LS3/5a klonen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

LS3/5a klonen

Berichtdoor wouter » wo 20 feb 2013, 0:54

LS3/5a in vogelvlucht
In de jaren 70 heeft de BBC een compacte luidspreker ontwikkeld, bedoeld voor opnamereferentie wanneer er weinig ruimte is (outdoor, in busjes) en gebruik van een hoofdtelefoon niet afdoende is. Deze compacte luidspreker heeft inmiddels een cultstatus bereikt, wat niets zegt over de (klank)kwaliteit. Het oermodel (met de tweeter onder) is een LS3/5, de '3' staat voor Outdoor Broadcast en de '5' voor het model in de reeks. De LS3/5 bleek te bevallen in het werkveld maar KEF had de productie van de luidsprekerunits gewijzigd, waardoor een filteraanpassing kwam. Zo ontstond de LS3/5a. Rogers was de eerste fabrikant die onder licentie deze LS3/5a op de markt bracht, daarna volgden er meer (o.a. Stirling, Spendor, Harbeth)

Voor meer info: http://www.ls35a.com
rogers bbc.jpg

Constructie
De woofer zat in een krappe behuizing (multiplex + loodbitumen) met 'mee verende wanden' (lossy cabinet) en was afgestemd voor vrije plaatsing.
Op de KEF T27 tweeter zat voor bescherming een grilletje van een Celestion HF2000 tweeter. Op de tweeter was rondom vilt geplaatst ter vermindering van interferentie vanwege de verzonken klankwand. Als luidsprekerdoek werd Tygan gebruikt, wat ook als bekleding voor autostoelen werd gebruikt, om 'outdoor' vuil tegen te houden. De afstemming is gekozen met geplaatste frontjes.
De overgangsfrequentie is 3kHz en het filter is complex omdat het de correcties voor de drivercurves bevat en omdat het de mogelijkheid biedt in 8 stappen de filtering van de T27 op niveau te brengen, ivm spreiding en relatief grote productietoleranties. Volgens de verhalen werden aanvankelijk veel KEF units afgekeurd voor de LS3/5a, later werden de units en de filters door KEF geselecteerd geleverd. Uiteindelijk hiervoor een gedeelte uit het filter, de '11 Ohm' types en de eerdere types zijn de populairdere 15 Ohm types. De (on)gevoeligheid is 82,5 dB bij 2,83 Volt.

Klonen
Dit topic gaat over alles wat te maken heeft met de LS3/5a, zelf heb ik momenteel een paartje Rogers LS3/5a en een paartje Rogers JR149 voor onderdelen voor een kloon.

Ik ben bij forumlid Etienne op bezoek geweest en we hebben metingen gedaan aan andere LS3/5a en JR149 luidsprekers.
Ook hebben we losse T27 en B110 units gemeten.

In mijn Rogers LS3/5a zit de B110 - SP1228 variant. Hiervan heb ik een los paartje extra beschikbaar. In mijn (donor) JR149 zit de B110 - SP1003. Het staat op dit moment nog niet vast welk paarjte B110 gebruikt gaat worden voor de kloon. Het eenvoudigst is de SP1228 en een 1 op 1 kloon van de filterwerking (akoestisch) van mijn originele paartje Rogers LS3/5a

Mijn zwarte paartje Rogers LS3/5a (SP1228) de zogenaamde pseudo 15 Ohm (uit de overgangsperiode naar 11 Ohm)
Rogers LS3-5a 003 paint.JPG

Rogers LS3-5a 004 paint.JPG

Rogers LS3-5a 003 paint.JPG

30 cm 30 graden a en b.PNG

Hier een vergelijking tussen de Rogers LS3/5a (t.b.v. BBC Outdoor Broadcast) en de hi-fi luidspreker voor binnen, de Rogers JR149
Rogers ls35a en jr149 driver output met aant.PNG

Metingen aan diverse LS3/5a varianten, om een beter beeld te krijgen van de verschillende types die in omloop zijn.
ls35a driver output vergelijk.PNG

De B110 en T27 worden door een nauwkeurig afgestemd filter in toom gehouden:
rogers ls35a filterwerking 1.PNG

Wat opvalt is een forse bafflestepcompensatie (BSC) en een correctie op de resonantie rond 1,5kHz (deze werkt niet altijd meer correct, waarschijnlijk als gevolg van verlopen waarden van de elko's in het filter). Ook het hoog heeft een specifieke correctie bij de 'roll in' en een correctie voor de aflopende curve (tilt) van de T27.

