3-weg Peerless XXLS ,TangBand W4-1337, Fountek NeoCD1.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Contacteer:

Re: 3-weg Peerless XXLS ,TangBand W4-1337, Fountek NeoCD1.0

Berichtdoor b_force » di 30 aug 2011, 21:54

Die XXLS12 kun je gewoon in 20-25 liter doen en dan het nodige boosten.

Ik las op de begin pagina dat het plan was alles passief te doen?
Is dat nog steeds het plan?
Daarmee leg je namelijk wel enorme beperking op namelijk.
Dat zou ik echt niet doen.
Op zich heeft deze combinatie namelijk behoorlijk wat potentie.

XXLS12 moet je gewoon rond de 250Hz 4e orde LR gaat crossen, net als die tangbands.
Zijn genoeg mensen hier die dat met heel veel succes hebben gedaan.
Klinkt echt heel goed!

Volgens mij moet een enkele W4-1337 250Hz makkelijk kunnen.
Twee sowieso.

Daarna even je buren informeren dat jullie nieuwe speakers hebben :wink:

edit:
Trouwens, die subwoofer is juist heel mooi in gesloten hoor :)

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » di 30 aug 2011, 22:12

Die XXLSen zullen uiteindelijk in een kleine 25 liter netto terecht komen, dus dat komt helemaal goed. :)

De speakers zullen inderdaad passief gebouwd worden. De versterker die er achter komt te hangen is krachtig genoeg mits we geen vermogen laten liggen (daarom dat de efficiëntie dus zo belangrijk is) en geen vermogen gebruiken om het laag te boosten.
Met 2x W4-1337 per kant wordt de efficiëntie van het geheel bepaald door de XXLS'en (met 1 breedbander per kant zou dit die breedbander zijn) en voor een stevig potje muziek draaien zullen deze speakers zonder boost ook wel laag genoeg gaan.
Voor film kijken en extreem diep-gaande muziek zit er extra laag-ondersteuning in onze achterhoofden, maar dat is nu nog niet aan de orde. :wink:

250Hz LR4 zou prima kunnen, maar aangezien het geheel volledig passief zal worden afgefilterd en wij daar eigenlijk nog geen ervaring mee hebben, lijkt LR4 ons wat hoog gegrepen. Met 2x4" mid zou het moeten lukken om voldoende body en headroom te creëren om 150 à 200Hz 2de of 3de orde filtering te gaan gebruiken.
Ik hou er trouwens wel van om de middentoner(s) een zo breed mogelijk bereik te geven :)

Isabelle

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 30 aug 2011, 22:22

Het punt is een beetje dat een passief filter rond de 200Hz bijna net zoveel gaat kosten als een 2x30-50W versterker voor mid-hoog.

Mijn voorkeur zou echt zijn om actief te filteren tussen woofer en mid.
Mid en tweeter kun je dan vervolgens passief doen.
Zonde om anders niet eruit te halen wat er in zit!

Maar goed, het is jullie feestje :wink:

Ondanks twee 4" drivers zou ik niet lager gaan dan 200Hz.
Daarbij komt ook nog eens dat mocht je passief willen gaan filteren, dat ook bijna niet meer te doen is onder de 200Hz.

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » di 30 aug 2011, 22:40

Stok in Isabelle haar hoenderhok :oops:

Ik ben sowieso voorstandster van actief, temeer omdat we beide nog geen ervaring hebben met passief filteren, en ik dit een te groot project vind, om op dat vlak de eerste stapjes te zetten.... Volgens haar zou het filteren wel moeten gaan meevallen qua kostprijs, maar ik vermoed dat dit wel snel enkele 100euro gaat kosten?
Wat mij ook een beetje verontrust is dat het nooit meteen zal klinken zoals we willen, door gebrek aan ervaring, en dat dus ook de kosten de hoogte/de drive de laagte in kan jagen (volgens mij mag je nog heel hard met een meetset aan de slag gaan, het gehoor van de mens is iets heel anders)

Haar overtuigen van actief te corrigeren en eventueel achteraf met die uitkomst een passief netwerk bouwen, lukt me niet...
Wat is jullie gedachte hier over?

