2 woofers 4 of 16 Ohm & Hz

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Matthijs1969

2 woofers 4 of 16 Ohm & Hz

Berichtdoor Matthijs1969 » di 02 okt 2018, 20:29

Na een korte (slechte) periode afwezig geweest te zijn wil ik de draad weer oppakken door te beginnen met de voor fronten van een opvolger van mijn WSP monitors die al meer dan 10 jaar in de woonkamer staan en tot op heden met plezier naar geluisterd maar ik ben nu toe aan wat anders wat groter met betere mid en hoog units, heb mijn zinnen gezet op een grotere gesloten systeem met twee of misschien wel vier woofers die über laag gaan op laag vermogen zonder dat geflapper van de speakers door een bas poort.

Ik wil twee de zelfde woofers (WSP26s) toepassen in een box en dat betekend dat ik moet kiezen of ik ze in serie of parallel ga aan sluiten, of 4 Ohm of 16 Ohm, mijn insteek is dat ik het membraan oppervlakte wil vergroten waardoor er meer geluid/druk is zonder een ongecontroleerde membraan uitslag van een cm of meer.

Denk dat de verstandigste keus zal zijn om ze parallel aan te sluiten en kom daardoor uit op 4 Ohm, maar heeft parallel aansluiten nog invloed op de eigen resonantie van de WSP26s die 19 Hz is ? Aan de zuil zal het niet liggen die komt in de buurt van de 200 liter http://www.visaton.de/en/products/archi ... 26-s-8-ohm

Misschien teveel info voor een simpele vraag, wat doet de fs frequentie van een speaker als je er twee parallel of in serie zet ?

Mvg. Matthijs

richard

Re: 2 woofers 4 of 16 Ohm & Hz

Berichtdoor richard » di 02 okt 2018, 20:56

Volgens mij maakt het voor de Fs in theorie niets uit. In serie zou je zeggen dat de controle op de woofer afzonderlijk kleiner is, als je de ene woofer naar beneden drukt zal de andere omhoog komen. In parallel heeft de versterker meer controle op de woofers afzonderlijk en krijg je die effecten niet of minder.
Genoeg is beter.

SARK

Berichtdoor SARK » wo 03 okt 2018, 6:36

Installeer BoxSim eens … daar kun je experimenteren tot je een ons weegt en je ziet meteen het (gesimuleerde) resultaat :goedzo:
http://www.visaton.de/en/literatur/software
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 03 okt 2018, 9:12

Parallel is gebruikelijker, dan is het niet zo erg als hun specificaties net iets verschillen. Een versterker is namelijk een spanningsbron en bij parallelschakeling wordt de spanning over beide woofers direct door de versterker bepaald.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » wo 03 okt 2018, 19:31

Wel even rekening houden met de ervoor te plaatsen versterker. Deze moet bij minder dan 3 Ohm stabiel blijven. Is hij ontworpen voor 4 Ohm, dan is dat meestal geen probleem. Anders beter seriëel aansturen.

richard

Berichtdoor richard » wo 03 okt 2018, 21:12

Houd er ook rekening mee dat je met woofers parallel 6 dB meer output hebt. Bij de woofers in serie blijft de output netto gelijk. Een en ander moet dus ook bij het rendement van de middentoner en tweeter passen.
Genoeg is beter.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » do 04 okt 2018, 16:59

Dank voor alle reacties !

Die 6 dB extra output neem ik graag voor lief, ik heb liever een hoger rendement in ‘t laag dan dat ik er veel watts tegen aan moet gooien om wat te horen, de versterker kan ‘t wel leveren (Marantz PM68) als ik daar nu 25% van gebruiken is al veel.

4 ohm heeft nog een voordeel op ‘t filter vlak dat de spoelen en condensators anders werken en daardoor dus makkelijker die 200 Hz ga haal met lagere waardes, ik ga nu nog even brainweaven of ik met de mid en hoog ook voor parallel gaan en een soort van Bose systeem ga maken een tweeter voor uit gericht en 1 tweeter in standje 360 graden.

Voor mid wil ik de Visaton CBM 130AW gaan gebruiken alleen denk ik dat het lastig unit gaat worden om daar een tweede set van te vinden ... voor ‘t hoog wordt de Visaton RHT 12 S gebruikt, en voor de 360 graden tweeter heb ik nog een setje Visaton RHT 13 AW liggen.

Ik heb vanmorgen al een plaat 22mm MDF gehaald om mijn boven frees kunsten op te oefenen en heb ik die een beetje onder de knie haal ik MDF voor de voorfronten.

