Baffled

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Baffled

Berichtdoor Tom Magchielse » di 02 jan 2018, 15:55

Het oude jaar geeft wat tijd voor reflectie. Een onderwerp dat in één of andere vorm steeds weer opduikt, is hoe de karakteristieken met een gegeven driver er in een kast uit gaan zien. Vragen over standaard cross-over filters, maar ook varianten van bestaande ontwerpen met een iets andere kast, telkens is de onderliggende vraag: wat doet de kastvorm met de karakteristiek?
Het antwoord dat het eerst in je opkomt is dan: Baffle Step, en The Edge.
De beïnvloeding van de karakteristiek van de driver door de kast wordt altijd toegeschreven aan diffractie (verstrooiing) van de golven die vanuit de driver naar de kastranden worden gestuurd, de berekening in The Edge is daarop gebaseerd.
Dat model is een vereenvoudiging van de werkelijkheid; er gebeurt meer dan alleen verstrooiing aan de randen, en het gebruikte model van de driver bestaat uit een vlakke plaat, waarop een aantal puntbronnen is geplaatst, die wel het gedrag van het membraan in het nabije veld nabootsen, maar niet het verre veld.
Bovendien bestaat er in de literatuur nogal wat onenigheid over de precieze sterkte van de verstrooide golf, die in die modellen wordt voortgebracht door een reeks puntbronnen langs de rand.
Je kunt zelf ook wel een routine bedenken die zo'n karakteristiek kan berekenen, en een voorbeeld hiervan staat hieronder.
a4kastdiifoud.jpg

Kenmerkend is het lage-tonen verlies, wat altijd aangeduid wordt met "Baffle Step" , en de "bult" in het midden, waar je meestal weinig over hoort.
Het zou leuk zijn om een andere simulatie te hebben, die deze kasteffecten ook kan uitrekenen, als een soort verificatie van "The Edge"
Een mogelijkheid is de volgende:
Bereken de karakteristieken met b.v de Boundary Element Methode (BEM) , een methode die ook de kastvorm meeneemt, en vergelijk dat met dezelfde berekening, maar dan uitgevoerd voor een oneindig klankbord.
Een resultaat van zoiets volgt hieronder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

Tom Magchielse

Re: Baffled

Berichtdoor Tom Magchielse » di 02 jan 2018, 16:15

De bovenste grafiek toont de karakteristiek in een oneindig klankbord, de onderste die in een kastje van 22 x 32 x 30 cm (B x H x D )
Wat we zien is dat er niet alleen een soort Baffle Step (BS) optreedt, maar ook een breed maximum in het hoge midden, een beetje anders dan The Edge aangeeft.
Met deze methode kunnen we ook de oorzaak van de extra druk in het hoge midden achterhalen, door te kijken naar de stralingsweerstand. Die blijkt in het kastje in dat middengebied sterk verhoogd t.o.v. het oneindige klankbord, zie plaatje
ZradA4NIB.jpg

Wat naar mijn idee hieruit blijkt, is dat de kast een nogal grote invloed heeft, vooral in het kritische middengebied.
Dit zal vooral bij kleine tweeweg-systemen zoals de LS3/5A een belangrijk effect zijn, waar je in het cross-over filter rekening mee moet houden. ( Of niet, als zo'n helder kwakende luidspreker á la Linn wilt maken)
De volgende vraag is natuurlijk of het veel aanbevolen afschuinen van het front hier kan helpen.
Helaas geeft The Edge hier geen antwoord op, maar met BEM kun je dit wel checken .
We modelleren een kastje met dezelfde bruto afmetingen, maar dan afgeschuind.
A4LDkast.jpg

De karakteristieken van de schoenendoosvorm, de afgeschuinde vorm en de IB vorm zijn hieronder te zien.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 02 jan 2018, 16:28

Onderste en bovenste karakteristiek moet natuurlijk andersom zijn.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 02 jan 2018, 16:43

Een kleine driver geeft meer mogelijkheden t.a.v. de plaatsing op het front, en een schaalbare kast die dezelfde vorm behoudt als je de afmetingen verandert is handig als je verder wilt experimenteren.
De met A4 aangeven resulaten waren berekend aan een klein actief monitor luidsprekertje ( ongeveer zoals een LS3/5A ) maar dan met een Siare 18VR woofer.
Voor experimenten is het handiger een kleinere driver te nemen, want die is gemakkelijker op het front te plaatsen, en een kast die schaalbaar is, zodat de vorm behouden blijft als de afmetingen veranderd worden.
Daarmee zijn de volgende resultaten berekend:
Eerst de karakteristieken, daaronder de "Baffle Step", als het verschil met de IB responsie.
DiffExpDoLdIb.jpg