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » di 30 aug 2011, 22:53

Nou ik wil nog wel even doorgaan :lol: :mrgreen:

- Met actief filteren heb je veel meer bewegingsvrijheid. Mocht je filter op 200Hz toch niet bevallen, kun je hem zo hoger of lager zetten, orde aanpassen, Q aanpassen enz
Notches, shelving, alles is mogelijk (kun je gelijk je kamer resonanties aanpakken)
- Gevoeligheid/rendement problemen kun je zo opvangen zonder dat je een groot deel zit weg te stoken in weerstanden.
- Je kunt twee wat kleinere versterkers nemen. Bij wijze van voorbeeld 200W en 30W ipv een dikke 250-300W
- Laag moet je toch boosten, dus daar heb je sowieso al het eea voor nodig.
- Passief filteren is veeeeeeeeel meer werk en moeilijker om dat goed mooi te krijgen (en te zorgen da impedantie niet te laag wordt)
- Mocht je in de toekomst andere speakers willen, dan kun je actief filter zo weer aanpassen. Met passief is het maar de vraag of je de componenten kunt hergebruiken.
- Je vermijdt dikke lompe spoelen en lompe grote condensatoren

Zoiets? :P :D

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » wo 31 aug 2011, 7:30

Zoiets inderdaad. Volgens Isabelle moet het passief wel lukken... Ik heb er zo mijn twijfels bij, maar ik wil het niet afschieten, simpelweg omdat ik niet genoeg ken van het passieve gebeuren.
Maar je bevestigt wel volledig mijn vermoeden/vooroordelen.
Isabelle heeft iets van: "gewoon op een breaboard testen en aanpassen als het nodig is... eventueel met 1 van de speakers als referentie en dan de andere aanpassen tot het goed zit om vervolgens beide filters aan te passen".
Mij lijkt dit actief ook een heel pak eenvoudiger... maar zij ziet geld uitgeven aan extra versterkers niet echt zitten... Hoewel je naar mijn idee niet veel goedkoper gaat uitkomen als je je filter moet blijven aanpassen tot het goed zit...
Misschien ben ik iets te down to earth, maar ik wil haar ook niet tegengaan.

Zelf heb ik niet zo'n interesse in het zelfbouw-gebeuren als het gaat om zulke projecten (voor het geld kan je heel leuk kant-en-klaar spul kopen), echter kan je op deze manier wel iets hebben dat perfect is wat je zoekt... op voorwaarde dat je genoeg ervaring hebt... en daar wringt het schoentje. Ik ben bang voor een teleurstelling, temeer omdat ik hogere verwachtingen heb qua klank en weergave dan haar. zij wil "bovengemiddeld", my-fi. Ik wil kunnen genieten van ieder detail in mijn muziek zonder het gevoel te hebben van "ik weet dat hier iets mist maar wát?! "

Wowly
Beheerder
Contacteer:

Berichtdoor Wowly » wo 31 aug 2011, 9:29

Ik kan je afraden om naar één speaker te gaan luisteren bij het testen van een filter.

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » wo 31 aug 2011, 9:53

Dat dacht ik ook ja... Het hele klankbeeld veranderd namelijk.
Maar zij zou de versterker mono gaan schakelen en met de balans werken... Lijkt mij een nogal halfslachtige oplossing als je een goed systeem wil bouwen, maar goed... Isabelle is iemand van "eerst zelf zien en dan geloven", dus probeer ik haar haar gang te laten gaan zonder me al te veel te moeien... Wat duidelijk niet altijd lukt, want ik had me ergens voorgenomen om uit dit topic weg te blijven.

