Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

MickRS

Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808

Berichtdoor MickRS » di 13 mei 2014, 21:09

Yes, het worden toch open baffles! :rock:

Eigenlijk wil ik al jaren met deze vorm van speakers aan de slag, maar afmeting en plaatsing hielden mij altijd tegen. Nu dus niet meer! :twisted:

Na een tijd lang gestoeid te hebben met het idee van een FAST op basis van de Jordan FR driver, heb ik de knoop doorgehakt. Ondanks het feit dat ik inmiddels het ontwerp van de FAST zover heb dat ze ook daadwerkelijk gebouwd kunnen worden, bleef er toch altijd twijfel of ik al deze moeite in deze speakers moet stoppen. Zeker de gevoeligheid blijft mij zorgen baren en dus blijft het bij het ontwerp op papier. Die ik overigens nog wel in het draadje van deze speakers zal laten zien, inclusief simulaties.

En toen zag ik deze:
Trio15-TB-Open-Baffle-Speakers-by-PureAudioProject-feat-Tang-Band-W8-1808-and-Eminence-Alpha15a-1030x769.jpg
Trio15-TB-and-Trio10-TB-Open-Baffle-Speakers-Side-2-450x670.jpg

Zeker wanneer je de baffle nog iets smaller maakt, wordt de WAF behoorlijk acceptabel. En dus is ook SWMBO om. Ik heb nog wat ideeën om het design nog net ff strakker te krijgen, maar eerst het concept:
Vier keer een Eminence Alpha 15A en twee Full Range drivers. Met dank aan de Countach man heb ik die vier EA's inmiddels in huis. :goedzo:

Het origineel maakt gebruik van de TangBand 1808, maar die is mij net ff boven budget. En dus is het een mooi moment om een driver te proberen die ik al een tijdje op het ook heb: De Hongaarse Sonido. Waarschijnlijk de SFR175A. Ik heb al veel positiefs gelezen over de Sonido en dit lijkt mij een mooi excuus. In de Ardento Alter test Ardento Alter worden deze drivers ook gebruikt. En daar worden ze ongefilterd ingezet.
ardento alter.jpg

Baffles en rack waarop de baffles geschroefd zijn zijn vrij eenvoudig te realiseren. Dat komt wel goed.

En dan het filter. Dat wil ik passief. Ik heb al een beetje lopen rotzooien met Boxsim, maar kom er nog niet echt uit. Daar kan ik dus wel wat hulp gebruiken. Helaas is Mathcad van Martin King niet meer te krijgen, dus dat kan ik niet gebruiken... Dat ongefilterd inzetten van de Fr lijkt mij wel wat; maakt de speakers wat makkelijker aan te sturen door mijn SE buizenversterker. Maar een must is dat niet. Op de Ardento kunnen de FR en tweeter afgesteld worden. Het laag ook dmv het eenvoudig wisselen van de parallel cap. Dat verraad wellicht iets over het filter
afstellen ardento.jpg
verwisselbare cap.jpg

Mij lijkt het een mooi project. Watch this space! 8)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door MickRS op wo 09 mar 2016, 22:00, 3 keer totaal gewijzigd.
The earth has music for those who listen

bas focal m180

Re: Open Baffle project: 2x EA15A en FR

Berichtdoor bas focal m180 » di 13 mei 2014, 21:50

De seas fa22rcz weleens overwogen €125,- per stuk.
FOCAL

MickRS

Berichtdoor MickRS » di 13 mei 2014, 22:10

Nope, nog niet. Maar alle mogelijkheden staan nog open, dus ga ik zeker naar kijken.

In ieder geval hierbij de eerste Boxsim file:
OB1_1_sonido_175a.zip

Filter XO 200hz 2e order; impedantiecorrectie op Sonido en extra weerstand op woofers voor impedantie.

En de SPL
SPL 1.jpg

Verder heb ik nog wat plaatjes van PAP (pureaudioproject) gekregen; het filter en de SPL:
post-103433-0-72239000-1399257590.jpg
Trio15 TB BPA measurement.jpg

Laten we er een kwisvraag van maken :mrgreen: Wie kan obv de info die we nu hebben (drivers EA en TangBand, SPL en foto filter) een gooi doen naar het originele filter? volgens mij zie ik niet meer dan twee spoelen, twee condensatoren en drie weerstanden...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 13 mei 2014, 22:41

ik zou de breedbander zeker aan de onderkant filteren, minstens bij 300Hz ofzo, anders gaat die t veel te zwaar krijgen en vervormen zodra er ook maar een hint van bas in de muziek zit.

kan je niet het actieve filter van de OB van Walt dat hij te koop heeft overnemen?

