Mobiele Bluetooth boombox.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Mobiele Bluetooth boombox.

Berichtdoor Nooby » vr 04 sep 2015, 21:55

Goedenavond,

Ik had al een post gemaakt op tweakers maar wilde hier ook de vraag uitzetten, de post is schaamteloos gekopieerd en wat aangepast aan hetgeen ik nu voor mezelf "bepaald" heb.

Ik wil een draagbaar geluidsding maken welke ik kan gebruiken aan het water, in de tuin, op vakantie enz, niet mee naar festivals om loeihard te pompen maar om lekker muziek aan te kunnen hebben op de achtergrond en wat soms ook wat harder kan als ik daar zin in heb, geluidskwaliteit is belangrijk.

Eisen:

- 1 man portable
- Goed geluid
- lange adem, middag/avondje aan 't water moet hij wel kunnen halen.
- Bluetooth
- Jack aansluiting
- volume regelbaar
- aan/uit schakelaar
- indicatie led

Vorm

- Een draagbare "radio" maken ala retro boombox met een "chique" draagriem, vrij hoog breed en ondiep.

zoiets dan dus:

boombox.jpg

- Een wat meer typische speaker maken zoals je ze vaker ziet

Dit vind ik een mooi voorbeeld, poort niet maar dat kan altijd anders...

Thodio-iBox-XC-boombox_5.jpg

Deze vind ik wel erg mooi maar is wat lomp en de vorm lijkt me onhandig om als portable te gebruiken, hiervoor is de overnight sensation als basis gebruikt.

madeleine.jpg

Ik neig naar een balk zeg maar gelijke hoogte en diepte en breed.

Driver keuze:

Ik denk al een tijdje na hier over en ergens jeukt het om een 2.1 box te maken met 2 fullrange drivers en een kleine laag driver.

Nu zijn er legio fullrange drivers te vinden en lees ik her en der goede dingen over verschillende modellen TB en HIVI in 3", welke drivers zou ik zeker moeten overwegen en waar zou ik dan op moeten letten ?

Welke driver kan ik als "sub" gebruiken ? Ik lees her en der wel wat over de Tangband W6-1139SIF en nog een aantal...

Jag (naam op dit forum weet ik niet) op tweakers gaf aan dat bij goed simuleren de fullrange en sub goed kunnen aansluiten, hoe doe ik dit ? kan ik beiden in Winisd ? en hoe zie ik dan dat 't op elkaar aansluit ?

Aansturen

De versterking word ook een "dingetje" ga ik voor een onbekend 2.1 bordje of ga ik voor wat bekender materiaal en moet en een crossover/lowpass gemaakt worden, aangezien ik volledig bleu ben op dit gebied word dat nog wat zeg maar...

Materiaal

Als materiaal leek ecoboard me wel leuk, dit is geperst agrarisch afval zoals tarwe.

Een speaker die hiermee gemaakt is is deze van thodio, ik zou hem dan donker willen lakken...

best-eco-bluetooth-speakers-thodio-ecobox-wheat-bamboo-wireless-speakers-wifi-2015-wood-sustainable-ecological-organic-co2-review-1.jpg

Ik wil de speaker zo clean mogelijk houden, volume, aan/uit en evt een ledje om aan te geven of hij aan staat.

Last but not least, budget... Ik had 150 euro in gedachten maar dit zal afhankelijk van keuzes 2.0/2.1 bestaand ontwerp monitor oid of fullrange ed best flexibel zijn...

Tijd heb ik ZAT, leuk om een en ander uit te zoeken en uiteindelijk een spelend geheel te hebben.

Benodigdheden

- versterker
- accu LiPo
- bluetooth module
- lader
- speakers
- hout :P
- pot meter
- aan uit schakelaar
- led
- aansluit grut
- evt filter materiaal
- ...?

Nog een aantal vragen:

- Wat vinden jullie van het id een bestaand 2 weg ontwerp te gebruiken ?
- Wat vinden jullie van het id 2.1 te willen spelen ?
- Welke drivers zouden jullie aanraden ?
- Ivm ontbrekende ts gegevens van auto speakers is een goede kist er omheen bouwen lastig denk ik ?
- Mis ik nog iets op mijn lijst ?

