Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

b_force

Re: Bassguitar cabinet 2x10 + 8" coax

Berichtdoor b_force » vr 24 feb 2012, 10:16

Tipje voor voor de grill :wink:

viewtopic.php?f=27&t=15529

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 24 feb 2012, 11:56

arjank schreef:...... Ik durf met zekerheid te stellen dat dit de beste 2x10 kast is, punt.
ik zeg: mee naar Breda dat ding. en dan denk ik dat er nog wel meer basgitaren opduiken :rock:

architect

Berichtdoor architect » vr 24 feb 2012, 12:32

Ziet er goed uit!!!

Zelf heb ik een fEarfull gebouwd
te vinden op Talkbass
bedacht door Greenboy

Eminence 3015LF voor laag tot 625Hz
18sound mid 6ND410
tweeter tijdelijk buiten gebruik, passief filter verwijderd)
actief filter op 625 Hz,
dubbel ucd400 voor laag
enkele voor mid/hoog

Ook prima kast en niet zwaar, gaat heel hard, momenteel begrenst de voeding (smps400) het maximale volume.
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

arjank

Berichtdoor arjank » vr 24 feb 2012, 13:26

b_force schreef:Tipje voor voor de grill :wink:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 27&t=15529

Thnx!
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

arjank

Berichtdoor arjank » vr 24 feb 2012, 13:26

Henkjan schreef:
arjank schreef:...... Ik durf met zekerheid te stellen dat dit de beste 2x10 kast is, punt.
ik zeg: mee naar Breda dat ding. en dan denk ik dat er nog wel meer basgitaren opduiken :rock:

Gaat gebeuren!

arjank

Berichtdoor arjank » vr 24 feb 2012, 13:33

architect schreef:Ziet er goed uit!!!

Zelf heb ik een fEarfull gebouwd
te vinden op Talkbass
bedacht door Greenboy

Eminence 3015LF voor laag tot 625Hz
18sound mid 6ND410
tweeter tijdelijk buiten gebruik, passief filter verwijderd)
actief filter op 625 Hz,
dubbel ucd400 voor laag
enkele voor mid/hoog

Ook prima kast en niet zwaar, gaat heel hard, momenteel begrenst de voeding (smps400) het maximale volume.

De fEarfull van Greenboy ken ik, heb vaak met hem (en anderen op het talkbass forum) discussies gevoerd.
Wij hebben beiden een bepaalde filosofie over wat een baskast moet kunnen. Voor hem is het de fEarfull voor mij is het mijn eigen ontwerp. Mijn eigen ontwerp is neutraler en zal een meer uniform afstraalgedrag hebben, twee punten die hoog op mijn lijstje staan. Tevens wilde ik dat het systeem 4ohm is omdat de meeste tops daar meer vermogen kunnen leveren.
Mooi om te horen dat jij de fEarfull aktief hebt gemaakt.
Trouwens het hele fEarfull concept heb ik zo'n 15 jaar geleden al eens toegepast, ik had destijds twee kasten met ieder een 15" driver en een 6" breedbander voor het mid/hoog, klonk te gek.

architect

Berichtdoor architect » vr 24 feb 2012, 18:55

interessant,

wat was meer precies je bezwaar ten opzichte van het fearful-ontwerp?
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

arjank

Berichtdoor arjank » vr 24 feb 2012, 19:49

De fEarfull geeft mij niet de studio sound die ik graag op het podium wil. De filters van greenboy zijn niet op optimale lineariteit afgestemd wat bij mijn ontwerp wel het geval is. Ik wil absoluut niet dat de speaker iets aan de klankleur toevoegd, de bas en je pre-amp moeten dit in mijn ogen(oren) doen. Dit is naar mijn idee de enige manier om maximale controle over je sound te hebben op het podium als er tevens een signaal naar de pa gaat. De fEarfull benaderd dit wel maar niet helemaal. Je kan het ontwerp van mij ook met een 18" Oberton driver ipv de twee 10"-ers maken, die past in een kast ter grote van de fEarfull en kan dan ook nog een stukje luider en zal in het mid en hoog beter klinken.

architect

Berichtdoor architect » vr 24 feb 2012, 22:03

meer lineair dus
ik heb wel een ander filter dan greenboy, namelijk actief
maar het is wat zonde om een andere basspeaker te maken
misschien wil ik nog wel eens een nieuwe kast bouwen
ik heb nu namelijk nog de versterkers in de luidsprekerkast ingebouwd
en die haal ik eruit
zou een gesloten kast niet beter laag geven?