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 14 mei 2014, 8:23

Leuk idee, de opstelling in WmW vind ik ook altijd aantrekkelijk, een laag filterpunt is dan wel een must! Had overigens je tweede belletje gemist, was naar de film met mijn vriendin, ook mooi!

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » wo 14 mei 2014, 14:40

Gemiste kans bij dieTrio ontwerpen om de breedbander te ontkoppelen van het front, de achterstijl biedt zich aan om de breedbander aan de magneet te bevestigen en niet aan het front. Daar kant het mid(hoog) een stuk van op, al blijft het natuurlijk schipperen met zo'n dubbelconus luidspreker.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

MickRS

Berichtdoor MickRS » do 15 mei 2014, 21:26

Twee dagen verder: beslissing genomen om toch actief te filteren en dus een extra versterker nodig... Om het budget binnen de perken te houden een oude Yamaha AX570 op de kop getikt voor weinig. Een goede versterker uit begin jaren 90 met een hoge dempingsfactor en flink vermogen. Mi prima om de woofers aan te sturen. Voorversterker eruit slopen, ander frontje erop en we hebben een prima eindversterker. Mooie is dat er ook nog eens een goede phono trap in zit. Die moest ik ook altijd nog hebben en zo is dat voorlopig ook opgelost. Achterop komen er dus aansluitingen voor phono in en uit en een lijn in.

Betekent ook dat ik nu moet gaan nadenken over het filter. En dan ook gelijk maar DSP. Pff, nog nooit echt in verdiept, dus een hoop 'catching up to do'. :?

De ideeen tot nu:
Behringer dcx2496
Mini dsp
Of toch alleen een actief filter?

Waar ik met de eerste twee een beetje bang voor ben is dat dit de zwakste schakel worden in de keten ivm het ad/da converter verhaal. Maar aan de andere kant: ook Emerald Physics gebruikt een behringer... Mini dsp weet ik sowieso nog erg weinig van, wel cool dat daar een meetmicrofoon aan gehangen kan worden om zo de boel te optimaliseren.

Ik ga maar weer eens een avondje inlezen en als jullie ideeen hebben hoor ik dat wel. :D

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 15 mei 2014, 21:55

die minidsp mic gaat ook gewoon de PC in hoor, niet de dsp.

als je twijfelt over een dsp zou je tijdens de ontwikkeling van je filter het in een dsp kunnen opzetten (x-over punt en hellingen, dipool correctie, evt andere correcties) omdat dat het snelste en flexibelste werkt en dan later naar een analoog actief filter overgaan en de dsp weer verkopen (of gebruiken voor volgende projecten :hide: )

apropos analoog filter: viewtopic.php?f=21&t=19756
ik denk dat Jeroen_d het beste kan beoordelen of dit ook voor jouw OB toe te passen is, mij lijkt het een goede kans maken

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » do 15 mei 2014, 22:03

Hypex DLCP? Kun je alleen als filter gebruiken of uitbreiden tot een complete voorversterker.

De miniDSP meetmicrofoon is bedoeld voor ruimte correctie metingen en niet geschikt om echt aan luidsprekers te meten.

Gerrit

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 15 mei 2014, 22:16

Gerrit schreef:Hypex DLCP? Kun je alleen als filter gebruiken of uitbreiden tot een complete voorversterker.
is een puik apparaat, maar in principe vergelijkbare functionaliteit als de meeste andere dsp's

De miniDSP meetmicrofoon is bedoeld voor ruimte correctie metingen en niet geschikt om echt aan luidsprekers te meten.
dat is die wel, je moet alleen wel een bepaalde meetmethode kiezen in Arta omdat anders de timing verschillen veroorzaakt doordat het uitgaande signaal van een andere geluidskaart komt dan het ingaande de impulsmeting kan verzieken. dit is een beperking van alle USB microfoons, zie het topic daarover in het meten subforum

