translator impact 2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

snoef3

translator impact 2

Berichtdoor snoef3 » do 08 nov 2018, 21:19

Even mijn twijfel delen:
ik heb voor 2 tientjes een translator impact 2 gekocht in een kringloopwinkel. zien er slecht uit. zware fronts die slecht blijven zitten.
geen ervaring met translators maar ik begrijp nu dat er fans zijn.
klinken beheerst, rustig en er zit een mooie detailering in. Maar deze impact 2 heeft weinig laag vind ik zelf. als ik de sub erbij aan zet iets beter. Maar dan heb ik het idee dat er een deuk bij midlaag zit.
Ik twijfel of ik ze hou. Kast is best wel groot. opnieuw fineren. Veel werk.

Dus eigenlijk de vraag of een impact 2 het nog waard is. :think:

ray5150

Re: translator impact 2

Berichtdoor ray5150 » do 08 nov 2018, 21:47

:foto:

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 08 nov 2018, 22:03

o ja jeetje hoe werkt dat ook al weer met pics. maar slecht: beschadigde hoeken en loslatend plakspul wat er op zit(zwart). dof en met krassen, vooral de onderkant. Gedeeltelijk afgebroken steuntjes voor de frontdoeken, en ik vermoed dat er ooit andere woofers in hebben gezeten omdat er nog net schroefgaatjes zichtbaar zijn net buiten de rand van de huidige speakers. Volgens mij zitten er nu originele in maar ik zal ze eens losschroeven.

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 09 nov 2018, 10:53

Volledige bewerker en dan hier:

2018-11-09 10_52_54-forum.zelfbouwaudio.nl - Plaats een reactie - Internet Explorer.png

:bakkie:

Zie ze wel eens voorbij komen als leuk restauratieproject. Als ik ze een keer voor weinig op de kop kan tikken doe ik het ook, oefenen fineren of iets dergelijks :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 09 nov 2018, 18:25

viewtopic.php?t=15877&start=50

De Impact 30 heeft een ietwat gewijzigd filter en klinkt veel voller. De 2 en 20 hebben amper laag. Met verkeerde foamranden erop is het alleen nog maar bonk

snoef3

Berichtdoor snoef3 » vr 09 nov 2018, 21:21

even over de 'sound' ik heb dus geen ervaring met translator maar kan de volledigheid erg waarderen. Stemmen en instrumenten klinken vollediger. Er is gewoon meer instrument. Afgeronder. Dat zou ik ook wel willen maar dan in een iets mooiere speaker. slanker of kleiner.
Het laag is inderdaad karig.
volgens mij zijn de rolranden ooit vervangen door rubber gezien het lijmrandje rondom.
Ik heb een druk weekend maar ik ga zeker nog wel proberen foto's te plaatsen en de bas units los halen. even geduld.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » zo 11 nov 2018, 12:11

altai.jpg

ai ai een totaal andere driver dan de vifa!! geen wonder dat ik het laag miste en midlaag niet kon waarderen. En de hoeveelheid schroefgaatjes geeft ook al aan dat er vaker van driver is gewisseld.
Dus de tweeter zorgt voor die ruimtelijke ervaring?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 11 nov 2018, 13:51

snoef3 schreef:ai ai een totaal andere driver dan de vifa!! geen wonder dat ik het laag miste en midlaag niet kon waarderen. En de hoeveelheid schroefgaatjes geeft ook al aan dat er vaker van driver is gewisseld.
Dus de tweeter zorgt voor die ruimtelijke ervaring?

Tsja...
De tweeter lijkt nog redelijk origineel. Of hij het nog doet is vers twee. Deze zg. 8/1 (liever nog 8" en 0,75")systemen kennen we al langer. Ze hebben een typisch karakter, vooral door een flinke piek in het geluidsvermogen rond de 3-7kHz. Dat kaatst vrolijk via vloer, zijwanden en plafond naar de luisterplek en kán daardoor een zekere ruimtelijke ervaring oproepen. Aan de andere kant heb je juist van pak 'm beet 700Hz tot 3kHz een behoorlijke dip in het geluidsvermogen. Het is al met al een kwestie van smaak. Maar zeer waarschijnlijk doet de speaker het met deze Altai's heel anders dan ooit bedoeld.
Mark Bakker

snoef3

Berichtdoor snoef3 » zo 11 nov 2018, 23:46

wie kan me helpen met eventuele vervangers voor de vifa m21wn die er in hoort te zitten?
Of toch maar een ander compleet paartje oppikken. zou zomaar kunnen dat vervangende speakers plus al het werk meer is dan via marktplaats een paartje kopen.