Metingen aan diverse KEF T27 - SP1032 geven een goed beeld van welke curve deze unit axiaal op ca. 1,2 cm zou moeten hebben. Dit waren de 3 (van de 6 stuks) T27's met de beste correlatie:
t27 3 stuks.PNG

Hier metingen aan B110 units:
SP1057 en SP1228.PNG

Hier B110 achtigen (gewoon omdat het leuk is):
B110 diversen.PNG

Voor de klonen heb ik inmiddels imitatie grilletjes voor de T27. Metingen moeten aantonen of de T27 met dit grilletje qua curve beter matcht met de tweeter curve van mijn Rogers LS3/5a. Ook heb ik (origineel) vilt, met dank aan Etienne.
Om extern het filter te kunnen finetunen zal ik de kastjes bi-wiring aansluitingen geven, zodat het filter eerst buiten de kast kan blijven. Uiteraard ga ik voor een nette respons, en een exacte match tussen links en rechts. In principe door te werken met gematchte units en gematchte componenten, evt. door filter finetuning specifiek per driver.

Voor de behuizing ben ik me aan het orienteren, er zijn kant en klare kasten te koop die je voor ca. 160,- euro in huis hebt.
Echter, dit is geloof ik een zelfbouw hobby O:) maar het moet dan wel lonen. Wat niet te koop is, maar wel erg LS3/5 is een lossy cabinet met 9 mm multiplex. De achterkant is geschroefd (en uitneembaar) en heeft een dubbel(dikk)e laag loodbitumen. Misschien wel leuk om zo'n kastje te maken, i.p.v. 12 mm plaatmateriaal. Hier heb ik wat info gevonden:
http://www.scottnangle.co.uk/stirling_25.html

Introducing the new Stirling BBC LS3/5a (V2), designed by Stirling Broadcast and made in England to meet the exacting requirements of the BBC LS3/5a specification. This version uses the new Stirling SB4424 + SB4428 drivers, and a very hi-grade 'SuperSpec' crossover, all housed in thin-walled 'Reference' matched veneer cabinets. The cabinets feature 9-mm birch plywood construction, removable veneered rear panel, fitted with double layers of bituminous pads. These cabinets are modelled after the famous LS3/5a serial number 001/002 pair featured in Hi-Fi News and Record Review. The 'legendary' sonic character of the original LS3/5a has been retained, with the new model having the added benefit of a five-year warranty and the assurance of the future availability of spare parts.

Hier nog een ander draadje, een LS3/5a kloon met een filter aangemeten door Jeroen_d
viewtopic.php?f=6&t=567

Hier wat info (links) van Stereophile: http://www.stereophile.com/budgetcomponents/361
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wouter op di 19 mar 2013, 14:35, 15 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Re: LS3/5a klonen

Berichtdoor wouter » wo 20 feb 2013, 1:00

gereserveerd

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 feb 2013, 1:00

gereserveerd

SuperR

Berichtdoor SuperR » wo 20 feb 2013, 8:26

Dit topic gaat over alles wat te maken heeft met de LS3/5a, zelf heb ik momenteel een paartje Rogers LS3/5a en een paartje Rogers JR149 voor onderdelen voor een kloon.

Dus je wilt een LS3/5a namaken en daarvoor ga je een bestaande slopen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 20 feb 2013, 9:13

Een JR149 heb ik als donor gekocht :wink: Dat is een niet zo mooie cylinder dus dat vind ik geen probleem O:)

JR149 naast ls35a paint.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op wo 20 feb 2013, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.

SuperR

Berichtdoor SuperR » wo 20 feb 2013, 11:56

wouter schreef:Een JR149 heb ik als donor gekocht :wink: Dat is een niet zo mooie cylinder dus dat vind ik geen probleem O:)

Dat klinkt een stuk logischer :)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 22 feb 2013, 14:16

Een leuke target:

Blauw is de kloon:
LS35a Responsecomparison.gif

http://techtalk.parts-express.com/showt ... ntentional

Hier de rest over die kloon:
http://techtalk.parts-express.com/showt ... where-quot
The B110 has some real problems and isn't "high end" by today's standards (detail shmetail). But it can be whipped into shape and made to sound really good and all day listenable. The hardest part of working with it is turning off the technical reflexes and allowing some of the warts to come through in its break up and not trying to be overly flat on any particular axis, since its response varies more than normal as you move axis.

