LS3/5a klonen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: LS3/5a klonen

Berichtdoor Pjotr » zo 19 nov 2017, 19:45

LS3/5N412? :mrgreen:

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 19 nov 2017, 19:55

Pjotr schreef:LS3/5N412? :mrgreen:

:mrgreen:

Waarom niet? Als ze er al AT in gaan frotten ?

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 19 nov 2017, 20:00

pappaleo schreef:Ik heb ook nog een paar LS3/5a kastjes liggen, gefineerd met notenhout, in een meubelfabriek gemaakt.

Ja Ray, ook op die zolderkamer. :rofl: :rofl:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 19 nov 2017, 20:15

Ik snap nooit waarom mensen een LS3/5A cloon willen maken. Dat ding was ooit eens ontworpen door de BBC om gebruikt te worden in mobiele repowagens. Aangezien ze te zunig waren, gebruikten ze daar kleine busjes voor ( Ford Transit). Dus moest er een ieniminie speakertje in die een beetje deed lijken op een groter systeem ( vandaar de bult in het midlaag die het leuk doet in een zeer kleine ruimte). Bij de Nederlandse en Duitse omroep in die tijd was de norm gewoon K&H actieve speakers ( ja toen al). De bus werd gewoon aangepast aan de speaker en niet andersom.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 19 nov 2017, 20:44

Voor op het toilet.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 19 nov 2017, 21:06

ds23man schreef:Ik snap nooit waarom mensen een LS3/5A cloon willen maken. Dat ding was ooit eens ontworpen door de BBC om gebruikt te worden in mobiele repowagens. Aangezien ze te zunig waren, gebruikten ze daar kleine busjes voor ( Ford Transit). Dus moest er een ieniminie speakertje in die een beetje deed lijken op een groter systeem ( vandaar de bult in het midlaag die het leuk doet in een zeer kleine ruimte). Bij de Nederlandse en Duitse omroep in die tijd was de norm gewoon K&H actieve speakers ( ja toen al). De bus werd gewoon aangepast aan de speaker en niet andersom.

Ach guttegut, als nou ergens het geld niet op kon destijds, was het bij de BBC wel... 8)

RNacoustics
Contacteer:

Berichtdoor RNacoustics » zo 19 nov 2017, 21:10

pappaleo schreef:Ik heb ook nog een paar LS3/5a kastjes liggen, gefineerd met notenhout, in een meubelfabriek gemaakt door Etienne, Wouter weet wel wie (hij kwam nog even langs in Alphen zaterdag).

Oorspronkelijk was het plan om er een paar Harbeth LF5mk3 in te schroeven, maar die heb ik aan Sark verpatst. Er lagen nog wel een paar KEF B110b op de plank, maar die zijn in de Isobarix terechtgekomen.

Nu heb ik nog een voorraadje Focal 5N412. Misschien is dat wel wat. :mrgreen:

De Focal 5N412 is meer geschikt voor een BR kastje (lage Qts)

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » zo 19 nov 2017, 21:12

Klopt

RNacoustics
Contacteer:

Berichtdoor RNacoustics » zo 19 nov 2017, 21:15

ds23man schreef:Ik snap nooit waarom mensen een LS3/5A cloon willen maken. Dat ding was ooit eens ontworpen door de BBC om gebruikt te worden in mobiele repowagens. Aangezien ze te zunig waren, gebruikten ze daar kleine busjes voor ( Ford Transit). Dus moest er een ieniminie speakertje in die een beetje deed lijken op een groter systeem ( vandaar de bult in het midlaag die het leuk doet in een zeer kleine ruimte). Bij de Nederlandse en Duitse omroep in die tijd was de norm gewoon K&H actieve speakers ( ja toen al). De bus werd gewoon aangepast aan de speaker en niet andersom.

Ja, K&H met die fantastische Podszus-Görlich units.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » zo 19 nov 2017, 21:49

AudioDandy schreef:Beste allen,

Mijn naam is Audio Dandy, en ik ben begonnen met het bouwen van mijn eerste luidspreker project, een kleine gesloten luidspreker geinspireerd door de beroemde LS3/5a,
Ik wil deze luidspreker dadelijk (als hij goed genoeg klinkt) op mijn website gaan zetten als DIY kit onder de open hardware OSHW licentie, met alle bijbehorende schemas, manuals, tekeningen, etc.

