Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

arjank

Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax

Berichtdoor arjank » ma 02 jan 2012, 19:09

Dit draadje is de voortzetting van deze oude showcase viewtopic.php?f=15&t=12078
Het gaat om de bouw van de "ultieme" bassgitaar speaker :rock:
Bijlagen
2x10_01.JPG
2x10_02.JPG
cabinet_05.jpg

arjank

Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax

Berichtdoor arjank » ma 02 jan 2012, 19:26

Vandaag de eerste (vlugge) metingen gedaan van de coax in de behuizing. Wat mij opvalt is de grote overeenkomst met de metingen van Oberton zelf, goede zaak, tenminste weer een fabrikant die het niet te rooskleurig voorschoteld. Dat de 8" driver naar het laag toe oploopt komt vanwege de bafflestep.
Moet zeggen dat de hogetonen driver zich netjes gedraagt, watervalplot ziet er prima uit. Die van de 8" driver zal ik later posten, voor wat ik zo snel heb kunnen zien klonken ook de twee resonantiepieken bij 3 en 4 khz snel uit.
Bijlagen
coax 8ncx.JPG
8ncx high driver 35cm.JPG
8ncx high driver 35cm decay.JPG
8NCX oberton.jpg

arjank

Berichtdoor arjank » di 03 jan 2012, 20:44

Hier wat metingen van het test filter dat ik vandaag in elkaar heb geknutseld.
Ik heb de coax onder een hoek van 15graden geoptimaliseerd, een coax gedraagt zich axiaal nooit heel erg mooi vandaar.

Hier en daar moet nog wat getweaked worden, daarvoor heb ik nog wat onderdeeltjes nodig die ik nu niet in huis heb.
Bijlagen
coax met filter 15graden.JPG
coax met filter 15graden decay.JPG
coax met filter axiaal en 15graden.JPG
Laatst gewijzigd door arjank op di 06 mar 2012, 22:49, 1 keer totaal gewijzigd.

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » di 03 jan 2012, 20:48

Die 15 graden meeting ziet er inderdaad heel netjes eruit .

arjank

Berichtdoor arjank » di 03 jan 2012, 20:56

Als je naar de coax luisterd dan hoor je weinig verschil tussen axiaal en onder 15 graden, ze zie(hoor) je dat het geluid dat je oor bereikt (in een luisterruimte) ook wordt bepaald door het geluid dat de speaker onder een hoek afstraald.
De coax klinkt ook onder 30 graden subliem.
Ik moet zeggen dat vooral het hoog erg mooi klinkt, kan zich meten met iedere goede dome tweeter.
Verder wil ik er nog aan toevoegen dat het voor mij de ultieme basgitaar speaker wordt maar dat dit ontwerp het ook heel erg goed zal doen als afluistermonitor in een studio.
Ik kan iedereen die een keer iets met een coax wil doen (je kan er ook een tweeweg mee maken) deze driver aanraden.

arjank

Berichtdoor arjank » vr 06 jan 2012, 21:33

Het filter heb ik nog iets geoptimaliseerd.
Klinkt echt top!
Als ik de curve vergelijk met de ongefilterde mid/woofer dan schat ik het rendement in op ca 97 a 98 db/w/m, prima lijkt mij.
Bijlagen
coax met filter versie II 15graden.JPG
coax met filter versie II 15graden decay.JPG
coax met filter 15graden en midwoofer zonder filter.JPG

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » vr 06 jan 2012, 23:08

arjank schreef:Het gaat om de bouw van de "ultieme" bassgitaar speaker :rock:

tja, de ultieme bassgitaar speaker, laat het weten als je hem gevonden hebt, ik zoek die al 20 jaar :-)

Mooie set trouwens arjank, ik vermoed veel detail in het geluid = foutvrij spelen!
Plan je daar nog een laagkast onder of doet de 2x10 ook het onderste laag?

arjank

Berichtdoor arjank » za 07 jan 2012, 14:10

asterduc schreef:Mooie set trouwens arjank, ik vermoed veel detail in het geluid = foutvrij spelen!

Dat betekent inderdaad foutvrij spelen, maar, mijn intentie is om er juist voor te zorgen dat de sound van je bass/pre-amp/vingers komt en niet van de speaker kast. Op deze manier heb je live veel meer controle over je sound, gezien het feit dat meestal je pre-amp signaal naar de pa gaat. Je hebt dan niks aan een speakerkast die flink kleurt.
De 2x10 doet al het laag, die Oberton 10B200's zijn geweldenaars, ik heb verschillende 10's gehad allemaal beginnen ze te vervormen als ze flink uitslag maken dit is bij deze Oberton's niet het geval. Ik verwacht daarom ook dat dit kastje kwa laag net zo veel laag kan produceren als menig doorsnee 4x10 kast. Het moet een all-in-solution worden. Als ie klaar is dan laat ik een aantal bassisten (waaronder professionelen) deze kast testen.

