Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Berichtdoor meiborg » ma 13 apr 2015, 17:50

Lutkeveld schreef:
meiborg schreef:Dit monitortje kan met beide exemplaren gebouwd worden, doordat er geen filter in zit vormt de versie (4 ohm of 8 ohm) geen beperking. In de regel zijn luidsprekers met een hogere impedantie wat makkelijker aan te sturen doordat de impedantie meestal niet zo laag dipt als bij een 4 ohm versie. De 4 ohm zal iets luider spelen.

Ze hebben wel redelijk verschillende parameters, met name Qts (0,69 vs 1,04). Dat maakt niks uit?

Het maakt zeker uit, de monitor is bedoeld voor de 4ohm versie en de laagweergave zal dus minder zijn met de 8ohm versie. Echter, ook met de 8ohm is het frequentieverloop verder goed en praktijk heeft uitgewezen dat ook de 8ohm prima klinkt in dit luidsprekertje.

Laten we wel wezen, het is een leuk en compact ontwerpje maar verder erg basis. Het is een instapper met verbazend geluid voor de prijs en middelen die nodig zijn om het te maken, bedoeld om kennis te maken met zelfbouw. Hierdoor is het ontwerp dan ook neit erg verfijnd, echte hifi is het niet en het ontwerp is daardoor redelijk vergevingsgezind voor variaties op het thema, er kan dus naar hartelust geëxperimenteerd met verschillende componenten etc.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

hanss

Berichtdoor hanss » ma 13 apr 2015, 18:47

Ik heb de spulletjes uitgepakt, prima allemaal, snelle levering, netjes verpakt, top Rumoh!

Alleen heb ik nog 2 vragen:
Je moet de speakerdraad door een magneetje wikkelen... Simpel, maar waarom?! Snap ik niets van....

Vraag 2, er moet een capacitor 'in' de de luidspreker draad worden geplaatst: in de plus of min of met beide benen in de plus en min? Ik ik dacht overigens het eerste.....

Alvast bedankt!

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 13 apr 2015, 19:02

Oh? Van wie moet dat dan?
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Lutkeveld

Berichtdoor Lutkeveld » ma 13 apr 2015, 19:45

Denk dat hij het over de notchfilter heeft van de Needle

hanss

Berichtdoor hanss » ma 13 apr 2015, 21:03

Ik heb een ander versterkertje dan jij meiborg, een dayton audio class-t de dta 2.

Zal even fotootje posten morgen..

Michielw

Berichtdoor Michielw » zo 19 apr 2015, 13:59

Zo, mijn tweede setje is ook af!
Ik ben erg blij met beide setjes(als eerste projectje) en heeft mij enthousiast gemaakt om meer te gaan bouwen. Ik ben erg gecharmeerd van een filterloze full range 1-weg.
Naar verwachting wordt het volgende setje een TQWTL met waarschijnlijk een CHR-70(moet nog even de juiste maten zien te vinden...)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Lutkeveld

Berichtdoor Lutkeveld » zo 19 apr 2015, 14:13

Ze zien er echt geweldig uit! Hoor je nog verschil tussen front en rear mount?

Michielw

Berichtdoor Michielw » zo 19 apr 2015, 15:37

Lutkeveld schreef:Ze zien er echt geweldig uit! Hoor je nog verschil tussen front en rear mount?

Tja, vond ik lastig te zeggen, ik heb een aantal testen gedaan, maar met verschillende DACs of heen en weer lopen om de andere aan te schakelen... Ik geloof dat ik de inbouw iets mooier en voller vind klinken. Ze zijn ook verschillend gedempt, alle met en stukje glaswol achter bovenin, maar wanden van opbouw met stof tbv een afzuigkap en de inbouw met dun vilt (tbv kinderen voor knippen en plakken).
Ik heb nog te weinig luisterervaring om er wat zinnigs over te zeggen. Als blind 1 van beide aangezet wordt, hoor ik niet welke...

