Nieuwe speakers (White Beauty's)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

BraVe420

Nieuwe speakers (White Beauty's)

Berichtdoor BraVe420 » za 01 sep 2012, 18:16

Hoi,

Ik weet niet of dit hier hoort, maar ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een logitech z2300 2.1 set.
Nou is mijn linker satteliet kapot dus moet wat nieuws voor komen.
Ik wou eerder al andere speakers op de sub aansluiten, omdat de speakers naar mijn idee beter kunnen (midden mist iets).
Maar kan ik hier gewoon kastjes (boekenplank) voor bouwen met speakers zonder "ingewikkelde" dingen als filters maken?
Want de filter zit als het goed is allemaal in de sub/versterker? dus alleen speakers vervangen voldoende?

En als het zo simpel is dat ik alleen opnieuw moet bedraden, welke speakers zijn hier dan geschikt voor?
CHR-70 zat ik aan te denken? en ga ik dan überhaupt iets vooruit qua geluid (voordat links kapot ging uiteraard)?

Alvast bedankt, Michel
Laatst gewijzigd door BraVe420 op wo 03 okt 2012, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Nieuwe speakers

Berichtdoor wouter » zo 02 sep 2012, 18:59

Dag,

Dat is allemaal mogelijk. De subwoofer filtert de bas van het satelliet signaal. Mocht je dus met een breedbander willen werken dan kan dat prima. Een filter zit in een luidspreker met breedbander toch ook, omdat je meestal een storend gebied hebt dat even 'rechtgetrokken' moet worden. Maar voor het laag hoef je dan niet een filter te maken, die zit in de sub.

Die Z2300 heb ik ook, met een Cinch/tulp stekker wordt de satellietspeaker verbonden. Je kunt eens kijken naar een aantal ontwerpjes, ook zonder filter is er wel e.e.a. bruikbaar. Ik kan me voorstellen dat je met een Visaton FRS8M in een 2 liter kastje al een heel eind komt, ook zonder filter.

Die tangband breedbanders uit het logitec setje zijn trouwens ook wel verkrijgbaar. Het lijkt me een variant op de W3-871, welke een prima luidspreker is en eventueel ook wel zonder een filter zou willen/kunnen spelen. Maar ingebouwd in bijvoorbeeld de Cyburgs Needle krijgt deze toch een correctiefiltertje mee om neutraler te spelen.

Succes!

BraVe420

Berichtdoor BraVe420 » ma 03 sep 2012, 22:11

Hoi,

Bedankt voor je antwoord, maakt het al een stuk duidelijker.
Ik heb liever geen needle, maar boekenplank kasten.
Nou zit ik nog te twijfelen of ik die visatons ga gebruiken of chr70 gen1.
Mijn gevoel zegt CHR70 omdat ik denk dat ik anders alsnog een freq gat heb tussen sub en speakers?
Maar ik verwacht dat de versterker niet heel geweldig is, + ik gebruik geen filters.
Zal hierdoor überhaupt een geluidsverschil zitten tussen de visaton en de chr?

Ik zal in ieder geval vast eens wat ontwerpen gaan bekijken, daar heb ik me nog totaal niet in verdiept.

Gr

grimoire
Contacteer:

Berichtdoor grimoire » di 04 sep 2012, 16:04

Met de chr70 gen 1 heb ik hier weleens een paspoort zien langskomen genaamd Black beauty volgens mij. Dat leken leuke goedklinkende kastjes!

BraVe420

Berichtdoor BraVe420 » vr 21 sep 2012, 15:47

Ik heb inmiddels de black beauty's gemaakt met de CHR-70.
Moet ze alleen nog afwerken, ben er erg tevreden mee, alleen heb nog 1 vraag.
Hoever kan ik de volumeknop opendraaien?
De Z-2300 is 200w (nominal output power) waarvan 40w naar elke satteliet.
De CHR-70 is 20w nom.
Betekend dit dat ik de volumeknop maar half open kan zetten?

Gr Michel

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » vr 21 sep 2012, 16:40

BraVe420 schreef:Ik heb inmiddels de black beauty's gemaakt met de CHR-70.
:foto:

volumeknop gewoon met verstand bedienen, dan gaat t wel goed. te grote uitslag zal die al niet gaan maken dankzij de sub filtering, en zolang t geluid zuiver blijft klinken gaat t wel goed. grootste risico loop je als je ze op een feest gaat gebruiken...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 21 sep 2012, 22:59

BraVe420 schreef:Ik heb inmiddels de black beauty's gemaakt met de CHR-70.
Moet ze alleen nog afwerken, ben er erg tevreden mee, alleen heb nog 1 vraag.
Hoever kan ik de volumeknop opendraaien?
De Z-2300 is 200w (nominal output power) waarvan 40w naar elke satteliet.
De CHR-70 is 20w nom.
Betekend dit dat ik de volumeknop maar half open kan zetten?

