Micro/Mini Monitors voor bij de PC (ongoing bouwverslag)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Micro/Mini Monitors voor bij de PC (ongoing bouwverslag)

Berichtdoor Pjotr » do 24 mar 2011, 14:09

In dit draadje wil ik de voortgang van de bouw van een paartje micro/mini monitors voor bij de PC gaan bijhouden. De speaker units zijn de Dayton RS100-4 7,5 cm mid-woef/breedbander en de Fountek NeoCD1.0 ribbon tweeter. Mijn voorkeur gaat qua basresponsie uit naar een gesloten box. Maar met een dergelijk klein woofertje kan er dan van enige basresponsie geen sprake meer zijn, dat trekt Bruin gewoon niet. Dus maar weer de basreflex afgestoft om te bezien wat daarbij mogelijk is.

Ze gaan aangestuurd worden met de Hypex AS2.100 met DSP in stereo configuratie. De bedoeling is om het X-over passief te gaan gaan doen. Gezien het frequentiebereik van beide speakers kan dit heel mooi met een 2e orde LW filter. Dok de rendementsaanpassing wordt passief dan. De DSP gaat dan de overige correcties, zoals baffle step correctie enz., verzorgen.

Over de Dayton heb ik al e.e.a. gepost. Oorspronkelijk waren de opgegeven T/S parameters erg fraai om dit speakertje in een 2 - 3 liter BR kastje te stoppen wat tot iets van 65 Hz loopt. Echter de Qt blijk aanmerkelijk hoger bij nameten dan opgegeven, n.l. 0,6 i.p.v. de opgegeven 0,48. Dat gaat niet zomaar werken in een BR. De oplossing is dan een 5e orde BR afstemming met externe filtering. Met het bandpass filter van de DSP hoeft deze afstemming dan niet 5e orde te worden maar kan op 4e orde gehouden worden wat de impulsresponsie van de bassen weer ten goede komt.

De simulaties zien er i.i.g. bemoedigend uit. 2,5L kastinhoud afgestemd op 72 Hz:
RS100-4_BR_Filtered.gif

Oorspronkelijk was het de bedoeling om de AS2.100 in één van de speakerkasten in te bouwen maar dat gaat dan wel weer groot worden op het bureau en gaat ruzie maken met de BR poort die er ook nog in moet, dat gaat niet werken. Die komt dus maar in een eigen kast.

Kastjes worden dan 12,5cm x 23,5 cm x 15cm. Een BR poort in zo'n klein kastje wordt relatief lang, hier ongeveer 18 cm, en is er moeilijk in te passen. Daarom lijkt mij een slotpoort wel het handigste. Zou kunnen met de opening naar boven met een plankje aan de achterkant maar dan stoft het kastje weer vol. Denk dan ook aan de volgende constructie:
Outline.png

De poort komt gebogen onderin te zitten. Dacht eerst dit van PVC rioolbuis te maken en alu gebogen plaat, maar alu en PVC met hout verlijmd stuit mij een beetje tegen de borst. Heb hier nog wat 0,6mm vliegtuigtriplex liggen en denk daar een paar gebogen plaatjes van te maken door een laag of 3-4 op elkaar te lijmen.

De face plate van de tweeter is te groot eigenlijk en gaat niet passen. Die is er vrij makkelijk af te schroeven en tweet komt nu met een kleine wave guide in het front gefreesd, achter het front gemonteerd.

Wordt vervolgd ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

hannesie

Re: Micro/Mini Monitors voor bij de PC (ongoing bouwverslag)

Berichtdoor hannesie » do 24 mar 2011, 16:12

Mijn ervaring met PVC en hout is dat het erg goed vast komt te zitten.
En als ik het goed heb begrepen kan je met de polyurethane/bruislijm ook met metaal goede resultaten bereiken.

Ahum : Er zijn ook minder goede resultaten te bereiken, ik zal jullie maar een slag voor zijn. :mrgreen: :D
Hans

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 24 mar 2011, 16:26

Leuk project Peter!

Waarom gebruik je geen 8mm MDF voor de poort, daar maak je in een handomdraai buig-MDF van door dit om de circa 5-10mm in te zagen tot pakweg 2mm van de dikte.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Mediocre is not my middle name.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 24 mar 2011, 17:01

@Hans,

Verlijmen op zich is niet een punt en met Stabilit Express is hard PVC perfect te lijmen op hout en metaal. 'Tis meer dat hout "werkt" onder invloed van de vochtigheid van de lucht en ik niet weet wat dat doet met uitzetten en krimpen onderling. Al zijn de vlakken niet zo groot dat ik er problemen mee verwacht.