Keb der zin a’n :P

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 04 okt 2018, 17:28

Matthijs1969 schreef:... ga maken een tweeter voor uit gericht en 1 tweeter in standje 360 graden.

Voor mid wil ik de Visaton CBM 130AW gaan gebruiken alleen denk ik dat het lastig unit gaat worden om daar een tweede set van te vinden ... voor ‘t hoog wordt de Visaton RHT 12 S gebruikt, en voor de 360 graden tweeter heb ik nog een setje Visaton RHT 13 AW liggen...

Effe muggenziften. Als je de 360 graden tweeter inderdaad op 360 graden monteert staan ze beiden naar voren. Of naar achteren.
Afbeelding
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 04 okt 2018, 17:31

Matthijs1969 schreef:4 ohm heeft nog een voordeel op ‘t filter vlak dat de spoelen en condensators anders werken en daardoor dus makkelijker die 200 Hz ga haal met lagere waardes
Als je ook meeneemt dat de spoelen een lagere gelijkstroomweerstand moeten hebben en de condensatoren een lagere spanning mogen hebben maakt het weer niet zoveel uit.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 04 okt 2018, 18:35

Als alles door één versterker wordt aangestuurd, heb je geen andere optie dan de woofers in serie plaatsen om de door Richard aangevoerde reden:
richard schreef:Houd er ook rekening mee dat je met woofers parallel 6 dB meer output hebt. Bij de woofers in serie blijft de output netto gelijk. Een en ander moet dus ook bij het rendement van de middentoner en tweeter passen.

Indien je ze parallel zou plaatsen, speelt de middentoner 5dB zachter en de tweeter 6dB zachter.

Edit: het is niet erg gebruikelijk om óók de tweeters en middentoners te verdubbelen. Is dát de bedoeling, en heb je het idee voor méér dan 2 woofers per kant losgelaten, dan speelt bovenstaande natuurlijk geen rol.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » do 04 okt 2018, 19:03

anonamemouse schreef:
Effe muggenziften. Als je de 360 graden tweeter inderdaad op 360 graden monteert staan ze beiden naar voren. Of naar achteren.

Muggenziften is toegestaan :) ... het 360 graden idee kwam door pinterest (zie screenshot) waardoor 1 tweeter recht naar boven gericht is met een cone er boven, maar het Bose systeem trekt mij ook wel om zie iets toe te passen.

6DEC3EA9-628A-4134-B9E7-C45F75276758.jpeg

Chocomel schreef:Als je ook meeneemt dat de spoelen een lagere gelijkstroomweerstand moeten hebben en de condensatoren een lagere spanning mogen hebben maakt het weer niet zoveel uit.

Zo uit ‘t hoofd gebruik ferrietspoelen 4,7mh en 4.0mh en zit dik draad op (als ik thuis ben zal ik de waardes toevoegen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » do 04 okt 2018, 19:12

Matthijs1969 schreef:Die 6 dB extra output neem ik graag voor lief, ik heb liever een hoger rendement in ‘t laag dan dat ik er veel watts tegen aan moet gooien om wat te horen

Er is geen sprake van 6dB meer rendement bij parallel geschakelde woofers. Ook is het niet zo dat parallel geplaatste woofers voor een bepaalde geluidsdruk minder vermogen nodig zouden hebben dan in serie.

Bij verdubbeling van het conusoppervlak verdubbelt de gevoeligheid. Je krijgt dus +3dB erbij, ongedacht of de woofers in serie of parallel worden aangestuurd. Los daarvan trekken 2 parallel geschakelde woofers bij eenzelfde volumestand 2x zoveel stroom (dus ook vermogen) uit de versterker. Daar komen de andere 3dB vandaan. Daarentegen loopt bij 2 seriëel aangestuurde woofers nog maar de helft van de gebruikelijke stroom, waardoor ze (zoals Richard aangaf) netto dezelfde output blijven geven als 1 woofer.

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » vr 05 okt 2018, 8:47

Matthijs1969 schreef:
anonamemouse schreef:
Muggenziften is toegestaan :) ... het 360 graden idee kwam door pinterest (zie screenshot) waardoor 1 tweeter recht naar boven gericht is met een cone er boven, maar het Bose systeem trekt mij ook wel om zie iets toe te passen.

