Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

FR_Aad

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Berichtdoor FR_Aad » vr 13 apr 2018, 11:04

Boemeltje schreef:
Shadow schreef:Welnee, doe lekker je ding, jammer dat het over een paar maanden een leeg topic is zonder foto's.

Als je het eerste deel van de zin gemeend had, had je het tweede niet moeten plaatsen.

'Ik ben klaar met de discussie maar wil wel lekker het laatste woord hebben'. Beetje kinderachtig.

Shadow heeft hier wel een punt. Een draadje als deze heeft geen zin als we binnenkort de foto's niet meer zien.

En haal je laatste zin even weg. Zo gaan we hier niet met elkaar om.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 13 apr 2018, 12:13

idd. lief voor elkaar zijn graag.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

toetertje

Berichtdoor toetertje » vr 13 apr 2018, 15:44

Je kunt een 2e camera app op je telefoon installeren.
Als je daarvan de resolutie aanpast, en daar de foto's
voor het forum mee maakt, dan gaat het wel goed.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 13 apr 2018, 19:18

Ik zie er ook niet echt een probleem in.
OneDrive op de telefoon die de foto's automatisch synchroniseerd, en om de foto's te verkleinen gebruik ik ImageResizer. werkt ideaal.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 29 apr 2018, 20:06

En in de tussentijd is er een tweede zijplaat gemonteerd:

ECtg5Er.jpg

WquCO8z.jpg

cUZP1vf.jpg

En heb ik een en ander eens naast elkaar gezet ter referentie. Blijkt de uiteindelijke unit toch wel fors, maar ook wel mooi. Zal nog beter zijn als de zijkanten donkerder (noten) zijn, zal iets minder afsteken :)

0olhRQg.jpg

wT70DF9.jpg

doXUCKo.jpg

Het is duidelijk dat de bovenkant ook een ronding moet krijgen. Moet ik dus maar een tussenstuk op maken dat aan het frontje gemonteerd is :)

En de eerste rib aan de tweede luidspreker wordt momenteel gelijmd. Zou een volgende keer toch echt de baffle en achterkant volledig in vorm maken. De eerste baffle heeft namelijk weer iets van een randje gekregen na het monteren van de zijplaten. Ik denk dat het komt doordat ik de platen geschroefd heb, waardoor de rib mogelijk nog iets strakker tegen de kast aangetrokken is... Wel raar, want het geheel was toch ook geplamuurd etc...

Md6ceRN.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op ma 30 apr 2018, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeeldingen bij het bericht gevoegd. Gelieve dit met alle afbeeldingen te doen, zodat ook in de toekomst het topic kompleet blijft.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 30 apr 2018, 14:37

Dank voor de afbeeldingen toevoegen, maar waar komt het plaatje van Buma Stemra vandaan? :P

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 apr 2018, 14:52

Dat zijn de tarieven die Marp gaat hanteren als mensen zelf hun afbeeldingen niet gaan uploaden :rofl:
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 30 apr 2018, 14:54

Boemeltje schreef:Dank voor de afbeeldingen toevoegen, maar waar komt het plaatje van Buma Stemra vandaan? :P

Is er per ongeluk ingekomen vermoedelijk (liep ergens anders een discussie over dit onderwerp), maar even weggehaald.
PS mooi stukje werk zo, fraai!

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 30 apr 2018, 15:10

Ja het wordt idd erg mooi :goedzo:
DAS VIECH BEYMA 8AG/N IN EXPO HOORN
Troels Gravesen; ‘I know that those who ask never build the speaker anyway, because it wasn't exactly what they had in mind’

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 30 apr 2018, 15:12

Shadow schreef:Dat zijn de tarieven die Marp gaat hanteren als mensen zelf hun afbeeldingen niet gaan uploaden :rofl:

:lol:

Die zag ik al aankomen ja :mrgreen:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » do 03 mei 2018, 18:35

Vandaag de spikes bij het postkantoor opgepikt. Via eBay gekocht bij een Duitser die ze zelf draait, maar toevallig precies de juiste maatvoering =D>

Beetje zuur toen ik de verpakking open maakte en er achter kwam dat hij alle spullen zo in een bubbeltjesenvelop gemikt had zonder verdere bescherming. Overal dus krasjes en her en der wat kleine deukjes. Daarnaast de uiterste puntjes natuurlijk omgebogen :(

Gelukkig is dat allemaal niet zichtbaar na montage en ga je er niet met je neus op zitten. Daarnaast zijn de poten ook gewoon handwerk met her en der wat krasjes en deukjes, dus komt allemaal wel goed. Wel de verkoper de tip gegeven voor een volgende klant ff wat papier om de spikes te wikkelen.