I spent two years on and off redesigning the JR149 LS3/5A variant shown at http://www.ls35a.com/ and decided to keep the woofer with its warts and all.

The larger cabinet gets rid of the chestiness, and its actually extends down into the 60s, but it won't play at too loud a volume and it is wildly inefficient.

It was the longest hardest crossover tune I ever did but its probably the only speaker I ever made that I would never get rid of.

Originele info: http://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1976-29.pdf
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/19 ... 1976.shtml

Edit: nieuwe info: http://jkaso.0catch.com/loudspeakers.htm
Laatst gewijzigd door wouter op di 19 mar 2013, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 08 mar 2013, 19:27

Vandaag even metingen gedaan aan de T27 tweeter en de invloed van het grilletje. Alleen al voor de looks wilde ik hem hebben, maar de invloed is aanzienlijk op de SPL-curve. Dit blijkt uit de eerste quick&dirty metingen. Voldoende reden om dit zorgvuldig uit te zoeken met losse drivers. Ik heb de metingen gedaan aan een T27 die speelde in mijn JR149

Plaatje:
t27 met en zonder grill.PNG

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 10 mar 2013, 17:28

Gezien de verschillen met en zonder imitatie HF2000 grill dit maar eens even nauwkeuriger onderzocht.
Ook gister weer 3 stuks B110 binnengekregen dus daar weer een line up in gemaakt.
Meteen het filter van mijn originele Rogers LS3/5a extern gemaakt en de boel bi-wired gemaakt.

Voorlopige conclusies:

De grill beinvloed de werking van de T27, de imitatie grill beinvloedt de werking te veel. Waarschijnlijk door de kleine gaatjes, dat ga ik aanpakken. Ergens een gulden middenweg zou mooi zijn.

Het paartje B110 dat ik voor mijn kloon ga gebruiken is een setje SP1057 dat het best matcht met de SP1228 variant die in mijn origineel zit. Ik kan geen verschillen ontdekken tussen deze SP1228 en SP1057. Ook heb ik een oude SP1057, met bolle rand en handmatig aangebrachte coating. De history rondom die typenummers is me nog niet helemaal duidelijk.

Rogers LS35a onderdelen 004 paint.JPG

Rogers LS35a onderdelen 006 paint.JPG

Rogers LS35a onderdelen 009 paint.JPG

b110 vergelijk.PNG

b110 sp1228 en sp1057 matching.PNG

t27 rogers 35a en jr149 met en zonder grill 2.PNG
Laatst gewijzigd door wouter op zo 10 mar 2013, 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

richard

Berichtdoor richard » zo 10 mar 2013, 19:03

wouter schreef:De grill beinvloed de werking van de T27, de imitatie grill beinvloed de werking te veel. Waarschijnlijk door de kleine gaatjes, dat ga ik aanpakken. Ergens een gulden middenweg zou mooi zijn.
Kun je daarvoor geen theezeefje verbouwen?
Genoeg is beter.

SARK

Berichtdoor SARK » ma 11 mar 2013, 7:21

@Wouter
Ik heb weinig/niets toe te voegen aan dit topic maar blijf vooral posten, ik volg dit met grote interesse :!:

ps.
De gaatjes in de nep grill zijn idd erg klein :shock:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 11 mar 2013, 11:51

Over die B110-units: volgens mij hoort in de LS3/5A de SP1003 en varianten ervan (de SP1228 is de officiële opvolger). De SP1057 (B110B) is meer als middentoner bedoeld. Het is in elk geval een best andere unit.

Michael Gaedtke heeft in '86 de units nog onder vergelijkbare omstandigheden gemeten. De SP1228 is van latere datum.
Mark Bakker

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 12 mar 2013, 8:06

Fusion Filterdesign

Lostinmusic

Berichtdoor Lostinmusic » di 12 mar 2013, 20:05

Leuk en bovenal interessant om al die metingen zo bij elkaar te zien (ook die van mij 8) ).

