LS3/5a klonen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: LS3/5a klonen

Berichtdoor wouter » ma 01 jan 2018, 1:08

habrune schreef:Hallo Wouter, ik ontdek nu pas in het kerstvakantie-ontstressen deze (lange) draad. Echt super om helemaal te lezen, vooral de graphs bij de verschillende B110's, en o.a. de T27 grille, enorm informatief.

(...)

Volgende stap is een sub. Heb je nog tips? De AB-1 heb ik ooit nagebouwd maar vond ik niks. Wel een zelfbouw TL met B139 als subs even kunnen proberen; echt helemaal klasse, maar niet te plaatsen, zeker niet als je het ter bestrijding van room resonance 2 subs wilt hebben......

Dank voor deze zeer informatieve draad. Hans

Dag Hans,

Ik bladerde ook even terug - inderdaad wat lang geworden, maar niet allemaal on topic. Ik ga een mod vragen de AudioDandy gerelateerde bijdragen te verplaatsen, voegde niets toe aan info over de LS3/5a dus mag afgesplitst worden.

Gister heb ik de originele baffles weer in handen gehad, en de breedbanders eruit gehaald. Ik ruim op ivm een verhuizing en die kastjes stelen je hart direct weer als je ze in handen hebt.

Voor een sub, tja... daar heb ik wel een idee bij ja. Dat ga je niet snel goed krijgen. Dat komt omdat een normale (actieve) sub niet aan te koppelen is. Bij de AB-1 zat er een filter op de LS3/5a en de bandpass B-110 woofer had exact evenveel liters in z'n gesloten gedeelte als de LS3/5a. Het karakter zou op die manier goed moeten aansluiten, terwijl het filter iets deed aan de 125Hz bump (iirc).

Ik heb een sub gemeten, kon de fase en overgangsfrequentie aanpassen wat ik wilde, altijd was er wel een gebied in tegenfase. Zit dus niets anders op dan:

Een sub zo aansturen dat de geluidsdruk in spiegelbeeld in de meting is, en dan de fase goed proberen te krijgen. Met een DSP kom je het verste.
Wat ook wel 'populair' is, is een extra set LS3/5a tegen de rug (rug aan rug) zetten. De AB-1 moet op ca 30 cm afstand vanaf de voorzijde, dus niet onder de LS3/5a - als je puristen moet geloven. En dan ook nog eens gewoon de LS3/5a ongefilterd: http://www.g4dcv.co.uk/ls35a/jokismethod.html

habrune

Berichtdoor habrune » ma 01 jan 2018, 17:02

Ja, mooi spul, ik herken het gevoel. Een kleinood (voor een luidspreker dan..).
Ki's method destijds ook geprobeerd, wat ik me herinner: aardig, mooi orkestzaalgevoel (meer ruimte), maar ook deze combi ging niet heel laag.
Dank voor je zowel weinig hoopgevende als ook verstandige antwoord qua sub. Ik vermoedde al zoiets: en liever de realiteit dan een droom.
Uitgaande van een miniDSP: zou je adviseren alleen de sub te modelleren, of ook de LS3/5a high-pass te geven en zo tot onderlinge afstemming te komen?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » ma 01 jan 2018, 22:39

Inderdaad, de LS3/5a zou ik zeker filteren. Dit omdat je aansluiting dan beter kan. En omdat de vervorming daalt. Je systeen kan ook luider/dynamischer spelen. En de koppeling hoeft niet aan een bult, dat zou het laag ook de fors maken vrees ik.

Een dsp en meetsysteem heb je wel nodig. Door het delayen van de LS3/5a kun je wel een AB1 opstelling goed laten klinken. Denk aan 2 stuks 6,5" gesloten, rug aan rug, dus een woofer aan de voorzijde en aan de achterzijde.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 01 jan 2018, 23:26

.

Mwah, die LS3/5a valt af bij 100Hz en heeft een Qb van iets van 1 meen ik. Als je toch gaat DSP'en, zou ik een 2e orde HP nemen op 100Hz met een Q van 0,5 als uitgangspunt voor de LS3/5a. En de sub bij 100Hz met een 4e orde LP met een Q van 0,5. Of een cascade van 2 2e orde LP filters met een Q van 0,71. Heb je in principe een mooi probleemloze overgang met een 4e orde Linkwitz X_over akoestisch. Of je echt delay nodig hebt betwijfel ik. Maar met een DSP kun je alle kanten op. Heb je meetspullen dan zou wel de Qb even meten voor een preciezere bepaling.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”