Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Archie

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Berichtdoor Archie » do 05 okt 2017, 22:21

Mooi verhaal! Enneh, ik zou zeggen gewoon proberen en bouwen -:)

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 08 okt 2017, 23:27

Mooi om te horen dat ze zo goed bevallen! Ja, ik blijf het ook bijzonder vinden wat je kan bouwen met zo'n laag budget. Echt toppertjes, die Visaton FRS!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

arcss

Berichtdoor arcss » ma 06 nov 2017, 19:28

Oorspronkelijk was ik van plan om de lbvs te bouwen, maar doordat we nu een wandkast hebben als tv-meubel kunnen we onmogelijk vloerstaanders plaatsen. Omdat ik toch wat wil expirementeren had ik gedacht om zo'n setje te bouwen ipv mijn Logitech z323.

Iemand een idee als dit wat gelijkwaardig is?

Ter info, ik zou het aansuren dmv een ta2024 versterkertje.

Archie

Berichtdoor Archie » ma 06 nov 2017, 20:35

Die logitech's zijn gemaakt om iets te doen wat ze eigenlijk niet kunnen namelijk het vevangen van echte luidsprekers. En als dat voor jou goed genoeg is dan is daar natuurlijk niets mis mee.

Die mini monitor is gemaakt om iets te doen wat ze wèl kan! Namelijk een schattig en fraai klinkend spiekertje zijn -:)

Er zijn waarschijnlijk twee dingen die gaan gebeuren als je het reflex monitortje gaat bouwen en gebruiken.
1.: iedere keer als je ze aanzet ben je weer verbaasd over hoe goed dat wel niet klinkt.
2.: je krijgt een grote glimlacht omdat je weet dat jij dat moois gemaakt hebt.

Je kan die TA-2024 prima gebruiken. Er zijn echter ook versterkerbordjes met ingebouwde bluetooth en dàt voegt echt wel iets toe. De TA-2024 ben ik nog niet tegengekomen met ingebouwde bluetooth. Eventueel kan je een 2.1 bordje zoeken zodat je er later nog een klein subje bij kan bouwen, wordt het nog leuker :yeah:

Kortom, ik kan je het ten zeerste aanraden!

arcss

Berichtdoor arcss » ma 06 nov 2017, 21:53

Hahah, het bouwen zie ik wel zitten, verlang er naar. Het probleem is dat ik enkel iets kan NAbouwen.
Ik heb geen ervaring in deze materie, dus moest er zo een subje bestaan in dezelfde prijsklasse, ik hoor het graag :)

Bluetooth heb ik niet nodig, heb het nog graag bekabeld. Moest er echter een eenvoudige dab+ module bestaan die ik ook kan inwerken. Echter vrees ik dat het allemaal programmeren is via arduino e.d.

Archie

Berichtdoor Archie » di 07 nov 2017, 10:24

arcss schreef:Hahah, het bouwen zie ik wel zitten, verlang er naar. Het probleem is dat ik enkel iets kan NAbouwen.
Ik heb geen ervaring in deze materie, dus moest er zo een subje bestaan in dezelfde prijsklasse, ik hoor het graag :)

Er is toch niks mis met nabouwen?? Ik had het over een subje omdat die ook bij dat setje van Logitech zit. Zelf gebruik ik de mini's zonder sub en ik moet zeggen dat ik nog nooit een gebrek aan laag heb ervaren. Ze spelen evenwichtig over de ganse linie. Hier geen sub nodig hoor :)

Kwa dab module: af en toe komt er een honkiedonkiedabradio uit bij Lidl of Aldi. Wellicht kan je die als donor gebruiken? Daar zit een versterkertje in, plus dab, plus bluetooth. Voor een dertig uurie :rofl:
Of anders bij Nonkel Ali..
Cheapo subjes vind men ook nog weleens bij de kringloop...

Ik denk dat je bij zelfbouw voor de 6 tientjes die het logitech setje kost een heel end komt :bakkie:
A9DD5353-C741-404B-BFDD-78EA525A4372.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ghulst

Berichtdoor ghulst » do 21 dec 2017, 13:56

Wat een leuk ontwerp. Hier wordt ik enthousiast van. Ik heb nog wel een stapeltje MDF in de schuur liggen en ik was al op zoek naar een setje kleine speakers. Nu eens een goed adres vinden om de FRS8's te vinden. Soldeer en bekabeling slingeren ook nog wel rond, vulling moet ik nog wel scoren en dan heb ik alles wel. Tenminste, mischien toch terminals erop en dan een bluetooth versterkertje bij Ali halen.