Wat betreft die roostertjes zou ik de Dremel erbij pakken en even doorprikken \:D/

Ik zie het probleem van de SP1057 niet zo, wordt ook in de KEF R101 gebruikt en produceert (wel met iets meer netto volume) een steviger laag dan de ls3/5a. Wel zou ik als je een echte kloon (hmm..) wil maken de SP1003 gebruiken, omdat Rogers die ook gebruikte en het meest 'origineel' is.

Maar volgens mij gaat Wouter voor wat het beste meet :wink:

Je Tygan en je strip heb ik trouwens binnen en komen jou kant op!
Think outside the box..

b_force

Berichtdoor b_force » di 12 mar 2013, 21:18

Wat een nobel project om zulke drivers nog te gebruiken 8)
Doch, de Kef T27 heeft mij nooit echt kunnen bekoren in deze combinatie.
Je moet erg oppassen dat je de tweeter niet teveel belast.
Dit maakt het filteren met de B110 erg lastig, aangezien die bij 1,5-2kHz al behoorlijk raar begint te doen (eigenlijk daarvoor al).

Ik heb trouwens al behoorlijk variërende specs van de SP1003 gezien.
(woofertje doet het trouwens goed in een BR-systeempje)

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 12 mar 2013, 23:21

b_force schreef:Wat een nobel project om zulke drivers nog te gebruiken

Er zijn genoeg mensen die oude auto's opknappen, naar platenspelers luisteren of jaren-dertighuizen verkiezen. Gewoon liefhebberij. En daarom moet Wouter ook met de SP1003/1228 en de T27 door. Ook al meet de 1057 beter en kun je het best een moderne tweeter kiezen.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 13 mar 2013, 1:24

Sja, welke ik ga gebruiken hangt af van hoeveel info ik heb over hoe ik die dingen moet filteren. Een zou de SP1003 klankmatig mooier zijn? In ieder geval wel soepeler opgehangen, maar ook meer correctie nodig in het filter verwacht ik. Mijn setje Rogers vind ik fijn klinken, dus in principe is het niet verkeerd die te klonen. Alleen dacht ik dat ik SP1228 had, omdat ze identiek lijken. Maar er zijn ook types SP1057 die er exact zo uit zien :roll:

Nobel, ja... ik had zin in iets klonen i.p.v. (filter)ontwerp(en). Want dan zit ik toch altijd weer kritisch te luisteren voor finetuning, i.p.v. genieten. En dat doe ik wel met de Rogers, maar die verkoop ik graag weer omdat er veel geld in zit. Kan ik voor ca. 1/3 zelfbouwen... O:)

Vanavond heb ik metingen gedaan aan mijn zwarte Rogers met het filter extern. Wat opviel was de enorme curve verandering van het
hoog na filtering. Omdat ook de grill het geluid merkbaar en meetbaar verandert blijf ik er in geloven dat wat ik hoor ook een ander wel zou kunnen bekoren. De minder positieve ervaringen met de T27 lees ik, maar zoals het als totaal concept wordt toegepast in de LS3/5a klinkt het in mijn oren echt niet verkeerd.

Ik heb een donor setje JR149 gekocht voor de drivers, dus die SP1003 zou ik kunnen pakken. Echter, welke filtercurve moet ik dan nastreven? Ik dacht mooi weg te komen met een 1 op 1 imitatie van mijn Rogers met de SP1228. Het is me trouwens een raadsel waarin de SP1057 en de SP1228 van elkaar verschillen, omdat die van mij optisch en meettechnisch identiek zijn. Van mijn andere paartje dacht ik dat ik de SP1228 had omdat ze ook een vlakke overgang van conus naar dempring hebben en geen zichtbaar later aangebrachte coating. Omdat de vorige bouwer over de korf een soort pasta heeft gekwast kan ik niet zien welk type het is.

Ik heb via Tom M. ook een enkele SP1057 en die heeft een coating en bollere dempring. Heel apart, al die variaties 8-[

Morgen nog maar even kijken of ik in Rdc nog verschillen meet. Anders kan ik geen verschil ontdekken tussen de SP1057 en de SP1228. Wellicht andere T/S, maar dat is voor mij niet te zien. Wel kan ik een impedantiemeting doen...

Bij metingen heb ik even het verschil met en zonder frontje in kaart gebracht. Tygan lijkt wel dubbel doek te zijn, het dempt over de hele linie wat, maar het frontje egaliseert de curve ook wel wat. Rond 4 kHz zie ik te veel energie, maar door variatie in afstand verdwijnt dat beeld soms weer volledig.