Genoeg tekst, plaatjes zijn belangrijker :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben er blij mee: precies de uitstraling die ik in gedachten had!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 03 mei 2018, 19:05

Mooie poten hoor
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » do 03 mei 2018, 19:08

Ik vind de hele speaker wel een mooie vorm hebben, dat afgeronde onder heb ik nog niet eerder zo gezien!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 14 mei 2018, 9:18

Afgelopen lang weekend mezelf als doel gesteld om beide luidsprekers even ver af te krijgen. De tweede kast had nu alle ribben al gelijmd, maar moest nog wel geplamuurd en geschuurd. Daar dus maar begonnen:

Afbeelding

Een iteratie of 8 verder:

Afbeelding

Gronden en na de eerste laag nog iets bijgewerkt met plamuur:

Afbeelding

Twee lagen afgelakt (die Action verf is echt fijn!):

Afbeelding

Afbeelding

En platen monteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Doelstelling gehaald! Nou nadenken over het monteren van de tweede laag buigplex (volledig verlijmd) waar vooral het nieg laten schuiven de uitdaging zal zijn. En over het frontje :)

Van het weekend een berg nippies (40 stuks of zo) en cable sleeves via AliExpress besteld. Hopelijk binnen voor einde van de maand :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 14 mei 2018, 22:35

Vanavond een eerste tweede laag gelijmd. Geen succes :( De ronding is zo dat je met een spanband bollingen in de plaat drukt. Met her en der wat latjes er tussen gaat het redelijk, maar zeker de randen heb ik extra dicht moeten drukken.

Kreeg ook de indruk dat de iets verdunde houtlijm te snel in de plaat trok en te snel droog was. Morgen maar eens kijken en anders gewoon bijwerken en rustig wat lijm bijspuiten en weer aanklemmen...

Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » di 15 mei 2018, 9:32

Vanochtend de schade opgenomen en lijkt mee te vallen:

Afbeelding

Voorkant staan de naden nog wel wat open her en der maar niets dat niet bijgewerkt kan worden. Achterkant is mooi dicht maar daar zaten ook tien klemmen op of zo :D platen zijn in ieder geval niet verschoven en sluiten goed aan op voor en achterkant. Boven en onderaan natuurlijk wel korter, maar boven wordt toch nog ingekort en onder lijm ik er even een strookje tussen.

In het midden is met wat kloppen wel te horen dat er her en der wat ruimte tussen de platen zit. Vanavond dus eens kijken of ik dat met een klein boortje kan bereiken en dan met een injectiespuit en verdunde lijm vullen en aandrukken. Zal een gaatje van 1,5mm worden of zo, dus prima af te smeren voordat er gefineerd wordt.

Plan voor de volgende plaat is om in etappes te werken. Eerst de ronding, dan in drie etappes of zo de rest van de zijkant. Dan bolt hij veel minder en kan ik goed lokaal druk zetten om hem strak aan te laten sluiten :)

To be continued!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » di 15 mei 2018, 15:37

Tsja dit is het monnikenwerk van de hobby, een goede afwerking kost een boel zweet een aanpassingen. Vind ze nog steeds erg mooi!!!!

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 16 mei 2018, 21:31

Haha zeker. Ben ook wel echt blij met hoe ze er uit komen te zien, dus het is het allemaal waard :)

Gelukkig bleek er niets onherstelbaar verkeerd te zijn gegaan. Rustig dus de randjes voor dichtlijmen:

Afbeelding

Daarna met een 1,5mm boortje de bovenplaat doorboord op de plekken waar er beweging in zat. Met een injectienaald dan verdunde houtlijm ingespoten (soms ging er wel 4,5ml in!) en lokaal geklemd door latjes te gebruiken. Dit in drie etappes moeten doen om alles vlak
en gehoorsmatig dood te krijgen:

Afbeelding

Afbeelding

Daarna de tweede plaat gaan lijmen. Eerst de ronding tot net boven de pootjes, daarna een centimeter of twintig tot ik de bolling niet meer vlak kreeg met latten. Vanaf daar straks weer een volgende ronde :) Enige uitdaging is de lijm er netjes tussen te krijgen, maar dat buigplex is goed terug te buigen. Bolling die ontstaat is goed te zien op de foto's maar op deze manier goed te beheersen.

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”