Wat vinden jullie hiervan?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Hondasnl

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Berichtdoor Hondasnl » za 06 jan 2018, 20:24

Barry2001 schreef:
HeartAudio schreef:
Henkjan schreef:Zo, echt een mooie binnenkomer zeg! Welkom.

In Hengelo hebben we volgende maand een luisterdag, zou erg gewaardeerd worden als we je kunstwerken zouden kunnen bewonderen daar. Waar woon je ergens?

Wauw, ik ben vereerd dat je me uitnodigd, maar deze sloeber heeft niet eens een auto.
De afgelopen maanden heb ik de speakers gespoten, maar ik ben eigenlijk nog niet tevreden. De mat blauwe verf ziet er perfect uit op de foto's maar in het daglicht zie je de lichte beschadigingen die ikzelf gemaakt heb. Omdat ik de speakers vaak heb moeten optillen zie je wat sporen en ook er zijn ook sporen van het schilderstape op de zwarte voeten. Ik baal daar wel aardig van want alleen alles afplakken kost een halve dag.

Dus ik zit weer energie te verzamelen om ze voor de 1000x te schuren en te spuiten.
Ik twijfel ook of ik ze niet high gloss moet spuiten, want dan kan je alles foutjes wegwerken. Maar ik zie op tegen het schuren schuren schuren schuren schuren en waxen.

Ik woon in Hoofddorp trouwens.
Als ze perfect genoeg zijn, kunnen ze op reis haha
Morgen weer schuren... en ik heb de juiste zeer licht plakende schilderstape dus... bijna klaar!

Het zou een dijk van een demo zijn op de luisterdag! Als er een lift te regelen zou zijn, heb je dan trek om langs te komen? Natuurlijk met die beauties :mrgreen:

Met dit soort speakers ga je niet slepen.
Geintresseerden zou ik persoonlijk uitnodigen en laten luisteren in je eigen luisteromgeving.
.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 21:22

Hi Hondasnl,

Je hebt helemaal gelijk op de meeste punten. De spikes zien er leuk uit maar mijn standaard speakers staan op een handdoekje. Dat moet wel het slechtste zijn wat je kunt doen, maar ik wil de tweeters zo laag mogelijk op oorhoogte. Als ik muziek luister zit ik meestal in het donker met mn ogen dicht dus de vorm van de speaker maakt eigenlijk niet uit :wink:

Toch heb ik ook wel de spikes gebruikt omdat het laminaat niet gelijk lag. En met een rechthoekige speaker kan je ze ook echt recht zetten met een waterpas, wat wel een fijn idee is. De spikes staan trouwens op schoteltjes om te vermijden dat ze het laminaat inzakken. Ik ben eigenlijk opzoek naar stevige rubbere noppen die op een M6 bout zet. Het rubber mag niet zacht zijn maar ook niet zo hard als plastic.

Ik ben trouwens met een half plan gaan bouwen. En alleen omdat hij geen port heeft, anders was er een compleet plan nodig. Ik had de juiste afmetingen voor een deel en moest een deel zelf verzinnen.
Dus inmiddels heb ik 7 speakers gemaakt. De eerste 4 waren niet zo goed maar nr 5 was wel goed. En die nr 5 kan ik makkelijk kopieren, dus nu heb ik eindelijk nr 6 en 7 bijna klaar.
Nr. 5 ligt naast mijn bed haha!
Laatst gewijzigd door HeartAudio op ma 08 jan 2018, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » za 06 jan 2018, 21:35

In het donker luisteren altijd fijn, maar ik wil nog altijd steeds die blaffers zien die in je bakkes blaffen.
En ja, ik heb hier ook wat schoteltjes laten draaien of zelf gedraaid voor mn vorige projecten ;-).
Ik adviseer je viltvoetjes van een streep of 5 dik.
.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 21:43

Het zou een dijk van een demo zijn op de luisterdag! Als er een lift te regelen zou zijn, heb je dan trek om langs te komen? Natuurlijk met die beauties :mrgreen:[/quote]

In principe lijkt het me wel leuk. Maar ik heb zomaar een speaker kit in deze slakkenhuizen gezet dus wordt het moeilijk om kritische oren te overtuigen.

Eigenlijk heb ik alleen phase 1 afgerond; kijken of het uberhaupt mogelijk is.
Volgende stap is om hogere kwaliteit spullen erin te zetten. Hoeft niet meteen scanspeak.