Alvast bedankt voor jullie input!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Nooby op zo 21 feb 2016, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.

SuperR

Re: Mobiele Bleutooth boombox, eerste stapjes.

Berichtdoor SuperR » za 05 sep 2015, 11:30

De strand & park dagen zijn al bijna voorbij.

Snel deze kopen dus; http://www.ultimateears.com/en-us/boom :wink:

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 05 sep 2015, 12:10

Nee nee, juist zelf rommelen :P

Grootste ding is nu driver keuze denk ik.

SuperR

Berichtdoor SuperR » zo 06 sep 2015, 10:57

Houd je met alle vereiste elektronica nog wel budget over voor luidsprekers?

Lader, 20,- euro
Accu, 20,- euro
Versterkertje, 20,- euro
Bluetooth dingetje, 20,- euro
Knopjes, potmeters en schakelaars, 30,- euro
Hout + Lak/Beits/Olie 40,- euro

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 06 sep 2015, 12:47

Ik ben al een aantal uur aan 't spitten, lezen, zoeken.

Het besef dat budget en eisen niet op 1 lijn liggen en mijn eigen ervaring (het gebrek er aan) ook in de weg zit maakt dat ik een en ander moet versimpelen.

Daarom lijkt een fullrange (BR?) oplossing met een ta2024 de meest logische oplossing.

Eventueel kan ik dan later nog eens iets lastigers proberen...

Nu ben ik een aantal drivers in winisd aan het simuleren, zijn er nog redenen om 3" of 4" te kiezen ? Met mijn noob logica komt meer conus oppervlak neer op meer laag... :?: Maar er zal vast een compromis gesloten moeten worden.

Lutkeveld

Berichtdoor Lutkeveld » zo 06 sep 2015, 13:41

Meer conusoppervlakte is over het algemeen meer conusgewicht (moving mass, Mms).
Meer Mms resulteert in een lagere resonantiefrequentie (Fs) en dus meer laag. Tegelijkertijd gaat Vas omhoog en heb je meer luchtruimte nodig.
Luidsprekerbouw blijft een compromis.

Ik zou voor een 3S lipo met TA2024 of 5S met TPA3116/8 gaan.
Voor de speakers zou ik inderdaad voor fullrangers gaan.
Woofer+tweeter+filter maal 2 valt waarschijnlijk buiten het budget.
Goede autospeakers kan nog wel voor die minder kritische luisteraar.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 06 sep 2015, 14:07

Dank voor je reactie.

In hoeverre is het vermogen dat de versterker kan leveren relevant in deze ? Dan bedoel ik het verschil tussen beide op de verschillende voltages ?

Als driver hik ik nu tegen de Dayton RS100-4 aan, komt in 3.5L BR nog aardig laag volgens Winisd, welke port velocity moet ik als max houden ?

Zijn er drivers die ik zeker nog moet overwegen ? Het oog wil ook wat en de Dayton is in mijn ogen een erg mooie.

Lutkeveld

Berichtdoor Lutkeveld » zo 06 sep 2015, 15:09

5S geeft je ongeveer een verdrievoudiging van je vermogen. Het is niet de wereld, maar toch wel een stukje harder. 3S gaat ook al flink hard en dan heb je het voordeel van een goedkope en makkelijke setup, plus een kwalitatief goede versterker. De meeste TPA's zijn namelijk geen technische hoogstandjes, meer gericht op prijs.

RS100 is een prima driver. 15m/s als max velocity is prima.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 06 sep 2015, 15:44

Ok dan ga ik aan de knutsel met deze driver en verschillende formaten behuizing.

Ik zie boombox ontwerpen waarin de 2 drivers in 1 ruimte zitten en waar ze gescheiden zitten, optie 2 lijkt mij de meest logische maar waarom kiezen mensen voor 1 ruimte?

Ik zal de kosten tussen de verschillende versterking een naast elkaar leggen.

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 13 sep 2015, 19:10

Klein beetje met winisd zitten klooien.

Ik kom uit op 3,5 liter gepoort, f3 op 55Hz

Ik loop tegen de poort afmetingen aan, of heel lang of heel hoge air velocity...

