Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Archie

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Berichtdoor Archie » ma 26 okt 2015, 18:03

Wat zijn die 2 printplaatjes links op de foto?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » ma 26 okt 2015, 18:13

Thomox schreef:
Chris_T schreef:Waarom zo moeilijk doen? Neem gewoon een goede (Panasonic) gel loodaccu. 12V, 7.2Ah.
Evt. met voltmeter om de spanning in de gaten te houden.
Dan ben je voor €30-35 euro klaar.

Die zijn toch heel wat groter en zwaarder van formaat?

Mwa 'heel wat' is relatief, een vergelijkbare Lipo is ca. 1/2x zo groot en 1/3x zo licht.
De Lipo accu prijzen vallen tegenwoordig wel mee zie ik.
Het blijft dan nog de vraag hoeveel een lader kost en wat de kwaliteit van de accu's is.

Ik heb een aantal goedkope Lipo accutjes gebruikt voor een HD mp3 speler en een RC helicopter, maar dat was niet veel soeps.
Liepen zonder gebruik continue leeg en verloren al snel hun capaciteit.

Thomox schreef:
Chris_T schreef:Maar besef je wel dat je de gehoorbescherming niet voor niets heb? Niet zinnig om dan bovenop het machinelawaai nog meer lawaai te maken. Gehoorschade kan heel sluipend optreden en pas later merkbaar worden.
Voor muziek op werk bestaan ook oorkappen met ingebouwde radio/mp3 speler.

Thomox schreef:Ja dat besef ik heel goed. Vaste medewerkers hebben gehoorbescherming met een filter, waardoor stemmen beter hoorbaar blijven. Ik ben vakantiekracht/oproepkracht, die krijgen geen gehoorbescherming op maat. Daarom heb ik oordoppen in die alles dempen, daarom ook mijn muziek. Dat speakertje moet dus gewoon wat harder kunnen ten opzichte van mijn andere speakertje.. :relax: Helaas mogen die oorkappen met radio/mp3 niet in de productieruimte, anders was dat een mooi alternatief geweest [-X

Ok, het verbaast mij wel dat je dan als vakantiekracht/oproepkracht geen oorkappen mag dragen.
Oordoppen op maat is een wereld van verschil i.v.m. met de standaard schuimpluggen die eigenlijk nooit goed passen.
Ik heb ze zelf ook op maat laten maken en die dempen bijna net zo goed als oorkappen.

Die speciale filters zijn wel een beetje onzin, de werking berust op een laagdoorlaatfilter (klein kanaaltje) dat in diameter/lengte c.q. sterkte kan variëren.
Het is niet zo dat stemmen er magisch doorheen komen en de rest wel gefilterd wordt :lol:

Thomox schreef:PS. kan ik 10 normale ni-mh batterijen in serie laden met een 14-15 VDC voeding? Zo ja, die heb ik nog, zowel de batterijen als de voeding :P

De NimH batterijen zijn wel te gebruiken i.c.m. een buffer (paar elco's).
Maar in serie laden zal niet gaan en zeker niet met een DC voeding die geen deltaV piekdetectie heeft.

Thomox

Berichtdoor Thomox » ma 26 okt 2015, 19:34

zou dit een leuk accuutje zijn? Of is dat spul uit China onbetrouwbaar?

edit: of deze :D?
edit 2: of toch deze haha :D?

Thomox

Berichtdoor Thomox » do 29 okt 2015, 14:10

Mensen... Nog een ideetje, maar help me denken.

Als ik nou 3 li-ion batterijen Parallel voeg en ik zet daar een goedkope DC-DC booster tussen zodat de 3.7 volt naar 11.1 volt wordt gebracht, dan kan ik het met 1 simpele lithium batterijlader af... Toch :)?

Dan gaat er bijvoorbeeld 3A in en komt er 1A uit, met 2 buffer elco's.

Lukt dat?

Lutkeveld

Berichtdoor Lutkeveld » do 29 okt 2015, 16:26

Als je de inefficiëntie en extra kosten / complexiteit / ruis wil accepteren is dat zeker een optie. Ik zou gewoon voor een 3S pack met balance lader gaan.

Thomox

Berichtdoor Thomox » za 31 okt 2015, 18:26

Zo, nu toch even totaal wat anders gemaakt :) Ik had nog een boormachine over met een 14.4 volt NiCd accu erin... Die accu heb ik mooi gebruikt!

Er moesten wel 2 batterijen vanaf gesloopt worden om nominaal op 12 volt te komen :) tijdens het laden gaan ze tot pak m beet 14.5 volt, ideaal dus :)

Om ze op te laden gebruik ik een 12 volt 500 ma ladertje via een ronde stekker van 5.5mm bij 2.1mm. Geen idee hoe zo'n stekker heet haha.