6DEC3EA9-628A-4134-B9E7-C45F75276758.jpeg

Ah... Je hebt het over een rondstralende luidspreker.
Ik heb de demo op de XFi geluisterd, maar kon niet wennen aan het geluid. De plaatsing vond ik heel raar en onnatuurlijk.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 05 okt 2018, 13:13

Jeroen had een keer rondstralers mee naar een luisterdag, erg bijzondere luisterervaring idd.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

richard

Berichtdoor richard » vr 05 okt 2018, 20:15

De woofers die je op het oog hebt heeft een rendement (op papier) van 91 dB, in de praktijk zal het wat lager uitvallen (meten dus!). Zet je er twee parallel is de output bij 2,85 Volt rond de 95 dB. De output van de middentoner en tweeter moeten bij dit Voltage op zijn minst gelijk zijn of liefst wat hoger. Het achteraf dempen van middentoners en tweeters is makkelijker te realiseren dan het dempen van woofers (zonder kwaliteitsverlies).
Laatst gewijzigd door richard op di 09 okt 2018, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Genoeg is beter.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » ma 08 okt 2018, 16:10

Om mijn huidige speakerset met zijn titanium middeltoner en titanium tweeter de baas te blijven gebruik ik een Nikko EQ-1 equalizer ... geen klasse A oplossing maar een welkome aanvulling waarmee ik het geluidbeeld naar mijn hand kan zetten en ultra laag iets kan opkrikken en mid laag iets kan temperen .... wat bij de nieuwe speakers mogelijk niet meer nodig is, wie weet :)

Zou het dan niet beter zijn om dan alles maar dubbel en in parallel uit te voeren zodat alle units weer 4 Ohm ?

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » di 09 okt 2018, 16:01

Kanonne zeg dat bovenfrezen valt nog niet mee, maar goed dat ik eerst bezig ben geweest met een oefenplaat en niet gelijk voor het eggie ben gegaan want dat was uitgelopen op een hoop gevloek :roll: plus ik ben er toch nog steeds niet over uit hoe de kast en unit opzet er uit gaat zien heb wel even een oude voorbeeld van een recht toe recht aan kast (let niet op de kleur die heb ik gekozen zodat je wat diepte zie) kleur kan ook nog alle kanten opgaan ....

DA324FCE-871A-4424-9604-1B594456BACD.jpeg

Dus de speakers plus wat nu nog in gebruik is zullen nog even geduld moeten hebben en bedenk me net ik nog BAF wol moet halen, denk dat ik bij een stofwinkel wel te krijgen is.

6A9C275E-AA71-4BB8-AF32-ABE299B90FDA.jpeg

Wordt vervolgd :)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 09 okt 2018, 23:28

200 liter kast en dan nog mis en hoog op ooghoogte lijkt me niet overeen te komen met de schets. Ik zou liever compound gaan met die 2 units. Kun je in 50 liter super laag gaan. Liefst push pull compound. Zie Isobarix topic: viewtopic.php?f=77&t=23653&start=100

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » wo 10 okt 2018, 18:14

Destijds een set oude Vifa Statussen (opvolger was de Basis) compleet overhaalt met hulp van het forum.
De woofers staan bij dit ontwerp in serie.
Ging ongekend strak rustig diep.

viewtopic.php?f=3&t=14047&hilit=hondasnl&start=1800
.

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » do 11 okt 2018, 18:49

wouter schreef:200 liter kast en dan nog mis en hoog op ooghoogte lijkt me niet overeen te komen met de schets. Ik zou liever compound gaan met die 2 units. Kun je in 50 liter super laag gaan. Liefst push pull compound. Zie Isobarix topic: viewtopic.php?f=77&t=23653&start=100

Oplettend ! 't ontwerp is inderdaad 140 Liter ... is een ouder ontwerp toen ik nog voor de dubbele kast inhoud ging die ik nu heb heb staan met 1 WSP26 er in ... weet ook niet eens of ik wel die 200 liter wel wil gaan halen, maar de opzet is wel zoveel mogelijke liters waarbij de kasten toch niet lomp & onbenullig gaan worden.

Ik heb nog even gekeken naar de Push Pull opstelling en enige voordeel wat ik las op de URL hieronder is dat de kast kleiner kan, ideaal voor in de auto maar om in de huiskamer tegen de achterkant van een speaker aan te gaan kijken verdient geen schoonheidsprijs, dus dat gaat hem niet worden.

http://audiojudgement.com/isobaric-subw ... ox-design/

Hondasnl schreef:Destijds een set oude Vifa Statussen (opvolger was de Basis) compleet overhaalt met hulp van het forum.
De woofers staan bij dit ontwerp in serie.
Ging ongekend strak rustig diep.

viewtopic.php?f=3&t=14047&hilit=hondasnl&start=1800

Indrukwekkende topic, het eind resultaat is erg mooi geworden !