DiffExpDiff.jpg

Opnieuw blijkt dat afschuinen eigenlijk alleen het hele effect opschuift naar hogere frequenties
Helaas blijkt dat, als je hier allemaal rekening mee wilt houde, het ontwerpen van een filter er niet gemakkelijker op wordt
groeten, Tom

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 02 jan 2018, 16:47

Kun je hieruit opmaken dat een baffle meer kwaad dan goed doet Tom?
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

John P

Berichtdoor John P » di 02 jan 2018, 16:57

Het voordeel van de afschuining lijkt wel te zijn dat de basafval meer lineair is en het dip gedrag bij 2k dus boven of in het overnamepunt van een standaard midlaag. Het lijkt daardoor eenvoudiger met een tweeweg filter de effecten te verhelpen. Trouwens weer een mooi staaltje droog onderzoek waar wij nog wel eens omheen willen.
Waar een weg is is ook een omweg.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 02 jan 2018, 21:37

Als je een kast nodig hebt, kom je niet om een baffle heen. Het probleem is dat het effect van de baffle zich bij kleine of middelgrote kasten , uitstrekt tot de middenfrequenties, en daarmee over het overnamegebied van het cross-over filter kan liggen. Dat heeft een fors effect op het filterontwerp.
Wat de gegeven voorbeelden moeten illustreren is dat je , voor je een filter kunt samenstellen, eerst de responsie moet kennen, ( door meten of door simuleren ) van de drivers in de kast. De invloed van de kast is in het kritische middengebied veel te groot om dat te veronachtzamen, misschien wel groter dan de keuze van de componenten, en vergelijkbaar met de keuze van de drivers.
Het BS-effect is moeilijk te meten omdat het zich bij lage frequenties afspeelt, en kan (tenzij je een geschikte meetlocatie hebt met weinig reflecties) misschien maar het beste aan The Edge worden overgelaten.
Het gedrag bij hogere frequenties kan wel redelijk goed gemeten worden. Uitgaan van de curves die iemand ( de fabrikant? ) heeft gemeten in "een" kast, gaat niet werken tenzij die kast identiek is met de gewenste kast. Er zit niets anders op dan de drivers in de kast te ( laten) meten.
Met kleinere kastjes, zoals in de voorbeelden, heb je met tweeweg systemen echt een lastig probleem; het kasteffect valt deels in het woofer-, deels in het tweeter gebied. Als je woofer en tweeter afzonderlijk corrigeert, krijg je extra fasedraaiingen die je in het filter moet verdisconteren.
Het alternatief zou zijn een corrigerend filter te bedenken dat de complete luidspreker inclusief cross-over in één keer recht trekt, maar dat kan bij passieve filters wel eens ingewikkeld worden.
De moraal: onderschat de invloed van het kastfront niet, het is mede bepalend voor het resultaat.
vr groet,
Tom

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 02 jan 2018, 22:11

@Tom,

Waar je feitelijk voor pleit, en wat onder doorwinterde zelfbouwers natuurlijk een ongeschreven regel is, is dat je altijd de drivers in de feitelijke kast meet voordat je begint met filteren. Wat wellicht interessanter is om uit te zoeken is welke kastvorm het meest de originele, gemeten op een oneindige baffle, response van een driver recht doet.
Mediocre is not my middle name.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » di 02 jan 2018, 23:14

De tot nu toe verkregen resultaten geven aan dat iedere kastvorm een andere responsie zal geven dan de oneindige baffle. Zeer gelijkmatige en glad verlopende kastvormen zullen op zijn best een gelijkmatig oplopende BS geven, zonder de sterke middentoon nadruk. Vermoedelijk eindig je dan met een bol of een omwentelings ellipsoïde.
Het kan zijn dat iedere zelfbouwer dit weet, maar op dit forum gaat het toch nog wel eens mis. Vandaar deze poging om het nog eens extra duidelijk te maken. Eerlijk gezegd vond ik de effecten zelf ook wat sterker dan ik had verwacht, hoewel ze wel keurig verklaarden waarom we in het verleden allerlei corrigerende maatregelen moesten nemen in de actieve filtering van monitor luidsprekers.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 05 jan 2018, 20:59

