Aktief 12" coax floor wedge/bascabinet (was Aktief 2*12" bascabinet)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Rody

Aktief 12" coax floor wedge/bascabinet (was Aktief 2*12" bascabinet)

Berichtdoor Rody » zo 15 jan 2012, 17:31

Hoi allen,

Als bassist speel ik over verschillende sets, van een 1*12" combootje tot een 4*10" met een SKB rack erboven met daarin o.a.. een dikke Yamaha CP2000 eindtrap. Nu is die combo te licht voor podiumwerk/grotere repetitieruimtes en de 4*10 is te breed/lomp om telkens de zoldertrap af te sjouwen (gewicht valt an sich nog wel mee) en het rack is wel erg zwaar. Nu speelde ik laatst in een repetieruimte over een gehuurde Hartke 2*12 geladen met Sica speakers, en die beviel me eigenlijk qua sound en formaat uitstekend. Dus, waarom niet zelf zoiets bouwen, en dan ook nog aktief:

Vormfactor:
Afbeelding

Dus met de bovenste baffle helft gekanteld voor een beter gericht geluid als je vlak op je versterker staat.

Graag wil ik achterop ook 2 wieltjes en een uitschuifbare hendel (net als bij een reiskoffer) zodat je het ding makkelijk achter je aan kunt slepen.

Componenten:

Bas:
- Eminence Kappalite 3012 HO of LF (nog niet zeker).
- Deltalite II 2512 is ook leuk en een stuk lichter en goedkoper, maar veel minder xmax.
- De Ciare NDCX 12-1 is een leuke coax, qua Xmax te vergelijken met de Deltalite. Heb dan geen mid en tweet meer nodig.
- Sica PL12B25S of PL12B3S
Mid: Alphalite 6A-CMBR wellicht?
Hoog: niks/Ciare coax/nog niet bekend

Versterker:
Hypex PSC2.700 (bestaat nog niet maar zou eraan komen). PSC2.400 is denk ik te licht in verhouding met de speakers, iig het voedingsdeel, maar dit weet ik nog niet zeker.

Gewicht: Doel <20KG
Prijs: Doel <E1000

Ben nu met de verschillende drivers in WinISD aan het spelen. Ik kom doorsnee op een kast van 120L uit (grofweg het formaat van die Hartke als max aangehouden) met de poorten afgestemd op 45 Hz. F3 komt dan op ongeveer 45-50 Hz uit, max groupdelay in het bruikbare gebied tussen de 7 en de 12 ms en geluidsdrukken in de 12x dB range. Dit is wel de eerste keer dat ik met WinISD speel dus ik kan wat verkloot hebben natuurlijk :-$

Wie heeft tips voor alternatieve drivers of andere zaken (bv zo'n uitschuifbaar hendel)?

Ik ga er trouwens van uit dat, mocht ik 2 coaxen gebruiken, ik de tweeter van de onderste niet aansluit i.v.m. kamfiltereffecten. Is dit een juiste aanname?

Gr Rody
Laatst gewijzigd door Rody op zo 22 jul 2018, 23:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Rody

Re: Aktief 2*12" bascabinet

Berichtdoor Rody » ma 16 jan 2012, 13:11

Hmmmm,

Volgens WinISD lopen de Ciares bij 300W samen tegen xmax aan. Dat zou betekenen dat met een PSC2.400 er nog 100W overblijft voor het hoog, wat op zich mooi zou passen. Ik kan dan ook aktief filteren, drukt de kosten weer. Wat hier tegenover staat is dat, als ik de PSC2.700 pak en passief filter, ik 1 kanaal overhoud waar ik dan evt een extensiekast mee kan aansturen...ik heb dan tevens voldoende peut om bijvoorbeeld 2*Kappalite 3012LF toe te passen die me weer een dB of 6 meer opleveren (al vraag ik me af of ik dat echt nodig heb). Dilemma dilemma dilemma.....

GR ROdy

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » ma 16 jan 2012, 18:47

Rody schreef:als ik de PSC2.700 pak

En waar kan je die pakken ??
FOCAL

Rody

Berichtdoor Rody » ma 16 jan 2012, 18:54

Die komt binnenkort uit heb ik uit welingelichte bron :-). Nog geen toestemming om de details te melden, maar een mailtje naar Hyper doet wonderen... :D

Gr Rody

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » ma 16 jan 2012, 19:20

Hoeken, wielen, handgrepen, schotels, connectoren, enz. allemaal hier:
http://www.flightcase-onderdelen.nl/
an annoying noise annoys an oister.
are all audiophiles obsessive compulsives or is this just a stereo type?

