OTTAC - Ideefase

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Vinculum

OTTAC - Ideefase

Berichtdoor Vinculum » ma 29 okt 2012, 14:46

OverTheTopAlarmClock

Achtergrond (oftewel de smoes om te gaan bouwen)
Al sinds tijden irriteer ik me aan mijn wekkerradio. Wat zijn mijn irritaties:
* Het geluid is heeeel slecht.
* Hij ontvangt alleen prut zenders waardoor ik gewekt word met 1 van de volgende dingen: reclame, quizjes, geouwehoer, slechte muziek of ruis. "Koop er dan 1 met een cd-speler" hoor ik jullie al roepen. Nee, want dat heb ik al. En dan hoor ik elke dag dezelfde nummers. En dat lost de andere issues niet op.
* Het leddisplay dat de tijd weergeeft is veel te fel als het donker is.
* Het knopje om 's ochtends de wekker uit te zetten is zo klein dat ik moet zoeken tussen al die andere kleine knopjes om hem uit te zetten.
* Had ik al gezegd dat het geluid heel slecht is?

Kan ik dan niet gewoon op zoek gaan naar een andere. Dat kan. Maar dat is niet zo leuk! Daarom ga ik er maar zelf 1 bouwen en flink over-engineeren!

Eisenpakket
Waar moet dit project aan gaan voldoen?
Minimaal:
* Beter geluid. Hoeft niet ultra hifi te zijn natuurlijk maar beter dan het 0.10 cent speakertje wat er nu in zit.
* Audiobron moet internetradiostream zijn (RP). Dit deel maakt het geheel het meest complex maar vind ik wel het belangrijkst.
* Eenvoudige bediening.
* Helderheid tijdweergave automagisch regelbaar dan wel uitschakelbaar.
* Bij gebrek aan een nachtkastje zal dit ook dienst moeten doen als houder voor oa telefoon (met laadfunctie?), tissues (voor de nachtelijke snotneus) en eventueel andere extra functies/opbergruimte.

Extra wensen of ideeën (Dit lijstje zal zich waarschijnlijk gaan uitbreiden naar aanleiding van jullie reacties.):
* Aansturing door een Arduino en/of RasPi
* Instellen via webinterface of app?
* Wake-up light/leeslamp
* Kom maar met uw suggesties!

Beschikbare componenten
Om dit alles te realiseren heb ik al wat spullen verzameld. Niet alles moet gebruikt worden maar het is er wel.
Wat in ieder geval al wel vaststaat zijn de speaker units en de soort luidspreker:
Tangband w5-1611 voor mid hoog:
W5-1611.jpg

En de Tangband w5-704d voor het laag:
W5-704D-full.jpg

Beide gaan samen werken met 2 van deze voor een omnidirectionele luidspreker:
Photo_01-09-12_08_18_56.jpg

Wat heb ik verder nog op de plank liggen:
* Arduino
* Raspberry Pi
* 2,4" touch screen
* Witte leddisplay's
* Nixie tubes
* 2x50W LM3875 versterker met luidsprekerbeveiliging en trafo
* 2x15W Sure classe D versterker(tje)
* Toegang tot vrij veel aluminium, verschillende houtsoorten en folies voor afwerking.

Hoe nu verder?
Ten eerste zal dit een langlopend project gaan worden. De tijd, zoals bij zovelen onder ons, is beperkt en eerst wil ik de lopende projecten afronden.
Daarom nu eerst ideeën verzamelen, ontwerpen maken, eventueel zaken testen omtrent UI oid en dan bouwen. Niet het meest ambiteuze project maar wel een hele leuke volgens mij.