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » zo 19 apr 2015, 17:09

En als je meer wil bouwen, dan is de Needle inderdaad een goede volgende. Of, als het iets meer 'huiskamer ready' moet zijn: de LBVS!

grimoire

Berichtdoor grimoire » zo 19 apr 2015, 17:21

[Quote

Het maakt zeker uit, de monitor is bedoeld voor de 4ohm versie en de laagweergave zal dus minder zijn met de 8ohm versie. Echter, ook met de 8ohm is het frequentieverloop verder goed en praktijk heeft uitgewezen dat ook de 8ohm prima klinkt in dit luidsprekertje.[/quote]
Hmm toch nog eens checken of ik wel de goede versie er in heb zitten...

Lutkeveld

Berichtdoor Lutkeveld » ma 20 apr 2015, 0:44

Heb nu een enkel testkastje Needle in de woonkamer staan met de 8 ohm versie die ik nog had liggen.
Die zullen voor de meeste mensen best 'huiskamer ready' zijn.
Vannacht de vrienden langs gehad en die vonden hem prima klinken en hard genoeg gaan met de gemiddelde EDM liveset.

Maar 4 ohm lijkt dus over het algemeen de betere optie, ook voor de needle?
Dan bestel ik die namelijk voor mijn uiteindelijke sets.

richard

Berichtdoor richard » ma 20 apr 2015, 23:10

De 4 Ohm heeft een lagere Q dan de 8 Ohm versie. Bij die kleine breedbanders is een wat hogere Q vaak wel wenselijk, heel laag gaan ze toch niet en een beetje compensatie van het gebrek aan diepgang door kwantiteit klinkt meestal net wat lekkerder.

Ik heb de SC8 in een 2,5 liter gesloten naast mijn computer staan. Heel laag gaan die ook niet, maar ze klinken wel lekker op korte afstand. Er zit wel een correctienetwerkje in voor het oplopend middenhoog.
Genoeg is beter.

Coinman63

Berichtdoor Coinman63 » di 28 apr 2015, 11:30

Na een paar weken dit forum zowat leeggezogen te hebben wordt het tijd om ook maar iets van mezelf te laten zien. Dit projectje wat een mooie aanleiding om eenvoudig te beginnen. Ik heb in het verleden al een paar kistradio's gemaakt:
IMG_0183.jpg
IMG_0975.JPG
en dat is aardig gelukt. De laatste zit in een metalen behuizing van een deurdranger ;-) Beide bevatten een kleine versterker (resp. een 2024 en een PAM mini versterker) en een bluetooth module zodat ik draadloos vanaf een telefoon of iPad kan streamen.

Ik heb nog wel enkele versterkers liggen (o.a. een ta2020, een 2024 en een maxamp 20) maar wilde nu toch gewoon twee passieve luidsprekers maken. Ik had al bijna twee frs8 speakers besteld, maar vond nog twee 10 cm MTX autospeakers met coaxiaal tweeter. Die wilde ik in een kleine kistradio zetten, maar ik besloot om ze maar voor dit project in te zetten. Belangrijkste doel was om netjes met o.a. verstek te werken.

Nou dat bleek nog niet mee te vallen. Ik heb alles zelf gezaagd en gefreesd. Daarvoor heb ik een Ferm afkortzaag gekocht (meer kon ik budgettair niet verantwoorden) en een cirkelgeleider gemaakt (volgens een voorbeeld dat ik elder op dit forum heb gelurkt, maar dan met een trespa onderzijde).
IMG_0948.JPG

Het frezen ging verrassend goed, maar het netjes haaks verstekzagen is toch een lastige klus. ziehier het voorlopige resultaat:
IMG_0949.JPG
IMG_0950.JPG
en na het lijmen van de centrale delen:
IMG_0952.JPG

Ik had nog een paar planken liggen van massief hardhout van een houten vloer die ik mooi voor de zijkanten kon gebruiken. Ook had ik nog wat grijze Warnex verf over van een ombouw van een paar B&W DM14 naar PA topjes (zal ik in een apart topic nog wel laten zien). Dat heb ik gebruikt voor het centrale deel. De vulling komt van een overgebleven restje uit de DM14's.:
IMG_0956.JPG

En het resultaat valt eigenlijk niet eens tegen:
IMG_0963.JPG
IMG_0962.JPG

Hoe klinkt dat nou (immers niet berekend en helemaal al niet speciaal voor deze speaker)? Helemaal niet verkeerd moet ik zeggen. Een lekkere strakke bas en redelijk hoog. Als ik ze vergelijk met een paar BeoVox C2300 die ik ook nog heb klinken ze anders, maar zeker niet slechter.

