Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Berichtdoor meiborg » za 21 jan 2012, 19:53

Hallo,

Een tijd geleden vertelde een vriend van mij dat hij tijdens het werk graag een lekker muziekje draait. De no-name luidsprekertjes naast de pc maakten een akelig geluid en kraakten als het volume omhoog ging. Toen ik er kort daarna op bezoek ging heb ik voor de aardigheid een leuk en simpel bureau monitortje gemaakt. Ik heb daarover al kort wat laten vallen in dit draadje. Ik wilde er altijd nog een foto van plaatsen maar inmiddels ben ik hem voor de tweede keer aan het bouwen, weer als presentje, en ik dacht laat ik er nu maar een kort draadje aan wijden.

Het is een Hoorn-reflex monitortje, de doelstelling is om voor een bescheiden bedrag een klein actief speakersetje te maken wat er leuk uit ziet en wat leuk klinkt. In de linker monitor zit een 2024 T-amp, met een simpele 3,5 mono jack wordt de tweede speaker doorgelust. De voeding is een simpele externe adapter voor een paar euro.

De binnenafmetingen zijn 12cm breed, 15cm hoog en 14 cm diep. Dat geeft een volume van 2530 cm3, 2 liter plus 530 cm3 voor het hoornreflex kanaal & houten schotje die het reflex kanaal vormt. Het bassreflex kanaal heeft als start opp. 7,75cm2 en eindigt met 23,25 cm2. Het gebruikte materiaal is 15mm mdf, de zijwanden zijn van gewaxt vuren en rondom een milimeter ruimer gezaagd ivm de afwerking van het middenstuk met rood plak nepleer met krokodillen print (klinkt echt heel verschrikkelijk maar geloof mij, het is echt leuk spul en combineerd mooi).

Momenteel zijn het nog een paar plankjes met de 3.5 jack chassis en voeding chassis er in geperst, ik heb het wat opgestapeld om vast een impressie te geven. Er kan een simpel filtertje in maar dat heb ik achterwege gelaten ivm de T-amp die dit niet lekker trok.

Hieronder enkele plaatjes van hoe ver het er nu mee staat. Ik wil het deze maand nog afronden als het even mee zit maar een echte deadline staat er niet voor. Als het in elkaar zit zal ik ook de frequentierespons even posten, de vorige meette voor het geld erg leuk maar audiofiel wil ik het niet noemen :lol: het laag valt al snel af namelijk en het hoog is iets terughoudend. Op het bureau is het echter smullen, het ontbreekt dan aan niks.

Mvg Reinder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

mtb

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Berichtdoor mtb » zo 22 jan 2012, 17:17

Leuk idee, ik ben ook een FRS8-fan, zie viewtopic.php?f=3&t=13334
In een actief boxje kan je de bas toch ook elektronisch oppeppen, als je er dichtbij zit, heb je niet zoveel geluidsdruk/vermogen nodig en ik zou er meteen een Audio Power LED in zetten, om dat vermogen in de gaten te houden.

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 23 jan 2012, 18:03

Hee MTB,

Ja kan, ik wil het echter zo eenvoudig mogelijk houden! Vandaar ook het zelfklevend nepleer. Net er op gezet, randjes wegsneden, dan de oven in op 60°c. Door de warmte laat het stugge materiaal zich veel beter om de hoeken verwerken en de lijmlaag hecht ook beter.

Het wordt al wat!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

MH

Berichtdoor MH » ma 23 jan 2012, 18:13

Wat een droppies!!
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » ma 23 jan 2012, 19:03

héél fancy!
The more we know, the less we need....

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » ma 23 jan 2012, 19:15

Jaaaaa leuk ! :rock:

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 23 jan 2012, 19:26

Dank voor de complimentjes! Ik ben er zelf ook tevreden over tot zover.

Mvg Reinder

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » ma 23 jan 2012, 20:39

Heel erg mooi, misschien nog een chrome rand rondom de speaker of misschien chrome bouten/schroeven om te bevestigen?