Is het allemaal overkill? Ja zeker! Waarom dan toch doen? Omdat het kan! :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

cobaltjeh

Re: OTTAC - Ideefase

Berichtdoor cobaltjeh » ma 29 okt 2012, 15:15

Leuk project, binnenkort moet je eens een detailpagina maken met al je projecten, het worden er echt teveel. :mrgreen:

Ik wil wel een http api voor samenwerking met mijn domotica systeem. Zodat in de toekomst ook de rolluiken automatisch omhoog gaan bij afgaan van het alarm. :mrgreen:

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 02 nov 2012, 15:21

De afgelopen dagen ben ik veel aan het denken geweest hoe ik dit moet tackelen.
Qua bediening neig ik naar een 1 knops bediening middels een pulsgever. Gaat het alarm af dan is er maar 1 optie, knop indrukken. Daarna kun je met de knop door draaien en drukken het alarm aan/uit zetten en de alarmtijd instellen. Ook word op die manier het standaard volume vastgesteld.
Zoiets dus:
OTTAC.png

Als display voor de tijd heeft deze mijn aandacht:
http://adafruit.com/products/1002
1002.jpg

Deze zal altijd actief zijn en onafhankelijk werken van het menu. Daarvoor wil ik een gewoon LCD/OLED charakter display gebruiken. Deze gaat alleen aan als je het menu gebruikt.

Waarom een 'saai' LED segment display voor de klok? Meerdere redenen. 1 van de eisen was dat het display dimbaar moet zijn zodat het 's nachts niet zo fel is. Een nixieklok of een oled valt dan al af. Daarnaast moet het leesbaar zijn voor mij zonder bril. Een charakter LCD scherm oid is te klein. Ik heb getwijfeld over een 2.4" TFT (heb die nog nl.) maar die heeft een backlight wat dus 's nachts vrij veel leklicht geeft.
Ik heb getwijfeld over een 8x8 matrix maar dat gaat weer aardig in de papieren lopen. Deze kost nl $18 en heb er 4 nodig.

Hoe ik het technische deel moet aanpakken ben ik nog niet uit. Om alles te kunnen bedienen en aansturen gaat mijn voorkeur uit naar de Arduino. Hier kan ik alles mee op 1 ding na, het streamen van de internetradio.
Gebruik ik de RasPi dan kan ik heel makkelijk radio streamen maar het aansturen van displays, knoppen etc. is lastiger. Dit gaat voornamelijk met Python scripts, Bash of C. Geen van 3 weet ik precies hoe dat werkt op een Pi. Daarnaast zijn de GPIO pinnen unprotected en unbuffered!! Dat betekend dat er bij een foutje of storing ik mijn Pi naar de knoppen help. Mweh, klinkt niet aantrekkelijk.

Daarom bedenk ik de volgende opties:
* Arduino regelt alles en bij het afgaan van het alarm zet hij de Pi aan die @boot de radio start.
Voordeel: Makkelijk te programmeren, doet wat het moet doen.
Nadeel: Kost me een Arduino en een Pi. (heb ze wel beide 'over' dat wel)

* Pi doet alles.
Voordeel: 1 apparaat die alles doet. Mogelijkheid om de wekker te programmeren met een webinterface oid.
Nadeel: GPIO pinnen niet beveiligd en niet gebufferd dus 'gevaarlijk'. Geen kaas gegeten van het programmeren.

* Arduino doet alles.
Voordeel: 1 apparaat die alles doet. Makkelijk te programmeren.
Nadeel: Kan niet streamen. Optie zou kunnen zijn om hem uit te rusten met een FM ontvanger en bijv mijn server FM te laten uitsturen. Weet alleen niet of dit zomaar mag.

BertDB

Berichtdoor BertDB » vr 02 nov 2012, 15:53

geinig project !

Persoonlijk lijkt me een Rpi wel passen in het 'over-the-top' thinking :mrgreen:

Ik weet niet of je met een Arduino wel uit de voeten kan.
Er zijn legio ethernetbordjes die je eraan kan hangen, maar ik vrees dat, bij gebrek aan voldoende RAM om te bufferen, deze toch iets tekort schiet voor de gehele opstelling.

Wat mij dan wél handig lijkt is een combinatie van de 2 maken.

Rpi voorziet in ethernet (wifi via usb dongle), audio uitgang (analoog), decoding van de stream, webinterface, etc ...
De Arduino hang je dan via de UART/SPI/I²C poort aan de Rpi, en laat je vervolgens alle andere sturing doen (display, lichtsensor, knopjes, ...)
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 02 nov 2012, 16:14

BertDB schreef:Persoonlijk lijkt me een Rpi wel passen in het 'over-the-top' thinking :mrgreen:

Haha ja dat zeker!
Ik snap alleen niet goed waarom die 2 met elkaar zouden moeten praten. De Arduino kan gewoon de power schakelen van de Pi (bijv 5 min voor afgaan van de wekker). Die gaat booten en via crontab krijgt hij dit commando:

Code: Selecteer alles

mplayer -ao alsa:device=default http://www.radioparadise.com/musiclinks/rp_192.m3u

Als de wekker uitgezet word dan word de Pi ook uitgezet.