Slotpoort 10x2 cm moet 28,2 lang zijn met een snelheid van 16m/s
Ronde poort 36mm moet 19cm lang zijn maar dan zit de snelheid over de 20m/s heen.

Als ik de tuning freq aanpas kan ik met andere poort lengtes gaan spelen, die 55Hz -3 is ook wel erg laag lijkt me in een project als dit... ? wat is realistisch ?

Hoe bepaal ik de tuning freq die ik kan gebruiken als basis ?

TFM.png

architect

Berichtdoor architect » ma 14 sep 2015, 7:37

spannend project met een heel aantal tegengestelde krachten

http://www.spectrumaudio.de/
op dit forum staan heel veel breedbanders, ik zou zelf geloof ik kijken naar de gevoeligheid
http://www.spectrumaudio.de/breit/celes ... X0510.html
deze hierboven is bijvoorbeeld 5db gevoeliger dan je dayton
er is ook duidelijk in terug te vinden dat grotere speakers een grotere gevoeligheid hebben

wellicht wil je het compact houden maar efficientie en diepgang staan daar haaks op;
buiten verdwijnt je geluid naar alle kanten en ik zou denken dat het maximaal haalbare volume dus ook belangrijk is

als laatste tip zou ik kijken naar het gewicht van alle onderdelen
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 14 sep 2015, 9:56

Dank voor je reactie.

Het zal een compromis moeten zijn tussen diepgang, efficiëntie, sq denk ik.

Tevens wil ik m er ook aantrekkelijk uit laten zien. Ik las goede dingen over de Dayton rs 100-4 en vind ze er mooi uitzien.

Wat mag ik verwachten als f-3? En voer ik dat dan in als tuning frequentie in winisd?

Ik zal op die site nog eens kijken naar alternatieven, hogere gevoeligheid betekend minder vermogen nodig voor een zelfde volume als een driver met lagere gevoeligheid?

Het gewicht mag best wat oplopen hoor. Wilde m draagbaar maken met een schouderband.

Gr

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 14 sep 2015, 10:22

Ik heb hier een kleine bookshelf staan met de RS100-8, zo'n 25x15x17cm en een klein rond poortje. Er zit een klein filtertje op om een piek rond 9khz weg te werken.

Ondanks dat het verre van echte hifi is, klinkt het serieus goed, komt voor het formaat belachelijk laag en gaat nog harder dan verwacht. Ik zet ze in als semi-mobiele bouwradio met een losse autoradio als versterker. Met een iets andere kastvorm kan je ze best wat compacter krijgen denk ik.

Video: door room gain (kast) is er nu meer bas, too much eigenlijk. Buiten zal het minder zijn, al zal t wel meevallen als je m op een tafel of zo zet.
https://youtube.com/watch?v=7EoX_33qd6k

Over een of twee compartimenten: twee kanalen betekent twee ruimtes. Anders drukt het actieve kanaal de andere weg. Tenzij je mono maakt moet je dus scheiden.
Laatst gewijzigd door muizenissen op ma 14 sep 2015, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 14 sep 2015, 10:54

Heb je daar wat meer specifieke gegevens van?

Ik zou wel willen proberen t maximale uit de gekozen driver te halen.

Meten evt filter maken lijkt me ook reuze interessant :)

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 14 sep 2015, 16:56

Ik vergis me - het was een piek (bult) bij 1-2Khz, precies irritant genoeg om te horen.

Zonder filter:
surround zonder filter.png

Met filter:
surround met filter.png

Ik zoek zo wel even op wat t allemaal precies was.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 14 sep 2015, 17:52

Zie nu net je filmpje pas, klinkt heel aardig zover het op deze manier te beoordelen is.

Best aardig aan het formaat wel, ik probeer er vanavond even voor te gaan zitten hoe groot ik de box wil maken en hoe veel liter dit oplevert.

Duidelijk dat het gescheiden moet worden dus, prima.

