Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tymen

Linkwitz Orion 3.5

Berichtdoor Tymen » ma 14 nov 2011, 22:04

Hallo allemaal!
Deze post is bedoeld om de bouw van een set Linkwitz Orion's 3.5 in bij te houden.

Allereerst hoe ik bij deze keuze ben gekomen.
Mijn eerste luidsprekers heb ik gekocht toen ik 12 jaar was.
Het betrof een set Vifa Carat die ik samen met mijn vader heb gebouwd.
Deze set heb ik tot nu toe zelf nog spelend staan en klinkt niet eens zo slecht als je beseft dat ze ruim 20 jaar oud zijn.

Hierna wilde ik wat echt goeds en heb toen een set B&W 805s voor een goede prijs uit Engeland kunnen kopen.
De top van het beroemde merk, nou dat moest het toch wel zijn.
Daar nog een classé CAP-151 versterker bij gekocht.
Maar na een jaar kon ik nog steeds niet wennen aan het scherpe geluid van de tweeter. Het middengebied was overigens prima in orde.
Uiteindelijk gingen de B&W's dan ook weer de deur uit.
Toen ben ik de propaganda van de Hifi-recensenten pas echt door de ogen van een verkoper te zien en begon mijn zoektocht.

Na vele uren in verschillende audiozaken te hebben geluisterd (en evenzoveel audio-fabeltjes van verkopers) kwam ik tot mijn eigen conclusies.
Ik was er wel achter dat het een 3-weg moest worden.
Met een 2-weg heb je te weinig bas om een concertzaal geloofwaardig neer te zetten.
De voordelen van een 4-weg heb ik in uitzonderlijke gevallen (film en orgels) wel gemerkt maar voor 95% voor wat ik luister heb ik dat niet nodig. Ook wordt zo'n systeem wel erg groot en complex.
Aan de andere kant merkte ik dat uitgewogen bas (ik klink al bijna als een *kuch* recensent) belangrijker is dan ik dacht.

Echter voor mij niet het belangrijkste, dat is het middengebied. Daar kan ik kort over zijn; stemmen en piano moeten nou eenmaal overtuigend klinken.

Het hoog was ik in het begin niet zo kritisch op.
Al snel merkte ik dat de luidsprekers waar ik in eerste instantie enthousiast over het heldere hoog was vaak niet degenen waren waar ik lang naar kon luisteren.
Het hoog was gewoon te vermoeiend op de lange termijn. Ik herkende dat ik dat vaak bij mijn 805s had.
Gek genoeg waren sommige luidsprekers erg goed in het subtiel en toch duidelijk weergeven van hoge tonen zonder vermoeiend te worden. Een voorbeeld zijn de ScanSpeak D2905-9900 die heb beluisterd. Dat wilde ik ook.

Tot ik op een dag een set Quad elektrostaten hoorde. Hier hoorde ik niet de dynamiek waarnaar ik op zoek was maar wel het gedetailleerde midden en hoog. Toen ik wat meer ging lezen over het werkingsmechanisme kwam ik ook steeds meer met het het begrip "open baffle" in aanraking.
Waar ik ook zocht, nergens is er een goede commerciële open baffle luidpreker te beluisteren. Een Jamo r909 kwam wel in de buurt.

Via Google word je links of rechtsom toch naar de site van Linkwitz gebracht als je de term "open baffle" intikt.
Maar ja toch een hele investering en je weet niet echt wat je koopt.
Twijfels dus, maar met de goede herinneringen aan het bouwen van de Vifa luidsprekers met mijn vader in mijn achterhoofd wel erg veel zin in.

Gelukkig staan er op de site ook een lijst early adopters die aanbieden om de Orions te komen beluisteren.
Na een mailtje van een bouwer was ik al hartelijk welkom (ik weet niet of ik zijn naam mag noemen en respecteer zijn privacy).
Wow, over gastvrij gesproken! Hij heeft er toch totaal geen commercieel belang bij dat ik langs kom?