Trouwens, het overname punt tussen tweeter en midwoofer is 1.8khz.

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » za 07 jan 2012, 23:41

arjank schreef:
asterduc schreef:Mooie set trouwens arjank, ik vermoed veel detail in het geluid = foutvrij spelen!

... mijn intentie is om er juist voor te zorgen dat de sound van je bass/pre-amp/vingers komt en niet van de speaker kast. Op deze manier heb je live veel meer controle over je sound, ...

klinkt interessant Arjank.
Meebrengen naar Breda zou ik zeggen. Mocht je dat doen breng ik een basje en een alternatieve baskast ( eveneens 2x10+tweeter) mee :rock:

arjank

Berichtdoor arjank » zo 08 jan 2012, 4:36

asterduc schreef:
arjank schreef:

... mijn intentie is om er juist voor te zorgen dat de sound van je bass/pre-amp/vingers komt en niet van de speaker kast. Op deze manier heb je live veel meer controle over je sound, ...

Meebrengen naar Breda zou ik zeggen. Mocht je dat doen breng ik een basje en een alternatieve baskast ( eveneens 2x10+tweeter) mee :rock:

Wanneer is de meting in Breda?

asterduc
Contacteer:

Berichtdoor asterduc » zo 08 jan 2012, 9:57

arjank schreef:
asterduc schreef:
arjank schreef:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=15154

arjank

Berichtdoor arjank » ma 09 jan 2012, 9:27

asterduc schreef:
arjank schreef:
asterduc schreef:
arjank schreef:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=26&t=15154

Als dat in mei gaat plaatsvinden dan neem ik ook dit systeem mee viewtopic.php?f=3&t=14783

Gisteren de filters helemaal in elkaar gezet, woofers aangesloten en.... genieten!
In een woord wow, het overtreft het geen wat ik er van verwacht had. Voor PA materiaal klinkt dit gewoon high-end, mijn VIDA's zetten niet zo'n 1-op-1 plaatje neer als deze coax met 2x10" woofers. Als ik grote speakers in de kamer zou mogen neerzetten dan zou ik deze monitor ombouwen naar vloerstaanders. Detail? lot's of it, vervorming? wat is dat? Het klinkt allemaal moeiteloos met dit spul. Toen de speaker al flink hard stond te draaien maakten de woofers amper uitslag, dat belooft wat :rock:
Met de basgitaar er over spelen klinkt ook helemaal te gek, geen "kartonnnen doos sound" zoals de meeste commerciele basgitaarkasten, gewoon de pure sound van de bas zoals die is, yes!
Waar ik nog over zit te twijfelen is de zuigkring die ik in het laag heb toegevoegd, deze trekt de impedantie vlak op de tweede impedantie piek van het bassreflexsysteem. Door deze zuigkring werkt de lowpass "beter", je zou anders een bult in de mid/bass krijgen. Echter, klankmatig lijkt dit voor de basgitaar overbodig, ook met veel muziek materiaal klinkt dit wel lekker. Maar, met zuigkring klinkt het laag mooi strak zonder op te vallen. Hmmmm, misschien moet ik maar gewoon een schakelaar er tussen zetten zodat ik de zuigkring aan en uit kan zetten.

arjank

Berichtdoor arjank » di 10 jan 2012, 13:27

Effe een plaatje van de testopstelling, filters liggen nog op de kast ivm tweaken 8)
Bijlagen
2x10_coaxial_01.JPG

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » di 10 jan 2012, 13:48

off-topic: zou de 8" coax het een beetje leuk in een Viech kast doen :twisted:

arjank

Berichtdoor arjank » di 10 jan 2012, 14:03

Henkjan schreef:off-topic: zou de 8" coax het een beetje leuk in een Viech kast doen :twisted:

De officiële Viechdriver was volgens mij een Beyma met een vrij hoge Q, ik verwacht dat dat wel moet lukken.
De 8ncx heeft een Qts van rond de 0.40.