Persoonlijk had ik het heel anders aangepakt...
Ik heb graag een uitstekend geluid, maar absoluut niet de kennis van passieve filtering, en heb ook niet echt de interesse om me er in te gaan verdiepen.
Zoals ik al eerder aanhaalde is er voor het budget dat hier in gaat kruipen, volgens mij wel leuks in de winkel te vinden (al dan niet in bouwpakket), maar is voor mij de drijfreden de oneindige mogelijkheid van mix-en-match om het eindresultaat van wat je zélf voor ogen hebt (bij benadering) te creëren, het mooie aan zelfbouw.
Voor mij persoonlijk zou het dus gewoon kwestie zijn om speakers te (laten :oops: ) bouwen met de drivers en design die ik voor ogen heb, en deze dan vol-actief te gaan aansturen, inderdaad ook vanwege de flexibiliteit.
Voor Isabelle lijkt het mij dat ze gewoon goed geluid wil om naar muziek te kunnen luisteren, en minder belang hecht aan een correcte weergave, echter heb ik een muzikaal verleden en ontgaat het kleinste detail me niet zomaar... Vandaar dat ik ook een systeem wil dat alles zo goed mogelijk kan weergeven om er uiteindelijk van te kunnen genieten (ik heb bij mindere systemen nogal de neiging om de muziek te gaan analyseren, en het valt me dan ook meteen op als er iets niet klopt, zij het in de muziek, opname of de weergave-apparatuur.

Misschien ben ik op dat vlak wel veeleisender dan haar...

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 31 aug 2011, 11:57

Wowly schreef:Ik kan je afraden om naar één speaker te gaan luisteren bij het testen van een filter.

Helemaal mee eens.

Natuurlijk kan het ook passief.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt.

Ik kijk altijd maar naar een ding en dat is en dat is een zo efficiënte oplossing tegen een bepaalde prijs.
Als ik kijk hoeveel tijd en geld er dan in gaat zitten voor een passief filter rond de 200-250Hz, dan ben ik inmiddels (al jaren) tot de conclusie gekomen dat ik dat beter actief kunt doen.
Misschien betaal je soms iets meer (maar niet meer dan 50-100 euro), maar het biedt zo gigantisch meer mogelijkheden.
Dan spaar je maar een maand langer, ga je een keer niet uit eten :wink:

Zeker voor mensen die nog nooit met passieve filter hebben gewerkt, wens ik jullie anders veel succes.
Dat leren met een dergelijke 3-weg zou niet mijn keuze zijn, begin eerst met een simpele 2-weg.
De vragen zullen tegen die tijd wel binnenkomen en we willen hier natuurlijk wel gewoon graag helpen natuurlijk :)

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » wo 31 aug 2011, 12:56

Ach, dit systeem is iets voor Isabelle...

Ikzelf vind het ook te veel hooi op de vork, maar goed...
Misschien houd ik me wel bezig met dat andere projectje: 2.1 systeem met actief laag voor de slaapkamer... Maar daar komt met tijd wel weer een topic over, eens het zover is, en ik aan de eventuele bouw zou beginnen (of Isabelle moest mijn motivatie helemáál in de kelder zitten).

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 31 aug 2011, 13:21

En die 2.1 klinkt dan dadelijk veel beter :twisted: :wink: :lol: :lol:

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » wo 31 aug 2011, 13:32

b_force schreef:En die 2.1 klinkt dan dadelijk veel beter :twisted: :wink: :lol: :lol:

Wordt een "blanda 20" projectje, GHP in een litertje of 3, getopt met een klein tweetertje en klein subje... Isabelle wilde dat allemaal stereo op haar technics hangen, maar ik ga haar wel kunnen overtuigen van zo'n 100watt plaatversterkertje van conrad, voor het geld dat die dingen kosten...
I like to keep things simple...

Maar das voor in een ander, toekomstig topic :-$

]eep
Contacteer:

Berichtdoor ]eep » wo 31 aug 2011, 17:17

Ik ben het wel met Bart eens. Ik heb voor mijn eigen project (dat er dus sterk op lijkt) de beslissing genomen om de subwoofer aktief te filteren (ripohl tot 150Hz) en dan de 2 1337's de rest van het werk te laten opknappen, passief gefilterd naar de ribbon. Vanaf 150Hz wordt dan gewoon een 10W buizenversterker die een redelijk conventionele 2-weg aanstuurt. Als ik die in de bas wil ontlasten doe ik er gewoon andere kleinere koppelcondensatoren in en heb ik een super minimalistische oplossing voor het belangrijkste deel van de muziek. De bas doe ik dan wel met een paar t-amps. Daar draai ik nu ook mee en die bas klinkt voor mij heerlijk strak.