Een aardige bijkomstigheid is, dat met een BEM programma de karakteristiek op allerlei afstanden kan worden gesimuleerd, inclusief het baffle-effect.
Wat blijkt? De frequentiekarakteristiek van de driver inclusief baffle hangt nogal van de afstand af.
In de bijgaande plaatjes zie je de karakteristieken, berekend op 1cm, 3 cm, 10 cm , 30 cm en 1m.
De bovenste figuur geeft de resultaten voor het standaard doosachtige kastje, de onderste voor het afgeschuinde kastje
Je ziet dat het diffractie-effect, dat natuurlijk bij de doosvormige kast het sterkst is, op heel korte afstanden verdwijnt.
Door close-up metingen krijg je dus geen goed beeld van de baffle-step en de diffractie! Meetafstanden van minder dan 30 cm geven een veel te rooskleurig beeld, juist als de diffractie-effecten sterk zijn.
DistEffDoos.jpg

DistEffLD.jpg

hopelijk draagt dit iets bij aan de algemene know-how.
vr groet
Tom

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » vr 05 jan 2018, 21:42

Interessante materie, Tom, bedankt!

Vermond

Berichtdoor Vermond » za 13 jan 2018, 11:58

Erg interessant. Inhoudelijk kan ik er niet echt op reageren, maar ben de materie wel tegengekomen in het boek van Leo L. Beranek & Tim J. Mellow: Acoustics, sound Fields and Transducers. Het leuke van dat boek is dat je met een fatsoenlijke werktuigbouwkunde opleiding, je programma's zoals WinISD en Hornresp volledig kan begrijpen, en zelf kan gaan simuleren met bijvoorbeeld Matlab. Ben je bekend met dit boek? Nu ik het even controleer staat daar niet precies de 'Boundary Element Method' beschreven maar de 'Boundary Value Method' en de 'Boundary Integral Method'. Misschien kan ik hier nog weleens iets vragen als ik met een simulatie ergens vast loop :wink:.

albertk

Berichtdoor albertk » za 13 jan 2018, 13:18

Tom,
Aanvullend is nog het effect van een lage (vloer) positie van een woofer nodig in het plaatje. Door koppeling met de vloer is er een beetje extra lift onderaanhet spectrum.

Dat doet zich voor bij bijvoorbeeld een open baffle met een lage Alpha 15 inch; maar ook met een TQWT met de opening onder.

De baffle step correction werkt in deze twee gevallen anders dan verwacht.

Als voorbeeld. Voor mijn TQWT speaker had ik een baffle step correctie gemaakt, van 3 dB (0,8 mH//3.3 ohm; berekend 570 Hz met MH audio).
Het bleef veel te helder, geen mooie balans.

Vervolgens heb ik een electronische BSC gemaakt die variabel is, van 5 dB, en de frequentie kan ik verschuiven van iets boven het berekende 570 Hz tot ver eronder (600 Hz-250Hz). Wat opvalt is dat als ik aan de potmeter draai, dat het effect nu heel subtiel is, te hoog wordt het geluid donker en ik heb een heerlijke balans wat lager dan de gevraagde 570 Hz.

Door zo wat experimenteren ben ik er achter gekomen dat allerlei factoren een rol spelen. Mijn TQWT heeft een opening bij de grond (2,5xopp driver), daar hoor je versterkt de lagere tonen (het is een beetje een hoorn); door de BSC is dat effect van een boost groter geworden dan wanneer ik alleen een fullrange boven had gehad zonder gat onderin. Ik krijg daar net de lift die ik eerder miste.
Ik verwacht dat er met een basreflex poort helemaal onderin iets dergelijks kan gebeuren.

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » za 13 jan 2018, 17:05

@albertk: Je hebt natuurlijk gelijk, de simulaties gelden voor een vrij opgestelde kast. Het meest relevant is dat allemaal voor kleine kastjes, waar het kritische middengebied nogal sterk wordt beïnvloed. Maar ook de middentoner in een grote maar smalle kast kan hiervan flink last hebben. Grote kasten met stralers vlak bij de vloer zijn een ander verhaal.
@ Vermond: Ik ken het boek van Beranek/Mellow
Berekeningen van het diffractie-effect zijn in dat boek analytisch, d.w.z. dat gestreefd wordt naar een formule. Dat gaat goed bij simpele kastvormen zoals een bol, al is het dan al complex genoeg. Rechthoekige kasten met willekeurige hoogte/breedte verhoudingen zijn wiskundig veel te ingewikkeld; ik ken in ieder geval geen berekeningen hiervoor.
De Boundary Element methode wordt ook wel aangeduid met "Boundary Integral Method" vanwege het gebruik van de integraal over het grensvlak, via de zgn. derde stelling van Green. Een goede uiteenzetting vind je op www.boundary-element-method.com, door Stephen Kirkup, of "Boundary element methods for acoustics " door Simon ChandlerWilde and Steven Langdon op www.reading.ac.uk/~sms03snc
veel leesplezier,
Tom M.