arjank

Berichtdoor arjank » ma 12 mar 2012, 10:34

Yeah, al twee succesjes geboekt met mijn 2x10 kast.
Laatst bij een bekende bassist in Amsterdam geweest, mijn kastje maakte zelfs gehakt van een 410 Eden kast (was wel de goedkoopste 410 van Eden maar dan is het nog leuk als je het van 4 10" woofertjes wint). Kwa klank was de Eden kast helemaal nergens, kartonnendoos sound, verre van strak en gedefinieërd. Ook een vergelijk gedaan met de beste 2x10 van Eden....dat ding klinkt eigenlijk nergens naar.

Afgelopen zaterdag bij een bassist geweest van een aantal bekende nederlands muziek acts(zeg nog niet wie).
Na drie noten was het bekeken, hij keek me aan en zijn mond viel open :mrgreen:
Ook hij speelt normaal over Eden.
Hij vertelde me dat hij al alles uitgeprobeerd heeft en dit nog nooit heeft meegemaakt, al helemaal niet van een 2x10 kast.
Binnenkort krijgt hij alleen nog een test sample van DNA (de founder van Eden welke nu weer voor zich zelf is begonnen). Hij gaf zelf al aan dat die DNA's wel heel erg goed moeten zijn wil hij niet voor mijn systeem gaan.
Als het door gaat moet ik 2 410 versies van mijn kast gaan bouwen :mrgreen: Zou cool zijn!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 12 mar 2012, 16:31

Dat is nog eens een leuk verhaal !
En die gaan dat dan ook aan hun vrienden en collega's vertellen, en die willen er vervolgens ook een. :mrgreen:

asterduc

Berichtdoor asterduc » do 22 mar 2012, 21:52

Nou, dat gaat wel de goede richting uit.
Ben benieuwd om hem zelf te horen.
Breng je hem mee naar Breda? probeer ik mijn 2x10 setje (ondertussen bijna 20 jaar oud) mee te brengen.

Destijds heb ik veel tijd dorgebracht met David, de oprichter van Eden. Wij deelden 5 jaar lang een stand op Musik en Harmony. David had echt goede kennis wat geluid (ook HiFi trouwens) betreft en was daarnaast nog ontzettend sympathiek ook. Typisch Iowa figuur.
De huidige Eden kasten ken ik niet.

Groeten,
Ed

bertor

Berichtdoor bertor » zo 25 mar 2012, 22:00

arjank schreef:Yeah, al twee succesjes geboekt met mijn 2x10 kast.
Laatst bij een bekende bassist in Amsterdam geweest, mijn kastje maakte zelfs gehakt van een 410 Eden kast (was wel de goedkoopste 410 van Eden maar dan is het nog leuk als je het van 4 10" woofertjes wint). Kwa klank was de Eden kast helemaal nergens, kartonnendoos sound, verre van strak en gedefinieërd. Ook een vergelijk gedaan met de beste 2x10 van Eden....dat ding klinkt eigenlijk nergens naar.

Afgelopen zaterdag bij een bassist geweest van een aantal bekende nederlands muziek acts(zeg nog niet wie).
Na drie noten was het bekeken, hij keek me aan en zijn mond viel open :mrgreen:
Ook hij speelt normaal over Eden.
Hij vertelde me dat hij al alles uitgeprobeerd heeft en dit nog nooit heeft meegemaakt, al helemaal niet van een 2x10 kast.
Binnenkort krijgt hij alleen nog een test sample van DNA (de founder van Eden welke nu weer voor zich zelf is begonnen). Hij gaf zelf al aan dat die DNA's wel heel erg goed moeten zijn wil hij niet voor mijn systeem gaan.
Als het door gaat moet ik 2 410 versies van mijn kast gaan bouwen :mrgreen: Zou cool zijn!

Dat zijn leuke berichten!