Wat ook nog kan is een oude laptop optuigen als Airplay server en dan de Pi gebruiken als Airplay client. Voordeel is dat ik dan met andere devices (zoals ook mijn voorversterker) met Airplay kan laten werken. Hoeft mijn mediacenter ook niet meer aan te staan daarvoor.

mischa72

Berichtdoor mischa72 » wo 21 nov 2012, 13:07

cobaltjeh schreef:Leuk project, binnenkort moet je eens een detailpagina maken met al je projecten, het worden er echt teveel. :mrgreen:

Een apart hoekje in de showcase een oplossing? :rofl:
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

SARK

Berichtdoor SARK » vr 23 nov 2012, 7:07

Vinculum schreef:* Het knopje om 's ochtends de wekker uit te zetten is zo klein dat ik moet zoeken tussen al die andere kleine knopjes om hem uit te zetten.

Ik moest nog even aan je denken tijdens de film The Amazing Spider-Man :wink:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » vr 23 nov 2012, 8:17

Haha ja dat is ook een optie. Zo zag ik laatst een wekker waarbij je een puzzel moet oplossen voordat het alarm uit gaat. Zeker weten dat je dan wakker bent.

firsttimer

Berichtdoor firsttimer » vr 23 nov 2012, 10:26

mischa72

Berichtdoor mischa72 » vr 23 nov 2012, 10:38

Ik weet niet of je een Tokkie-wekker op je nachtkastje wil......

Zorg je ook voor een extra vakje voor je blauwe pilletjes? :rofl:
The world sucks, but if it wouldn´t suck, all DAC's would fall off.

Power to the recyclers !!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 01 feb 2013, 22:51

beewee

Berichtdoor beewee » za 02 feb 2013, 0:01

Mag ik je (eigenwijs als ik ben) heel even wijzen op een alternatief: een goedkope smartphone in een kastje met versterkertje en luidspreker(s) inbouwen. Ik gebruik zelf de Android app "Alarm Clock Extreme" van nog geen 2 euro, die bevalt mij qua wekmogelijkheden echt meer dan uitstekend maar biedt geen normaal "klok aanzicht" wat voor jouw project natuurlijk wel nodig is. Maar ook daar zal vast een geschikte app voor zijn.

Een beetje vierkant modelletje valt prima in te bouwen, lijkt me.

Juicie

Berichtdoor Juicie » za 02 feb 2013, 9:13

In het versterker forum heb ik een topic over mijn Squeezer project. Dit is een RPi waar squeezeslave op draait. Via squeezeserver op mijn Nas kan ik een alarm in stellen. Waarop mijn squeezeslave langzaam steeds harder muziek gaat spelen. Ik ben nu ook bezig om dit alarm te koppelen aan mijn Philips HUE wakeuplight. Als er geen muziek speelt geeft squeezeslave gewoon datum met tijd weer op mijn 16 x 2 LCD. De ingebouwde tk2050 zal voorlopig twee mark audio fullrangers aansturen.

Squeezer topic: viewtopic.php?f=7&t=17081
Hue wakeup licht:

[ Bekijk op youtube ]

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 02 feb 2013, 11:16

beewee schreef:Mag ik je (eigenwijs als ik ben) heel even wijzen op een alternatief: een goedkope smartphone in een kastje met versterkertje en luidspreker(s) inbouwen. Ik gebruik zelf de Android app "Alarm Clock Extreme" van nog geen 2 euro, die bevalt mij qua wekmogelijkheden echt meer dan uitstekend maar biedt geen normaal "klok aanzicht" wat voor jouw project natuurlijk wel nodig is. Maar ook daar zal vast een geschikte app voor zijn.

Een beetje vierkant modelletje valt prima in te bouwen, lijkt me.