albertk

Berichtdoor albertk » zo 14 jan 2018, 14:33

Hi Tom,
nog een gedachte van mij naar aanleiding van je curven van verschillende afstanden.

Er is nog een effect, dat me blijft puzzelen.
Het is me opgevallen dat sommige luidsprekers harder moeten staan, om goed te klinken (zoals mijn open baffles van vorig jaar). Opeens is er een balans. Zacht, dan valt het uit elkaar, bleek ook bij mijn TQWT - toen ik nog teveel demping had in de kast.
Is dat de Fletcher curve - want die geeft aan dat er juist een toename nodig is bij een lager volume van het laag.

richard

Berichtdoor richard » zo 14 jan 2018, 18:09

albertk schreef:Is dat de Fletcher curve - want die geeft aan dat er juist een toename nodig is bij een lager volume van het laag.
De Fletcher-Munson curve heeft betrekking op de werking van je gehoor (psycho-akoestiek) en is hierbij afhankelijk van het referentieniveau waarop de muziek is opgenomen.
Ga je er van uit dat het originele niveau bij opname 90 dB is geweest en je gaat deze afspelen met een referentie van 85 dB zal het hoog en laag voor je gehoor relatief te zacht worden weergegeven (in werkelijkheid dus niet!).

Wil je dit compenseren in je luidsprekers moet je luidsprekers met zogenaamde 'Duitse' afstemming gebruiken. Je kan ook de loudness functie op de versterker gebruiken, als die goed is ontworpen compenseert die ook in het verlies van hoog en laag bij afspelen op lagere geluidsniveau's.

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om deze effecten pas in de luidspreker te corrigeren en deze 'recht' ontwerpen. Zorg dan voor een goede (voor)versterker met loudnessfunctie of toonregeling om verlies in hoog en laag bij lage afspeelvolumes te compenseren.
Genoeg is beter.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jan 2018, 18:37

Kleine corectie Richard: het geluidsniveau wat gehanteerd is tijdens het afmixen van de productie.
Fusion Filterdesign

richard

Berichtdoor richard » zo 14 jan 2018, 18:48

Inderdaad, je hebt gelijk. De verhouding is dus eigenlijk sterk afhankelijk van de individuele 'curve' van degene achter de knoppen van de console.
Genoeg is beter.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jan 2018, 19:11

albertk schreef:Hi Tom,
nog een gedachte van mij naar aanleiding van je curven van verschillende afstanden.

Er is nog een effect, dat me blijft puzzelen.
Het is me opgevallen dat sommige luidsprekers harder moeten staan, om goed te klinken (zoals mijn open baffles van vorig jaar). Opeens is er een balans. Zacht, dan valt het uit elkaar, bleek ook bij mijn TQWT - toen ik nog teveel demping had in de kast.
Is dat de Fletcher curve - want die geeft aan dat er juist een toename nodig is bij een lager volume van het laag.

Denk dat dit effect vooral afhankelijk is van hoe diep een luidspreker doorloopt icm de Fletcher curve. Een kleine speaker die niet veel in de melk te brokkelen heeft in het laag klinkt eigenlijk hetzelfde op alle luisterniveau's. Een systeem wat wel het "fundament" heeft nodigt gewoon uit tot hogere luisterlevels omdat het echte laag wegvalt bij lage luisterlevels.
Fusion Filterdesign

albertk

Berichtdoor albertk » vr 27 apr 2018, 21:41

richard schreef:Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om deze effecten pas in de luidspreker te corrigeren en deze 'recht' ontwerpen. Zorg dan voor een goede (voor)versterker met loudnessfunctie of toonregeling om verlies in hoog en laag bij lage afspeelvolumes te compenseren.

Heb je een suggestie voor zo’n filter?
Ik herinner me potmeters met een aftakking maar ja als je een goede kiest heeft ‘ie dat juist niet :wink:
Albert

EnjoyProg

Berichtdoor EnjoyProg » za 28 apr 2018, 20:22

Mooi topic Tom.