Een vraagje over het afstraalgedrag: dat lijkt me behoorlijk breed, klopt dat? Misschien moet ik ook maar eens zoiets gaan bouwen, ik hoor mezelf op het podium vaker niet dan wel... (de zaal daarentegen :roll:)

arjank

Berichtdoor arjank » ma 26 mar 2012, 15:22

bertor schreef:Een vraagje over het afstraalgedrag: dat lijkt me behoorlijk breed, klopt dat? Misschien moet ik ook maar eens zoiets gaan bouwen, ik hoor mezelf op het podium vaker niet dan wel... (de zaal daarentegen :roll:)

Inderdaad, het afstraalgedrag is zeer breed. En juist dat probleem wat jij schets was een van mijn argumenten om voor een coax te gaan boven de ca. 400hz.
Ook al sta je vlak voor de kast je hoort nog steeds bijna alle kleine details. Dat heb je met een normale 2x10 of 4x10 niet.
Er zijn dan wel een aantal andere bascabinet ontwerpers die coaxen hebben gebruikt maar niet op de manier zoals ik nu heb gedaan. Zij passen dan bij een van de 10"-ers een coaxiaal type toe waarbij ze nog steeds een vrij hoog overname punt gebruiken (tussen de 3 en 4khz). Dat schiet dus nog niet veel op. Bij mijn ontwerp ligt het overname punt rond de 1.8khz. Dat dit prima gaat komt door het feit dat de hogetonen driver een flinke jonge is met een spreekspoel diameter van 44mm, het echte werk dus.

bertor

Berichtdoor bertor » ma 26 mar 2012, 22:35

Die 400 en 1800 Hz lijken me ook erg logische overnamepunten. Oberton geeft een dispersie van 100 graden op, op die frequentie zal de bundeling van de 8" wel ongeveer overeenkomen met die van de compressiedriver. Ik verwacht een mooi uniform verlopend afstraalgedrag, heb je er wel eens aan gemeten? Ik ben ook wel benieuwd wat een 4x10" met hoorn op 3.5 kHz zal doen: waarschijnlijk een onregelmatig afstraalgedrag en heel veel mid/hoog op kniehoogte :)

Ik speel een beetje met de gedachte om een zeer compact bassguitar monitor te ontwerpen met een 12" of 15" coax. Deze Oberton (http://www.oberton.com/index.php?option ... m-coaxials) zal waarschijnlijk prima geschikt zijn daarvoor. De crossover komt dan ergens op 1 tot 1.5 kHz te liggen. De dispersie is met 80 graden wat nauwer dan de 100 graden van de 8", maar ik denk dat de winst in klank vooral zit in het goed gecontroleerde afstraalgedrag en het 'monitor' concept. Wat denk jij?

arjank

Berichtdoor arjank » di 27 mar 2012, 9:05

bertor schreef:Die 400 en 1800 Hz lijken me ook erg logische overnamepunten. Oberton geeft een dispersie van 100 graden op, op die frequentie zal de bundeling van de 8" wel ongeveer overeenkomen met die van de compressiedriver. Ik verwacht een mooi uniform verlopend afstraalgedrag, heb je er wel eens aan gemeten? Ik ben ook wel benieuwd wat een 4x10" met hoorn op 3.5 kHz zal doen: waarschijnlijk een onregelmatig afstraalgedrag en heel veel mid/hoog op kniehoogte :)

Op pagina 1 van dit draadje heb ik alleen de axiale meting en die onder 15 graden gepost, eigenlijk alleen om te laten zien dat de onregelmatigheden van een coax zich meestal alleen axiaal voordoen. Ik heb ook eens onder 45 graden gemeten, zag er zeer uniform uit ik heb alleen geen afbeelding meer daar van.
Een 4x10 met bullet-tweetertje op 3.5khz is inderdaad vragen om problemen.....

bertor schreef:Ik speel een beetje met de gedachte om een zeer compact bassguitar monitor te ontwerpen met een 12" of 15" coax. Deze Oberton (http://www.oberton.com/index.php?option ... m-coaxials) zal waarschijnlijk prima geschikt zijn daarvoor. De crossover komt dan ergens op 1 tot 1.5 kHz te liggen. De dispersie is met 80 graden wat nauwer dan de 100 graden van de 8", maar ik denk dat de winst in klank vooral zit in het goed gecontroleerde afstraalgedrag en het 'monitor' concept. Wat denk jij?

+1
Zeer goed plan, voor een compacte bass-monitor met high-end kwaliteiten is dit wel de oplossing.

arjank

Berichtdoor arjank » di 27 mar 2012, 9:16

asterduc schreef:Breng je hem mee naar Breda? probeer ik mijn 2x10 setje (ondertussen bijna 20 jaar oud) mee te brengen.