Heel erg leuk en verrekte simpel ontwerp :D

TOP :goedzo:

reddoortranscendence

Berichtdoor reddoortranscendence » ma 23 jan 2012, 20:46

Erg leuk!
Zonder T-amp ook leuk als surround speakertjes :)

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 24 jan 2012, 2:02

Ta2024 er in gekit, alles gesoldeerd & getest.

The_Maxx

Berichtdoor The_Maxx » di 24 jan 2012, 10:31

geinig design zo. kek kleurtje ook!

had persoonlijk wel de driver iets verzonken, misschien de bevestiging zelfs met leer overtrokken zodat je helemaal een clean look zou krijgen.

Ben benieuwd wat t geeft. Heb zo'n versterker gehad op een setje oude 2wegs speakers, en dat klonk op zich wel redelijk, maar kwaliteit viel me toch aardig tegen (zal wel aan de drivers hebben gelegen) Maar voor dit kleine setje zal die ideaal zijn.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 24 jan 2012, 11:16

Wellicht nu niet meer mogelijk, maar als je de baffle een wave-guide vorm geeft, en die ook met leer bekleed is een achtermontage ook wel gaaf wellicht!

(mocht je NOG een setje maken ooit :mrgreen: )

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 24 jan 2012, 12:08

Hee heren,

Allebei goede ideeën, iets dergelijks had ik ook overwogen maar ik bedacht mij dat mocht ik er ooit nog bij willen, dan wordt dat wel moeilijk! Voor verzinken leent de frs8 zich niet helaas.

Waarschijnlijk ga ik nog een mooiere versie maken met een luxere driver, dan zal ik hem zeker verzinken :P

Mvg Reinder

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » di 24 jan 2012, 12:35

dit is wat in mij op kwam (voorbeeldje maar hoor )

Dan is net de "cheape" look van die unit eraf. Of hoe zeg je dat...
PortTheater6sm.jpg

Synchrony-TwoB.jpg

Is volgens mij wel tricky, zeker met zon (skai?) leer

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 24 jan 2012, 15:45

Hmmm moet kunnen, het wordt heel rekbaar als je het verhit. Als je het met een mal op zijn plaats houdt tot het weer afkoeld gaat het wel denk ik. Je moet het dan wel inknippen en om de randjes plakken.

Mvg Reinder

michelp

Berichtdoor michelp » di 24 jan 2012, 16:28

Ik heb het lelijke uiterlijk van de frs8 ook weggewerkt, maar dan met een rvs ring. Ik zal vanavond of morgen wel een foto uploaden hiervan. Ik vind het er zelf wel leuk uitzien iig :D
Deze zijn verder wel leuk gemaakt, misschien dat ik ooit ook zoiets ga maken voor bij mijn computer

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 24 jan 2012, 16:39

Daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat gedaan hebt, ter inspiratie!

Mvg Reinder

michelp

Berichtdoor michelp » di 24 jan 2012, 17:24

Met de lasersnijder op het werk gemaakt ;).
2 ringen bovenop elkaar. 1 kleintje als opvulling (rond 100 buiten en 97 binnen ofzo). En daarboven 1tje van rond 100 buiten en iets in de 70 ergens binnen geloof ik met daarin ook verzonken gaten voor de boutjes. Die frs8 speelt in een fast systeem samen met een w200s waar ik dezelfde soort ringen voor heb gemaakt.
Het is dat ik nu niet thuis ben anders had ik wel even de foto hierop gezet. Denk dat dat vanavond word, tussen 11 en 12 ofzo :P. Alleen dan niet op de boutjes letten die er nu in zitten, want dat lijkt nergens op, moet ik nog even wat anders voor zoeken, is alleen even om ze ff vast te zetten :oops:

michelp

Berichtdoor michelp » di 24 jan 2012, 23:52

Hier even 1 foto van de ringen
Deze had ik nog op de telefoon staan, nieuwe kan ik even niet maken want de telefoon doet een beetje raar :P
Je kunt wel zien dat de ring bij de frs8 iets krom is getrokken, maar dat komt omdat de opvulring wat te dun is :oops: . Ach ja, is nog wel op te lossen ;)

