Philips AD8080/M4 draagbare speaker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Lohengrimas

Philips AD8080/M4 draagbare speaker

Berichtdoor Lohengrimas » do 14 jun 2018, 15:28

Tijd voor een leuk nieuw project. Mijn vorige bouwsels stonden een tijdje te spelen in mijn keuken en zo kwam ik er pardoes achter dat ik erg graag een oplossing heb thuis voor draagbare muziek (maar liever niet in stereo en liever niet met teveel kastjes en losse versterkers). Dus! Een boombox. Nu kan ik natuurlijk gewoon ergens zo'n JBL-dingetje van een paar tientjes halen, maar dat is valsspelen en die dingen klinken [voeg uw favoriete scheldwoord in]. Bass boost, plastieken rommelkastjes en veel te kleine drivers... Neh.

Gelukkig heb ik nog een paartje Philips AD8080/M4 breedbanders liggen - dun, lichtgewicht en een verbazingwekkend vriendelijke klank door de grote papieren conussen. Maar in wat voor kast? Twee losse stereoboxen is uitgesloten, evenals een grote "boombox". Gaat niet passen, want ze hebben best grote kastjes nodig in een traditionele BR-afstemming. Ik geloof dat Philips zelf zo'n 40 liter rekent: veel te veel.

U voelt 'm natuurlijk aankomen met zo'n kleine magneet en een lichte papierconus: dit is er eentje voor een open baffle. Toch is een traditionele OB ook niks: portable ja, maar met een scherm van 80x90cm door het huis sjouwen is een beetje onhandig... Dus ik had een idee: wat nou als je de twee AD8080/M4's in een open bipole-opstelling plaatst? Zo onstaat er een kleine kast en de twee uit fase geplaatste drivers heffen een groot deel van de euvelen van baffle step en elkaar opheffende basgolven op. Ook leveren twee in serie geschakelde drivers met een hoge gevoeligheid een systeem met een prettig hoge gevoeligheid en een keurige 8Ω impedantie op. Handig voor een klein versterkerchipje.

Goed, het zal allemaal niet heel Hi-Fi worden, maar ik hoop dat het wel leuker klinkt dan zo'n treurig mediamarktgeval.

27802438960_ff64f48fc9_z.jpg

Screen Shot 2018-06-14 at 14.45.12.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Weniger, aber besser"

Nooby

Re: Philips AD8080/M4 draagbare speaker

Berichtdoor Nooby » do 14 jun 2018, 15:50

Ik vind het nu al helemaal mooi :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 14 jun 2018, 16:25

Zon zielig plastic geval :( uit een 3D printer ) :hide:
:mrgreen:
shit draadje vergeten :oops:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 14 jun 2018, 18:51

Een compoundopstelling zou nou laag hebben opgeleverd en 4 ohm maakt dat eeb chip amp lekker werkt.. maar goed, ik was het al niet eens bij de opmerking hoe jbl dingetjes klinken ;-)

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » do 14 jun 2018, 19:04

wouter schreef:Een compoundopstelling zou nou laag hebben opgeleverd en 4 ohm maakt dat eeb chip amp lekker werkt.. maar goed, ik was het al niet eens bij de opmerking hoe jbl dingetjes klinken ;-)

Hoho, dat zeg ik niet... Ik zeg niet dat het laag oplevert (dat is sowieso lastig met deze drivers), maar dat het wat van de effecten van een te kleine OB opheft. En 8Ω dus. Kijk, het worden geen world beaters deze speakers maar ik hoop wel met beperkte middelen leuk geluid neer te zetten voor het doel (de iPhone aansluiten voor een lekker muziekje/podcastje bij het koken).
"Weniger, aber besser"

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”