MickRS

Berichtdoor MickRS » do 15 mei 2014, 22:25

Henkjan schreef:ik denk dat Jeroen_d het beste kan beoordelen of dit ook voor jouw OB toe te passen is, mij lijkt het een goede kans maken

Pb-tje naar Jeroen verstuurd. :wink:

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » do 15 mei 2014, 22:48

Henkjan schreef:...dat is die wel, je moet alleen wel een bepaalde meetmethode kiezen in Arta omdat anders de timing verschillen veroorzaakt doordat het uitgaande signaal van een andere geluidskaart komt dan het ingaande de impulsmeting kan verzieken. dit is een beperking van alle USB microfoons, zie het topic daarover in het meten subforum

Waarom zou je jezelf op die manier op achterstand zetten als er voldoende microfoons en interfaces voor diverse budgetten beschikbaar zijn?
Als je een microfoon en interface gebruikt kun je ook elektrische metingen doen, zoals impedantiecurves. Als je de DSP door analoge filters wilt vervangen kun je dan ook mooi controleren dat de respons gelijk is.

Gerrit

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 16 mei 2014, 0:10

beetje off-topic hier, maar de belangrijkste reden is is dat het een plug&play oplossing is, alleen mic inpluggen en klaar. makkelijker en goedkoper. maar zoals altijd, no free lunch, wie mooi wil zijn moet pijnlijden :mrgreen:

ik heb beide, de USB mic zit gewoon in m'n laptoptas, voor serieuzere zaken heb ik m'n meetset met externe geluidskaart, mic, versterkertje, etc.

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 16 mei 2014, 0:20

Gerrit schreef:Waarom zou je jezelf op die manier op achterstand zetten als er voldoende microfoons en interfaces voor diverse budgetten beschikbaar zijn?

Suggesties welke voor een redelijk bedrag +- tot €250,-
Jij hebt zelf een heel mooi meetsysteem ik meen dat die wel wat gekost heeft.
FOCAL

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » vr 16 mei 2014, 0:34

bas focal m180 schreef:
Gerrit schreef:Waarom zou je jezelf op die manier op achterstand zetten als er voldoende microfoons en interfaces voor diverse budgetten beschikbaar zijn?

Suggesties welke voor een redelijk bedrag +- tot €250,-
Jij hebt zelf een heel mooi meetsysteem ik meen dat die wel wat gekost heeft.

Zoiets bijvoorbeeld:
Focusrite Scarlett 2i2 USB audio interface
Focusrite is op zich prima spul.
Het Clio systeem is inderdaad nogal prijzig, maar AP was gewoon echt veel te duur :mrgreen:

Gerrit

avdboom

Berichtdoor avdboom » vr 16 mei 2014, 9:40

Ik vind die eerste foto's die je geplaats hebt echt mooi :kwijl: . Ik kan begrijpen dat je daarmee de vrouw om krijgt...

MickRS

Berichtdoor MickRS » vr 16 mei 2014, 10:53

ja, mooi he... :mrgreen:

inmiddels obv wat ik zo even kon vinden de eerste Boxsim simulatie gedaan met actief filter. De FR is dan de Sonido 175 Alnico. En zoals Jeroen al voorspelde in zijn pb-tje, lijkt dit prima te kunnen. Goed, de impedantie van de woofers is nog wat laag. En ook de sonido kent een enorme impedantiepiek. Maar goed, de eerste indruk is zeker positief. Oh ja, het afvallen van de FR in het hoog is een dingetje van Boxsim. Het schijnt dat die wat problemen heeft met het modelleren van een Fr driver obv T/S parameters.
SPL actief met sonido_1.jpg

En de boxsim file voor de liefhebber :wink:
OB1_actief1_sonido.zip

meiborg

Berichtdoor meiborg » vr 16 mei 2014, 17:10

Daar heeft niet zo zeer boxsim problemen mee, op basis van t/s parameters kun je niets afleiden over de respons van een whizzer. Dat kan geen enkel simulatie programma.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

MickRS

Berichtdoor MickRS » di 20 mei 2014, 22:20

Korte update: vandaag binnengekomen:
Het filter van Walt, of Ray, of Jeroen, of... :mrgreen:
De Yamaha; en da's een behoorlijk bakbeest :twisted:

Nu nog een mooie full ranger erbij bedenken. Waarom zijn die verzendkosten uit de vs toch zo hoog? Bij Parts Express hebben ze de tangband 1808 voor iets meer dan $400 voor een setje, omgerekend ruim €300. Voor dat geld zou ik ze kopen, maar dan komt er nog een kleine $100 aan verzendkosten bij en dan natuurlijk de invoer. En dat is mij net iets teveel op dit moment. Wel altijd nog goedkoper dan de €300 per stuk dat ze hier moeten kosten :evil:
Dus als iemand in de VS komt binnenkort...

