Linkwitz Orion 3.5

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Martijn M
Ook commercieel actief

Re: Linkwitz Orion 3.5

Berichtdoor Martijn M » ma 27 jun 2016, 11:32

Bij KEF (altijd weer KEF hè :lol: ) hebben ze jaren geleden onderzoek gedaan naar het ontkoppelen van middentoners van de behuizing. Dat deden ze middels een dempend materiaal tussen korf en baffle en zonder schroeven. Als je een flinke lading flexibele kit gebruikt, kun je de resonantiefrequentie van de driver laag leggen, mogelijk onder zijn bandpass. Ik zou 'm met kit monteren.

b_force

Berichtdoor b_force » ma 27 jun 2016, 13:59

Je zou ook best schroeven kunnen gebruiken, maar dan moet je ze ontkoppelen aan de achterkant.
Ipv rotzooien met kit, zou ik gewoon op zoek gaan naar rubber/siliconen en daar mooi een ring voor de speaker uitsnijden.
(of uiteraard een extra ring aan de voorkant, maakt bevestigingen wellicht iets gemakkelijker, ziet er alleen minder mooi uit)

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 27 jun 2016, 14:37

Wat ik ook wel eens voorbij heb zien komen is het dichten met een dunne pvc tube of ander rubber achtig materiaal en daarbij de woofer via de magneet aan de achterkant vast trekken d.m.v. een (met epoxy) vastgelijmde trafo montagering + lange bout.

Erg mooie afwerking van het project btw :goedzo:

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 27 jun 2016, 15:09

Dan zit de woofer nog gekoppeld aan de behuizing. Maar dan aan de achterzijde.
Makkelijker is om een tochtstrip of een andere zelf klevende foam in de rand te plakken waar de speaker in komt.
Onder de kop van de bout pplaats je dan een ring en daar onder een rubber ring. Hoeft niet eens zo dik te zijn voor het ontkoppelen.

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » wo 29 jun 2016, 6:45

Die (mid) woofers zijn zwaarder dan lucht vermoed ik :-s

Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.

Hoe heb je de mid hoog unit ontkoppeld?

Wat een prachtige uitvoering overigens!! Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?

Groet
Peter

SARK

Berichtdoor SARK » wo 29 jun 2016, 7:35

peterhenk schreef:Hoe heb je de plexi buis zo mooi wit gekregen aan de binnenkant?

En dat is nu juist de truc, door de verf aan de binnenzijde aan te brengen heb je eigenlijk al meteen een mooi afgewerkte buitenkant. Je moet natuurlijk wel netjes werken maar je hebt al snel een mooi resultaat.
Als je ergens nog een likkie verf over hebt en een glazen pot die naar de glasbak moet dan kun je zelf even snel een experimentje doen, of een plastic bakje van de pinda's ... dat werkt ook.
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 29 jun 2016, 8:31

Martijn M schreef:(altijd weer KEF hè :lol: )

Tsja. Ik denk dat dat meer voorkomt uit de R&D die de BBC redelijk grondig uitvoerde, daarmee enkele belangrijke leveranciers mee'sleurend'. En ervoor zorgend dat dingen werden gepubliceerd. Dat was ook goed voor de AES. En blijkbaar was er in de jaren '60 - '80 ook genoeg belangstelling vanuit de consument voor de techniek. Doet natuurlijk niets af aan het feit dat er naast Cooke een paar grootheden bij KEF rondwandelden en het bedrijf zijn sporen heeft verdiend. Onder meer Small en Fincham hebben nogal wat betekend voor de luidsprekertechniek. Maar dat geldt ook voor Henry Kloss, Laurence Dickie, Glyn Adams, Peter Walker en nog honderden anderen. Waaronder Linkwitz.
Mark Bakker

richard

Berichtdoor richard » wo 29 jun 2016, 19:23

peterhenk schreef:Die (mid) woofers zijn zwaarder dan lucht vermoed ik :-s

Een ring van vilt en ze daar los opleggen is denk ik een prima oplossing om te ontkoppelen en je moet heel hard gaan om ze er uit te spelen. Voor de gemoedsrust kan je nog 2 (of 4) schroeven gebruiken zonder ze vast te draaien.
Dat gaat rammelen; actie is reactie heeft een wijs geleerde ooit beweerd.