Gr Michel

En afgezien van het feit dat het zo niet helemaal werkt met vermogen... Kijk gewoon of de uitslag niet te fors wordt en laat niemand met z'n tengels aan het flinterdunne membraan komen =; Dan blijft alles verder heel.

het verschil tussen 20 Watt en 40 Watt is 3dB, dus binnen het bereik van 40 - 110 dB (normale dynamiek) is dit dus de laatste 3 van de 50 dB verschil tussen heel zacht en maximaal hard. Dit is een geschat voorbeeld, maar het geeft een idee van waar het 'midden' ligt qua vermogen. Het zijn de laatste 3 dB's maar anderszijds ervaar je dat weer als een verdubbeling van geluid. Ik zou een versterker niet graag voorbij de helft draaien, doorgaans is wat daarna komt niet allemaal meer zonder vervorming. Die 20 Watt is bedoeld zonder filtering, afgefilterd zouden ze zomaar hoger belastbaar kunnen zijn (thermisch). Echter, die Alpair dingen gaan toch nog zeer regelmatig stuk. Het blijft delicaat spul, dus 'better safe than sorry'.

BraVe420

Berichtdoor BraVe420 » vr 28 sep 2012, 23:14

Bedankt voor de antwoorden!
Met de volumeknop 1/3 open gaat het al hard zat voor op mijn kamer, dus zal geen probleem worden denk ik.
Alleen uitkijken op feestjes, maar daardoor sneuvelde mijn vorige speakers dus dat laat ik niet nog eens gebeuren.

Hier nog een foto van mijn white beauty:
[img]http://i262.photobucket.com/albums/ii89/BraVe6/20120928_193828.jpg[/img]

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 29 sep 2012, 10:24

GE-WEL-DIG!!! :goeie: :rock: :D

Wat een leuke wending in een gevalletje 'pech'.

Pas nu gerust even je openingspost titel aan, dan is duidelijk wat dit voor topic geworden is

CoenvanDongen
Contacteer:

Berichtdoor CoenvanDongen » za 29 sep 2012, 15:52

Ziet er heel leuk uit zo!
en?.. Hoe klinken ze? en in vergelijking tot de oude speakers?

BraVe420 schreef:Bedankt voor de antwoorden!
Met de volumeknop 1/3 open gaat het al hard zat voor op mijn kamer, dus zal geen probleem worden denk ik.
Alleen uitkijken op feestjes, maar daardoor sneuvelde mijn vorige speakers dus dat laat ik niet nog eens gebeuren.

Draai m maar lekker open hoor! Geeft weer reden om de hobby door te zetten ;)

BraVe420

Re: Nieuwe speakers (White Beauty's)

Berichtdoor BraVe420 » wo 03 okt 2012, 14:57

Bedankt voor de reactie's!

Merk zeker een verschil met de oude.
Ze klinken erg lekker.

JvS

Berichtdoor JvS » wo 03 okt 2012, 19:21

wouter schreef:het verschil tussen 20 Watt en 40 Watt is 3dB, dus binnen het bereik van 40 - 110 dB (normale dynamiek) is dit dus de laatste 3 van de 50 dB verschil tussen heel zacht en maximaal hard. Dit is een geschat voorbeeld, maar het geeft een idee van waar het 'midden' ligt qua vermogen. Het zijn de laatste 3 dB's maar anderszijds ervaar je dat weer als een verdubbeling van geluid.

Hier wil ik toch even op inhaken, want 3db verschil is hetzelfde als het verschil tussen 1 speaker aansluiten en 2 aansluiten die even hard spelen. Dat is geen gevoelsmatige verdubbeling van het volume van het geluid naar mijn mening. Ze je versterker maar eens 3db harder en oordeel zelf.

Je kunt beter als stelregel aanhouden dat 10db harder 'twee keer zo hard' is (ook al klopt er elektrisch helemaal niets van). Daarvoor heb je dus 10x zoveel vermogen nodig :).

Maar in het kort: Ik zou me er met gefilterde midhoogspeakers totaal niet druk om maken. DIe kunnen onprettig hard voordat ze stuk gaan.

Jerommel

Re: Nieuwe speakers (White Beauty's)

Berichtdoor Jerommel » wo 03 okt 2012, 19:48

Maar dan noem je het "foon" geloof ik.
De decibel, dus de Bel eigenlijk, past in het SI stelsel (toch?) en drukt geluidsdruk uit.
Hoeveel dat dan luider 'voelt' hangt af van de luisteraar.

Ja, leuke boxjes zo!
Heb zelluf nog een maagdelijk paartje goudkleurige Allpair 6 Gen 2 liggen wachten, maar deze smoelen veel leuker! :roll:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”