Rody

Berichtdoor Rody » ma 16 jan 2012, 20:22

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » di 17 jan 2012, 13:38

Tenzij je je kast lichter dan een kilo of 10 maakt zou ik zeker niet voor een telescopische handgreep gaan. Die zijn echt niet bestand tegen "life on the road".
Gewoon goede flightcase handgrepen nemen met een lekker strakke veer erin, zodat ze niet gaan rammelen.

Rody

Berichtdoor Rody » di 17 jan 2012, 18:38

anonamemouse schreef:Tenzij je je kast lichter dan een kilo of 10 maakt zou ik zeker niet voor een telescopische handgreep gaan. Die zijn echt niet bestand tegen "life on the road".
Gewoon goede flightcase handgrepen nemen met een lekker strakke veer erin, zodat ze niet gaan rammelen.

Die is niet bedoeld als optilhandvat (daarvoor wil ik twee gewone aan de zijkant plaatsen) maar als achter-je-aan-sleep-handvat i.c.m. twee hoekwieltjes zodat je dit kunt doen:

Afbeelding

Er zitten bovendien wel hele stevige tussen van staal....

GR rOdy

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 18 jan 2012, 8:59

Ik ben roadie, ik heb wekelijks flightcases vast. Een telescoop handvat gaat binnen een paar keer gebruik kapot.
Zet er dan gewoon een sterke metalen beugel op.

Rody

Berichtdoor Rody » wo 18 jan 2012, 9:38

anonamemouse schreef:Ik ben roadie, ik heb wekelijks flightcases vast. Een telescoop handvat gaat binnen een paar keer gebruik kapot.
Zet er dan gewoon een sterke metalen beugel op.

Bedankt voor je reactie, maar zet de neerbuigende modus even af aub... Ik ben dan wel geen roadie (ik ben enkel Rody), maar ik heb naast mijn eigen set honderden keren ook tientallen keren PA's in- en uitgeladen, versleept en opgebouwd (die hernia is niet uit de lucht komen vallen) dus ik ben niet geheel groen achter de oren. Daarnaast ben ik ook nog werktuigbouwkundige van beroep en smid van hobby dus als het spul uit de winkel troep is, maak ik er zelf wel een waar je je auto aan kunt optillen bij wijze van.

Maar, om de boel luchtig en vriendelijk te houden stel ik het volgende voor: Als ik geen oplossing werkend en robuust krijg trakteer ik je op een avondje bier en muziek bij mij thuis....

Gr rody

anonamemouse

Berichtdoor anonamemouse » wo 18 jan 2012, 11:09

Was niet zo bedoeld, mijn excuses.

Rody

Berichtdoor Rody » wo 18 jan 2012, 12:17

anonamemouse schreef:Was niet zo bedoeld, mijn excuses.

En mijn excuses voor de felle reactie. Kumbaya etc :-)

Voorstel: ongeacht de uitkomst van het hendel-debacle, sowieso een keer bier+muziek doen? Ik woon in Eindhoven.....

GR rOdy

arjank

Berichtdoor arjank » do 19 jan 2012, 10:06

Zo'n cabinet als jij in gedacht hebt daar heb ik zelf ook al eens over zitten denken (uiteindelijk is het toch het ontwerp met die 2x10+coax geworden).
Aktief is natuurlijk helemaal top.
Ik zal daar niet verder op in gaan.

Over de drivers, ik kan je een merk warm aanbevelen, Oberton.
Ze hebben een paar zeer nette 12"-ers, ze gaan niet heel erg laag, maar hebben daarintegen niet veel kastvolume nodig en hebben een behoorlijke xmax (de 10B200 die ik in mij cabinet heb zitten krijg ik amper hoorbaar aan het vervormen, dan moet ie wel heel veel uitslag maken, teken van een solide constructie)
Voor basgitaar heb je de onderste oktaaf ook niet echt nodig, ook niet voor een B snaar. Het meeste wat je hoort bij basgitaar is de 2e harmonische van de snaar. Voor een B-snaar is dit 62hz. Maw. als je bascabinet een -3dB punt heeft bij 50hz dan gaat dat in de praktijk prima werken.

Coax, ik zou daar niet aan beginnen als je geen meetapparatuur hebt. Om een mooie overgang tussen de tweeter en de mid/woofer te krijgen heb je meestal een vrij complex filter nodig. Als dat lukt klinkt het fenomenaal, lukt het niet dan klinkt het voor geen meter. In dat geval kun je beter een 12" woofer nemen die zich goed gedraagt in het midden gebied (bijv deze http://oberton.com/index.php?option=com ... mitstart=1 ) en een goede hoorntweeter nemen, dat is veel makkelijker (op het gehoor) te filteren.
De bovengenoemde Oberton 12" woofer kan in een behuizing van 40 liter afgestemd tussen 45 en 55hz. Gaat niet super laag maar zal wel strak en punchy klinken.