Ik wilde de volgende design criteria gebruiken:

1 Alle onderdelen van de luidspreker moeten uit Europa komen, liefst ook bedrijven die op eigen benen staan, en een Europees moederbedrijf als basis hebben.
en moeten gemakkelijk verkrijgbaar zijn voor iedereen.

2 Afmetingen zo nauwkeurig mogelijk als het orgineel
(gesloten systeem, met berkenhouten balkjes frame)
berken multiplex is echter geen vereiste, MDF mag ook

3 XO frequency op 3000 kHz, en uitsluitend gebruik makend van 1e orde lucht/foil spoelen, geen condensators! paper in oil weerstanden mogen wel gebruikt worden

4 Externe XO, ipv interne XO, met XLR connectors
(aarde wilde ik wel gebruiken in dit design)

5 De luidspreker moet goed micro details kunnen weergeven, en ready zijn voor High Resolution muziek materiaal (DXD,DSD 256, 512)

Dit zijn de eisen die ik mijzelf heb opgelegd, omdat dat mijn creativiteit meer prikkelt, maar ook omdat er anders teveel keuzes, mogelijkheden zijn

De kast is ondertussen klaar, nu komt de vraag welke speaker unis kan ik het beste gebruiken voor deze behuizing?

Zou een apart topic niet meer recht doen aan dit/deze monitor?
Oftewel geen kaping? :mrgreen:

SARK

Berichtdoor SARK » zo 19 nov 2017, 22:46

pappaleo schreef:Heb jij nog plannen met de harbeth's? Of heb je die al ergens in toegepast?

Zeker nog plannen .... moet alleen nog tijd maken om ze uit te voeren :-&

AudioDandy

Berichtdoor AudioDandy » ma 20 nov 2017, 12:56

RNacoustics schreef:Leuk project.
De AT Flexunits 4 H 52 06 13 lijkt me ook een goede kandidaat. Zit qua specificaties dicht in de buurt van de KEF B110.
Waarschijnlijk wel veel prijziger.

De AT Flexunits 4 H 52 06 13 (4 inch) unit is een mooi exemplaar, maar helaas gaat deze niet passen, de woofer gaat achter
de front baffle gemonteerd worden, en de rand van de woofer komt daardoor tussen de beuken houten frame waar de maximale breedte 13.5 cm is
Deze unit heeft echter een breedte van 15.5 cm....
http://audiotechnology.dk/files/Dimensions_Drivers.pdf

hiermee is AT voor mij helaas geen optie meer...
of ik zou hem aan de voorkant moeten monteren, maar dan vind ik dat de typische Ls3/5a design kenmerken verloren gaan...
In iedergeval bedankt voor de link en info,

AudioDandy

Berichtdoor AudioDandy » ma 20 nov 2017, 13:16

Jammer, dat SEAS overgenomen/onderdeel is van de is door de Sonavox Group (Suzhou, China)
want ik ben al twee keer blij verast door het geluid van de SEAS woofers
- zaterdag door de mooi klinkende speakers van Satefan (DXT-U16) top!
- en op de X-Fi show de Stirling LS3/5 V2 (deze heeft een custom OEM SEAS mid/woofer unit die niet in de vrije handel te koop is)

SEAS heeft wel een beetje mijn geluid of mijn kleur, hoe je het noemen wilt
Vroeger toen de Hepta's nog met Audax units waren uitgerust, vond ik deze ook erg goed klinken, mijn gevoel gaat hierdoor uit naar de
Audax HM130C0
Jammer dat niemand op het forum deze heeft, want ik zou ze graag een keertje willen beluisteren

een andere optie zou kunnen zijn de Expolinear Görlich TT 130 G, deze past precies, en dan word het wel een duur LS3tje....
Wel een lekker Duits onderonsje...Mundorf AMT met Görlich mid/woofer :-)