Het membraan kan maximaal 11 mm uit slaan en weegt 14,8 gram. De reactiekracht wordt in eerste plaats geleverd door de massa van de woofer zelf die 1,4 kg weegt. Dan beweegt die dus 1/10 mm in tegenovergestelde richting. Het lijkt me dat een stevige koppeling met de kast dan toch wel wenselijk is.

Japanners zetten hun luidsprekerunits wel op zware bronzen ringen om de reactiekracht te kunnen opvangen.
Afbeelding
Genoeg is beter.

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » do 30 jun 2016, 7:10

richard schreef:Dat gaat rammelen; actie is reactie heeft een wijs geleerde ooit beweerd.

Het membraan kan maximaal 11 mm uit slaan en weegt 14,8 gram. De reactiekracht wordt in eerste plaats geleverd door de massa van de woofer zelf die 1,4 kg weegt. Dan beweegt die dus 1/10 mm in tegenovergestelde richting. Het lijkt me dat een stevige koppeling met de kast dan toch wel wenselijk is.

Kweenie, zelf heb ik de pluto's gebouwd eerst zonder subs, en ja dan gaat het soms aardig te keer, later met subs en dan gaat het denk ik niet meer rammelen, er is nauwelijks nog zicht bare uitslag als het mid's i.p.v. mid/woofers zijn.

Ik ben zelf nogal van het proberen want de meeste zaken spelen zich toch af in het midden van de curve, mijn unit destijds pas vastgezet omdat de Pluto's naar de luisterdag zijn gegaan. En lekker wat Funk draaien en kijken wat er gebeurt (luisteren wat er gebeurt) :hide:

Groet
Peter

Tymen

Berichtdoor Tymen » zo 02 apr 2017, 22:16

Weer een klein beetje voortgang. De baby logeert een weekendje bij opa en oma, dus snel maar weer even klussen.
De 2e LXmini zit nu ook in elkaar, erg blij mee!

De grootste uitdaging moet nog komen; de versterker met het filter en voeding bedraden.
Als er iemand in de buurt van Haarlem/Leiden daar ervaring mee heeft en zijn hulp wil aanbieden (evt tegen vergoeding) dan graag!
Stuur me maar een PB.

IMG_6869.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Speakers that measure poorly but sound great exist only within the pages of Stereophile"

architect

Berichtdoor architect » ma 03 apr 2017, 6:40

dat ziet er goed uit Tymen, netjes
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

richard

Berichtdoor richard » ma 03 apr 2017, 21:56

Eigenlijk heeft dat ding wel wat weg van die surroundspeakers waar Gerhard destijds kloonen van heeft gebouwd.
Genoeg is beter.

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » wo 27 sep 2017, 22:25

Die zijn mooi gelukt, zien er heel netjes uit! Eentje voor op m'n lijste als 2e set in de woonkamer.

Wieger61

Berichtdoor Wieger61 » ma 21 mei 2018, 12:10

Werkt je installatie met de LXmini's al? Hoe vind je ze klinken?

Tymen

Berichtdoor Tymen » di 22 mei 2018, 13:42

Grappig dat je er juist nu over begint. Ik ben er namelijk sinds een week weer mee aan de slag gegaan.
In de tussentijd 2 baby’s verder, dus druk met andere dingen geweest, behalve slapen.
Heb iemand gevonden die de versterkers en dlcp aan elkaar aan het knopen is. Hopelijk binnenkort de eerste geluiden uit de speakers, ik kan niet wachten :-)
Uiteraard laat ik het hier dan zsm weten!
"Speakers that measure poorly but sound great exist only within the pages of Stereophile"

Shadow

Berichtdoor Shadow » di 22 mei 2018, 14:59

September 17 - mei 2018 is wat kort voor 2 babies heej? tweeling of 2 vrouwen? :rofl:

Tymen

Berichtdoor Tymen » di 22 mei 2018, 19:54

Daar kan ik niets over loslaten ;-)

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”