Eminence, ik heb zelf een aantal eminence drivers in huis gehad waaronder de delta's en deltalites, deze vielen behoorlijk tegen (gaan hoorbaar snel vervormen!). Waar ik wel goede verhalen over heb gehoord is de 3012LF en 3012HO.
Tesla "Before I put a sketch on paper, the whole idea is worked out mentally"

Rody

Berichtdoor Rody » do 19 jan 2012, 12:37

arjank schreef:Zo'n cabinet als jij in gedacht hebt daar heb ik zelf ook al eens over zitten denken (uiteindelijk is het toch het ontwerp met die 2x10+coax geworden).
Aktief is natuurlijk helemaal top.
Ik zal daar niet verder op in gaan.

Over de drivers, ik kan je een merk warm aanbevelen, Oberton.
Ze hebben een paar zeer nette 12"-ers, ze gaan niet heel erg laag, maar hebben daarintegen niet veel kastvolume nodig en hebben een behoorlijke xmax (de 10B200 die ik in mij cabinet heb zitten krijg ik amper hoorbaar aan het vervormen, dan moet ie wel heel veel uitslag maken, teken van een solide constructie)
Voor basgitaar heb je de onderste oktaaf ook niet echt nodig, ook niet voor een B snaar. Het meeste wat je hoort bij basgitaar is de 2e harmonische van de snaar. Voor een B-snaar is dit 62hz. Maw. als je bascabinet een -3dB punt heeft bij 50hz dan gaat dat in de praktijk prima werken.

Coax, ik zou daar niet aan beginnen als je geen meetapparatuur hebt. Om een mooie overgang tussen de tweeter en de mid/woofer te krijgen heb je meestal een vrij complex filter nodig. Als dat lukt klinkt het fenomenaal, lukt het niet dan klinkt het voor geen meter. In dat geval kun je beter een 12" woofer nemen die zich goed gedraagt in het midden gebied (bijv deze http://oberton.com/index.php?option=com ... mitstart=1 ) en een goede hoorntweeter nemen, dat is veel makkelijker (op het gehoor) te filteren.
De bovengenoemde Oberton 12" woofer kan in een behuizing van 40 liter afgestemd tussen 45 en 55hz. Gaat niet super laag maar zal wel strak en punchy klinken.

Eminence, ik heb zelf een aantal eminence drivers in huis gehad waaronder de delta's en deltalites, deze vielen behoorlijk tegen (gaan hoorbaar snel vervormen!). Waar ik wel goede verhalen over heb gehoord is de 3012LF en 3012HO.

Ik kan gelukkig wel meten, dus dat is geen belemmering. Die Ciares waren in de aanbieding (E350->E199) dus ik kon het niet laten om er sowieso een paar te bestellen. Ik denk dat ik daarmee een testkast bouw en dan bepaal of ik ze hier ga gebruiken of dat ik er een keer wat zangmonitoren mee bouw...

Die Obertons zien er leuk uit en qua prijs te vergelijken met Eminence. Vind ze wel wat aan de zware kant, dus zou moeten kijken waar dan het totaal op zou uitkomen qua gewicht.... Maar 40 liter is daarentegen ook niet veel...

GR rOdy

arjank

Berichtdoor arjank » do 19 jan 2012, 12:51

je hebt een pb

Rody

Berichtdoor Rody » ma 20 aug 2012, 12:50

Kleine update:

Ik heb inmiddels 2*Ciare NDCX 12-1 liggen en een PSC2.400. Ik moet eerst nog de stroomvoorziening naar de schuur in orde brengen, dan kan ik gaan bouwen. Betekent helaas wel een geul van 15m lang en 60cm diep graven......:-(

Gr ROdy

arjank

Berichtdoor arjank » ma 20 aug 2012, 16:52

Rody schreef: Betekent helaas wel een geul van 15m lang en 60cm diep graven......:-(

Succes en denk aan je rug....anders kan je die 2x12 straks niet verslepen :D

Rody

Berichtdoor Rody » zo 22 jul 2018, 23:03

Nou, eindelijk eens een update dan maar. Eerst had ik het spul in de verkoop gezet omdat het al jaren (5 inmiddels) op zolder stof lag te happen. Mijn zaag-/freesavonturen vorig jaar (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=24448) hadden een nare smaak in de mond achter gelaten, maar me ook gemotiveerd om het beter te doen. Dus maar weer eerst hiermee aan de slag. Er wou toch niemand mijn spullen kopen, dan toch maar zelf weer oppakken.