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » do 11 okt 2018, 19:45

Matthijs1969 schreef: maar de opzet is wel zoveel mogelijke liters waarbij de kasten toch niet lomp & onbenullig gaan worden.

:think: :think: :think: Waarom? Daar verziek je je laag mee.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 12 okt 2018, 7:18

Matthijs1969 schreef:
wouter schreef:200 liter kast en dan nog mis en hoog op ooghoogte lijkt me niet overeen te komen met de schets. Ik zou liever compound gaan met die 2 units. Kun je in 50 liter super laag gaan. Liefst push pull compound. Zie Isobarix topic: viewtopic.php?f=77&t=23653&start=100

Ik heb nog even gekeken naar de Push Pull opstelling en enige voordeel wat ik las op de URL hieronder is dat de kast kleiner kan, ideaal voor in de auto maar om in de huiskamer tegen de achterkant van een speaker aan te kijken...!

Eh, ik stuurde een perfecte link mee. Heb je dus niet naar gekeken. Doe nog maar even ;-)

Matthijs1969

Berichtdoor Matthijs1969 » vr 12 okt 2018, 21:46

anonamemouse schreef:
Matthijs1969 schreef: maar de opzet is wel zoveel mogelijke liters waarbij de kasten toch niet lomp & onbenullig gaan worden.

:think: :think: :think: Waarom? Daar verziek je je laag mee.

Zeg je nu dat een grote kast slecht is voor mijn laag ? En zo ja leg eens uit want dit gaat tegen mijn basis kennis in.
Kan me voorstellen dat een gesloten systeem minder laag gaat dan 1 met een baspoort maar ik wil geen baspoort geruis en geflapper.

wouter schreef:
Eh, ik stuurde een perfecte link mee. Heb je dus niet naar gekeken. Doe nog maar even ;-)

Jawel hoor ik heb de hele topic doorgenomen maar heeft me niet overtuigt en ben daarna wezen gegoogelen en kwam op die push pull link die ik gepost had, en lees daar geen voordelen.
Laatst gewijzigd door Matthijs1969 op vr 12 okt 2018, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Hondasnl

Berichtdoor Hondasnl » vr 12 okt 2018, 22:43

Matthijs1969 schreef:Indrukwekkende topic, het eind resultaat is erg mooi geworden !

Eens luisteren of m'n huidige project iets wat kan verbeteren.
Mn huidige subs klinken dan ook zeer netjes.
Nu enkel nog in de degelijke nieuwe zware kasten die ik nu aan het bouwen ben
Dus direct onder de MiniMonitoren.

Succes met je project.
Ik kan je niet niet veel verder helpen dan enkel te adviseren degelijk te bouwen.
.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 12 okt 2018, 23:07

Wanneer je met een woofer met een Xmax van 3,25mm speelt, en een Fs van 19 Hz, zul je eigenlijk moeten voorkomen dat je veel uitslag maakt. Je bent bang voor gewapper, maar dat is gek. Want tot 20Hz zal deze woofer juist minder wapperen bij een basreflexafstemming. En gepuf etc. kijk ik van op, je kunt bij een 100 liter+ kast namelijk werken met een giga poortdiameter, zonder dat de poort heel lang hoeft te worden.
Wanneer je heel diep afstemt en een beetje let op de groeplooptijd, geen gekke sprongen in de afstemming, dan kun je een heel strak laag krijgen, met een zeer acceptabele gevoeligheid.

Deze woofers zijn ook geschikt voor 50 liter gesloten, met seriecondensator. Beter bekend als geschlossen hochpass (GHP) bij onze oosterburen: "
http://www.hifi-forum.de/viewthread-104-30208-2.html
Deze heeft een theoretische -3dB frequentie die rond 30 Hz ligt. Je kunt dus met 100 liter gesloten evt nog experimenteren met zo'n condensator in serie.

Maar gelet op de T/S parameters van de woofers en de beperkte Xmax is een basreflex wel het overwegen waard. Technisch gezien is deze woofer daarvoor geschikt, ook al is 70 liter gesloten ideaal. Hieronder een simulatie met 10W invoer, zwaar buiten Xmax al!!! SPL is laag.
Visaton WSP26S 1.png

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”