Meningen Karlsonkast

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Shadow

Re: Meningen Karlsonkast

Berichtdoor Shadow » do 02 nov 2017, 12:49

Daar is weinig info over hoor, die mensen deden veel op gehoor begreep ik uit dat draadje. Er zijn subs in buisvorm die beter gedocumenteerd zijn.

Fatbass

Berichtdoor Fatbass » do 14 dec 2017, 21:03

Over Karlsonkasten :

Ikben bassist en heb al op alles zowat gespeeld , ik heb inderdaad nog twee 15 inch Karlson kasten staan die ik ooit gebouwd heb in een heel ver verleden zeker 40 jaar geleden en ik denk dat er D130's van JBL in zitten , het laag is inderdaad fenomenaal diep en doordringend maar er zit een middengebied kleuring in die niet lekker is , dus heb ik het op aparte versterkers gezet met een split voor midden hoog op andere speakers en de bas onder de 250 Hz op de Karlsons .. Fantastische combinatie .. verder heb ik ook de HOOrns van JBL ik heb nog steeds de 15 inch hoorn met E140's van JBL erin , ik gebruik die hoorns 2 stuks als ik buiten of in een tent moet gaan bassen .. ja dat geeft echt zuiver !! en verdragend , voor kleiner ruimtes heb ik de Toneringkasten 15 inch van Echolette (1963)en die geven een prachtige toon met de originele 15 inch Isophon speakers , echter beperkt van vermogen maximum een paartje EL34 ( 40 watt) zeker niet meer !!! maar de klank is gewoon subtiel . dezelfde kasten zijn ooit gemaakt in de jaren 63-66 door Fender ook TONERING zoek het op .. maar Fender gebruikt een JBL speaker en die geeft niet zo mooi en warm diep als een Isophon . wat heb ik nog staan ? de enige baskast die echt laag geeft van Ampeg is de HLF 410 een BR met 4x10 inch Celestion speciale lage resonantie speakertjes .. diepe doordringende bas , echter gebrek aan middengebied , thuis heb ik subwoofers zelfgemaakt met oude Telefunken klankkasten BR die afgestemd staan op 12 Hz met een low resonance speaker uit de tijd .. warme diepe subb wat betreft die Karlson echt de laagste meetbare frekwentie ( de 15 inch kasten in 24 mm multiplex ) is 8 Hz en die kan je niet horen maar laat inderdaad heel het gebouw en alle glaswerk rammelen dat het niet normaal is .je moet wel echt over een transistoramp beschikken met rechtstreeks Dc gekoppelde uitgang wat op zich wel gevaarlijk is als er transistors defect raken , dan sneuvelt meestal je speaker mee , niet doen dus ! een buizenamp heeft op dat gebied geen enkel risico met de trafo scheiding
Ik ben een ouwe vintage technieker , nu 70 jaar en heb heel wat trial en error ervaring in het bouwen van allerlei , ik heb prachtige resultaten geboekt en ook machtige missers meegemaakt , ik weet alleen dat de huidige gesloten bakskes met zo een rolrand speakertje helemaal niet de ouwe 'juke box' klank kunnen geven die wij als vintage bestempelen , en die iedereen zo graag hoort maar niet meer weet hoe het te bereiken . dus Karlson Ok als je de grote kasten 15 inch neemt en zeker en vast stevig materiaal 24 mm plywood , multiplex en verlijmen en vijzen , en een goede JBL15 inch speaker erin volgens het oude recept en bassen maar ! ( vergeet geen multiband equalizer om dat vervelende middengebiedje er uit te halen ) groetjes en veel plezier ermee , Ben Fatbass

Fatbass

Berichtdoor Fatbass » do 14 dec 2017, 21:17

ideale Karlson speakers 15 inch : 2225 / e140 / k140/ e145 beetje mening van andere bassisten vind je hier over JBL's ..

https://www.talkbass.com/threads/vintag ... 918/page-9

by the wxay the F res daalt van een speaker in proporty van het brutale gebruik , op een bassinstrument bvb kan ja na enkele jaren de fres meten die bvb maar 25Hz meer is en die origineel nieuw 40 Hz was .. dit komt door het 'inspelen' zeg maar brutaal punchen op de bassnaren , je kan zo het verleden leven van de speaker meten en weten wat er mee gebeurd is .. dus je theorien en zovoort , vergeet het allemaal de berekeningen kloppen theoretisch maar in de praktijk komen er heel wat factoren boven die je niet kan berekenen !