De avond dat ik bij hem thuis was, stond ik in een kamer zonder demping.
Plavuizen op te vloer, harde wanden, kortom een moderne huiskamer; Akoestisch niet het meest ideale.
Daarna kreeg ik een uitleg van de bouw. Toch best een complex geheel met een actief filter en 6 versterkers.
Natuurlijk was ik geïnteresseerd in de bouw, maar het belangrijkste is toch hoe hij klinkt!
Nou, daar kan ik kort over zijn, er is niets speciaals aan het geluid. En laat ik voorop zetten dat dat heel speciaal is!
Ik wist niet dat een luidspreker zo natuurlijk kon klinken. Ook na een aantal uren trad geen vermoeidheid op.

Dat moest hem dus worden. Dezelfde week nog Linkwitz gemaild.
Hij vertelde dat er een nieuwe versie (3.4) aan kwam met nieuwe Seas woofers die iets meer dynamiek moeten geven.
Dus nog even wachten...
Ja dat heb ik geweten, want inmiddels kwam versie 3.5 ook al snel uit.
Die zou hetzelfde moeten klinken als 3.4 maar heeft woofers tegengesteld aan elkaar staan.
Hierdoor zouden trillingen minder aan de vloer worden doorgegeven.
Nu ik toch vanaf nul begin, waarom dan ook niet de meest recente bouwen?
Maar het idee dat je kunt upgraden is wel lekker meegenomen ... weer een voordeel van diy waar ik niet zo snel aan dacht.

printplaten orion4.jpg

Zoals je ziet heb ik inmiddels de printplaten en de bouwbeschrijving.
Ook druppelen de weerstanden en condensators via de brievenbus binnen.
Linkwitz heeft nogal kleine toleranties voor de condensators opgegeven.
Ik heb daarom van elk maar een paar extra besteld die ik ga doormeten en matchen.

Van elke stap zal ik een post maken. Dit zal een lange termijn project worden, ivm mijn drukke baan.
Ik hoop dan ook dat jullie me via dit forum enthousiast houden om dit tot een goed eindresultaat te laten leiden :D
En tips van ervaren bouwers worden altijd gewaardeerd!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Speakers that measure poorly but sound great exist only within the pages of Stereophile"

Vinculum

Re: Linkwitz Orion 3.5

Berichtdoor Vinculum » ma 14 nov 2011, 22:19

Ik ben heel benieuwd! Deze staan ook nog eens op mijn verlanglijstje om te luisteren en wie weet ooit......
Je hebt een volgeling in dit topic! ;)
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 14 nov 2011, 22:24

Tymen schreef: En laat ik voorop zetten dat dat heel speciaal is!
Ik wist niet dat een luidspreker zo natuurlijk kon klinken. Ook na een aantal uren trad geen vermoeidheid op.

Orions paar weken geleden beluisterd @ ZBA Luisterdag in Beesterszwaag.. En inderdaad kan daarop niks toevoegen aan je post ;) Heerlijke speakers !

Tymen

Berichtdoor Tymen » ma 14 nov 2011, 22:59

@ tubehead
De Orions (v3.3) die je in Beesterszwaag heb gehoord, heb ik ook beluisterd :D
Met veel aandacht voor detail gebouwd. Hopelijk worden ze net zo.
"Speakers that measure poorly but sound great exist only within the pages of Stereophile"

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 14 nov 2011, 23:04

Dan hebben we al 3 mensen met een positieve ervaring. :mrgreen:

Ik zit juist naar aanleiding van het mooie laag van die Orions te overwegen of ik mijn laag Bandpas niet kan vervangen door 2 open 10 inch woofers.
Het probleem is dan dat ik een beetje gebonden ben aan 22 cm breedte.

Maar juist het laag van die Orions, Waauw.
Hans

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 14 nov 2011, 23:44

Ja inderdaad, heel mooi. Ik heb ook de Orions mogen beluisteren, wel het eerste model, prachtig! Dipool laag bevalt mij ook erg goed, heerlijk dat gedetaileerde "vrije" geluid. Ik vind het nu al een leuk topic! :p

Mvg reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

architect

Berichtdoor architect » di 15 nov 2011, 22:12

ja prima speakers, die orions in beetsterzwaag waren van mij en ik zit daar nu heerlijk naar te luisteren, net als elke avond eigenlijk. heb hier ook veel mensen te luisteren gehad, nooit negatief en een heel aantal van hen heeft ze vervolgens zelf ook gebouwd.