Daar heb ik zeker over gedacht!
Heb hier nog 2 iphones liggen die daar perfect voor zijn. Alleen...
Deze hebben allemaal een backlight die zelfs op de laagste setting eigenlijk nog teveel ligt geeft.
Toch zal ik er weer eens naar kijken.

grimoire

Berichtdoor grimoire » za 23 feb 2013, 13:01

Wat dacht je er van om de android 4.0 mini pc er voor te gebruiken? Dar koset via ebay 25 dollar ofzo en heb je een volwaardige computer met usb daar moeten makkelijk dingen uit aan te sluit zijn lijkt me?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 feb 2013, 13:08

Ik mis nog een vakje voor de condooms! :mrgreen:
Fusion Filterdesign

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 23 feb 2013, 14:37

grimoire schreef:Wat dacht je er van om de android 4.0 mini pc er voor te gebruiken? Dar koset via ebay 25 dollar ofzo en heb je een volwaardige computer met usb daar moeten makkelijk dingen uit aan te sluit zijn lijkt me?

Goed idee! Maar ik heb een betere... ;)

Ik heb nog een 'oude' iPhone 3G liggen. Daar heb ik een goede wekker app op gevonden die kan wekken met een radiostream. Mooie van deze app is dat als de stream niet beschikbaar is dan gebruikt hij een ander geluid.
Als ontwerp zat ik te denken aan een soort hybride open baffle idee. Plank hout, breedbander bovenin, woofer onderin in een kast en iPhone onder de breedbander.

Vlugge Sketchup tekening:

grimoire

Berichtdoor grimoire » za 23 feb 2013, 15:05

goede oplossing, kan je er ook makkelijk bij als je staat te tandenpoetsen :mrgreen:

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 23 feb 2013, 16:18

grimoire schreef:goede oplossing, kan je er ook makkelijk bij als je staat te tandenpoetsen :mrgreen:

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar ik sta mijn tanden niet te poetsen in de slaapkamer. Dat doe ik in de badkamer...

En ds23man heeft nog wel een punt. Er hoeft dan geen condoomlaatje in maar er moet nog wel een plankje oid komen voor lossen spulletje zoals bril, horloge zakdoekjes etc. Daar moet ik nog over nadenken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 23 feb 2013, 16:37

Vinculum schreef:
grimoire schreef:goede oplossing, kan je er ook makkelijk bij als je staat te tandenpoetsen :mrgreen:

Ik weet niet hoe het bij jullie gaat maar ik sta mijn tanden niet te poetsen in de slaapkamer. Dat doe ik in de badkamer...

En ds23man heeft nog wel een punt. Er hoeft dan geen condoomlaatje in maar er moet nog wel een plankje oid komen voor lossen spulletje zoals bril, horloge zakdoekjes etc. Daar moet ik nog over nadenken.

Heb je geen nachtkastje?????

Wordt dan tijd voor een OTTNK project! :rofl:
Fusion Filterdesign

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » za 23 feb 2013, 18:01

Nee helaas niet. De slaapkamer is niet groot gemoeg daarvoor. Niet iedereen heeft een enorme villa... ;)

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » zo 07 apr 2013, 11:35

Ik zie dit project nu pas, maar hoe zijn de vorderingen?

Hoe zit het met het ontwerp? Wat betreft indeling zou een Ikea klok kast model ook wel een bron van inspiratie kunnen zijn, onderste legplanken kunnen dan plaats maken voor een klankkast en bovenin kan de klok ook plaats maken voor een speaker :D

Afbeelding

Suc6 :D

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » ma 08 apr 2013, 8:44

Geen vorderingen eigenlijk... :oops:
Ik ben qua projecten alleen maar bezig met mijn platenspelerproject. Ik doe mijn best om iets tastbaars te hebben voor de volgende ZBA dag.
Dit ligt nog op de plank voor daarna. Wel denk ik dat ik zoiets doe als eerder getoond. Soort hybride open baffle met een iPhone als bron.

EppeRRR

Berichtdoor EppeRRR » ma 08 apr 2013, 18:34

Ik heb een schuur vol projecten, niets om voor te schamen :P

suc6

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 08 apr 2013, 19:47

Ik heb zat projecten en geen schuur :(

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”