Mijn volgende doel is om een Torretta te gaan bouwen met Alpair 7. Ik wil die dan op mijn B&O installatie aansluiten en heb via Marktplaats al een Beolink Passive op de kop getikt als versterker. Maar dat komt nog wel in een volgend topic.

meiborg

Berichtdoor meiborg » di 28 apr 2015, 12:31

:rock: Ziet er goed uit hoor! Ben verbaast dat het zo goed uitpakt, met al die verschillende breedbandertjes!

MVg Reinder

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 29 apr 2015, 13:48

Het heeft eigenlijk veel te lang geduurd maar ze zitten helemaal in elkaar \:D/ maar tevreden ben ik zeker niet :?

Het geluid voor de kleine speakertjes vind ik echt verbazend en zelfs het laag dus wat dat betreft zeer tevreden :yeah:

Waarom ik niet tevreden ben is de afwerking :hide:
Zal nog wat plaatjes maken en plaatsen dan is het meteen duidelijk.
Er zat van alles tegen met dit setje, verstek zagen ging niet goed, lakken ging niet goed, frezen ging niet zoals ik wou en tot slot is me er ook nog 1 gevallen waardoor er een stuk van een hoek is geknapt.

Het idee is om een nieuw setje kastjes te maken die er wel netjes uitzien en in tussen tijd kunnen deze mooi in spelen.
Robert Jan

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 29 apr 2015, 15:50

Ach, dan is het volgende setje voor het echies! Kan je alle kennis opgedaan met het eerste setje, toepassen in het volgende paar.

Mvg Reinder

rjmulder

Berichtdoor rjmulder » wo 29 apr 2015, 16:04

Precies zo zie ik het ook maar.
Robert Jan

nxs77

Berichtdoor nxs77 » za 02 mei 2015, 17:31

Mijn setje is een pc speaker setje geworden. De boxjes zijn klaar.
Nu ben ik bezig met de bedienings console. Kastje is opzich tot zo ver klaar maar de electronica moet allemaal nog.
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

SARK

Berichtdoor SARK » za 02 mei 2015, 17:57

Haha, die reet van die kat :rofl:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

meiborg

Berichtdoor meiborg » za 02 mei 2015, 18:03

Kattereet of niet, mooi setje wordt dat! Netjes hoor.

Mvg Reinder

nxs77

Berichtdoor nxs77 » za 02 mei 2015, 18:10

SARK schreef:Haha, die reet van die kat :rofl:

Leuk he... En zo zijn er 4 van die beestjes hier...
Mivoc jubileum TL in afwerk fase. Mivoc center in de maak...
Toekomstig project: visaton mini monitor basic met g25ffl

Klaar.. Smart plankje diy stijl. Check de showcase...

SARK

Berichtdoor SARK » za 02 mei 2015, 19:24

Ik heb er hier eentje maar wat nieuwsgierigheid betreft geldt ze voor vier :lol: Sorry Reinder (ben een beetje een kattenmuts) .... idd erg mooie set geworden :idea:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

meiborg

Berichtdoor meiborg » za 02 mei 2015, 19:40

Welnee heel begrijpelijk, ik heb ook een hele verzameling:

WP_20150218_005.jpg

WP_20150312_005.jpg

WP_20141202_004.jpg

Onze grijze gordijntjes vrind heeft inmiddels een nieuw thuis gevonden, streepjesman zoekt nog een onderkomen (run onderhand een soort pension voor verlaten katten). Alleen mevrouw bovenaan (dan bedoel ik de poes dus) woont er echt bij in dus, de rest is/was allemaal op doorreis.

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 04 mei 2015, 0:10

Briljant dit!

Ik zit hier in la douce France en erger mij kapot aan die flut pc speakers van trust. :evil: Ik heb een netbook en een harddisk met lossless muziek mee, maar alleen met mn Grado heeft dat zin.

Tijd voor wat beters. Mooi tussendoor projectje voordat ik van de zomer op vakantie ga. Dank Reinder!!! :goeie:
The earth has music for those who listen

meiborg

Berichtdoor meiborg » ma 04 mei 2015, 12:57

Zet hem op Mick! Maak er iets leuks van :rock:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”