Ik maak me alleen druk om die enorme piek bij 1.5 kHz, ik weet niet of deze er met 1e orde (6db XO) eruit te filteren is...
en de bass is ook wat mager, ik had graag een boost gehad bij 120 hz, net zoals bij de originele LS3/5a het geval is...

satefan

Berichtdoor satefan » ma 20 nov 2017, 13:31

AudioDandy schreef:Jammer, dat SEAS overgenomen/onderdeel is van de is door de Sonavox Group (Suzhou, China)
want ik ben al twee keer blij verast door het geluid van de SEAS woofers

Ja, de eigenaar/groot-aandeelhouder is Sonavox...maar als je zo gaat redeneren wordt t wel heel lastig...China is zo'n beetje overal aandeelhouder in :think:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 20 nov 2017, 13:34

Ik volg ook niet helemaal waarom hijzelf zich zo'n beperking oplegt.
Zo maak je het er allemaal voor jezelf niet makkelijker op...

AudioDandy

Berichtdoor AudioDandy » ma 20 nov 2017, 13:39

Dat is waar, maar ik wil met dit project ook onderzoeken of er nog steeds bedrijfjes zijn die nog steeds op eigen benen kunnen staan
en alles zelf maken,
naar mijn weten zijn Mundorf, PHL, Audax, Görlich-Podzsus (?)
een van de weinige bedrijven die in handen zijn van europeesche moeder bedrijven, en alles in house maken, toch?

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » ma 20 nov 2017, 13:45

hoe is t met Visaton?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 20 nov 2017, 13:46

Ach al 50 jaar worden papieren conussen niet meer in house gemaakt in Europa...

En dat allemaal terwijl de originele LS3/5 heel snel in elkaar gerammeld was destijds. Kopieer zo'n ding exact over om nostalgische redenen incl. de 1 kHz kerukel. Het is beslist een charmant ding gehoormatig. Of bouw gewoon een 2-wegje naar keuze. Kun je ook gewoon vuren of grenen latjes nemen i.p.v. beuken :)

AudioDandy

Berichtdoor AudioDandy » ma 20 nov 2017, 13:59

Deze bepreking komt door het volgende:

Sinds KEF in handen is van een Chinees moederbedrijf, is ook meteen een stukje erfgoed als het ware weggevallen
geen Engelse sound meer, geen kosten verlaging doorbereking voor de klant, omdat de productie nu in China is (en dus veel goedkoper)
Ik heb het een beetje gehad met die honger naar steeds meer "marge" voor de fabrikant tenkoste van de kwaliteit van het product voor de koper.
Toen KEF besloot om de B110 woofer en de T27 tweeter niet meer te produceren, omdat deze "te duur" werden
kwam er meteen een gevaar voor de continuiteit van de LS3/5a (omdat KEF de enige was die deze speakers maakte)

Het mooie van de LS3/5a is dat de BBC er voor gekozen heeft om de productie juist niet meer zelf te doen, maar deze uit te besteden dmv licenties
Hierdoor had de BBC nog steeds controle over het eindproduct en waren ze ook niet meer afhankelijk van een leverancier(fabriek)

Nu hebben ze in V2 (van Stirling) blijkbaar SEAS woofer unit en een Scanspeaker tweeter gelicenseerd, maar deze zijn OEM en niet verkrijgbaar voor de eindgebruiker

Wat ik met dit project wil is de eindgebruiker meer macht geven over ZIJN luidspreker
Hij/zij heeft het recht om deze speaker aan te passen, te veranderen,, zelfs het recht om deze commercieel te verkopen (!)
Ik hoop dat de speaker door anderen verder ontwikkelt en verbetert gaat worden, zodat de luidspreker steeds beter gaat klinken
De open hardware licentie maakt dit mogelijk, een voorwaarde is wel dat na een wijziging (verbetering) deze kennis weer gedeeld word met anderen, zo ontstaat er dus een positieve cirkel.

Hierdoor ben ik dus op zoek naar units die over langere tijd verkrijgbaar zullen zijn, en die door iedereen gekocht kunnen worden (ook als je geen eigen bedrijf hebt)

Dat ze uit Europa moeten komen is persoonlijk, omdat ik vind dat wij ook op eigen benen moeten kunnen staan, wij hebben "know how" (knappe koppen) genoeg in ons landje, alleen we doen er te weinig mee....

