Mobiele Bluetooth boombox.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Re: Mobiele Bluetooth boombox.

Berichtdoor Nooby » vr 25 mei 2018, 21:16

Boemeltje schreef:
Nooby schreef:
Boemeltje schreef:Oh en voor kleurechtheid even die foto's van de bovenkant pakken, ze staan zoals te zien nog al te verstoffen: je kunt wel zien waar ik mijn band overheen gehaald heb :D

THX!

Praktisch vraagje... Kan ik de beits een aantal dagen laten staan na het maken van een teststukje ? 2 keer precies de zelfde verhouding mengen lijkt me lastig namelijk.

Als je het in een goede luchtdichte pot doet zeker. Heb zelf een Hak pot gebruikt en die kast na ruim een half of zelfs een heel jaar pas gedaan: ging prima!

:goedzo:

richard

Berichtdoor richard » di 29 mei 2018, 19:17

Nooby schreef:Praktisch vraagje... Kan ik de beits een aantal dagen laten staan na het maken van een teststukje ? 2 keer precies de zelfde verhouding mengen lijkt me lastig namelijk.
Volgens mij wel. Wel weer goed oproeren voor je weer gaat beitsen. En in één keer genoeg aanmaken.
Genoeg is beter.

FritsK

Berichtdoor FritsK » za 02 jun 2018, 0:19

Nooby schreef:Praktisch vraagje... Kan ik de beits een aantal dagen laten staan na het maken van een teststukje ? 2 keer precies de zelfde verhouding mengen lijkt me lastig namelijk.

Zeker. In een potje doen gaat prima. Draai de pot een paar keer op de kop. Lekt ie niet? Zet hem dan op de kop weg. Rollers of kwasten kan je ook prima een paar dagen bewaren als je ze in een ziplock zakje doet of goed inwikkelt in aluminiumfolie of huishoudfolie.
Niets uit deze tekst mag gequote worden zonder toestemming van de schrijver

richard

Berichtdoor richard » zo 03 jun 2018, 21:12

FritsK schreef:ziplock zakje doet of goed inwikkelt in aluminiumfolie of huishoudfolie.
En ze bewaard in de vriezer. Tenminste met alkyd verven.
Genoeg is beter.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 04 jun 2018, 10:12

Thx voor de tips :)

Ik heb afgelopen weekend de Het zaakje nog een keer aangesloten, de accu geladen en gisteren avond heeft de speaker 6,5 uur achtergrondmuziek geleverd in de huiskamer en hij is nog niet leeg, vanavond verder.

Deze week wil ik het laatste schuurwerk doen en de ledjes een plek geven, dan de beits er op en afwerken.

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 07 jun 2018, 21:44

Hij heeft 7 uur staan spelen, een prima begin.

Vanavond de laatste keer schuren en in de beits gezet.

Het kneedbare hout pakt niet lekker, hier was ik al bang voor maar het zat er al op helaas. De kleur is bij lange na niet wat ik voor ogen had, donker en vrij rood en dat terwijl ik licht voor ogen had, wellicht verkeerd gekeken naar het kleurenstaatje op de site. De kleur is wel mooi overigens, best chique.

Misschien morgen in de blanke lak zetten :)

laatste keer schuren.jpg

beitsklaar.jpg

kleur dr op.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 08 jun 2018, 10:33

Ziet er goed uit! Wat voor lak ga je gebruiken?

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 08 jun 2018, 11:49

Boemeltje schreef:Ziet er goed uit! Wat voor lak ga je gebruiken?

Ik zal een detailfoto van de bijgewerkte stukken maken, dat is echt lelijk (binnenzijde speakeropening het is wel te zien op de foto) misschien zijn er nog wat tips om het met iets wat donkerder te krijgen... het slaat nu licht uit.

Ik heb nog een matte meubellak staan, niet op waterbasis wat volgens de site waar ik bestelde beter is enminder kansop vlekken geeft.