@Sander,

Ja, is ook een optie, heb ik wel aan gedacht en dan afwerken met een laagje vliegtuigtriplex. Dan is 3 mm MDF al dik zat voor die kleine stukjes. Dat 3mm heb ik hier ook staan maar dat buigt toch niet zo makkelijk, moet toch ook flink ingezaagd/gefreesd worden voor die relatief kleine radius.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 02 apr 2011, 20:47

De onderdelen van de BR poort kunnen alvast als geslaagd beschouwd worden:

Baspoort_1.JPG

De 1/4 rond voor de achterkant is van 3 lagen 0,6 mm triplex op elkaar gelijmd om een mal van 110 mm diameter rioolbuis. Samen met de lijm is dat iets van 2,1 mm dik geworden. Niet heel dik maar met het verlijmen met de kast wordt het dadelijk toch wel sterk. Voor de wanden van het kanaal is 3 mm MDF gebruikt wat tussen 2 lagen 0,6 mm triplex is gelijmd. Ter hoogte van de ronding is het MDF ingezaagd zodat het makkelijk buigt. Om het netjes op maat te krijgen moest ik daarvoor eerst een mal maken. Die is gemaakt van een aantal plankjes 18 mm MDF:

Mal.JPG

(Voor de nieuwsgierigen die een ander draadje volgen, die mal is gefreesd met mijn net nieuwe Triton bovenfrees :mrgreen: )

Hier nog even een fotootje van het verlijmen:

Lijmen.JPG

Pas als de kast goed in elkaar zit zaag ik deze delen netjes op maat.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 02 apr 2011, 22:46

Dat wordt haast meubelmakerswerk :goedzo: :-"
Hans

simsalabim

Berichtdoor simsalabim » za 02 apr 2011, 23:21

Dat ziet er naar uit dat het een heel mooi speakertje gaat worden!
Wil zelf ook nog eens hele kleine speakers maken, dit geeft weer inspiratie (wel eerst even al mijn nog lopende projecten afronden :oops: )

SuperR

Berichtdoor SuperR » zo 03 apr 2011, 8:47

Hoezo heeft nog niemand gereageerd wat betreft de belachelijk goede foto's? Is dat een kwestie van goede belichting of ben je van beroep productfotograaf?

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 03 apr 2011, 9:58

Nee dat istie niet, tis gewoon een bijdehandje. :-$ :mrgreen:
12 ambachten en dertien ongelukken :lol: :mrgreen: :mrgreen:
Hans

BertDB

Berichtdoor BertDB » zo 03 apr 2011, 10:00

Dat doe ik je niet na :shock:
Erg leuk gemaakt met die mal !
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 apr 2011, 10:52

Dank voor de complimenten. Voor mij is dit ook wel spannend om het zo klein mogelijk te maken en toch goed te laten klinken. En het oog wil ook wel wat. Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe straks die wave guide uit gaat pakken in het overnamegebied.

SuperR schreef:Hoezo heeft nog niemand gereageerd wat betreft de belachelijk goede foto's? Is dat een kwestie van goede belichting of ben je van beroep productfotograaf?

Nee hoor, al moet ik wel zeggen dat ik destijds veel geleerd heb van de productie fotograaf van TNO/TPD. Die man was echt fenomenaal goed :)

Ik heb gewoon een flinke hoeveelheid TL bakken in de werkplaats hangen, dat is alles. Verder is het een kwestie van even de tijd nemen, statief gebruiken, handmatig instellen en even een witbalans maken van te voren.
Peter de Jong

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 03 mei 2011, 0:06

Update

Ik was niet tevreden over het ontwerp met de baspoort zo laag. De speaker komt op het bureau en dan wordt de eff. poortlengte en dus de afstemming afhankelijk van de plaatsing. Mijn bureau staat tegen de muur en was daarom wat huiverig om de poort aan de achterkant te maken omdat ze vrij dicht tegen de muur komen. Ik heb nu toch maar de poort verplaatst naar achteren:
Kast_update_1.gif

Het kastje wordt nu wel wat dieper maar ook wat lager. Ik heb nu meer ruimte voor het filter, dat komt nu op de bodem en ik heb meer vrijheid voor het aanbrengen van demping. Ook zit de poortopening in de kast nu verder van de speaker en kan ik nu de lengte van de poort achteraf veel makkelijker trimmen door het achterplankje korter of langer te maken.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 03 mei 2011, 1:02

Zo, dat word een leuk dingetje. :x
Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 03 mei 2011, 1:05

jammer dat je die mooie poort straks niet meer ziet.

maar dit is qua plek vd poort beter, ingang ver van de woofer al en uitgang aam de achterkant