Het lijkt me leuk een paar "crossover experts" te overtuigen om een goeie crossover te maken voor mijn speakers. Helaas ben ik echt niet technisch qua crossovers.

Ik heb nog een maand de tijd om de speakers nog een goeie laag verf te geven. Het klinkt als genoeg tijd, maar "time flies" als ik 2x blauw/ wit/ zwart moet schuren en spuiten.

En ik zal nog een paar kisten moeten bouwen om ze te vervoeren.
Onder staat inspiratie;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 06 jan 2018, 22:05

Laat maar horen, je bent welkom, een lift is vast wel te regelen. Crossover experts? Waar wil je er meer treffen dan op een luisterdag :D
Kijk maar wat je wilt, dan kunnen we misschien iets regelen, in elk geval succes verder met dit mooie project!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » za 06 jan 2018, 22:09

Heart Audio, wat klinkt die naam bekend? Ooit iets met buizen gedaan?
"Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het kan!" ***Pippi Langkous***

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » za 06 jan 2018, 22:44

Leeuwarden schreef:Heart Audio, wat klinkt die naam bekend? Ooit iets met buizen gedaan?

Nee, ik ben een andere HeartAudio. Net even geGoogled en vond HeartAudio.nl maar dat ben ik niet.

Maar ik ben wel fan van het buizen geluid. 10 jaar geleden had ik de PrimaLuna eindversterkers met 4x KT88 dus 8x in totaal.
Nu heb ik de fantastische Musical Paradise MP-401 met 2x KT120 en dat klinkt nog beter (wel minder watts). Die KT120's zijn super goed, vind ik.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 07 jan 2018, 0:20

Nog Nat

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 07 jan 2018, 14:17

HeartAudio schreef:Nee, ik ben een andere HeartAudio. Net even geGoogled en vond HeartAudio.nl maar dat ben ik niet.

Dat is een merknaam van Rik Stoet Audio, een zaak hier uit de stad. zijn grootvader had destijds een buizen-transformator fabriekje.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 07 jan 2018, 14:58

HeartAudio schreef:Nog Nat

Zeer fraai en een mooie spuitcabine!
Een parelmoer uitvoering zal ook niet misstaan.

:goedzo:
.

thijssie

Berichtdoor thijssie » zo 07 jan 2018, 15:23

HeartAudio schreef:Er zit ook echt een slakkenhuis van binnen.

Dus je hebt een transmissielijn luidspreker gemaakt en uiteindelijk heb je het einde dichtgemaakt? :shock:

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 07 jan 2018, 15:41

thijssie schreef:

Dus je hebt een transmissielijn luidspreker gemaakt en uiteindelijk heb je het einde dichtgemaakt? :shock:

Tsja, ik had de term TL nergens vermeld om deze discussie te vermijden.
Toen ik het idee kreeg om deze speaker te maken wist ik eigenlijk niets van speakers. Ik bestudeerde de foto's van de Nautilus en het lijkt op een gesloten einde. De grote spikes zijn voor de mid en tweeters en zijn ook gevuld dus niet echt open.
Dus daarom geen open einde, maar een gesloten TL. Maar een TL is altijd open dus gewoon "closed".
Of is de Nautilus een open speaker?

De open TL heeft misschien veel meer profijt van de TL maar voor mijn experiment heb ik liever gesloten, want dan is een liter volume meer of minder niet zo belangrijk (las ik op een site van DIY speaker expert).

Waar moet dit slakkenhuis open zijn? Ik heb er wel over nagedacht :think: , maar lastig. Aan het einde van de tunnel dus in het midden open is een beetje vreemd. En gewoon een gat maken aan de achterkant vind ik ook niets.
Maar als je een leuke suggestie hebt, let me know!

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 07 jan 2018, 15:48

Hondasnl schreef:

Thanks!

Net nog gespoten... maar ik heb last van een dubbele druiper!

Zijn er nog acrylverf experts in de zaal?? Ik heb wel een paar vragen...

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 07 jan 2018, 15:52

HeartAudio schreef:
Hondasnl schreef:

Thanks!