tip : houd het zo eenvoudig mogelijk.

zelf heb ik er zo'n drie jaar over gedaan met sparen, bestellen, bouwen, fouten oplossen etc.
koop bijvoorbeeld gewoon een kant-en-klare versterker en ga dat niet zelf bouwen, dat kan altijd later nog.
houd het eenvoudig. als je niet heel handig bent met hout dan kun je je kasten ook door een meubelbouwer laten maken; heb ik ook gedaan.

succes
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Tymen

Berichtdoor Tymen » za 19 nov 2011, 21:22

architect schreef:tip : houd het zo eenvoudig mogelijk.

zelf heb ik er zo'n drie jaar over gedaan met sparen, bestellen, bouwen, fouten oplossen etc.
koop bijvoorbeeld gewoon een kant-en-klare versterker en ga dat niet zelf bouwen, dat kan altijd later nog.

Bedankt voor de tip! Op marktplaats heb ik al een aardige 6-kanaals versterker zien staan.
Misschien dat ik besluit deze te kopen. Op deze manier kan ik meteen aan de slag.

Net een mailtje gekregen dat de onderdelen van Mouser nu ook mijn kant op komen (die van DigiKey had ik al een paar weken, met uitzondering van de voeding). Dan zijn alle componenten van het filter compleet.
Via een collega heb ik een condensator meter kunnen lenen. Linkwitz is er erg duidelijk in dat de condensators de goede toleranties moeten hebben (<2%), dat ga ik dan ook eerst doormeten.
Dus hopelijk binnenkort solderen en meten met de bijgevoegde meet-CD; Veel zin in!

Tymen

Berichtdoor Tymen » do 24 nov 2011, 23:03

Eerst wilde ik de voeding van het scheidingsfilter zelf uit gaan zoeken.
Maar ik ga er vanuit dat Linkwitz het wel heeft uitgetest welke voeding prima functioneert.
Daarom heb ik toch maar de standaard externe voeding aangeschaft.
Het is een SMPS, dus lekker efficiënt (verbruik max 0,7 W).
Om het maar simpel te houden zoals architect al zei. Later kan ik het altijd nog aanpassen.

Verder is pakjesavond eerder dan ik had verwacht.
De onderdelen van Digikey en Mouser zijn binnen.
Het is zo veel dat het niet op een foto paste.

Nu doormeten, matchen en solderen.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 25 nov 2011, 6:30

De begin is er al :rock:

rho

Berichtdoor rho » vr 25 nov 2011, 16:02

Het begin ook. :wink:

Tymen

Berichtdoor Tymen » wo 30 nov 2011, 20:09

Op dit moment kan ik een Rotel RMB-1048 versterker kopen.
Het is een 8 x 40 Watt versterker bij 8Ω, niet heel veel.
Aangezien elk kanaal maar 1 spreekspoel te zien krijgt lijkt het me voldoende.
Dit heeft ook als voordeel dat ik de woofers niet tegen hun aanslag aan kan drijven als ik hem hard zet.
Er is immers geen tegendruk van de kast bij een open baffle luidspreker die de conus op zijn plek houdt.
Bovendien ga ik waarschijnlijk alleen de eerste paar Watt aanspreken, dus het is voor mij belangrijk dat deze goed worden weergegeven
... alhoewel die nieuwe Seas L26RO4Y woofer wel meer aan lijkt te kunnen O:)

Zijn er mensen die deze versterker kennen? Wat zijn jullie ervaringen (met Rotel)?
http://www.rotel.com/UK/products/Produc ... s.htm?Id=7

vigier

Berichtdoor vigier » wo 30 nov 2011, 20:53

Ik zou me bij de Seas wel druk maken om een tekort aan vermogen. Je vermogen stijgt snel wanneer je aan de knop draait. Je kunt beter teveel vermogen hebben dan je woofer aan kan dan te weinig.
Meer ideëen dan tijd

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » wo 30 nov 2011, 21:36

vigier schreef:Ik zou me bij de Seas wel druk maken om een tekort aan vermogen. Je vermogen stijgt snel wanneer je aan de knop draait. Je kunt beter teveel vermogen hebben dan je woofer aan kan dan te weinig.