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » wo 31 aug 2011, 21:12

Na wat rekenwerk met behulp van 12vhifi.nl en het rondkijken naar prijzen van filtercomponenten met een beetje fatsoenlijke specificaties (voldoende draad-dikte en lage weerstand bij spoelen, geen bipolaire elco als condensator), zie ik dat passief niet duurder hoeft te zijn dan actief op een zuinige manier (miniDSP en tweedehands Yamaha versterker die past bij onze AX-890)...
Maar dan mogen er wel geen foutjes in sluipen (waardoor bepaalde componenten in een andere uitvoering opnieuw dienen aangekocht te worden)...

Ik moet dus bekennen dat het passief laag niet zo interessant uitkomt, maar een extra versterker neemt wel extra plaats in in het rek, dus actief is ook niet helemaal rozengeur en maneschijn...
Even laten bezinken...

Isabelle

b_force
Contacteer:

Berichtdoor b_force » wo 31 aug 2011, 22:01

Ik weet niet precies wat voor rekenprogramma dat is van hifi.nl, maar volgens mij is dat zo'n ding waar de de weerstand invult en frequentiepunt.
Die calculators moet je echt vergeten en links laten liggen.
Tamelijk kansloos en niet bruikbaar!!

Door de unieke frequentie responsie en impedantie van elke driver moet je toch echt een filter op maat gaan maken.
Dus zelf gaan meten en impedanties gaan meten.
De ervaring en praktijk leert dat je bij 200Hz toch redelijk wat componenten nodig hebt. (last van opslingering, lage impedantie etc etc)
Kijk maar eens rond hier op het forum naar 3-weg systemen die rond deze frequentie gefilterd zijn.

Als je best doet en veel ervaring hebt, kun je idd wat goedkoper uitkomen, maar dat ik gaf ik ook al aan hierboven.
Naar mijn mening is alleen op dat bedrag en prijs van een actief filter (bv miniDSP) en een versterker gering.
Een filter maken met een actief filter is veel makkelijker.

Mocht een versterker het probleem zijn, kun je bv er ook voor kiezen om de versterkers voor het laag in de speakerkast te bouwen.
Of gewoon zelfs plate-amps nemen.

Deze zijn bv niet duur:
http://www.bkelec.com/Modules/Amplifiers.htm

(is incl trafo!)

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » do 01 sep 2011, 11:44

Om de XXLS'en aan te sturen lijkt de Yamaha die we hebben prima geschikt.
Uit de handleiding:
Minimum RMS Output Power per Channel:
8ohms, 20Hz to 20kHz, 0.015%THD: 110W+110W
6ohms, 20Hz to 20kHz, 0.03%THD: 130W+130W
Dynamic Power per Channel:
8/6/4/2ohms: 150/200/250/330W

Deze specificaties doen uitschijnen dat de nominale impedantie van de speakers minstens 6ohm moet zijn en dit staat trouwens ook op de achterkant van de versterker gedrukt, maar dynamisch kan de versterker wel 2ohm belastingen hebben, dus ik denk dat een paartje 4ohm woofers geen probleem mag zijn?

Als dit wel een probleem is, zou deze versterker trouwens ook niet geschikt zijn voor het MTM gedeelte:
- tot de baffle-step spelen beide (8ohm) breedbanders namelijk samen, wat dus een 4ohm belasting betekent
- Het hoog wordt verzorgd door een 5ohm tweeter

Deze versterker is dus (standaard) ofwel helemaal niet bruikbaar voor dit project, ofwel voor zowel mid+hoog als laag bruikbaar, waarbij ik dan de voorkeur zou geven om deze voor het laag te gebruiken en een lichter exemplaar voor het mid+hoog mochten we voor actieve filtering tussen laag en mid+hoog gaan...

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 01 sep 2011, 12:01

Ik heb nu aardig wat ervaring met de CD1. Deze moet je beslist boven de 4 KHz filteren, 5 KHz is i.d.d. beter. Van het grafiekje van de fabrikant kun je niet te veel uitgaan, zelf meten in de uiteindelijke kast is een must om een filter goed te kunnen berekenen.: Er zit een flinke bult op 1700 Hz maar daar heb je niet zoveel last van met een x-over op 5 KHz, al helpt een flinke notch daar nog wel wat en maakt het midden rustiger. Verder zit er een aardige deuk op 8 KHz om daarna geleidelijk op te lopen naar een piek op 20 KHz.