Bijzonder spul wel dat waterbeits, ik heb voor t beitsen nog even een youtube filmplje bekeken en geloofde bijna niet dat het een kwestie van er op kwakken en verdelen is :P

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 08 jun 2018, 13:49

Haha, dat werkt mooi hè :D

Mijn ervaring met alles wat niet normaal hout is (vuller maar ook houtlijm) is hetzelfde. Ben bang dat je dat ook niet beter gaat krijgen :(

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 08 jun 2018, 14:04

Boemeltje schreef:Haha, dat werkt mooi hè :D

Mijn ervaring met alles wat niet normaal hout is (vuller maar ook houtlijm) is hetzelfde. Ben bang dat je dat ook niet beter gaat krijgen :(

Het houtlijm deel had ik gelezen inderdaad, super logisch ook dat het met vuller net zo gaat maar totaal niet bij nagedacht helaas... Komt dus ook bij dat ik een stuk lichter bedoeld had en het dan minder opvallend was geweest...

Ik ga hem zo afwerken, ben echt benieuwd wat ze doen als hij luchtdicht (op de poort na :P) is en er fatsoenlijke demping in zit....

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 08 jun 2018, 18:09

Eerste laag blanke parket lak, alkyd gaat prima.

blanke lak 1.jpg

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » vr 08 jun 2018, 20:28

Heel mooi! Lijkt een beetje hout dat op boten zit zo :D

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 13 jun 2018, 12:09

Ondertussen zitten er 3 lagen parketlag op de kist en heb ik hem goedgekeurd.

Gisteravond de gaatjes voor de statusled's geboord, sonofil geplakt en het spul in elkaar gezet. Ik ben blij met de looks, de donkere beits was even schrikken maar pakt heel goed uit, met de 3 lagen lak is het kleurverschil van de houtvuller een stuk minderopvallend/storend geworden.

Wat nog rest is het vinden van een geschikte volumeknop, zwarte ringetjes voor de boutjes in de achterkant en tochtband om de achterkant goed af te sluiten.

Het klinkt lekker, veel detail als ik blues luister en de stemmen zijn mooi. het lagere gebied is duidelijk beter nu er sonofil op de wanden zit (verder nog niks) gaat niet heel laag maar voor normale muziek zonder bonkende bassen gaat het prima.

Al met al heeft hij er nu zo'n 8 uur op een acuu op zitten en gaat hij nog vrolijk door, helemaal niet slecht dus.

Ik zou het heel leuk vinden de speaker eens te meten om te bezien of er meer uit gehaald kan worden, mocht iemand zich geroepen voelen (vergoeding is natuurlijk mogelijk) lijkt me dat heel gaaf O:)

Plaatjes van gisteravond:

20180612_214222.jpg

20180612_222946.jpg

20180612_225321.jpg

Ja, die 2 openingen rechts boven zijn de AUX en 19V en ja die zitten onderin logischer, foutje zeg maar...

20180612_225338.jpg

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 13 jun 2018, 12:43

Mooi geworden!

Thomox

Berichtdoor Thomox » wo 13 jun 2018, 18:23

Dat donkere is echt mooi geworden met die parketlak eroverheen :) Tof gedaan!

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 14 jun 2018, 19:54

Thx! Eerste projectje dat ik maak zonder bestaande bouwtekening ofzo, geeft een hoop voldoening :D

Net nog even tochtband gekocht, pvc, fijn spul. De bevestigingramen (mooie naam dacht ik) zitten 1mm verzonken, band dicht 3-5mm af en wordt gewoon plat.

luchtdicht.jpg

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » do 14 jun 2018, 20:23

Wow, prachtig zo die kleur. Wie had dat gedacht, een stijlvolle, luxueuze boombox :)
"Weniger, aber besser"

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 14 jun 2018, 22:22

Haha ja, misschien een nieuwe naam bedenken...

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 25 jun 2018, 11:21

Zaterdag de hele dag de tuin (van mijn zusje) van muziek voorzien, ging perfect en klonk erg lekker! Een aantal erg leuke reacties gehad over het geluid dat de speaker produceert.