Bij een box wel. Maar bij zo'n open baffle kan 40 W al gauw genoeg zijn om de woofers bij 20 Hz aan xmax te krijgen.

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 30 nov 2011, 22:13

Ik heb juist kort geleden een open systeem gehoord, 8 kanaals aangestuurd, die kwam inderdaad ook niet veel verder als een paar watt.
Eerst gehoord met en 8 kanaals Marantz MM8003, daarna met een Sure 2x 4 kanaals 100 W versterking, en nu vandaag even met 4 eindtrappen van Advanced Acoustic ( http://www.advance-acoustic.com/en/produits/index/detail/id/57/sec/1 ), je ziet de meters bijna niet in beweging komen.
Afbeelding
Hans

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 30 nov 2011, 23:05

hm... een proton eindversterkers met VU meters liet me zien dat ik een 13 cm 2-weg zelfs tegen de 100 Watt aan kreeg.
Zeker in het laag, maar ook pieken in het hoog. Het rendement was natuurlijk vrij laag, dus het valt mee. Het was wel de grens van het setje maar ik weet dat een slinger aan de treble knop het vermogen zelfs omhoog joeg naar de 100 Watt.

B&W liefhebbers en Rotel, was het niet een importeurschap? Ik kan inhoudelijk je niet verder helpen helaas.

Succes!

hannesie

Berichtdoor hannesie » wo 30 nov 2011, 23:12

wouter schreef:hm... een proton eindversterkers met VU meters liet me zien dat ik een 13 cm 2-weg zelfs tegen de 100 Watt aan kreeg.
Ook open baffle....? :mrgreen:
Ik denk dat je ook moet letten, naast open baffle, hoe is het rendement, lijkt mij een niet te missen factor.
Hans

Tymen

Berichtdoor Tymen » do 01 dec 2011, 8:48

Bij mijn zoektocht kwam ik deze uitspraak tegen van Linkwitz zelf. Grappig dat hij zelf ook aan deze versterker dacht.
Based on its overall specifications the Rotel RMB-1048 multi-channel power amplifier appears to be a suitable alternative. It is rated at 8 x 40 W into 8 ohm with all channels driven, and 65 W into 4 ohm. This should be adequate power if the listening space is on the small side.

Zelf adviseert Linkwitz ook een meerkanaals versterker met 60 watt per kanaal; een ATI unit die hier niet zo goed verkrijgbaar is. Over hoge vermogens zegt hij dit:
The theory was that I did not want to bottom the Peerless woofers. The AT1806 can do that. It and also increases the risk of damage of mid and tweeters, but not on program material. The new Seas woofer has greater safe excursion capability. The potential issue with high power amps for mids and tweeters is their low power performance, "the first Watt" cleanlyness.

@ hannesie
Met bovenstaande in het achterhoofd. Was er nog verschil te bemerken in het geluid tussen de versterkers die je hebt gehoord?
Ben erg benieuwd naar je ervaring.

@ wouter
Ja de minst efficiënte luidsprekerunit bepaalt de efficiëntie van je gehele systeem. Ik herken dat nog van mijn B&W 805s die met 2x70 Watt ook niet echt tot hun recht kwamen. In het geval van de Orion is er geen tussenkomst van een filter tussen versterker en luidspreker. Elke luidspreker wordt direct door een versterker aangedreven.

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 01 dec 2011, 10:37

Met Rotel heb ik erg goede ervaringen, twee versterkers van gehad (wel ouwe beestjes van marktplaats), beide klonken prachtig en hadden ondanks het bescheiden vermogen mijn toenmalige Elac's beter onder controle dan de cambridge die ik er na had.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

hannesie

Berichtdoor hannesie » do 01 dec 2011, 10:49

Grappig dat je er naar vraagt, ik had gisteren juist opgemerkt dat ik de verschillen in versterking niet zo sterk kon constateren. :mrgreen:

Dus dan heb ik het over klankleur of specifieke detaillering e.d.
Het is juist dat volgens mij juist het systeem zo snel is, en daardoor niet zo veel vermogen snoept, dat is wat ik voor mijn gevoel hetgeen de hier het meest speelt.
Die Advanced Acoustic is Klasse A bij een laag vermogen, maar kon dat juist niet horen.