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 14 sep 2015, 18:30

Uit mn hoofd zijn ze ca 4 liter (3,8 of zoiets). Wat heb je qua formaat in gedachten? Als je rekening houdt met 10 liter totaal volume (2x 4 liter + bracing + versterker etc.), en een beetje boom-box radio wil, dan kom je op binnenmaten van 11 diep / 38 breed / 24 hoog. Als je dan voor 12mm multiplex gaat moet je denken aan 13-14cm diep, 40-41cm breed en 25-26cm hoog. Dat is, grofweg, een A3-papiertje qua formaat :).

De Sharp GF929 retro-boombox-ghettoblaster-dinges is 51x11,5x27cm:
Afbeelding

Uitgaande van 15mm multiplex (zwaar, maar erg stevig) is dat 48x8,5x24 binnenmaat (9,7 liter). De blokvorm of eindlooks bepaal je dan natuurlijk zelf; mooie knopjes, streepje hier of daar infrezen, kunststof insert met carbon folie... etc :)

architect

Berichtdoor architect » ma 14 sep 2015, 18:39

muizenissen schreef:Uitgaande van 15mm multiplex (zwaar, maar erg stevig) is dat 48x8,5x24 binnenmaat (9,7 liter).

is dat niet buiten verhouding?
die ghettoblaster is misschien van 2mm plastic
in plaats van iets na te maken, kun je ook eens nadenken over hoe en wat je precies wilt
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 14 sep 2015, 18:48

Klopt, 15mm multiplex is wat overkill hiervoor :). Die van mij zijn er wel van gemaakt, vandaar dat ze wat lomper zijn. Die ghettoblaster is inderdaad dun plastic, maar dat kunnen we zelf niet maken uiteraard, en dat soort dingen resoneren natuurlijk als de pest.

Als het ding veel verplaatst gaat worden, en ook buiten staat, dan moet er wel rekening gehouden worden met duurzaamheid. 8mm spaanplaat is dan gewoon een no-go. Ik kocht mijn 15mm multiplex bij een flightcase fabrikant; Gamma etc hebben 8mm en 12mm. Dat zou een mooi alternatief zijn (in elk geval voor de baffle). De Daytons hebben wel een vrij dikke rand, dus als je die wil verzinken moet je wel aan 15mm dikte denken.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 14 sep 2015, 20:12

Het formaat valt eigenlijk wel mee :p lastig verhouding zien.

Ik dacht toch aan iets zoals m'n 2e foto, een fullrange lijkt me mooier in zo'n vorm
vorm.

Qua afmetingen vind ik 20x20x45 oid wel prima denk ik, zat volume dus... Alleen even kijken wat mooi is in verhouding met de relatief kleine driver.

Ik had 15mm voor de buitenzijde en dunner voor de panelen aan de binnenkant bedacht, welk materiaal weet ik nog niet. Hout lijkt me mooi, ecoboard ook wel leuk...

Xeres

Berichtdoor Xeres » ma 14 sep 2015, 20:52

Ik heb 3 jaar geleden zelf een (slecht) draagbare (goed klinkende) boombox met een paar Tangbands W4-655, TA2024 versterker en een losse bluetooth module gebouwd. Naast de draagbaarheid is de Bluetooth in mijn boombox de zwakste schakel. De verbinding en inschakel geluiden zijn op zijn zachts gezegd irritant. Het "ouderwetse" koppelen is ook behoorlijk irritant.

Inmiddels zijn we verder met de Bluetooth verbinding en inmiddels zijn er veel (goedkope) klasse-D versterkers te koop met een ingebouwde Bluetooth-module.

Ik wil mijn Boombox graag moderniseren. Ik zag en bewonder deze nieuwe thread op diyaudio

http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ombox.html

In de bijlage mijn (eerste zelfbouwproject) Boombox..

R.

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 14 sep 2015, 22:20

Nooby schreef:Het formaat valt eigenlijk wel mee :p lastig verhouding zien.

Ik dacht toch aan iets zoals m'n 2e foto, een fullrange lijkt me mooier in zo'n vorm
vorm.

Qua afmetingen vind ik 20x20x45 oid wel prima denk ik, zat volume dus... Alleen even kijken wat mooi is in verhouding met de relatief kleine driver.

Ik had 15mm voor de buitenzijde en dunner voor de panelen aan de binnenkant bedacht, welk materiaal weet ik nog niet. Hout lijkt me mooi, ecoboard ook wel leuk...