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 25 jan 2012, 0:03

Heel mooi! Ik zat te twijfelen of ik een plaat aluminium mee zou nemen laatst bij de bouwmarkt om er zoiets uit te figuurzagen maar heb het niet gedaan omdat het zo duur was, mischien toch nog eens overwegen.. (figuurzagen kan ik als de beste namelijk haha)

Mvg Reinder

The_Maxx

Berichtdoor The_Maxx » wo 25 jan 2012, 21:04

duur? In verhuiding wel ja. kleine plaatjes zitten aan nog geen 10e en ik heb iets van 4 jaar geleden een gekocht en ik gebruik t nog steeds om af en toe eens wat beugeltjes e.d. van te maken. Kei makkelijk. is zelfs met een normale schaar op maat te knippen (trekt wel krom dan) In elk geval nooit iets weggooien ervan :)

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » wo 25 jan 2012, 21:31

Ik zou anders eens kijken bij een metaal/plaatbewerkingsbedrijf, heb toendertijd ook wel eens reststukjes kunnen 'krijgen' voor weinig.
Prijzen durf ik zo niet meer te noemen, weet nog wel dat het voor een grill van mijn toenmalige auto was (geperforeerd plaatstaal).

suc6

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 26 jan 2012, 15:29

Goede tips, wel net te laat :( ze zijn namelijk al af en staan in te spelen. Wil ze graag meten maar dan wel met wat speeluurtjes erop!

Uiteindelijk besloten het eenvoudig te houden en gewoon mooie roestvrij stralen inbus te gebruiken voor het mooi. Wil ook graag dicht bij de ontwerp filosofie blijven van "veel voor weinig". Daarom simpele zelfklevende stoot dopjes als voetjes gebruikt, mooi effectief en goedkoop!

Ze klinken inmiddels al heel lekker, echt laag komt er niet uit natuurlijk maar nu ik er een beetje aan gewend ben durf ik te zeggen dat ik er goed mee zou kunnen leven, ik heb zelden het gevoel dat ik iets mis. Ik ben niet zo van "geluid beschrijven" maar ze klinken gewoon heel aangenaam. Het heeft iets intrigerends wat maakt dat ik er af en toe zelf versteld van sta, betrap mezelf steeds dat ik afgeleid ben en weer zit te luisteren ipv mijn dingetjes doe.

Wel op de valreep bij het bijwerken vd zijpaneeltjes met de schaaf in het skay gestoken maar netjes weg gewerkt en ik zeg ook niet waar :p benieuwd of iemand het ziet!

Nog wat fotootjes.

bartsegers

Berichtdoor bartsegers » do 26 jan 2012, 15:38

erg leuk! en clean.

1 ini-mini zeikpuntje, ik zou de baffle afschuinen zodat de hoorn daadwerkelijk mooi doorloopt.
(of misschien NOG mooier, een radius frezen aan de baffle)

Flared-Horn-Reflex :mrgreen:

meiborg

Berichtdoor meiborg » do 26 jan 2012, 15:50

Hoi Bart,

Haha ja ik dacht al dat ik er iets over zou horen. Ik heb aan het begin vd hoorn wel mooi een radius gefreest omdat het een brede zeer platte sleuf is daar maar wilde de voorkant mooi strak houden. Er zit ook een klein knikje aan het eind (omdat de baffle gewoon recht gezaagd is).

Ik heb bij het eerste exemplaar het verschil gemeten voor en na dat ik aan de baffle een radius gefreest had. Er waren wat kleine verschillen maar eigenlijk niet in de zin van beter of slechter, vandaar dat ik het bij dit setje met een gerust hart achterwege heb gelaten. Volgens mij omdat de FRS8 zo'n klein membraan heeft en er dus weinig lucht verplaatst wordt, dat een flare aan het eind of klein knikje (we hebben het over ongeveer 1,5mm die hij over 15mm weer naar binnen knikt) weinig verschil oplevert. Zo zijn de zijkanten van de baffle ook niet afgeschuind of dergelijke, ik wil het waar mogelijk zo eenvoudig mogelijk houden.

Maar in zekere zin heb je natuurlijk gelijk, was dit een wat meer high end projectje dan zou ik daar zeker de moeite voor genomen hebben.

Mvg Reinder

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”