Veel specifieker was het verschil in de aansturing, minidsp met delay e.d., of een passieve cross-over.
Hans

Tymen

Berichtdoor Tymen » do 01 dec 2011, 11:12

hannesie schreef:Grappig dat je er naar vraagt, ik had gisteren juist opgemerkt dat ik de verschillen in versterking niet zo sterk kon constateren. :mrgreen:

Dat is precies wat Linkwitz ook zegt op zijn website. Volgens hem is een versterker al snel geschikt als hij maar weinig vervormt, met name in de eerste watts. Er worden niet zulke hoge eisen aan de stabiliteit gesteld gezien hij maar een spreekspoel "ziet" en niet een complex passief filter met al zijn effecten.
Toch had ik verwacht dat die klasse A wellicht wat anders zou klinken; maar iig een objectief antwoord, wordt gewaardeerd!

@ Reinder
Op internet kan je wel van elke versterker een lovende recensie vinden. Aan jouw ervaring heb ik veel meer, dank!

Tymen

Berichtdoor Tymen » ma 05 dec 2011, 22:59

Omdat de bouwtekeningen van de Orion in inches zijn heb ik alle maten omgerekend naar mm.

Verder kwam ik erachter dat de plaatdiktes in de VS een veelvoud van een inch zijn, bijvoorbeeld 3/4 inch.
Dat is omgerekend 19,05mm.
De houtdiktes die ik in de bouwhandel heb kunnen vinden zijn over het algemeen, 3,4,6,9,12,15,18,24 of 30 mm.
Daarom heb ik voor 18mm gekozen, die lag er het dichtst bij.

Dat werd dus even puzzelen. Ik wil niet te veel afwijken van de maten die Linkwitz opgeeft.
Daarom heb ik alle afwijkingen van de inch maten gemiddeld.
Hierdoor wijk ik bijna overal in het bas gedeelte 1mm af van de opgegeven maten.
Bij het front (mid en tweeter) minder dan 0,1 mm.
Lijkt me wel acceptabel, zo nauwkeurig kan ik toch niet bouwen.

Daarna alles in SolidWorks gezet ter controle ... maar met name voor de voorpret :mrgreen:

Tymen

Berichtdoor Tymen » di 06 dec 2011, 14:31

Nu ook het achter paneel omgerekend en getekend.
Hier komt de 2e tweeter.

Het valt nu pas op hoe groot het woofer-gedeelte met de nieuwe Seas L26RO4Y eigenlijk is.
Bij de vorige versies konden de zijpanelen dit aardig verhullen.
Laten we zeggen, dat ie met de jaren wel wat kilo's is aangekomen :lol:

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 06 dec 2011, 14:57

Hallo Tymen,

Persoonlijk heeft de vormgeving van de orion mij nooit zo in vervoering gebracht, dit is natuurlijk persoonlijke smaak ook. Nu ik zie dat de interne constructie aan alle kanten buiten de oorspronkelijke ombouw valt zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om deze aan te passen om het beter te laten ogen. Waar je dan rekening mee zou moeten houden is dat de pad lengte vd accoustische kortsluiting gelijk blijft.

Mvg Reinder

Ronkel
Ook commercieel actief

Berichtdoor Ronkel » di 06 dec 2011, 15:05

meiborg schreef:Hallo Tymen,

Persoonlijk heeft de vormgeving van de orion mij nooit zo in vervoering gebracht, dit is natuurlijk persoonlijke smaak ook. Nu ik zie dat de interne constructie aan alle kanten buiten de oorspronkelijke ombouw valt zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om deze aan te passen om het beter te laten ogen. Waar je dan rekening mee zou moeten houden is dat de pad lengte vd accoustische kortsluiting gelijk blijft.

Mvg Reinder

Zo simpel werkt het niet. Alleen rekenen met een "gemiddelde" padlengte gaat niet, hooguit voor golflengtes >> baffle. Als je de vorm gaat aanpassen zul je absoluut ook de EQ moeten aanpassen.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”