Plaatjes volgen....

Met een paartje B110 kan ik ook nog de AB1 baskolom maken die er later bij ontworpen is. Niet dat een bandpass met een piek rond 70 hz veel laag toevoegt :lol:

b_force

Berichtdoor b_force » wo 13 mar 2013, 8:29

markbakk schreef:
b_force schreef:Wat een nobel project om zulke drivers nog te gebruiken

Er zijn genoeg mensen die oude auto's opknappen, naar platenspelers luisteren of jaren-dertighuizen verkiezen. Gewoon liefhebberij. En daarom moet Wouter ook met de SP1003/1228 en de T27 door. Ook al meet de 1057 beter en kun je het best een moderne tweeter kiezen.

Klopt, het is ook geen veroordeling hoor! :)
(sterker nog, ik ben best een liefhebber van oude technieken)
Sterker nog, ik heb zelf nog ergens een vintage setje staan die ik in ere wil herstellen :)

Mijn vader heeft nog steeds een paartje T27 werkend liggen.
Ik heb er al meerdere malen over zitten denken om deze weer samen te brengen met de B110.
Ergens is het wel weer leuk om dat origineel te maken :)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 14 mar 2013, 21:36

Yes Bart, that's the spirit :rock:

Ik heb wat metingen gedaan en heb ook wat vraagtekens gehad bij mijn metingen. Het lijkt erop dat ik 'met frontje' een faseprobleem zie, die verdwijnt als het frontje verwijderd wordt - gelijke meetcondities. Ik zag dat ik ze de dag ervoor binnen ook al gemeten had, dus aan de meting lijkt het niet te liggen. Wel waren mijn krokodillenbek kabeltjes niet helemaal storingsvrij, maar daar is wel doorheen te kijken.

Iemand een idee hoe een frontje onderstaande (fase)verschillen zou kunnen veroorzaken? Het is mij een raadsel...

rogers x over 20 cm ax.PNG

t27 rogers met en zonder filter.PNG

t27 rogers onder hoeken.PNG

t27 rogers afstraalgedrag.PNG

sp1228 ingebouwd cone breakup.PNG

sp1228 ingebouwd en gefilterd.PNG

sp1228 bsc.PNG

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 16 mar 2013, 15:57

Zo'n frontje werkt m.i. onder meer als akoestische demping. Die heeft vooral rond Fs nogal wat effect. Daarnaast zal de stralingsweerstand ook veranderen. Ik zou wel verwachten dat er verloop in de fase ontstaat.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 18 mar 2013, 22:13

Bedankt Mark, ga ik even op kauwen :wink: Ik verwacht ook wel wat effecten, maar wellicht ook doordat er een soort 'ring' op de baffle komt te liggen, niet alleen door het Tygan. Toch doelde ik op de minder goede optellingen aan de uiteinden van de overlap, dus rond 2 en rond 6 kHz. Die is ineens als somcurve lager dan individuele drivercurves. :-s

Vandaag heb ik het Tygan binnen gekregen, wel duidelijk anders dan wat er op mijn monitoren zit. Dat is heel soepel en minder doorschijnend. Nou ja... dat ligt buiten mijn macht =;

Wat wel anders moest heb ik inmiddels klaar, de grilletjes hadden te kleine gaatjes. Als een soort monnik heb ik ze opgeboord met een 0,8mm (dremel) boortje (en wat tape om de stift, anders pakte mijn boormachine hem niet).

Van de resultaten wordt ik erg blij :rock:
Close enough O:) Ik heb de metingen namelijk op verschillende dagen gedaan, dus ik moest vandaag daar de afstand weer bij zoeken. Kleine variaties zijn mede te wijten aan een ietwat andere meetopstelling (2mm verschil levert al een andere curve op). Met en zonder de grill is wel van 1 dag (blauw en rood)
t27 met en zonder mod grill.PNG

En hier een poging de metingen onder hoeken met de T27 van de LS3/5a te imiteren met de 'mod'grill. Dat gaat heel netjes :wink:

t27 met en zonder mod grill hoeken.PNG

Lostinmusic

Berichtdoor Lostinmusic » do 21 mar 2013, 17:44

wouter schreef: Vandaag heb ik het Tygan binnen gekregen, wel duidelijk anders dan wat er op mijn monitoren zit. Dat is heel soepel en minder doorschijnend. Nou ja... dat ligt buiten mijn macht =;