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 03 mei 2011, 10:02

Ach dat vind ik niet zo erg, die 1e poort constructie werd ook wel erg ingewikkeld i.c.m. de baffle. Dat werd een beetje gepriegel. Er komt toch een frontdoek voor, het is hier veel te stoffig om zonder te kunnen. Akoestisch komt het nu veel beter uit en is het makkelijker te maken. De juiste afstemming is met zo'n klein kastje en poortconstructie vrijwel niet goed nauwkeurig uit te rekenen, dus het trimmen van de poort is wel een must.
Peter de Jong

Jappierocks

Berichtdoor Jappierocks » vr 06 mei 2011, 12:07

Ik snap dat je poort het liefst vanuit het ontwerp aan de achterkant plaatst, maar ik had toch mijn hoop gevestigd op de voorkant.

Aangezien de meeste computers met het scherm tegen bijvoorbeeld een muur staan, is de kans dat je luidsprekers ook tegen een muur of vlakke achterwand komen te staan. Dan is een poort aan de achterkant niet heel handig. Juist aan de de voorkant of zelfs een gesloten systeem maken het plaatsen de speakers flexibeler.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 06 mei 2011, 12:22

zolang als er maar meer dan pak m beet 5 cm ruimte is, maakt t voor deze maat poort niet uit. en die ruimte heb je toch al nodig voor t snoer

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 mei 2011, 13:37

Ik kan de poortopening nog links en rechts aan de zijkanten maken :mrgreen: Maar dan wordt de lengtebepaling wel erg lastig en moeten ze toch ook een 5 cm van de muur. Ik kan het nu makkelijk achteraf trimmen. Dit is m.i. toch het beste compromis. Misschien haal ik nog wel een stukje uit de zijkant als ze goed afgestemd zijn.

Die poort is toch nog wel 10 cm2 maar i.d.d. zoals Henkjan al aangaf, zal het niet zo'n probleem gaan worden. Ik krijg waarschijnlijk toch wel een teveel aan bas door de basboost van de muur en bureaublad. Dat moet de DSP gaan oplossen.
Peter de Jong

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » vr 06 mei 2011, 16:32

De opening van de poort is nogal asymmetrisch, aan de 'linkerkant' van de poort (op de tekening) loopt de wand van de poort gewoon door naar beneden. Denk je dat dit nog invloed op de afstemfrequentie zal hebben? Ik vermoed zelf dat het niet veel zal zijn, maar misschien dat het een paar hertz verschil oplevert?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 06 mei 2011, 16:50

Het zal de eff. lengte van de poort verlengen. Hoeveel moet de praktijk uitwijzen. Het zal niet heel veel zijn denk ik. Maar met die poort aan de achterkant is het wel veel makkelijker om te corrigeren/af te stemmen.

Dat effect had ik dus ook met de poort aan de voorkant. Maar daar weet je niet wat de plaatsing uiteindelijk zal zijn en daarmee zal de afstemming waarschijnlijk teveel plaatsing afhankelijk worden.
Peter de Jong

k.p.

Berichtdoor k.p. » vr 06 mei 2011, 19:23

Henkjan schreef:zolang als er maar meer dan pak m beet 5 cm ruimte is, maakt t voor deze maat poort niet uit. en die ruimte heb je toch al nodig voor t snoer

Wat voor snoer gebruik jij? :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 23 mei 2011, 17:39

Zow weer een stapje verder. Omdat de speakers niks zijn zonder versterker heb ik eerst die afgelopen weekends afgemaakt. De versterker is een Hypex AS2.100 plate amp met DSP. Die past niet in een van de kasten en die is nu in een aparte kast gekomen.

Ik dacht in eerste instantie om de back plate van de AS2.100 door te zagen maar het kwam heel raar uit met de speaker klemmen op de originele plaat. Ik heb daarom maar een nieuwe op maat gemaakt en tevens een nieuw controle bordje zodat de knopjes aan de voorkant ook een wat beter plaatsje krijgen.

Zijkant_1.jpg

Voorkant.jpg

Achterkant.jpg

Parts.jpg

Als toetjes hier nog even een "Glanstest": :mrgreen:

Top.jpg

Nadeel van dat spiegelende is wel dat je ieder stofje en en iedere vette vinger ziet op dat zwart.
Peter de Jong

Jappierocks

Berichtdoor Jappierocks » ma 23 mei 2011, 17:43

Ziet er echt heel mooi uit!

Wowly
Beheerder

Berichtdoor Wowly » ma 23 mei 2011, 19:29

jaaiks, weer zo'n griezelig mooi afgewerkt systeempje!!! Mooi hoor....

SARK

Berichtdoor SARK » ma 23 mei 2011, 19:55

Its beautiful.jpg
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”