Groetjes

PS. Accu is ongeveer 1.5 AH, dus moet sowieso een werkdag kunnen spelen :D

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 31 okt 2015, 19:14

Kan ook natuurlijk :goedzo:
Maar een hele werkdag op 1.5Ah en flink volume? Het is wel krapjes aan :hide:

Ik had een TA2021B van 41hz.com met 4ohm boxjes en daarmee haalde ik ca. 16h met een 7.2Ah loodaccu (tot 11.7V ontladen).
Dat was dan voor buiten en op een aardig volume (5-8W/kanaal) en met veel gecomprimeerde muziek.
In de auto zijn ze ook een keer mee geweest tijdens een vakantie en daar haalde ik een speelduur >20h.

Archie

Berichtdoor Archie » za 31 okt 2015, 23:26

Groenste forum van de ganse wereld :mrgreen:

Goed idee zo van die restgebruik accu's :goedzo:

arjensuijker

Berichtdoor arjensuijker » za 21 nov 2015, 12:45

Deze speakers zijn echt precies waar ik naar op zoek was, bedankt voor all info! Dit wordt mijn eerste speakerbouw project, en ik heb een noobvraagje:

Is de FRS 8 M (8 Ohm)geen betere optie dan de FRS 8 (4 Ohm), en zo ja, welke aanpassingen vereist dit aan de behuizing?

Deze driver lijkt namelijk efficiënter te zijn dan de FRS 8 (88dB vs 82dB) en hij is bij conrad ook nog eens iets goedkoper. De aanpassingen aan de behuizing kan ik misschien zelf wel berekenen, maar hoe?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 21 nov 2015, 12:54

Hallo Arjen, welkom!

zo uit mn hoofd is de FRS8M geen 1-op-1 vervanging van de FRS8, andere eigenschappen (parameters), en zal dus vrij zeker een andere kastontwerp nodig hebben dan deze

mtb

Berichtdoor mtb » za 21 nov 2015, 15:16

De FRS8 heb je in 4Ω en ook in 8Ω en allebei 82dB/W, maar voor 8Ω heb je √2 (+3dB) meer uitgangsspanning nodig voor hetzelfde vermogen, zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker#Rendement.
De FRS8M heeft een dikkere magneet en daardoor een 6dB (4x!) hoger rendement, lijkt me een verbeterde versie, zie http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... s8m_8.html.
Zie mijn onderschrift voor de APL, die mis ik eigenlijk wel in jullie boxjes, want dan weet je wat!
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 21 nov 2015, 15:39

Ah! Hier ook weer een sterblokje, lijkt zo langzamerhand wel een programma van een commerciele omroep qua productplacement....... :lol:
Fusion Filterdesign

meiborg

Berichtdoor meiborg » za 21 nov 2015, 16:21

De mini monitor kan ook prima gemaakt worden met de FRS 8M. Wel zul je met behulp van bijvoorbeeld WinISD even moeten kijken of de volume- en basreflex afstemming aangepast moeten worden en eventueel de aangepaste waarden weer even verwerken in de formule.

De breedte van het kastje steekt bij het originele ontwerp wel nauw, die is zo gekozen dat de bafflestep (toename in volume waar de golflengtes relevant worden ten opzichte van de breedte van het voorpaneel) het minst storend zijn door hem aan te laten sluiten op de natuurlijke afval in het laag. Zo afgaande op de grafiekjes op de Visaton site zou dat wel ongeveer gelijk uit moeten pakken met de FRS 8M maar zoals zo vaak: meten is weten.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

hanss

Berichtdoor hanss » zo 22 nov 2015, 22:30

Ik ben al weer een tijd geleden begonnen en gestopt met dit leuke dingetje.Gestopt omdat ik het schuine plakje én niet op maat krijg én niet zie hoe ik deze mooi kan klemmen...

Iemand een handige tip voor het schuin afkorten van het plankje zonder fancy zaagtafel?

Groet Hans

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 22 nov 2015, 22:34

iets te lang zagen en dan met de schaaf (of de rasp&vijl als je geen schaaf hebt) de schuine kant er aan maken.

Martijn v

Berichtdoor Martijn v » zo 22 nov 2015, 23:11

Je kan het ook aan iemand vragen met een fancy zaagtafel, of lekker simpel niet schuin zagen en met b.v. kit opvullen.
Schuurpapier op een plankje werkt ook aardig.

Archie

Berichtdoor Archie » zo 22 nov 2015, 23:58

Al een tijdje geleden maar bij mij was die hoek 86 graden (oit m'n hoofd) als je wil stuur je plankies maar op dan zaag ik ze voor je,of als je in de buurt bent komt maar langs :)

Of als je het nòg makkelijker wil ik heb nog restjes 120 mm mdf van 12 liggen dan maak ik ze voor je en stuur ze op..

richard

Berichtdoor richard » ma 23 nov 2015, 6:48

Henkjan schreef:Hallo Arjen, welkom!

zo uit mn hoofd is de FRS8M geen 1-op-1 vervanging van de FRS8, andere eigenschappen (parameters), en zal dus vrij zeker een andere kastontwerp nodig hebben dan deze
De Q verschild behoorlijk. Bij zo'n klein breedbandertje is een hoge Q wel lekker voor de laagweergave, klinkt wat vetter dan het standaard 0,7 afstemming.
Genoeg is beter.

