocks als behuizing.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

pompebled

Cinder blocks als behuizing.

Berichtdoor pompebled » do 14 dec 2017, 21:53

Het doet me denken aan een nummer van Elton John, maar het is gewoon een betonnen bouwsteen van 39 x 19 x 19 cm, waar een front en een achterwand tegenaan wordt getrokken met draadeinden.
http://danielballou.com/#cinder-speakers

Mijn zoon is klein behuisd en wil wel zoiets hebben/maken, eventueel met een subje voor het laagste octaaf.

Ik zal één dezer dagen eens een paar van deze bouwstenen opduikelen, zodat ik weet welk inwendig volume er tot mijn beschikking staat, zodat ik er een passende speaker (Ø 15 cm) bij kan zoeken.

Of ik de basreflexpoort aan de voorzijde houdt, is een kwestie van uitproberen; de beide kamers lekken via de houten fronts, als dat voldoende als lowpass fungeert en er niet teveel mid-zooi uit de poort komt dan is het een overweging, anders komt de poort gewoon aan de achterzijde, net als de terminal.

Op het filmpje is geen sprake van enige demping, met al die parallelle wanden lijkt me dat geen goed idee...

Om met een sub in dezelfde stijl te blijven zijn er van die betonnen U elementen, grootste bezwaar daarvan is dat een element van 50 x 40 x 40 cm tegen de 80 Kg weegt.
Prima om trillingen te voorkomen, maar funest voor je rug, een setje (zwenk)wielen lijkt me geen overbodige luxe.

Groeten, Jan.
Een Shearerhoorn is niet groot...

VintageHarry

Re: Cinder blocks als behuizing.

Berichtdoor VintageHarry » do 14 dec 2017, 22:20

Mmm, dat ziet er wel leuk uit. Maar over dat inwendige volume wat jij ook al noemt, hoe wordt het onderste volume met het bovenste verbonden? Dat kan ik niet uit het filmpje afleiden maar zal m.i. toch echt wel moeten. Of zie ik dat verkeerd?

pompebled

Berichtdoor pompebled » do 14 dec 2017, 22:53

Ik denk dat het gebrek aan afdichting voor voldoende lekkage tussen de beide volumes moet zorgen.
Op het filmpje zie ik alleen afdichting langs de buitenste rand, als dit voldoende dik is en de druk, die de draadeinden uitoefenen, niet alles volledig plat drukt, staan beide volumes met elkaar in verbinding.

Groeten, Jan.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 14 dec 2017, 23:11

http://danielballou.com/#cinder-speakers

Hipster =;

Als je voor weinig mooi geluid wil;

De Lvbs;
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 59&t=15285

Voor de klein behuisden, Inimini
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=22676

Begrijp me niet verkeerd maar voor een paar cent extra bouw je iets waarvan meetresultaten op een openbaar forum staan... :beer:
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

John P

Berichtdoor John P » vr 15 dec 2017, 10:26

Toch is het idee niet slecht, behalve dat je hier met 2 volumes zit. Ik heb wel eens gedacht om zoiets met een plantenbak te maken maar die zijn te dun of te lelijk tot nu toe.
Waar een weg is is ook een omweg.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 15 dec 2017, 10:52

Betonplex, kippengaas en piepschuim en je maakt de mooiste betonnen kasten, ik spreek uit ervaring ... Niet te tillen, en wat fragiel, vooral op de hoeken, da's dan weer een nadeel.
Mediocre is not my middle name.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 15 dec 2017, 11:10

Shadow schreef:Begrijp me niet verkeerd maar voor een paar cent extra bouw je iets waarvan meetresultaten op een openbaar forum staan... :beer:

Maar een van de leukste dingen van dit forum zijn toch juist de nieuwe ontwerpen? Als we alleen maar bewezen goede ontwerpen gaan nabouwen zijn we gauw uitgepraat :wink:

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 15 dec 2017, 11:43

Ik mag aannemen dat die meneer toch ook z'n huiswerk wel gedaan heeft?
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 dec 2017, 12:26

Yup, heb een paar maanden terug iets dergelijks gemaakt als bureauspeakers van alu profiel van 10cm x 20cm en 17 cm diep. Perfect op maat en haaks gezaagd bij https://www.aluminiumopmaat.nl/aluminiu ... oekig.html Voor en achterkant aangetrokken met M5 draadeind. In de baffle (20mm beuken) rampamoeren met epoxy gelijmd en aan de achterkant inbus "hulsmoeren". Voor en achterkant iets af gefreesd zodat het precies 5mm in het alu profiel valt.

IMG_3063_ZBA.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 15 dec 2017, 12:54

Pjotr schreef:Yup, heb een paar maanden terug iets dergelijks gemaakt ...

En dan maak je daar niet even een leuk topic over?

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 15 dec 2017, 12:58

Hear hear [-X

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 dec 2017, 13:03

SSassen schreef:

Wat jij dan weer aan gort zeurt? Maak zelf eens wat af met een leuk verhaal erbij.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 15 dec 2017, 13:14

Pjotr schreef:
SSassen schreef:

Wat jij dan weer aan gort zeurt? Maak zelf eens wat af met een leuk verhaal erbij.

Volgens mij verwar je mij met Gerhard? Ik ben die woest aantrekkelijke Noordhollander, fris en fruitig en vooral goedlachs en behulpzaam, Gerhard is die kettingrokende chagerijnige Groninger, we lijken zelfs niet eens op elkaar!