Heej Wouter,

Dat wou ik je nog vertellen! Het Tygan is nagenoeg identiek aan de stof van mijn Rogers 15 Ohm maar mijn Harbeth 11 Ohm hebben een andere stof, dus jou pseudo's dan waarschijnlijk ook :?:

Tussen de frontjes en de stof zit ook een laagje schuim of schuimband, dit zou ik er ook tussen doen voor de optische gelijkenis met het origineel.

Erg interessant allemaal die metingen maar ik kijk toch wel uit naar foto's van het bouwen :roll: :wink:
Think outside the box..

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 21 mar 2013, 19:36

Ik meende het me te herinneren dat jouw frontjes ook dat doek hadden bij 1 paartje.

Maakt opzich niet uit, ik meet toch lekker alle effecten door :rock: Alleen die van mijn 'pseudo' hebben dubbel doek vermoed ik. En inderdaad, voor bespannen met doek doe ik een laagje foam op het frame.

Het bouwen... heel veel zin in, maar ja. Eerst even alles goed plannen, kan ik in een keer door. Ik zal iets van 10 mm multiplex moeten hebben. Het front ga ik anders maken dan origineel :-$

Ik zet hoekprofielen langs de rand, die in wel netjes in frees en zo. Althans, dat is nu mijn idee. De voorplaat vervormt namelijk bij het aandraaien. Of moet het gewoon minder strak allemaal? Doordat er foam achter zit is de 9 mm voorplaat gevoelig voor buigen rond de schroeven. Bij hoekprofielen verwacht ik dat de druk gelijkmatiger is. Uiteinlijk gaat er toch klittenband over, dus niemand die het ziet.

Het is maar een idee...
Ik hoop binnen een maand te kunnen bouwen :wink:
ls35a sketchup 1.png

bouwtopic op het web: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=7081.0

'pre white belly greenish cones' info: http://www.xtremeplace.com/yabbse/index ... =109577.15

Scaling:
Where I did remain true to the original LS3/5a spec was in giving the speaker the slight hump in the upper bass at around 100-125 Hz, which is done in the crossover and not in the bass tuning, which is a sealed system with a Qtc of about .75. Then this hump is followed by a small depression above this region at around 350Hz of about 1-1.5 dB. This is part of the BBC “acoustic scaling” that allows a small speaker to be perceived as more extended than it actually is, while not sounding thick or tubby in the lower mids. I think it works very well and everyone seems to rave regarding the midrange reproduction of this speaker, so they must agree ;- ) Above this region the response is almost ruler flat the rest of the way up.

(...)

In 1975 Baffle Step Compensation was not understood well, and seldom ever implemented. This is one of the things that made the LS3/5a stand out from the crowd. The LS3/5a actually has a pretty linear response except for a shallow trough in the lower midrange and peak in the upper bass.

(...)
In my spliced response you will see this hump and dip in the response, as you will with all LS3/5a speakers and in all small BBC-type speakers that descended from it over the years from various manufacturers. This was an important part of the BBC acoustic scaling and a large part of the reason that vocals sound so perfectly balanced in this speaker (at least according to many people).
(...)

I doubt the BBC engineers (of 1977) even understood what they had found - they simply voiced the speaker by ear for the truest vocal reproduction. I don't know if they even understood baffle step compensation back then, but I figured out what was going on here. If you use conventional baffle step compensation methods the result will go one of two ways: Either you will get the compensation where the bass sounds nice and solid, but the lower vocals sound thick or over-emphasized, or you will get the vocals sounding very good but the bass now sounding a bit weak. This seems to be the trade-off people make when implementing BSC, and we have all heard it. At most gatherings or shows there will be speakers that make good examples of both types of balance.

However, if you target the response curve of the BBC monitor, and all its descendents, which includes my speaker, then you will get the best of both. The vocal balance in the room will be extremely natural with no thickness or chestiness being added to the lower vocal range, and the hump at 100-120Hz will give the ear/brain the illusion of more bass extension than there really is. This works together with the dip though, because since the vocals do not have any added emphasis in their lower range the bass gets interpreted as extension rather than a hump. The BBC called it "acoustic scaling" or how to make a small speaker sound similar, but just not as loud as a larger speaker. Also, if you move the speaker closer to the wall or a desk it tends to fill in the trough rather than boost the midrange into muddiness.