hanss

Berichtdoor hanss » ma 23 nov 2015, 19:24

Heren bedankt voor het meedenken en de tips...Ik ga het allereerst nog eenmaal proberen te schuren en de rest kan ik inderdaad opvullen.
Het klemmen blijft lastig maar ik ga het nog eens proberen.
In het ergste geval vraag ik misschien om hulp,maar het moet natuurlijk wel zelfbouw blijven:p

Martijn v

Berichtdoor Martijn v » ma 23 nov 2015, 21:52

hanss schreef:Heren bedankt voor het meedenken en de tips...Ik ga het allereerst nog eenmaal proberen te schuren en de rest kan ik inderdaad opvullen.
Het klemmen blijft lastig maar ik ga het nog eens proberen.
In het ergste geval vraag ik misschien om hulp,maar het moet natuurlijk wel zelfbouw blijven:p

Je kan als er nog een afwerking over komt ipv klemmen schroeven, i.p.v. houtlijm op een paar plekken secondelijm kan ook(rest wel houtlijm).
Gewicht plaatsen ipv klemmen of met wat houtblokjes een mal maken en wel klemmen.

Mogelijkheden genoeg.

Archie

Berichtdoor Archie » ma 23 nov 2015, 22:50

Je kan ook proberen 2 stroken PE (snijplankjes, bijna gratiesch bij de AC-tion) aan weerszijden te leggen omdat daar geen lijm op hecht. Dan blijft het plankske lig op zijn plaats. En dan nog iets verzinnen om een recht geheel te maken waar je gewicht op legt -:)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 24 nov 2015, 17:38

Ik deed altijd zo'n randje als volgt:

1. overtollig deel met een davidschaafje weg halen (dan blijft het vrijwel haaks in vergelijking tot schuren)
2. schuurplankje met grof schuurpapier er omheen en aan de bovenzijde vast getackerd/geniet. Kan ook door gewoon goed te klemmen of met dubbelzijdige tape. Korrel 40 of 60 is het beste om mee te beginnen, hoe minder schuurbewegingen hoe beter. Plankje neerleggen en het werkstuk in de lengte van het schuin te schuren schuine deel er overheen halen. Bij voorkeur is het schuurvlak groter dan het werkstuk (incl de schuurbeweging)

mtb

Berichtdoor mtb » di 24 nov 2015, 17:43

mtb schreef:De FRS8 heb je in 4Ω en ook in 8Ω en allebei 82dB/W, maar voor 8Ω heb je √2 (+3dB) meer uitgangsspanning nodig voor hetzelfde vermogen, zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker#Rendement.
De FRS8M heeft een dikkere magneet en daardoor een 6dB (4x!) hoger rendement, lijkt me een verbeterde versie, zie http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... s8m_8.html.

Hier zie je het verschil gesimuleerd met http://www.visaton.com/en/literature/so ... downloads/:
Mini-FRS8(M).PNG

Toch maar de FRS8-4 dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hoeveel vermogen denk je eigenlijk nodig te hebben?, zie Audio Power LED.

xkinkykongx

Berichtdoor xkinkykongx » do 05 okt 2017, 21:16

Mijn vriendin had speakers nodig voor haar nieuw geopende salon, dus vroeg ze dat aan mij, aangezien ik thuis de Fostex 207e in half chang gebouwd heb. Ik al grote glimlach. Maar zei ze, "ik wil kleine speakers deze klinken "te zwaar "" . WTF ? En ze mochten ook niet teveel kosten. Aangezien ik geen zin meer had om te bouwen , besloten even 2de hands speakertjes te gaan zoeken <100 € . Niets goeds gevonden. Toch maar even hier gekeken ( gelukkig) Meiborg zijn post gevonden en begonnen . Totaal 35€ kwijt, geverfd , verf had ik al, en was teven laatste keer dat ik mdf ga verven .jezus. bi iets wat Thomann heet waren ze in de aanbieding voor 9,90€ , was vergeten wit spul te bestellen, dan maar oude knuffel van zoontje opengesneden. ( zelfde toch ? ) Eerst even proef geluisterd met zijkant los erop, en toen ze af waren met vriendin hele avond naar haar muziek geluisterd. Ik stond versteld, vroeg me eigenlijk ook al af waarom ik van die grote dingen nodig had. Volgende dag even alleen thuis, favo trance muziek opgezet, en toen ik het volume van de 600w aangesloten versterker openzette wist ik weer waarom ik die grote dingen nodig had :lol:

Maar wat een geluid voor het geld en de grootte ! Ik sta echt versteld. Thx Meiborg ! En ik ben blij dat ik er 4 besteld heb ! Heb helaas vergeten een foto te nemen van het uiteindelijke resultaat, ( vriendin heeft ze snel in gebruik genomen :) ) maar ze zijn wit, hoogglanslak, ziet er wel goed uit.

Ik zat me nu wel af te vragen of het de moeite zou zijn een twee speakers te maken met elk vier van deze drivers er in ?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 05 okt 2017, 21:51

Met recht een bestseller inmiddels dit :goedzo: en een picje svp he, zijn we gek op hier.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”