Dit is mijn persoonlijke mening,

zo dat lucht op :-)

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » ma 20 nov 2017, 14:13

ray5150 schreef:Ik volg ook niet helemaal waarom hijzelf zich zo'n beperking oplegt.
Zo maak je het er allemaal voor jezelf niet makkelijker op...

Lacisme.

satefan

Berichtdoor satefan » ma 20 nov 2017, 14:47

Ik vind het een nobel streven om er een open hardware licentie-model aan te hangen. Ik snap de gedachte. Echter, je bent nu al beperkingen aan het opleggen om dan uiteindelijk weer te verwachten dat de community het beter gaat maken. Dat voelt een beetje contra-productief. Het feit dat Seas nu in Chinese handen is, betekend natuurlijk niet dat er geen Europeanen aan werken. En je kunt natuurlijk niet voorkomen dat een fabrikant van het chassis dat je kiest voor dit project niet opeens toch in Chinese handen valt. Wij zitten allemaal aan het einde van de waardeketen dus ons vermogen om 'macht te vergroten' is uitermate beperkt. Met name tot eigenlijk alleen de emotie die we er bij hebben...

AudioDandy

Berichtdoor AudioDandy » ma 20 nov 2017, 15:25

Beste Satefan, ik ben het helemaal met je eens, en je hebt inderdaad een goed punt, ik wil natuurlijk niet te veel beperkingen opleggen, dat heeft de BBC voor mij al gedaan :-)
Afmetingen kast, materiaal, fixed XO punt bij 3 kHz, etc, etc.

Iedereen mag er natuurlijk (dadelijk) zijn eigen unit in hangen, maar ik moet nu eerst een basis hebben, een eerste model.
waarom dan niet eerst kijken wat er in ons kikkerlandje te koop is? wij kunnen best veel, en in de jaren 80, 90 hadden wij veel
goede Nederlandse luidspreker fabrikanten, is hier helemaal niks van over, maken wij helemaal geen luidspreker units meer?

Het is toch goed om eerst te kijken wat er hier te koop is? pas daarna ga ik verder kijken naar andere landen zoals Franktijk, GB en Duitsland,
pas als aller laatste optie kies ik voor een Chinese unit, want dan kun je als eindgebruiker veel beter een "Mistral LS3/5a kloon" kopen, dan ben je veel goedkoper en misschien ook wel beter uit :-)
http://www.mistralaudio.com/product_view_603.html

Begrijp mij niet verkeerd, ik heb niks tegen Made in China, want ik heb zelf ook Audio-Gd spullen, en ik schrijf reviews voor deze producten op mijn website, en die producten zijn ongelofelijk goed van kwaliteit!
Jouw SEAS units klonken ook heel erg goed op de luisterdag, maar dit project is toch iets anders, er komen andere zaken bij kijken

Bijvb: voor dit project is continuiteit, beschikbaarheid ook erg belangrijk, mijn ervaring is dat Chinese producten vaak te snel veranderen
waardoor als een bepaalde unit niet meer verkrijgbaar is, en dan moet je voor een open hardware project als deze alle documentatie weer aanpasen, en daar zit ik niet op te wachten...

SSassen

Berichtdoor SSassen » ma 20 nov 2017, 16:20

Ik zie dat jouw benadering er één is van functie volgt vorm, in plaats van vorm volgt functie, succes daarmee, in de regel werkt het beter andersom want nu leg je jezelf onnodig veel beperkingen op.

AudioDandy

Berichtdoor AudioDandy » ma 20 nov 2017, 16:23

Henkjan schreef:hoe is t met Visaton?

Ik weet het niet, wellicht dat iemand anders dit weet?
Ze maken wel leuke units e kits, de fullrange B 100 - 6 Ohm
http://www.visaton.de/en/high_end/breitband/b100_6.html

zou een kandidaat kunnen zijn, hij loopt hoog genoeg door voor de Mundorf AMT (3 kHz 1 orde XO)

SARK

Berichtdoor SARK » ma 20 nov 2017, 16:26

Ik snap echt niets meer van dit hele draadje :think:

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”