Het is een hele mooie tweeter met een erg fraaie impuls responsie, maar hij is allesbehalve vlak. Horizontaal heeft ie een hele mooie speiding zonder de bekende "nul" van een dome. Verticaal doet het het nog aardig tot plus en min 15 graden, boven de 20 graden is het boven de 10 KHz einde verhaal met sterke lobing effecten. Een d'Appolito configuratie heeft daarom weinig nut, het ding bundelt verticaal gewoon te veel. Mede gezien de vrij hoge x-over krijg je daarmee denk meer ellende dan je oplost.

Het is een mooie tweeter maar zeker geen gemakkelijk ding. Denk dat die combi met de Tangband mooi kan zijn.

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » zo 04 sep 2011, 12:30

Ik heb een tijdje geleden een basis-afstelling (crossover, fase, dB-verhoudingen) van een auto-installatie met W4-1337 breedbanders.
Ondanks die breedbanders redelijk laag gemonteerd zaten in het dashboard en de tweeters (Dayton ND20FA's) aan de A-stijlen een stukje boven het dashboard, en de breedbanders flink oplopen in het hoog, kwam ik toch uit op maar liefst 8kHz als crossoverpunt. Dit gaf gewoon het meest open en natuurlijke geluidsbeeld.

Als in die situatie een hoog crossoverpunt al goed uitpakt, zit ik er niet mee in om flink hoog te kruisen in dit project, waar de breedbanders en tweeter met een hartafstand van amper een tiental centimeter uit elkaar staan.
Als uit de metingen van onze (rechthoekige) NeoCD1.0's blijkt dat er inderdaad een deuk in het FR-verloop zit rond 8kHz, dan valt het dus te proberen om dit probleem te omzeilen door gewoonweg daar het crossoverpunt te leggen.
Het zal inderdaad dan ook het verstandigste zijn om gewoon voor een 3.5-weg opstelling te gaan waarbij slechts 1 breedbander doorspeelt tot dit punt, en de andere er mee ophoudt aan de baffle-step.

Het enige waar ik mee zit -misschien was het in mijn vorige post niet erg duidelijk dat we hieraan wat twijfelen- is de stabiliteit van onze Yamaha-versterker.
Zowel het MTM-gedeelte als het subwoofer-gedeelte zal op 4ohm uitkomen. De handleiding van de versterker spreekt langs de ene kant van dynamische vermogens op maar liefst 2ohm, maar langs de andere kant wordt een nominale impedantie van minimaal 6ohm aangeraden (wat ook op de achterkant van de versterker terug te vinden is).

Voor ons lijkt het het meest logische om de Yamaha op de subwoofers te gebruiken, aangezien dit een best krachtige versterker (ruim 100W per kanaal) is die de subwoofers prima kan aansturen, maar overkill zou zijn op het MTM gedeelte (maximale power-handling 50W).
Xenia wilt al langer een buizenversterker en dat zou prima kunnen op het MTM-gedeelte van deze speakers...

Isabelle

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » vr 09 sep 2011, 12:19

We hebben de laatste dagen flink stil gezeten, maar ook wel flink nagedacht...

Als we dan toch semi-actief zouden gaan filteren en de (buis-)versterking voor het mid+hoog in de speakers verwerken, zou het natuurlijk helemaal mooi zijn als ook de versterking voor het laag (dmv die goedkope modules bijvoorbeeld) én het actieve filter in de speaker verwerkt kan worden.
Op die manier kunnen de speakers met enkel een 230V-kabel en een RCA-kabel aangesloten worden.

Een oplossing in de aard van miniDSP's is leuk, maar 2 nadelen:
- Naast de HTPC zou er ook nog een platendraaier gebruikt worden in de set. Dat is natuurlijk een analoge bron en bijkomende A/D + D/A omzettingen wringen bij mij toch flink...
- Om effectief beide speakers met enkel voeding en mono-RCA te kunnen aansluiten, zou er een miniDSP per speaker moeten aangekocht worden en ook nog eens een voeding per speaker: kost al gauw €300,-!

Een 'ouderwets' analoog (zelfbouw-)filter lijkt me een stuk interessanter om het eerste probleem op te lossen, en is prijstechnisch waarschijnlijk ook een stuk interessanter?

