Upgrade van LBVS naar...?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

lucasbreda

Upgrade van LBVS naar...?

Berichtdoor lucasbreda » do 12 jul 2018, 19:51

Hi iedereen,

Ik heb 2 jaar terug de LBVS gebouwd. Toentertijd nog niet genoeg ervaring voor fineer en heb dit geoefend op een setje breedbanders (paasproject van henkjan met de markaudio's). Nu net afgestudeerd en heb besloten om nog een master te doen en deze zomer niet te gaan werken. Ik heb dus genoeg tijd om iets leuks te doen. Ik was eerst van plan om mijn LBVS's te fineren. Probleem is dat ik de kasten heb afgerond (wat fineren weer moeilijker maakt) en ik over het algemeen niet zo tevreden ben over de bouwkwaliteit (was mijn eerste projectje). Dus dat betekent een nieuwe kast + fineer.

Mijn vader heeft onlangs een setje B&W 602.5 S3 gekocht via marktplaats. Aangezien ik mijn speakers van mijn kamer had meegenomen naar mijn ouders heb ik de 2 eens vergeleken. Het resultaat verraste me een beetje: Waar ik de LBVS normaal gesproken een mooi mid en hoog vond hebben, bleek dit best matig vergeleken met de B&W's. De bas van de B&W's kon echter niet tippen aan de LBVS. Enorm veel geluisterd en het zit me toch wel een beetje dwars dat de B&W's in het hoog en mid toch wel sprankelen waar die van mij dat bij een aantal nummers niet doen. Dus ik zit nu een beetje met de vraag: ga ik nog geld investeren in het afwerken van de LBVS of ik steek ik dit geld in een betere set?

Dus ik heb ik de volgende vraag: Als ik een upgrade zou willen van de LBVS naar een ander leuk setje, waar zou ik dan aan moeten denken? Wat is een leuke opstap en in hoeverre ga ik in kwaliteit omhoog?

Gr.

Lucas

metabaron

Re: Upgrade van LBVS naar...?

Berichtdoor metabaron » do 12 jul 2018, 20:01

Dat hangt ook van je budget af?
Dennis

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » do 12 jul 2018, 20:39

Als je denkvermogen een storing heeft: "Sanders cheerlady zonder opsmuk..."

lucasbreda

Berichtdoor lucasbreda » do 12 jul 2018, 21:03

ik ben nog altijd student dus dat gaat hem niet worden hahaha

lucasbreda

Berichtdoor lucasbreda » do 12 jul 2018, 21:05

metabaron schreef:Dat hangt ook van je budget af?

nou, ik noem eens iets, pak em beet 500 euro? Daarom stel ik de vraag ook. Waar zou ik moeten denken met een stap omhoog?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 12 jul 2018, 21:15

Je zou eens kunnen experimenteren met het filter om de tweeter harder te zetten. Je kan de tweeter over zijn hele bereik harder zetten door de weerstanden aan te passen. Om het alleen het tophoog harder te zetten kan je een condensator parallel zetten aan de weerstand die in serie staat met de tweeter. Als de 602.5 S3 lijkt op de 601 S3, heeft de luidspreker van je vader de tweeter een paar dB 'te hard', wat je kan ervaren als sprankelender: http://rutcho.com/tweaks/01_bw_dm601s3/bw_dm601s3.html Verder wordt de midwoofer niet steil gefilterd, waardoor je misschien de conusresonaties van de kevlar conus kan horen.

Om meer detail (sprankeling?) te krijgen denk ik dat je zal moeten overstappen op drivers met een stijvere conus, bijvoorbeeld van aluminium, glasvezel of keramiek. Iets met een hogere richtwerking geeft ook meer detail, maar op een andere manier. Hoorns en ribbon tweeters hebben een hogere richtwerking.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 12 jul 2018, 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » do 12 jul 2018, 21:24

Sowieso een keer gaan luisteren in de luisterruimte van Speakerland. Die heeft in verschillende prijsklassen hele mooie spullen staan. Upgrade heeft toch vaak met smaak te maken.

lucasbreda

Berichtdoor lucasbreda » do 12 jul 2018, 22:24

Chocomel schreef:Je zou eens kunnen experimenteren met het filter om de tweeter harder te zetten. Je kan de tweeter over zijn hele bereik harder zetten door de weerstanden aan te passen. Om het alleen het tophoog harder te zetten kan je een condensator parallel zetten aan de weerstand die in serie staat met de tweeter. Als de 602.5 S3 lijkt op de 601 S3, heeft de luidspreker van je vader de tweeter een paar dB 'te hard', wat je kan ervaren als sprankelender: http://rutcho.com/tweaks/01_bw_dm601s3/bw_dm601s3.html Verder wordt de midwoofer niet steil gefilterd, waardoor je misschien de conusresonaties van de kevlar conus kan horen.

Om meer detail (sprankeling?) te krijgen denk ik dat je zal moeten overstappen op drivers met een stijvere conus, bijvoorbeeld van aluminium, glasvezel of keramiek. Iets met een hogere richtwerking geeft ook meer detail, maar op een andere manier. Hoorns en ribbon tweeters hebben een hogere richtwerking.

Hier heb ik wel interesse in :) welke verbeteringen zou ik door kunnen voeren om meer detail te krijgen? Zijn er nog andere dingen die ik zou kunnen proberen naast hetgene wat jij noemt?

Led

Berichtdoor Led » do 12 jul 2018, 23:37

Mijn volgende project:. http://heissmann-acoustics.de/samuel-hq ... t300-xt25/

250 - 280 euro per speaker, en als ik de mensen op Hifi-Forum.de mag geloven indrukwekkende resultaten. De metingen / grafieken zien er goed uit voor zover ik kan beoordelen...
Ik zou graag zeggen "wacht even tot ik ze af heb", maar dat zal vast wel een maand of 6 duren...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » vr 13 jul 2018, 14:46

Misschien ook eens kijken naar de Misson Impossible van pappaleo ?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 77&t=20471

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 14 jul 2018, 9:40

Ik heb ook een 600 S3 gehad. Zou ik heel goed mee kunnen leven. Hij is door de filtering (prachtige onderdelen trouwens, 1,2mm dikke spoeldraad bijv) vooral erg luchtig. Dat krijg je niet zomaar door onderdelen te wisselen. De filterflank kan met een kevlarwoofer mooi flauw, de tweeter klinkt relaxed doordat hij er rustig en hoog bij komt.
Met de LBVS woofer kun je deze aanpak niet helemaal zo doen. Wel kun je wat hoogaanpassingen uitproberen. Bijv een condensator van 2,2-3,3uF over de tweeter serieweerstand zetten. Of de tweeterverzwakker iets minder hard laten werken voor een complete lift van je hoogoutput. Wordt het geheel ook een tikje nerveuzer van maar per kamer kan dat sowieso erg verschillen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”