Ik had wel bedacht dat aangezien mijn houtbewerkingsskillz matig zijn, ik mezelf beter een voorsprong zou kunnen geven. Dus bij wat kennissen rondgevraagd of iemand nog 2 lege kastjes had liggen die ik als basis kon gebruiken. Mijn oude gitarist had net een jaar geleden zijn complete garage vol zelfbouw PA spul naar de stort gebracht (zonder drivers natuurlijk) omdat hij het niet meer gebruikte en het veel plek in beslag nam. Sjips.
Misschien onze oude geluidsman die ook veel zelf heeft gebouwd. Die was ook aan het opruimen, maar die had nog net 2 lege 15" zelfbouw wedges liggen die ik zo mee kon nemen (1 waar zelfs nog een 12" celestion speaker in zat met een verloop ring).
IMG-20180522-WA0003.jpg
IMG-20180522-WA0002.jpg
IMG-20180522-WA0001.jpg
IMG-20180522-WA0000.jpg
.

Hmm, daar kan ik wel wat mee (de hoorns (zonder driver) mogen trouwens gratis weg voor de liefhebber). Inhoud geschat op 75L netto. Ingeklopt in WinISD Pro. Ongefilterd:

Ciare monitor unfiltered response.jpeg
Ciare monitor unfiltered excursion.jpeg
Ciare monitor unfiltered port velocity.jpeg

Gefilterd om de excursie te drukken en de bult in de respons eruit te halen.:
Ciare monitor filtered response.jpeg
Ciare monitor filtered excursion.jpeg
Ciare monitor filtered port velocity.jpeg

ZIet er volgens mij wel goed uit, -3dB op 56Hz. Poortresonantie rond de geplande overnamefrequentie van 1500Hz, geen idee of dat een probleem gaat zijn, komen we achter. Als ik nu een 2e Hypex had, kon ik ze ook als stereo mini-PA gebruiken mocht het nodig zijn......
Gelukkig had Gertjan (Toetertje) een identieke Hypex voor een mooi bedrag, met ook nog 2 nette combikabels erbij (power en signaal). Dat is dus het plan.

Dan een nieuwe baffle maken. Eerst de oude eruit slopen. De latten waar deze op zat geschroefd/gelijmd overleefden het niet, dus nieuwe erin:
IMG_20180609_151420.jpeg

De layout bepalen op de high-tech manier:
IMG_20180613_225638.jpeg

Tussen de driver en de plate amp een verstijvingsrib. De poorten zijn uiteindelijk naar onder verhuisd omdat de handgrepen net in de weg zaten.

Eerst het materiaal. De plaat multiplex die ik nog had liggen was een beetje krom. Misschien valt ermee te werken, even kijken.

Het enige probleem was, naast dat kromme hout, dat ik nog steeds niet recht en haaks kon zagen. Eerst weer met een lat en de bovenfrees geprobeerd. Wat een drama. Maar wacht eens, ik heb nog een cirkelzaag liggen. Wel goedkope Cranenbroek crap, maar wie weet. Sjips, geen blad erin, WTF (al >10 jaar niet gebruikt, waarom ook alweer??). Bladen besteld bij Ecotools, gelukkig niet de hoofdprijs. 2 dagen later binnen. Van 2 planken laminaat een geleiderail gemaakt. Zaag erop en inzagen. Oja, nu weet ik weer waarom ik dat kreng al zo lang niet meer heb gebruikt. Dat bed van die zaag was zo getordeerd als een wokkel dus recht en haaks zagen, forget it. Nog net iets mee kunnen frobelen maar netjes, echt niet.

Dan een rond gat frezen. Ik had voor het bascombootje zelf al een cirkelmal gemaakt die de twee lange stangen die bij de parallelgeleider van mijn bovenfrees zaten gebruikte. Probleem bleek dat ik niet hard genoeg op die stangen kon klemmen dus ze slipten en mijn gat werd steeds groter, en groter, totdat hij te groot was.....
Dan maar een goeie mal bestellen https://www.rumoh.eu/en/accessories/gereedschap/cirkelgeleider, top ding! Wel nog een liniaaltje op gelijmd, leek me handig voor de verstelling.

Dan een rechthoekig gat frezen. In het draadje over de 12V bas combo had iemand de tip gegeven om tape en secondenlijm te gebruiken om dingen tijdelijk aan elkaar te bevestigen zonder schuiven. Op die manier een freesmal gemaakt (hout was toch al verkloot dus kon naar hartelust proberen):
IMG_20180625_135304.jpeg

Werkt perfect!!