Kan zoiets eigenlijk met behulp van buisjes?
Aangezien we waarschijnlijk het mid+hoog dmv buizen zullen versterken en ook voor het phono-pre en pre-amp gedeelte overwegen om buisjes te gebruiken, zou dit voor het hoogdoorlaat-gedeelte erg interessant zijn: alle mid+hoog signaal loopt dan namelijk enkel door buizen en passieve componenten 8)

Isabelle

Boppo84
Contacteer:

Berichtdoor Boppo84 » vr 09 sep 2011, 13:04

Candisa schreef:Om effectief beide speakers met enkel voeding en mono-RCA te kunnen aansluiten, zou er een miniDSP per speaker moeten aangekocht worden en ook nog eens een voeding per speaker: kost al gauw €300,-!

Het is toch ook geen probleem om van een van de speakers de 'master' te maken? Dan kun je met 1 miniDSP toe en kan de slave z'n RCA van de master krijgen.

Dus: beide kanalen van de bron naar de master, kanaal1 naar mid-hoog, beide kanalen naar de miniDSP, vanaf de master kanaal2+gefilterd kanaal2 naar de slave.

Maargoed, alles kan, dus kiezen is een must. Wordt er op een moment actief gecorrigeerd? Wordt alles passief gefilterd? Watvoor versterking krijgt het laag?
Komt de versterking van het laag in elke kast afzonderlijk? Waarom de buizen in de speakers? Komen die dan op het driehoekige plateutje tussen de top en de sub? Dat kan heel mooi worden :)

XC-C30

Berichtdoor XC-C30 » vr 09 sep 2011, 13:10

Onlangs zei Isabelle me dat ze dat idee niet e ht zag zitten... ik snap ook niet helemaal waarom niet.

Candisa
Contacteer:

Berichtdoor Candisa » vr 09 sep 2011, 14:20

Een master/slave opstelling zou inderdaad kunnen en de boel een stuk goedkoper maken, maar dan wordt het toch weer een complexere bekabeling:
- Stereo signaal naar 1 luidspreker
- Stereo RCA-kabel van de ene naar de andere luidspreker (1 kanaal voor mid+hoog, 1 kanaal voor laag)
Op zich niet zo een probleem, die kabels zullen hoogst waarschijnlijk toch onzichtbaar zijn uiteindelijk, maar...

Daarmee is het probleem van de m.i. nutteloze (want je begint analoog en eindigt analoog) A/D en D/A omzettingen wanneer er naar de platendraaier wordt geluisterd.
Dit idee wringt bij mij toch wel, zeker omdat Xenia al een paar keer gepraat heeft over het maximale uit haar platendraaier te halen door het element+naald te upgraden, een losse buizen-phono-pre te gebruiken...

Er moet enkel actief gefilterd worden tussen laag en mid+hoog, zonder actieve correcties. We hebben de drivers die we in dit project zullen gebruiken juist gekocht omwille van hun klankkarakter en daar willen we dan ook zo weinig mogelijk van afwijken door correcties...
De bedoeling is om op het laag geen correcties toe te passen (behalve dan de actieve laagdoorlaat) en op het mid+hoog ook alles minimaal te houden: crossover tussen mid en hoog met een zodanig gekozen frequentie en flanksteilheden dat we geen last hebben van opbreek-verschijnselen en pieken/dips van beide drivers, en een extra mid die helpt onder de baffle-step om geen bafflestep-correctie-netwerk in het signaal van de 'hoofd-'mid te moeten plaatsen.

Ik weet met zekerheid dat dit analoog kan, aangezien er hier verschillende 12V (car-audio) analoge actieve crossovers op de plank liggen. Aangezien er op deze manier geen A/D en D/A omzettingen gebeuren, heeft dat toch wel mijn voorkeur. De luidsprekers zijn dan meteen ook identiek in plaats van een linker/rechter, master/slave...

De bedoeling is inderdaad dat de buisjes bovenop het middelste, zwarte gedeelte van de speakers staan. De trafo's zouden afhankelijk van de plaats die overblijft ofwel achter de buisjes staan, ofwel aan de onderkant van dat middelste gedeelte hangen, ofwel gewoon onzichtbaar in dat gedeelte geplaatst worden.

Isabelle

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”