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 14 dec 2017, 21:23

Ja ja :beer:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 14 dec 2017, 21:33

I.d.d. die goeie ouwe tijd. Leuk verhaal Fatbass! :goedzo:
Peter de Jong

Johnnie Woodhouse

Berichtdoor Johnnie Woodhouse » zo 04 mar 2018, 23:54

Karlsonkast2.jpg
Hallo, Speciaal voor dit onderwerp heb ik een account gemaakt.
In de jaren 90 hadden we een drive-inn met 6 Karlson kasten, 15 inch speakers er in.
Wij waren er super blij mee vanwege het mooie geluid, diepe bas en twinkelend hoog, en mid-range ook geen probleem mee.
Meenig Discotheek kon niet tippen aan ons geluid, en dat kon je ook op de dansvloer merken.

Groetjes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 05 mar 2018, 7:01

Leuk te.lezen.

Welkom hier
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » ma 05 mar 2018, 10:22

Johnnie Woodhouse schreef:Karlsonkast2.jpgHallo, Speciaal voor dit onderwerp heb ik een account gemaakt.
In de jaren 90 hadden we een drive-inn met 6 Karlson kasten, 15 inch speakers er in.
Wij waren er super blij mee vanwege het mooie geluid, diepe bas en twinkelend hoog, en mid-range ook geen probleem mee.
Meenig Discotheek kon niet tippen aan ons geluid, en dat kon je ook op de dansvloer merken.

Groetjes

Welkom Johnnie,

leuk je verhaal en die foto's erbij :rock: waren dat jullie Karlson"s?

zijn die gordijnen van plexiglas/acryl gemaakt? en bouwden jullie ze zelf of kochten jullie ze kant en klaar?
BMW R1150GS Adventure

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 05 mar 2018, 13:43

De wonderen zijn de wereld nog niet uit :o Johnny Woodhouse herrezen :rock:
En, ga je weer trekorgel spelen :bakkie: :bakkie: :kwijl: :bakkie: :lol:
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 05 mar 2018, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Johnnie Woodhouse

Berichtdoor Johnnie Woodhouse » ma 05 mar 2018, 20:47

Hoi, wij hadden toen de tijd het geluk om er 4 over te nemen van een plaatselijke Disco voor een zachte prijs van 1000 Gulden.
De drive-inn hadden we al met wat bij elkaar geraapt spul.
Als we in die disco waren hadden wij het altijd over deze boxen, omdat ze er best appart uit zagen, en goed klonken dus wat waren wij blij toen de eigenaar er van af wilden.
Na een aantal jaar hadden we besloten om er nog 2 bij te bouwen, want het is allemaal zelfbouw.
Hier in het dorp was een klein plexiglas fabriekje, die de oude plexiglas platen heeft gekopieerd en de kasten hadden we zelf nagebouwd op de millimeter nauwkeurig.
Zoals je aan de datum ziet is de foto gemaakt in 1995, toen we net de 2 nieuwe klaar hadden.....links is de nieuwe en rechts was toen al 30 jaar oud, ofzo.
Toen we gestopt waren met de drive-inn hebben we de 2 nieuwe verkocht, en die 4 oude hebben we nog steeds....geinig he...en die knallen nog best, nooit geen speaker hoeven vervangen....merk speaker is fane, 250 watt rms.

En alle trekorgels klinken er prima door :rock: :rock: :rock:

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » di 06 mar 2018, 8:53

hartstikke gaaf zo.

mijn maatje had zijn Karlsons ook met FANE drivers, één paartje lange slag en één paartje korte slag.

In mijn Karlsons zitten Celestion drivers.
BMW R1150GS Adventure

Tijl

Berichtdoor Tijl » zo 10 jun 2018, 12:59

Hoi Allen,

Volgens mij kunnen sommige van jullie mij wel van advies voorzien wat betreft de Karlson kast :D

Dit is mijn geopende topic met vraag:

viewtopic.php?f=3&t=26556

Alvast bedankt!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”