20180623_163724_HDR.jpg
Laatst gewijzigd door Nooby op wo 29 aug 2018, 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 25 jun 2018, 12:06

Lohengrimas schreef:Wow, prachtig zo die kleur. Wie had dat gedacht, een stijlvolle, luxueuze boombox :)

dat is forum-specialiteit :mrgreen:
viewtopic.php?f=3&t=18676&p=1777438&hilit=bentley#p1777046
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Lohengrimas

Berichtdoor Lohengrimas » ma 25 jun 2018, 17:43

Henkjan schreef:
Lohengrimas schreef:Wow, prachtig zo die kleur. Wie had dat gedacht, een stijlvolle, luxueuze boombox :)

dat is forum-specialiteit :mrgreen:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... y#p1777046

Lekker wel! Bentley-logo had niet gehoeven, maar mooi vakmanschap.
"Weniger, aber besser"

richard

Berichtdoor richard » ma 25 jun 2018, 19:51

Boemeltje schreef:Heel mooi! Lijkt een beetje hout dat op boten zit zo :D
Mahonie?

Maar toch erg mooi gelukt zo te zien, al was het niet helemaal wat je voor ogen had.
Mahonie kleur lichter verdunnen gaat het denk ik al snel de roze kant op, dat is wellicht ook niet wat je voor ogen had.
Genoeg is beter.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 20 aug 2018, 9:03

richard schreef:
Boemeltje schreef:Heel mooi! Lijkt een beetje hout dat op boten zit zo :D
Mahonie?

Maar toch erg mooi gelukt zo te zien, al was het niet helemaal wat je voor ogen had.
Mahonie kleur lichter verdunnen gaat het denk ik al snel de roze kant op, dat is wellicht ook niet wat je voor ogen had.

Roze was zeker niet de bedoeling :-&

Ik heb het gevoel dat de versterker wat vermogen tekort komt, binnenkort het zaakje maar eens aansluiten op een losse versterker om te zien of dat wat meer body gaat geven... Xmax wordt nu ook zeker nog niet gehaald.

Als dat een hoop scheelt bestel ik een ander versterker bordje van SURE, 2x30 ipv 2x15 watt en met ADAU1701 DSP aan boord, kan ik daar mooi mee klooien.

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 29 aug 2018, 17:31

Nu ben ik wat aan het prutsen met bafflestep compensatie, iets dat in dit geval nodig lijkt, ik ervaar de speaker als erg helder maar het laag blijft duidelijk achter.

Van het www haal ik dat bafflestep tot 6dB in de hoogweergave kan "boosten" en daardoor het laag achter kan blijven. De breedte van de baffle is daarbij van belang.

Nou is dit geen "normale" speaker welke verticaal staat maar een boombox welke horizontaal gebruikt wordt en ook de drivers naast elkaar heeft zitten, hou ik dan de gehele breedte als baffle aan of slechts de helft ?

Nu heb ik met een bafflestep calculator het onderstaande in VituixCAD gefrommeld, hierbij ben ik uit gegaan van een breedte van 44cm.

Zonder:

zonder bafflestep.png

Met:

met bafflestep.png

Is dit realistisch ?

Tevens is (lijkt me) het nodig om het hoog vanaf 2000Hz te temperen, hiervoor is een of meerdere notchfilters nodig maar in de voorbeelden zie ik zelden een grillige grafiek als in mijn geval. Het lijkt me ook niet wenselijk om 12 notchfilters in te willen bouwen :shock:

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 16 sep 2018, 11:32

Wat meer aan het rommelen geweest.

Driver, kast en baffle ingevoerd in Vituaixcad om een BSC te maken.

Ik heb de gegevens van Winisd overgenomen en kom hier op uit. Ik snap de bult op 50Hz niet, Winisd geeft deze niet weer.. Kan iemand iets zinnigs zeggen over onderstaande ? Zodat ik een uitgangspunt heb :hide:

Winisd response.png

Behuizing:

Simulatie behuizing.png

Diffractie: Ik heb er 1 driver in gezet omdat dat 1 kanaal is, leek mij logisch :think:

Diffraction.png

BSC:

Zonder:

Zonder BSC.png

Met:

bsc.png

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”