Zou wel een leuke combi zijn met een "in-your-face" sound want deze coax knalt! Meer een soort van Thiel-coax-on-steriods :mrgreen:

arjank

Berichtdoor arjank » wo 11 jan 2012, 13:01

Na een paar dagen naar deze monitor te hebben geluisterd kan ik wel stellen dat dit het beste is wat ik ooit gebouwd heb.
Het is verslavend hier naar te luisteren, alles wordt zo makkelijk zonder vervorming weergegeven dat je niet in de gaten hebt hoe hard het staat. Ik kan me hier wel een stel vloerstaanders bij voorstellen, coax bovenin en daaronder twee 10B200's. Dan heb je pas echt LIVE geluid, no more whimpy "hifï" drivers :mrgreen: Of het nu pop, klassiek of jazz is alles klinkt zo lang de opname maar goed is. Is de opname slecht dan klinkt het ook zo (m.a.w. het is een zeer goede studio-monitor)

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » wo 11 jan 2012, 15:42

Ik ben zeer benieuwd hoe ie klinkt , met name de coax .
Hoogrendements speakers hebben net iets meer vindt ik .

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 jan 2012, 18:06

Je hebt een paar knappe edelbassen staan / liggen, zo te zien... :goeie:

arjank

Berichtdoor arjank » wo 11 jan 2012, 20:44

ray5150 schreef:Je hebt een paar knappe edelbassen staan / liggen, zo te zien... :goeie:

Thnx, die links is een ibanez rd500 welke ik het meest gebruik(Deze is kwa geluid een echte kameleon), dan een semi-Akoestische contras en helemaal rechts mijn zelfgebouwde fretloze zessnarige bas.

b_force

Berichtdoor b_force » do 12 jan 2012, 14:40

Ik ben benieuwd wat voor soort muziek je precies speelt, maar ook vooral hoe het klinkt :)
Ziet er iig veelbelovend uit :)

Als ik zo de drivers simuleer, dan komen ze in BR niet veel lager dan 65Hz (dat was al te verwachten met een fs van 48Hz, een vas van 36L en een Qt van 0,33)

Mijn ervaring met baskabinetten is toch dat je het goed kunt benaderen als hifi speaker om een zo'n strak mogelijk geluid te krijgen.
Of het in elk geval als richtpunt te nemen, zeker voor de lage frequenties.
Je gaat anders zo over je xmax heen (dynamiek is namelijk echt gigantisch).

Ik richt me altijd op wat voor bas iemand gebruikt (lage E = 41,2Hz lage B = 30,9Hz), wat voor band/formatie/muziek hij speelt en tel dan +6dB extra dynamiek op.
Eventueel kun je die meenemen in de xdamage ipv xmax (zijn immers maar korte pieken)
Je zit dan meestal wel behoorlijk in de goede richting.

Overigens betekent dat zeker niet dat zo'n aanpak niet mooi hoeft te zijn 8)
Ik ken genoeg baskabinetten die in combinatie met bepaalde basgitaren echt heerlijk klinken.
Soms kan een bepaalde combinatie gewoon heel mooi uitpakken :) (in jou geval dus ook)
Sowieso EQ je toch altijd nog behoorlijk (vandaar dat ik uitga van maximale, zodat ik weet dat een speaker dat nog aankan)

Ik heb overigens erg goede ervaring met de Eminence Kappalite en Deltalite serie, erg veel overhead (vooral 3015LF is echt een beest!)
Combineren van een juiste coax/breedbander/horn die zelfde maxSPL aankan blijft alleen altijd nog moeilijk.

edit:
Owjha, toevoegen van nodige demping (niet teveel) kan soms ook heel fijn uitpakken :)
(maar ook hier hangt het er weer vanaf wat voor soort muziek je speelt)

asterduc schreef:
arjank schreef:Het gaat om de bouw van de "ultieme" bassgitaar speaker :rock:

tja, de ultieme bassgitaar speaker, laat het weten als je hem gevonden hebt, ik zoek die al 20 jaar :-)

Mooie set trouwens arjank, ik vermoed veel detail in het geluid = foutvrij spelen!

Wat mis je dan Ed?

arjank

Berichtdoor arjank » do 12 jan 2012, 18:06

b_force schreef:Als ik zo de drivers simuleer, dan komen ze in BR niet veel lager dan 65Hz (dat was al te verwachten met een fs van 48Hz, een vas van 36L en een Qt van 0,33)

Ik heb overigens erg goede ervaring met de Eminence Kappalite en Deltalite serie, erg veel overhead (vooral 3015LF is echt een beest!)