mbt geluid: Ik ben wel gewend aan details en ruimtelijkheid maar vooral de live ervaring van stemmen en instrumenten viel op. Ik hoorde feitelijk niets nieuws maar meer afgeronder, afzonderlijker van elkaar. Het virus heeft nu weer toegeslagen: weer op zoek naar nieuwe speakers. standmounters liefst. Of deze translators repareren. Helemaal zelf gaan bouwen heb ik geen tijd meer voor.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 12 nov 2018, 0:22

8-[ Ik heb nog wel wat units liggen. Complete impact 30 en Heliodoor ook. Kunnen we vast wel een mooi prijsje voor maken, ben liefhebber met te veel spullen ;-)

Pb me maar bij interesse.
@mark; Ik volg je redenering maar ik denk dat het anders zit. De kast is niet smal en er is vrijwel geen BSC in het filter gekozen. Elektrisch is het een 1e orde met zoveel, qua fase loopt het niet perfect maar wel vrij rustig. Het is net of elke zanger(es) wat beter de strot opent, een groots en warm plaatje zetten ze neer. De Impact 2(0) wat dynamischer maar ook wat dunner dan de vloerstaander.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » ma 12 nov 2018, 9:46

wouter schreef:Het is net of elke zanger(es) wat beter de strot opent, een groots en warm plaatje zetten ze neer.

Ja dat dus. En niet alleen stemmen maar ook instrumenten. Meer ruimte rondom de stemmen en instrumenten. Is dat kenmerkend voor alle translators?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 12 nov 2018, 10:06

My 5ct: een groots plaatje hoor je vaak bij Translators, het "warme" wordt minder naarmate het om een duurder model gaat. Hier in huis staat de 4-weg Reflexion, die is mooi neutraal met veel detail maar zeker niet "warm".

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 12 nov 2018, 22:22

wouter schreef:Het is net of elke zanger(es) wat beter de strot opent, een groots en warm plaatje zetten ze neer. De Impact 2(0) wat dynamischer maar ook wat dunner dan de vloerstaander.

Dat is toch precies wat ik ook omschrijf. Zangers en zangeressen zingen doorgaans tonen onder de 700Hz. Die klinken dus ook steviger, voller. Totdat de sopraan in het hoogste octaaf komt.
Mark Bakker

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 13 nov 2018, 22:11

@Wouter, heb je mijn pb gezien?

snoef3

Berichtdoor snoef3 » di 13 nov 2018, 22:16

de vifa m21wn vervangen door een paartje m21wg? staan op marktplaats. is natuurlijk altijd anders, snap ik maar als er verder niets anders is...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 15 nov 2018, 2:10

snoef3 schreef:@Wouter, heb je mijn pb gezien?

Ja gezien. Je kunt de gesloten impact 2 ook met een seriecondensator maken in 10 liter, moet lukken.
Alleen ca 330uF of 470uF toevoegen.
De ~WG is wat kwetsbaarder en minder krachtig.
Heb in mijn BNS E2.2 topic er redelijk wat over geschreven.

snoef3

Berichtdoor snoef3 » do 15 nov 2018, 17:15

Dank Wouter.

Is er een logica in positionering van tweeter en woofer tov elkaar? Als ik de impact twee herbouw in een kleinere kast kunnen dan de drivers ook dichter bij elkaar? En is er een logica dat de tweeter niet recht boven maar schuin links van de woofer zit?

en heeft iemand een schema van het filter van de impact 1/1 II?

Mijn idee is om een bestaande speakerkast te gaan voorzien van een nieuw front. En de binnenkant dubbelwandig te maken met demping tussen de panelen. (Net als ik bij mijn sub heb gedaan.) Er staan op MP wel leuke lege kasten of defecte speakers in een mooie kast. (houtfineer liefst)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”