Ik heb er nog wel 2 vragen over. Hoe kan het dat de frequentie bij 1m afstand al bij 150Hz begint op te lopen? De kasten zijn gemiddeld zo'n 20cm breedt, diffractie kan dan toch niet de reden zijn van dit vroege oplopen. 150Hz straalt toch helemaal om de kast heen. Hoe kan hier dan toch de diffractie gelden?

Stel dat diffractie voorkomen kan worden, dan was dat waarschijnlijk al vast wel uit gevonden zijn. Er wordt aangetoond dat schuine hoeken niet perse de oplossing is, maar is er wel eens getest met een dikke laag demping? Dan bedoel ik niet stukje vilt ofzo, maar een echte dempings mat om de drivers heen. Bijvoorbeeld Akotherm of misschien zijn er nog wel betere dempingsmaterialen. Hoeveel verbetering zou zoiets geven?

Voor mijn AMT tweeter heb ik dit al wel eens getest, maar nog niet bij een middentoner geprobeerd. Dit plaatje is bij een gewone rechte kast en dezelfde kast met 13mm technocell om de unit heen.

Verschil demping.jpg

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 28 apr 2018, 21:09

Dit gaat niet over diffractie, maar over hoe een baffle de stralingsimpedantie van een conus in die baffle verandert. Diffractie is het effect waarbij (scherpe) hoeken virtuele bronnen vormen.
Mark Bakker

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » zo 29 apr 2018, 12:27

De verstrooiing (diffractie) aan de rand van een klankbord (baffle) leidt tot een verandering in de druk aan de voorkant van het klankbord, en daarmee ook tot een andere stralingsimpedantie voor de driver. Stralingsimpedantie is immers de druk gedeeld door de (volume)snelheid. Het is één en hetzelfde verschijnsel.

De druk vóór het klankbord bestaat in de klassieke versie van verstrooiing uit de druk, direct afkomstig van de luidspreker, en de druk van de verstrooide golf, die van de randen afkomstig is. Als het waarnemingspunt dichter bij de luidspreker komt, wordt de verhouding tussen de afstand tot de luidspreker, en de afstand tot de randen, steeds groter. Als gevolg daarvan neemt het effect van de verstrooiing af, de druk bestaat steeds meer alleen maar uit de direct van de luidspreker afkomstige druk. Vooral als het grafisch wordt voorgesteld in dB's, volstaat een kleine vergroting van de directe druk t.o.v. de druk van de verstrooide golf, om de laatste vrijwel onzichtbaar te maken in de grafiek. Ook bij smalle kasten is op een afstand van 20-30 cm al aan die voorwaarde voldaan.

De werkelijkheid van de verstrooiing is ingewikkelder dan het beeld van een aan de rand ontstane verstrooiingsgolf. Het proces houdt niet op bij de rand, de verstrooide en de directe golf lopen samen ook langs de zijwanden, en leiden samen weer tot verstrooiing bij de achterwand. De BEM simulaties laten dan ook een effect van de kastdiepte zien.

Het was de opzet om te laten zien dat verstrooiing de karakteristieken sterker beïnvloedt dan je denkt, en dat de oplossing met een "baffle-step" filter, of de berekening via "The Edge" in veel gevallen onvoldoende is. Leuk dat er weer discussie ontstaat.
vr groet,
Tom

EnjoyProg

Berichtdoor EnjoyProg » zo 29 apr 2018, 12:43

Ok bedankt voor de verdere uitleg.

Een kast met rondom demping zou dus de karakteristiek gunstig kunnen beïnvloeden. Dat is dus niet te simuleren of berekenen. Is dit wel eens verder getest?

Tom Magchielse

Berichtdoor Tom Magchielse » zo 29 apr 2018, 13:23

Bedenk dat de verstrooide golf in het frequentiegebied 100Hz - 1kHz van belang is. Daar is de golflengte 0.3m - 3m. Om een golf met die golflengte effectief door wrijving te dempen, heb je een schuimlaag in de orde van een halve meter dik nodig! In mijn ervaring doet Baffle-Tex en dat soort spul dan ook helemaal niets tegen de baffle-step. Alleen in het hoogste bereik van de tweeter zie je een effect van dat spul. Het is lastig te simuleren, omdat de dempende eigenschappen van dat soort materialen moeilijk in getallen te vangen zijn.
vr groet,
Tom

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”