MickRS

Berichtdoor MickRS » vr 23 mei 2014, 10:08

Naast het idee van de Sonido's, toch ook nog wat meer verdiept in andere breedbanders. Uiteraard de TB 1808, welke natuurlijk een mooie match oplevert. Maar ook de Supravox 215s bicone lijkt mij wel wat. Twijfel, twijfel... Welke zou ik moeten nemen? En waarom?

Walt

Berichtdoor Walt » vr 23 mei 2014, 10:51

Uiteindelijk zijn het toch jouw oren, als je ze niet in real life ergens kunt beluisteren is het toch deels een gok. Ik zou dan in ieder geval een breedbander kiezen waar men lovend over is op het internet.

Groetjes Walter

Zweitse

Berichtdoor Zweitse » vr 23 mei 2014, 11:06

MickRS schreef:Korte update: vandaag binnengekomen:
Het filter van Walt, of Ray, of Jeroen, of... :mrgreen:
De Yamaha; en da's een behoorlijk bakbeest :twisted:

Nu nog een mooie full ranger erbij bedenken. Waarom zijn die verzendkosten uit de vs toch zo hoog? Bij Parts Express hebben ze de tangband 1808 voor iets meer dan $400 voor een setje, omgerekend ruim €300. Voor dat geld zou ik ze kopen, maar dan komt er nog een kleine $100 aan verzendkosten bij en dan natuurlijk de invoer. En dat is mij net iets teveel op dit moment. Wel altijd nog goedkoper dan de €300 per stuk dat ze hier moeten kosten :evil:
Dus als iemand in de VS komt binnenkort...

Is dit misschien nog een optie?
Ciare HX201, mooie driver voor weinig geld. Verzendkosten zullen ook nog wel meevallen.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraak zonder uitzicht.

MickRS

Berichtdoor MickRS » vr 23 mei 2014, 11:42

Walt schreef:Uiteindelijk zijn het toch jouw oren, als je ze niet in real life ergens kunt beluisteren is het toch deels een gok. Ik zou dan in ieder geval een breedbander kiezen waar men lovend over is op het internet.

Groetjes Walter

De spijker op zijn kop! Maar over beide valt heul veul moois te lezen...

De Ciare had ik ook al even naar gekeken, maar zo op het eerste gezicht sluit ie niet echt lekker aan onderin....EDIT: wel een heel mooie tip qua prijs! Scheelt zomaar €75 met andere aanbieders :shock:

Stiekum zit ik ook nog te denken aan vier keer een tb 4" bamboe per kant. Deze heeft een heel vlak freq verloop. Kleinere drivers hebben ook wat minder last van bundeling en vier geeft een toch 6db meer. Dan komt ie uit op zo'n 94/95db. (w4-1320sjf)

Walt

Berichtdoor Walt » vr 23 mei 2014, 11:45

Kun je 1 van de kandidaten misschien ergens 2e hands kopen? In dat geval kun je ze altijd later weer doorverkopen zonder echt verlies te maken, op die manier is het relatief goedkoop experimenteren...

Groetjes Walter

MickRS

Berichtdoor MickRS » ma 26 mei 2014, 19:42

leuk hoor, Ebay... :? Werd er een setje Supravoxen aangeboden, wordt eerst het startbod verhoogd en vervolgens wordt de hele veiling teruggetrokken :(
Nu ja, dan maar verder met de Tangband 1808 en de Sonido SFR 200. Onderstaand de SPL obv het filter bij 150hz. De doorgetrokken lijnen zijn van de Sonido en de stippellijnen van de Tangband.
OB-one actief Sonido.jpg

Wat mij vooral opvalt is dip op 1khz. Duidelijk iets met de baffle van doen, want als ik de driver uit het centrum haal wordt het een stuk beter. Maar het oog wil ook wat... Nu weet ik dat je met notches een piek kan aanpakken, maar kun je ook zo'n dip opheffen?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”