Gewoon een nachtje goed laten drogen en morgen met waterproof wegschuren en een tweede laagje.
Ik zou het laag mooi gesloten houden zoals je gedacht had.
Neem aan dat het mid en hoog een aparte kamer hebben?
Is er al gefilterd?
.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 07 jan 2018, 15:58

thijssie schreef:

En dat is idd precies wat de bedoeling Is van de Nautilus
http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/ ... ogies.html
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 07 jan 2018, 16:31

Henkjan schreef:
thijssie schreef:

En dat is idd precies wat de bedoeling Is van de Nautilus
http://www.bowers-wilkins.com/Speakers/ ... ogies.html

Even voor de duidelijkheid :lol: Nautilus = closed?

De echte Nautilus heeft natuurlijk een aardig groot volume vergeleken met mijn 10L.

Ik wilde vorige week B&W nog bellen om te vragen of hij nou open is of niet. En of ze me zullen aanklagen als ik ze maak! :lol:

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » zo 07 jan 2018, 16:33

Hondasnl schreef:
HeartAudio schreef:
Hondasnl schreef:

Thanks!

Gewoon een nachtje goed laten drogen en morgen met waterproof wegschuren en een tweede laagje.
Ik zou het laag mooi gesloten houden zoals je gedacht had.
Neem aan dat het mid en hoog een aparte kamer hebben?
Is er al gefilterd?

Bedankt voor het advies.
Ik ben wel expert geworden in druipers oplossen :lol:
Misschien heb ik nog een tip voor jou. Ik vond het irritant dat je ook naast de druiper schuurt. Dus schilderstape zo dicht mogelijk net naast de druiper geplakt aan alle kanten. Dan kan je echt alleen de druiper wegschuren!

De spikes van de mid/tweeter zijn niet hol dus alleen voor de show.
De bovenste tweeter is niet aangesloten dus is het een 2weg. De "mid" is dus een gewone tweeter die geen kamer nodig heeft. De tunnel van de woofer is compleet gesloten van de rest.
En de crossover zit in het witte onderste deel.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » zo 07 jan 2018, 16:47

Okee bedankt voor de tip :goedzo: .
Persoonlijk nog geen last van :lol: .
.

richard

Berichtdoor richard » zo 07 jan 2018, 23:24

HeartAudio schreef:...
Even voor de duidelijkheid :lol: Nautilus = closed?
Ja, een afgesloten TL. In het verleden werd dat wel vaker toegepast en benoemd als labyrint behuizing.
Genoeg is beter.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » wo 10 jan 2018, 22:25

Update:

Ik ga de speakers een hoogglans laklaag geven en jullie mogen meegenieten bij dit avontuur! :wink:
De mat blauwe kleur ziet er nu wel cool uit maar je ziet in het licht elke kleine beschadiging en ik kan het niet makkelijk wegkrijgen zonder ze opnieuw te spuiten. Om echt een spiegelend hoogglans te krijgen moet er veel geschuurd worden, maar kan je elk krasje wegschuren.

Dus nu voor de 1001x de speakers aan het schuren.....
Ik wilde mijn naam veranderen naar "Sandman" maar dat kan niet.

De TIP: Bij het schuren gaat er altijd verf-schuursel aan het schuurpapier plakken. Vaak moet je het daarom weggooien ook al is het schuurpapier niet oud. Ik heb wat borstels geprobeerd maar werkte niet. En ook bij nat schuren blijft er verf aan het schuurpapier hangen en je krijgt het er niet af.
Totdat ik op het idee kwam om tape op het schuurpapier te plakken en zo alle verf eraf trekken. (niet bij nat schuren natuurlijk)

Hieronder een voorbeeld.
Ik gebruik het 3M Ultra Flexible dat erg duur is, bijna 10 eur voor 2 velletjes. 3M maakt reclame dat het 15x langer meegaat, maar dan moet het niet helemaal vol zitten met verf.
Dus ducttape erop en dan aanduwen en lostrekken. Ik leg het altijd op de grond zodat ik erop kan gaan staan. Easy!
Op deze manier kan ik het schuurpapier 100x langer gebruiken.
Dit lukt met bijna elk schuurpapier en elke tape. Ook het goedkope bruine dunne tape werkt.
Dit werkt het beste bij korrel 320 en grover. Bij korrel 800 wordt het moeilijk.

richard

Berichtdoor richard » do 11 jan 2018, 6:21

Kun je niet nat schuren?
Genoeg is beter.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » do 11 jan 2018, 6:26

Dat lijkt me voor deze ondergrond ideaal.
Polijst ook beter.
Meer controle?
Ook geen stof.