Filtertje

Berichtdoor Filtertje » vr 05 okt 2018, 23:13

Ik heb hem net een week af en ik moet zeggen dat ik heel erg enthousiast ben over de ver boven mijn verwachting gaande geluidskwaliteit. Van laag tot hoog houdt deze speaker het perfect onder controle met een mooi strak geluid. Zelfs de laagweergave is voor een speakertje van deze geringe afmetingen perfect en soms zelfs indrukwekkend te noemen, overbodig om er een subwoofer bij te zetten. Ik heb er een 2 x 50 Watt versterkertje tussen zitten want voor een mooi en vol geluid vraagt het best wel enig vermogen. Ook heb ik gemerkt dat het speakertje heel gevoelig is voor de plaatsing in de ruimte en de afstand van de luisteraar tot de speakertjes. Zet je ze te dicht tegen de muur dan gaat het laag overheersen, zet je ze te ver van de muur dan klinkt het te droog. Maar heb je eenmaal de ideale positie gevonden dan is het voluit genieten. Geen resonantie kunnen bespeuren. Op en top speakertje. Blij dat ik ze heb gebouwd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 okt 2018, 23:19

Mooi dat ze zo goed bevallen. Fotootje?

Filtertje

Berichtdoor Filtertje » vr 05 okt 2018, 23:53

Even kijken hoe ik dat moet doen. Is er een uitleg op deze site om dat te doen?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 06 okt 2018, 8:25

Op ‘volledige bewerker’ klikken onderaan het reageervenster, daarna ‘bijlagen’. Foto’s mogen niet groter zijn dan 1 MB.
Kleiner maken van foto’s kan bv hier.

Filtertje

Berichtdoor Filtertje » za 06 okt 2018, 11:59

IMG_20180930_195719.jpg

Bij dezen een fotootje. Ik heb hem hier boven op de kast in de huiskamer geplaatst maar dat was om uit te proberen. Hij staat nu op mijn werk in de vensterbank bij mijn bureau en ik bezorg mijn collega's veel geluidsoverlast :lol: (gelukkig was het gisteren vrijdag en waren er niet veel aanwezig). Ook zij stonden verbaasd over de kwaliteit. Dus het loont de moeite!
O ja, de voetjes (kegeltjes) zijn met een 3D-printer gemaakt.

Groet, Wim.

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 07 okt 2018, 10:58

Leuk dat het zo goed bevalt!
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Filtertje

Berichtdoor Filtertje » vr 12 okt 2018, 21:51

Hieronder de frequentiekarakteristiek van mijn speakertje, gemeten met een mobiele telefoon :) .

Visaton FRS8 Frequency.jpg

De bovenste grafiek (de bruine dus) is de weergave van het speakertje gemeten met Frequency Hearing test (Youtube).
Dit is eigenlijk bedoeld om je gehoor te testen (kwam zelf vanaf 27Hz tot 10,5Khz wat niet slecht is voor iemand van bijna 60 :D) maar is ook leuk voor dit doeleinde. De Frequentie loopt van 20 Hz tot 20Khz en de app op de telefoon houdt de maximale druk 'vast' (de bruine grafiek). De witte grafiek is wat hij real-time meet (dus ook omgevingsgeluid maar dit ligt lager dan wat het speakertje voortbrengt dus is niet van invloed)
De gebruikte app is Advanced Spectrum Analyzer PRO.
Het geeft een aardige indruk wat het kan. Merk de dip rond 8Khz (wat overeenkomt met andere metingen die ik bij dit artikel zag).

Groet, Wim.

RobertD

Berichtdoor RobertD » za 13 okt 2018, 11:26

Is dit nu eigenlijk de 4 Ohm of de 8 Ohm variant van de FRS-8 ?
Ik wil dit ontwerpje ook weleens proberen. Heb ook nog zo'n klein T-Ampje liggen... gewoon omdat het kan.

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 14 okt 2018, 16:39

Het ontwerpje is voor de 4ohm variant, voor de 8ohm variant moet het ontwerp aangepast worden.

Mvg Reinder

RobertD

Berichtdoor RobertD » wo 17 okt 2018, 22:21

meiborg schreef:Het ontwerpje is voor de 4ohm variant, voor de 8ohm variant moet het ontwerp aangepast worden.

Mvg Reinder

Dat wilde ik dus even weten :goeie: thanks!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”