Ok, nu voor ronde 2. Nieuw hout, check. Goeie cirkelgeleider, check. Goeie zaag, eeehhhhhhh. Ok, dan maar met de billen bloot. Op MP een nette gebruikte Festool invalzaag (TS55 REBQ) gekocht voor een schappelijk bedrag, 1400mm rails en een lang snoer van ToolMax erbij.
HOLY F*CK. Aftekenen, rails neerleggen, VROEMMMMMMM. Binnen 5 minuten alles strak aan de maat, haaks alle kanten op. WOW. Daar ga ik meer mee doen!!! :rock: :rock: :rock:

Alles aan de maat, check. Gaten gefreesd, check. Verstijving gelijmd, check. Poorten erin (45 graden 75mm PVC, ene kant ingekort en in een verzonken sponning gelijmd, in de vrije kant komt een stukje buis dat ik kan schuiven/wisselen om te tunen:
IMG_20180721_134115.jpeg

Daarna aan de buitenkant nog de poorten met een radiusfrees afgerond. Gespoten en dit is de stand van vandaag:
IMG_20180722_143224.jpeg

Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Rody

Re: Aktief 12" coax floor wedge/bascabinet (was Aktief 2*12" bascabinet)

Berichtdoor Rody » zo 22 jul 2018, 23:45

PS
Bij gebruik als bas monitor ga ik de voortrap van mijn Quilter (van Pat Quilter, de Q in QSC) Bass Block 800 basversterker gebruiken. Dat is een bruut! 800W RMS, nog geen 2 kg, klinkt waanzinnig. Die gebruik ik om de Tecamp 2x12 (ook vet), die ik gekocht had voor de repetitieruimte omdat mijn 4x10 nu echt op was, mee aan te sturen. De BB800 is zo klein en licht dat die gewoon elke week mee naar huis gaat... De 2x12 blijft staan. Dus voor optredens waar ik niet in-ear ga neem ik 1 of 2 wedges mee is het plan.

De (metalen) grills ga ik inkorten zodat de Hypex vrijblijft, maar de coax en de poorten wel beschermd zijn.
Laatst gewijzigd door Rody op zo 22 jul 2018, 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 22 jul 2018, 23:54

Mooie update zeg! :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 23 jul 2018, 10:58

Dat gaat er inderdaad netjes uitzien.
Zoals het spreekwoord al zegt, goed gereedschap is het halve werk.

Rody

Berichtdoor Rody » ma 23 jul 2018, 14:12

Hmmm,

Door GeertM2 getriggerd met de vraag of de Hypex wel luchtdicht is (ivm fluiten). In de manual staat niks, behalve een wazig plaatje over clearance afstanden naar een mogelijk separaat compartiment. Bij de FUSION schijnt het er wel expliciet in te staan. Ik kan de verstijving uitbreiden en er een kastje van maken....suggesties? Ik zal Hypex ook eens mailen.

GR rOdy

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 23 jul 2018, 20:50

Die zou ik altijd een eigen compartiment geven idd.

Rody

Berichtdoor Rody » di 28 aug 2018, 13:09

Ok, ze hebben een eigen compartiment. Ik moet nog een goeie meting doen want ik kom er wederom achter dat Java+Audio=RUK, dus REW werk voor geen meter. Arta lijkt wel te werken dus even snel de twee kanalen gebalanceerd, maar verder ben ik nog niet gekomen.

Ik heb wel even mijn basversterker eraan gehangen (als pre). Klinkt niet verkeerd. Ik heb wel het issue dat ik niet hard genoeg in kan sturen. De pre doet max 1V aan de uitgang (XLR, quasi-balanced, 400 ohms, 1V full scale). De ingang van de Hypex kan maximaal 18DBu aan wat op 17V p-p uitkomt volgens een calculator op de Interwebz.

Wil ik niet alles zwaar in de DSP gaan boosten zal ik de twee moeten gaan matchen. Ik zat aan zoiets te denken:

https://nl.aliexpress.com/item/2PCS-600-10K-permalloy-audio-audio-amplifier-audio-transformer-isolator/32800587610.html?spm=a2g0z.10010108.addToWishlist.1.72663108WKsqgf&gps-id=pcDetailFavMayLike&scm=1007.12873.83260.0&scm_id=1007.12873.83260.0&scm-url=1007.12873.83260.0&pvid=6c353282-ed29-431e-a516-027adfe151c2

Een passieve oplossing leek me wel mooi. Maar ik weet niet hoe dat samen gaat met de uitgangsimpedantie van 400 Ohm van de pre. Heeft iemand een (of andere) idee(en)?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”