Ziet er netjes uit!

Handige tip van dat tape.
Ik rol het papier altijd wat uit als het dichtloopt.
Maar daar wordt het schuurpapier vaak niet beter van, wel schoon.
.

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » do 11 jan 2018, 19:56

richard schreef:Kun je niet nat schuren?

Ik heb al wel nat geschuurd maar de nadelen zijn groter dan de voordelen. De speaker moet op zn kant liggen om hem te schuren dus vloeit het water die gootjes in. Ik moest steeds met een handdoek erbij kijken of er niet ergens een stroompje water liep op een plek die ik niet kon zien.
Om nat te schuren moet de verf ook echt goed gedroogd zijn. In de zomer droogde het heel snel maar nu echt langzaam.
Bij nat schuren kan de verf weer een beetje zacht worden. Dan schamp je per ongeluk met je nagel langs de speaker en staat er een kras in waar het net super glad was haha

Ik zal nog wel nat schuren in de allerlaatste fase. Daarna wordt het polijsten, waxen en bewonderen... als het goed gaat.
Nu nog met de 320 korrel schuren zodat de volgende transparante laklaag goed grip heeft. (op waterbasis)

Gisteren paar potten verf besteld die morgen afgeleverd worden.
Na het schuren moet de speaker weer een paar dagen drogen dus ik hoop op zondag te spuiten.
Als goed is zal hij er weer uitzien als die "Nog Nat" foto hierboven.
En dan na 3-4 uur weer een laag en nog een paar.
Dit wordt cool!

HeartAudio

Berichtdoor HeartAudio » di 06 mar 2018, 23:48

IMG_1034.jpg
UPDATE:
Eindelijk bijna klaar met alles hoogglans spuiten.
De zwarte voeten zijn veranderd van roetzwart naar grafiet zwart.
Minor detail maar een stuk beter. Het donkerblauw van de speaker wordt in het zonlicht bijna lichtblauw. En het grafiet zwart wordt in het zonlicht ook een stuk lichter, wat er samen wel goed uitziet. Maar de speakers staan niet vaak in het zonlicht haha

De speakers lijken praktisch klaar maar alles moet nog gepolijst worden.
Ik heb dat nooit gedaan, maar dat wordt alles superfijn schuren. Misschien koop ik zo'n asymmetrisch schuurmachientje.

Ik heb ook een leuk idee om bij hetvolgende paar er nog een woofer onder te bouwen. Op dit moment alleen een kleine gesloten speaker dus hoorbaar vanaf 80hz ongeveer.
Onder de foto met mijn "paper graphics". De Visaston TIW 200 XS woofer kan met 30 liter 32hz halen. Dan alles aansturen met een digitale crossover en aparte vesterkers. Het wordt dan echt een mix van speaker en amp variaties. Namelijk SS A/B 100W Amp + KT120 20W Tube Amp + Class A 20W. En het slakkenhuis is gesloten en de woofer onder moet open.
Met een digitale crossover moet het wel lukken hoop ik. :think:
Jammer dat die MiniDSP 4x10 niet goedkoop is met 666 euro. Maar het kan ook meteen je pre amp zijn aangezien hij 2x dig input heeft en 2x analog input + remote control. Dus je zou zelfs je platenspeler kunnen aansluiten. Je analoge signaal wordt dan eerst digitaal uit elkaar getrokken en high/mid/low doorgegeven aan 3 amps die direct zijn aangesloten op tweeter/mid woof/woofer.

Maar eerst deze 2 beauties afmaken hieronder.
In de komende dagen nog een paar dunne laagjes hoogglans en dan een paar dagen drogen.
En dan polijsten...
Weeehaaaa!!! :rock:

.

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » wo 07 mar 2018, 9:52

Hoewel de WAF mij zou weerhouden zulke speakers in mijn huis te willen/mogen plaatsen, vind ik het helemaal top hoe je tot in de finesse design en afwerking combineert.

MBT sub / actief filteren / versterkers etc. heb je misschien wel interesse in dit topic en thread? viewtopic.php?f=29&t=25370&start=100#p1872674 ?

Veel succes!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”