Ik kom met mijn simulaties veel lager uit, ik gebruik een kast van 2x35 liter trouwens.

Met de deltalite's heb ik slechte ervaring, ik heb de deltalite 2510 II's in huis gehad. De Oberton kan veel meer onvervormde uitslag maken als die eminence units. Die Delatlite's beginnen vrij snel over de nek te gaan (gorgelen), de Oberton kun je een heel stuk verder pushen zonder dat dat gebeurd, echt top spul. Eminence kan zeker niet tippen aan Oberton.
Ik heb ook een een Delta 10 van eminence gehad, dat was helemaal erg.....
De 3015LF schijnt wel goed te zijn, maar Oberton heeft een 18" driver die in een net zo'n grote kast past, net zo laag gaat en daarbij nog eens een stukje luider kan. Kijk maar eens naar deze jongen http://oberton.com/index.php?option=com ... udspeakers :rock: :rock: :rock:

Ik speel trouwens, funk/fusion/jazz/pop

b_force

Berichtdoor b_force » do 12 jan 2012, 18:33

MMmm dan vraag ik me af in wat voor opstelling dat was, want die ervaring heb ik dus absoluut niet met Eminence.
Freq resp van die Oberton is wel wat beter, een Eminence moet je echt goed filteren.

Het gaat toch om de Oberton 10B200?
Dan kom ik wel op teveel uit hoor.
Niet dat het voor een basgitaar ZO kritisch is

Belangrijkste is dat het mooi klinkt en overeenkomt met wat je zoekt :) :rock:

(Mivoc AWX 184 is trouwens ook wel een leuke, helemaal niet gek voor het geld :) )

edit:
Een handige tip is trouwens een 2e orde highpass filtertje toevoegen (met wat hogere Q, bv 1-2)
Zeker met BR systemen kun je zo nog een beetje boosten en zorg je er tegelijk voor dat je rumble en andere lage frequenties niet zo hard doorkomen.

arjank

Berichtdoor arjank » do 12 jan 2012, 20:35

b_force schreef:MMmm dan vraag ik me af in wat voor opstelling dat was, want die ervaring heb ik dus absoluut niet met Eminence.
Freq resp van die Oberton is wel wat beter, een Eminence moet je echt goed filteren.

Het gaat toch om de Oberton 10B200?
Dan kom ik wel op teveel uit hoor.
Niet dat het voor een basgitaar ZO kritisch is

De Deltalite 2510 II heb ik in 32 liter gehad, afstemming tussen 45 en 50hz. Dit is een afstemming die in veel commerciële 2x10 of 4x10 kasten met de deltalite wordt gebruikt. Als die driver ook maar iets boven zijn aangegeven xmax komt (dus niet xmech) begint hij meteen hoorbaar te vervormen. De Delta 10 heeft hetzelfde euvel, maar gezien deze een nog kleinere xmax heeft begint het nog eerder. De 10B200 heeft op "papier" maar een iets grotere xmax, maar als deze hier overheen gaat dan duurt het een poosje voordat de vervorming hoorbaar wordt. De 10B200 is echt een PA-sub met tevens een goede mid response. Met een qts van 0.33, Vas van 36 liter en een Fs van 48hz kom je prima aan 50hz -3dB en dat is voor basgitaar of PA gebruik meer dan laag genoeg. Mijn cabinet is afgestemd op 48hz en dat is ook zo ongeveer de onderste grensfrequetie. Met muziek klinkt het laag trouwens ook erg mooi en klinkt ook hoorbaar laag.

arjank

Berichtdoor arjank » zo 19 feb 2012, 20:02

Nu nog de grille.... 8)
Bijlagen
2x10_coax_04.JPG

arjank

Berichtdoor arjank » vr 24 feb 2012, 10:09

Afgelopen week heb ik de kast getest met de bastop (Bugera BVP5500) en mijn Ibanez RD500 basgitaar. In een woord geweldig. Elk detail van de basgitaar is hoorbaar en ik bedoel hier niet het detail dat de meeste baskasten met die bullet tweeters produceren. Het detail is in het hele frequentiegebied van de basgitaar aanwezig van laag tot hoog. Wat het meeste opvalt is het strakke ongekleurde mid. De kast laat de "echte" klank van je instrument(en versterker) horen.
Een ander groot pluspunt is de spreiding, het maakt niet uit waar je staat de details zijn onder bijna iedere luisterhoek duidelijk hoorbaar. Ik durf met zekerheid te stellen dat dit de beste 2x10 kast is, punt.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”