My personal impression is that any small speaker that implements this response curve will actually sound more balanced and "flat" to our brain than a speaker that actually measures very flat does.

http://www.audiocircle.com/index.php?topic=80566.0

AB1 bouwtopic: http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=7081.0

pseudo 15 Ohm:
Before the true 11ohm, there has been pseudo 15 ohm built.
The cabinet, and all the stuff were the same as the 15ohms, BUT the speakers had changed.
B110 SP1228 instead of 1003 on the 15ohms.
This happened around the serial number 30100 around year 1987.

Yours are also called white bellies because of withe aura on the center of the boomer ( old glue )

Anyway, all the three versions are true LS3/5a and enjoyable speakers.

(...)
In fact, after a while, the BBC had some reliability troubles with the SP1003 B110 speaker. He could hold on much power enough, and everybody know sound engineers love to listen the voices pretty loud, that's why they must have burnt some 1003.
So KEF deceided to improve the LS3/5a model by changing the speaker : The SP1228 arrived with its modified filter.
BUT, some cabinets were already built with the back 15 ohm plate. They decided it was not important, the "BBC approved" label was enough to say "it's a true LS3/5a".

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... c=5476.210

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 04 mei 2013, 9:33

Na de afspraak van gister weer erg veel wijzer geworden. Ben bij een kenner langs geweest, voor mij misschien nog meer een autoriteit op gebied van LS3/5a dan een kenner. Ik heb een DIY setje beluisterd met de SP1003 en ook een origineel oud paartje Roger LS3/5a 15 Ohm (Teak). Dat laatste set op een stel prachtige stands en in een zorgvuldig ingerichte luister en met een passende audioketen.

Omdat ik mijn setje Rogers LS3/5a met de SP1228 woofers (pseudo 15 Ohm, want feitelijk 11 Ohm) mee had konden we die nog even vergelijken met het DIY setje.

Ik heb metingen kunnen, die meer inzicht geven in wat ik kan verwachten van de akoestische output van de 15 Ohm ontwerpen. Voor de eigenaar was het een leuke bijkomstigheid te zien dat links en rechts van beide sets behoorlijk identiek zijn (metingen zijn gedaan met mic verplaatsen van links naar rechts, dus niet extreem nauwkeurig).

Plaatjes...
ls35a vergelijk k1.PNG

ls35a vergelijk k2.PNG

ls35a vergelijk k3.PNG

ls35a vergelijk k4.PNG

Voorzichtig voorlopige conclusies

De 15 Ohm (versie met de SP1003) heeft een ander karakter dan de nieuwere versie met de SP1228
Oude 15 Ohm filters kunnen condensatoren bevatten met verlopen waarden, waardoor de correctie rond 1,5kHz niet meer goed werkt - met een bult rond 1 kHz als gevolg?!
De 15 Ohm versie heeft een wat meer dynamische en rollende bas, passend bij de 'bult' met kleine bandbreedte gevolgd door een soort 'dal'. Hierdoor krijg je de suggestie van krachtig laag, maar juist zonder een dik of dichtgeslibt geluid onderin.
Mijn pseudo 15 Ohm (SP1228) heeft minder bult+dal en door de hogere gevoeligheid (volgens specs 83 dB i.p.v. 81,5 dB bij de oude 15 Ohm) is er ook minder de suggestie van een 'los' laag. Het kan daardoor meer 'staccato' en droog klinken, maar mist de warmte een beetje van de SP1003 in de oude 15 Ohm. Wellicht vooral een kwestie van afstemming.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » za 04 mei 2013, 12:48

Zag ik het goed dat je de tweeter (ook) op 2cm afstand hebt gemeten?
'Testing Loudspeakers' van Joe D'Appolito bevat een formule om de bovengrens voor nearfield metingen te bepalen:
fmax=4311/D
waarbij D de diameter van de membraan in inches is. Dus voor een 1" tweeter kun je tot 4311Hz gaan.
Voor goede nearfield metingen moet de afstand overigens ongeveer een tiende van de effectieve membraan radius zijn.
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”