Destijds heb ik veel tijd dorgebracht met David, de oprichter van Eden. Wij deelden 5 jaar lang een stand op Musik en Harmony. David had echt goede kennis wat geluid (ook HiFi trouwens) betreft en was daarnaast nog ontzettend sympathiek ook. Typisch Iowa figuur.
De huidige Eden kasten ken ik niet.

Groeten,
Ed

In mei neem ik die kast mee! wordt leuk als er nog meer mensen een 2x10 o.i.d. meenemen.
Cool dat je met hem een stand deelde, ik geloof best dat David Nordshow een goede kennis van geluid heeft. Alleen jammer dat hij met zijn nieuwe DNA lijn pas een low-pass voor de woofers gaat inzetten, dat had bij die Eden kasten ook wel wat gescheelt. Alleen los je daar nog steeds niet een aantal andere problemen mee op. Als ik een 4x10 of 2x10 met tweeter had willen maken dan was dat alleen gebeurd met een 44mm driver in een 8"tractrix hoorn zoals ik in 1e instantie(zie oorspronkelijke draadje van dit topic) van plan was. Dan had ik het overname punt naar 1.7khz kunnen verschuiven ipv 3.5.... dat scheelt natuurlijk enorm kwa afstraalgedrag en neutraliteit.

arjank

Berichtdoor arjank » zo 20 jan 2013, 0:09

Rooster zit er nu ook op!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rody

Berichtdoor Rody » do 01 jun 2017, 13:22

Hey Arjan,

Hoe is het je verder vergaan met deze kast?

Gr rOdy

arjank

Berichtdoor arjank » do 01 jun 2017, 15:15

Rody schreef:Hey Arjan,

Hoe is het je verder vergaan met deze kast?

Gr rOdy

Prima! nog steeds in gebruik en ik hoef ook niet iets anders te bouwen, werkt perfekt 8)
Nog niet zo lang geleden hebben een paar bekende bassisten er over gespeeld, Jay-Tee (Candy Dulfer. etc) en hij vond m te gek. En laatst heeft Sola van Motman (Total Touch) een gig er over gespeeld, en hij keek mij af en toe aan zo van wtf is dit! :rock:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 01 jun 2017, 18:22

Wij moeten echt een afspraak maken Arjank ;-)

Wij krijgen ook soortgelijke gezichten met onze stack.
Deze week de reviewtekst gekregen voor het artikel wat in de volgende uitgave van "De Bassist" komt. Misschien kunnen we jouw ontwerp onder licentie ook aanbieden ofzo.

Heb trouwens nog andere belachelijke 10" gevonden. De 10" oberton zit nu in 20 liter prototype baswedge. Voor 30 liter kastje gebruiken wij een andere 10"

arjank

Berichtdoor arjank » vr 02 jun 2017, 10:24

wouter schreef:Wij moeten echt een afspraak maken Arjank ;-)

Wij krijgen ook soortgelijke gezichten met onze stack.
Deze week de reviewtekst gekregen voor het artikel wat in de volgende uitgave van "De Bassist" komt. Misschien kunnen we jouw ontwerp onder licentie ook aanbieden ofzo.

Heb trouwens nog andere belachelijke 10" gevonden. De 10" oberton zit nu in 20 liter prototype baswedge. Voor 30 liter kastje gebruiken wij een andere 10"

Goed bezig!
We kunnen zeker een keer wat afspreken 8)

Shadow

Berichtdoor Shadow » za 09 dec 2017, 15:59

Arjan ik zou dit ontwerp willen nabouwen, kun en wil je wat details over de behuizing en de filters geven? (Mag per pm ook)

Mvg. Joram

asterduc

Berichtdoor asterduc » ma 11 dec 2017, 0:36

arjank schreef:Nog niet zo lang geleden hebben een paar bekende bassisten er over gespeeld, Jay-Tee (Candy Dulfer. etc) en hij vond m te gek.

en JayTee is heel kritisch als het op goed geluid aan komt.
In de jaren 90 demonstreerde hij regelmatig mijn basgitaren en het was voor hem zelden goed genoeg!
Is één van de betere bassisten van Nederland. Legt een geweldige groove en kan nog mooi soleren ook, die combinatie is niet evident.
Hier speelt hij met een fretloze 5string Graphite op Eden versterking.
JayTee.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 11 dec 2017, 15:30

Shadow schreef:Arjan ik zou dit ontwerp willen nabouwen, kun en wil je wat details over de behuizing en de filters geven? (Mag per pm ook)

Mvg. Joram

Mono of een stereo paartje?
FOCAL

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”