John P

Berichtdoor John P » vr 15 dec 2017, 13:49

Gelukkig heeft Peter de foto's nog, dus wie weet?
Waar een weg is is ook een omweg.

pompebled

Berichtdoor pompebled » vr 15 dec 2017, 14:37

John P schreef:Toch is het idee niet slecht, behalve dat je hier met 2 volumes zit.

Als je kunt leven met een lekke verbinding tussen beide volumes, dan zit je met de manier van opbouwen uit het filmpje goed, als je (zoals ik al vermeldde) wat dikkere afdichting neemt en die niet volledig plat trekt tegen het beton.
Anders kun je altijd nog (electrisch of pneumatisch aangedreven) mechanisch geweld te gebruiken, om de verbinding 'lekker' te maken.

Groeten, Jan.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 15 dec 2017, 14:41

SSassen schreef:Betonplex, kippengaas en piepschuim en je maakt de mooiste betonnen kasten, ik spreek uit ervaring ... Niet te tillen, en wat fragiel, vooral op de hoeken, da's dan weer een nadeel.

Maar dat is dan een project van een andere schaal. Netjes vier plankjes zagen is van een andere orde dan netjes een mal maken en luchtbelvrij beton storten.

Moet zoonlief maar net waard zijn. :-&
We want to be happy, bold and free

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 15 dec 2017, 14:43

Lijkt eigenlijk wel wat voor een FAST setup. Volume boven voor de breedbander, volume onder voor een klein (sub)woofertje.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 15 dec 2017, 14:45

Ivo Tichelaar schreef:Lijkt eigenlijk wel wat voor een FAST setup. Volume boven voor de breedbander, volume onder voor een klein (sub)woofertje.

Ik dacht exact hetzelfde, Hypex plateamp erin met DSP en dan die woofer beetje vlak trekken.

Ivo Tichelaar

Berichtdoor Ivo Tichelaar » vr 15 dec 2017, 14:50

Juist.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 dec 2017, 16:00

Ivo Tichelaar schreef:Lijkt eigenlijk wel wat voor een FAST setup. Volume boven voor de breedbander, volume onder voor een klein (sub)woofertje.

We hebben daar al eens uitgebreid over gehad in het Boenicke draadje. Kun je net zo goed alleen een breedbander in een klein kastje stoppen en een aparte sub. Met een dergelijk klein volume maak je gewoon geen substantiële bas die wat toevoegt. Heb ik met bovenstaande FE88EX ook gedaan. Zijn uiteindelijk 2,5L gesloten kastje geworden zonder tweeter, scheelde ook weer een filter. Aangevuld met een apart klein 20cm subje.

P.s. zijn verder geen foto's van maar de uitleg spreekt voor zich dunkt mij.
Peter de Jong

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 15 dec 2017, 17:22

Twee van die cinder blocks op elkaar dan? Drie ruimtes voor de woofer en eentje voor de breedbander? Of die laatste voor tweeter en filter, kan ook. Misschien nog net te tillen dan? Volgende keer dat ik in een bouwmarkt kom ga ik in ieder geval eens even kijken naar die dingen :)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 dec 2017, 18:20

Och, als je groter wilt heb ik eens foto's gezien op het net van kasten van Giba blokken. De lol van dit is : Grote stappen snel thuis, stevig, goedkoop en toch netjes. B.t.w. Duurzaam afdichtfoamrubber in kleine hoeveelheden: Band, strip en plaat in alle soorten en maten: https://www.technirub.nl/
Peter de Jong

SARK

Berichtdoor SARK » vr 15 dec 2017, 20:52

Pjotr schreef:Yup, heb een paar maanden terug iets dergelijks gemaakt als bureauspeakers van alu profiel van 10cm x 20cm en 17 cm diep.

Goed idee Peter :idea: Heb je het profiel nog afgewerkt (schuren oid) :?:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 15 dec 2017, 22:33

Nee, was niet nodig, was mooi glad gezaagd. Heb het alleen afgebraamd. Het is eigenlijk het vervolg op dit verhaal viewtopic.php?p=1854958#p1854958 Uiteindelijk 2,5L gesloten met ondersteuning van een sub: Een echte FAST dus. Hoewel eerst het uitgangspunt, ging een BR uiteindelijk niet lukken met deze speakertjes. Bij de PC mis je een sub eigenlijk niet zo, is alleen maar afleidend met achtergrondmuziek. Het alu is nog niet afgewerkt. Keuze is nog tussen zilverkleurig anodiseren of zwart spuiten. Denk het laatste. Als het afgewerkt is maak ik er misschien nog wel een showcase van.
Peter de Jong

pompebled

Berichtdoor pompebled » ma 18 dec 2017, 21:24

Het blijkt nog een hele uitdaging om dit type beton bouwsteen te vinden in Noord Nederland, het lijkt een Belgisch product te zijn dat hier niet te vinden is: 390x190x190-hol. http://www.makobeton.be/producten/betonblokken

En om nu een pallet vol af te nemen (verkrijgbaar per laag = 15 stuks in dit formaat)...
Groupbuy?

Of anders 10 voor een tientje:
http://www.stichtingmakesense.nl/produc ... -10-stuks/
Maar daar wordt weer geen melding gemaakt van hoe je ze thuis krijgt (10 stuks is toch 180Kg)...

Groeten, Jan.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”