De Daytons zijn vrij compact, 98mm buitendiameter. Wat je kan doen is je front in twee delen opdelen: twee stukken van ~25x15, met daartussenin een lager gelegen middenstuk. Je hebt dan niet één grote frontplaat, maar meer twee losse frontjes die aan elkaar verbonden zijn. In het middenstuk doe je dan een aan/uit schakelaar, en je status LED.

De twee frontjes zijn prima op te delen: je hebt immers een 98mm driver en een 40mm baspoortje er in te zetten.

Je kan ook funky doen en een meubelplaat halen bij de Gamma. Zo'n eiken of beuken paneel (erg hard voor je gereedschap!) is meteen mooi, laagje lak er overheen, en voila. Ook eens gedaan met een set Stella's, gemaakt van blank grenen. Koper wilde ze in donker bruin hebben.

DSC_1253.JPG

DSC_1260.JPG

DSC_1275.JPG

DSC_0005.JPG

DSC_0008.JPG

DSC_0073.JPG

DSC_0068.JPG

DSC_0071.JPG

Ander alternatief (wel veel lastiger verwerken ivm splinters en vaak slechte lagen): hardhout multiplex. In verstek kan dat echt mooi worden (kaal hout + 2 lagen matte beits en dan een spuitbus blanke lak per stuk).

CAM00545.jpg

DSC_0155.JPG

DSC_0163.JPG

DSC_0167.JPG

DSC_0173.JPG

DSC_0179.JPG

Zo, genoeg foto's - terug naar jouw project. Ik zal eens het filter van mijn Daytons opzoeken; houd er wel rekening mee dat dit voor 8 ohm Daytons is - je noemt hierboven de 4 ohm (dus andere impedantie etc.), en als je kastje breder is, krijg je ook een andere baffle reflectie.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 14 sep 2015, 22:28

Meubelplaat klinkt als een prima optie!

Is er een specifieke reden om voor de 8 of 4 ohm versie te kiezen ? Sowieso lijkt het me leuk hem eens te meten als hij in elkaar zit en dan een filter te ontwikkelen...

Die stella in grenen is mooi geworden!

Ik zit een beetje te etteren met de voeding, lipo is compact maar een ontlaad beveiliging heb ik nog niet gevonden en wil de accu niet slopen natuurlijk... Het liefst heb ik enkel een stekker nodig en geen externe laders dus daar zit ik ook mee...

Ik twijfel over de noodzaak van volume regeling en een aux ingang, tegenwoordig heeft iedereen zijn muziek toch op de telefoon staan en is bluetooth misschien wel voldoende...

muizenissen

Berichtdoor muizenissen » ma 14 sep 2015, 22:34

Volumeregeling of in elk geval een input-disconnect zou ik wel doen. Al was t maar om te voorkomen dat een of andere grapjurk z'n jackplug eruit trekt en je dus een kortsluiting maakt met de eindtrap vol open. BZZZT! Volume effe op nul, telefoon eruit, en voila. Scheelt ook tegen plopjes ;).

4 ohm is wat efficiënter, dat wil je wel met zon setup.

Jag

Berichtdoor Jag » ma 14 sep 2015, 23:14

Ik zou shoppen bij accu safe.nl. Daar kan je veel vinden wbt volume knoppen, plaatjes, speakers, versterkers.

Wij hebben zelf een kratradio. gemaakt met Visaton full range drivers (FR16) en een Dayton sub (SDS215). Die full range drivers zijn niet zo stylish, verder zitten er wel een aantal goede ideeën in. Een LiFePO4 accu kan je evt kant en klaar kopen inc beveiliging. Enorme verbetering tov lood accu's. Sub hebben wij als bandpass uitgevoerd (minder vervorming, waterbestendig). Filtering met minidsp = erg fijn.

Misschien allemaal wat groter dan wat jij wil maken. Ik zou wel overwegen om de max amp te kopen (accusafe.nl), daar kan je ook makkelijk een volumeknop op aansluiten. En een volumeknop is wel fijn toch. En je zou ook nog kunnen kijken naar de boominator mini set (woofers, tweeters en filter).

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”