Mobiele Bluetooth boombox.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief

Re: Mobiele Bluetooth boombox.

Berichtdoor wouter » di 18 sep 2018, 14:21

Die shelf is in de praktijk echt niet okee, groter dan 4,7mH zou ik nooit gaan.

Daarnaast is de box niet goed afgestemd, veel te laag en hij is te groot vermoed ik. Dus je gaat een driver te laag afstemmen, en vervolgens alles dempen wat er wel natuurlijk en gemakkelijk uitrolt. Dat kost je zo'n beetje alle dynamiek die er in je systeem zit, lijkt me niet handig.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 18 sep 2018, 15:40

wouter schreef:Die shelf is in de praktijk echt niet okee, groter dan 4,7mH zou ik nooit gaan.

Daarnaast is de box niet goed afgestemd, veel te laag en hij is te groot vermoed ik. Dus je gaat een driver te laag afstemmen, en vervolgens alles dempen wat er wel natuurlijk en gemakkelijk uitrolt. Dat kost je zo'n beetje alle dynamiek die er in je systeem zit, lijkt me niet handig.

Dat leek mij ook niet kloppen inderdaad.

De box "moet" dan in VituixCAD verkeerd gaan denk ik, in Winisd gaat het prima namelijk. De 2 frequetie verlopen komen niet in de buurt van elkaar... tevens is er een Duits ontwerp in een net zo'n grote box met bijna gelijke afstemming welke erg lekker schijnt te zijn, de "Sarah"

Het viel me ook op dat de SPL naar 70 Db terug valt, ook niet helemaal ok denk ik...

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » di 18 sep 2018, 15:44

Tussen de 15 tot 20 liter zit je goed met een W5-1611 in BR. Met de parameters uit deze datasheet stelt WinISD zelf 17.3 liter voor, en een afstemming op 54,9Hz. Daarmee zit f3 op 52Hz en is curve vanaf 80Hz mooi vlak.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 18 sep 2018, 15:57

Marp schreef:Tussen de 15 tot 20 liter zit je goed met een W5-1611 in BR. Met de parameters uit deze datasheet stelt WinISD zelf 17.3 liter voor, en een afstemming op 54,9Hz. Daarmee zit f3 op 52Hz en is curve vanaf 80Hz mooi vlak.

Je snapt dat ik het lastig wil slikken een totaal verkeerde afstemming te hebben heh :P

Als ik deze link volg lijkt me dat het lekker moet kunnen klinken. Dit is overigens de eerste keer dat ik deze link vind, staat ook een filter bij waar ik wellincht wat mee kan :think:

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=10&ved=2ahUKEwi8ppiB28TdAhUHMuwKHfLEBUQQFjAJegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fwww.zelfbouwaudio.nl%2Fforum%2Fdownload%2Ffile.php%3Fid%3D13426&usg=AOvVaw2dHxNBvMC6tohIVUnZCMJ0

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 18 sep 2018, 19:03

Ik heb ook wel een mooi filter voor deze luidspreker. Zou in een commercieel product komen maar daarvan kwam de financiering niet van de grond. Dus ik denk dat ik het wel kan delen hier.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 18 sep 2018, 19:34

wouter schreef:Ik heb ook wel een mooi filter voor deze luidspreker. Zou in een commercieel product komen maar daarvan kwam de financiering niet van de grond. Dus ik denk dat ik het wel kan delen hier.

Dat klinkt helemaal niet verkeerd :hide:

Maar ook 10 liter getuned op 60Hz of doet dat er niet toe :p

MH

Berichtdoor MH » wo 19 sep 2018, 17:06

wouter schreef:Ik heb ook wel een mooi filter voor deze luidspreker. Zou in een commercieel product komen maar daarvan kwam de financiering niet van de grond. Dus ik denk dat ik het wel kan delen hier.

vertel vertel vertel :-)
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » wo 19 sep 2018, 23:06

Voila

w5-2106 filter 1.png

Dit is een bafflestep compensatie filter, maar ook een correctie voor driver geneuzel.

De bafflestep is met de DSP gekozen, hierbij waren er 4 smalbandige driver correcties (dipjes/notches). De bafflestep is toen gesoldeerd (passief nagemaakt) en daarna zijn de kleine correcties beluisterd door ze met de DSP aan en uit te zetten. 1 correctie was misbaar, de andere 3 correcties (750Hz, 4,2kHz en 8kHz) maken dat de luidspreker heel natuurlijk klonk en wanneer je de correcties weg liet kreeg de breedbander meer karakter en vloog sneller de bocht uit.
Dit ontwerp zou ik met rear/ambient tweeter zeker goed kunnen verdragen thuis, al blijft de laagafstemming wat bombastisch. Ik kwam uit op minimaal 13,5 liter meen ik, ik heb daarvan ook nog wel alle simulaties.

Ik denk dat de kleine correcties niet helemaal 1 op 1 overgenomen moeten worden, maar ze kunnen wel uitgeprobeerd worden. Het zijn secties van ca 7,50 per stuk. Wellicht waren ze deels voor de kast. Het was een Symbol Audio achtig model. Het BSC filter zal een goede eerste stap zijn, en het heeft vrijwel niets te maken met de basreflex afstemming. Een filter doet pas veel hoger wat.
tb w5-2106 sim 6.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MH

Berichtdoor MH » do 20 sep 2018, 7:04

wouter schreef:Voila

w5-2106 filter 1.png

Dit is een bafflestep compensatie filter, maar ook een correctie voor driver geneuzel.

De bafflestep is met de DSP gekozen, hierbij waren er 4 smalbandige driver correcties (dipjes/notches). De bafflestep is toen gesoldeerd (passief nagemaakt) en daarna zijn de kleine correcties beluisterd door ze met de DSP aan en uit te zetten. 1 correctie was misbaar, de andere 3 correcties (750Hz, 4,2kHz en 8kHz) maken dat de luidspreker heel natuurlijk klonk en wanneer je de correcties weg liet kreeg de breedbander meer karakter en vloog sneller de bocht uit.
Dit ontwerp zou ik met rear/ambient tweeter zeker goed kunnen verdragen thuis, al blijft de laagafstemming wat bombastisch. Ik kwam uit op minimaal 13,5 liter meen ik, ik heb daarvan ook nog wel alle simulaties.

Ik denk dat de kleine correcties niet helemaal 1 op 1 overgenomen moeten worden, maar ze kunnen wel uitgeprobeerd worden. Het zijn secties van ca 7,50 per stuk. Wellicht waren ze deels voor de kast. Het was een Symbol Audio achtig model. Het BSC filter zal een goede eerste stap zijn, en het heeft vrijwel niets te maken met de basreflex afstemming. Een filter doet pas veel hoger wat.
tb w5-2106 sim 6.png

Interessant :-)
Nu heb jij een filter voor de w5-2106 gemaakt, is die compatible met de w5-1611?
Als we wisten wat we deden heette het geen onderzoek :-)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 20 sep 2018, 7:31

O ja, sorry. Ik check dat even maar ik verwacht het wel. De bsc zal gelijk uitvallen. Ik denk dat de conus ook gelijk is, alleen is de W5-2106 een goedkopere ferriet versie

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 20 sep 2018, 8:26

wouter schreef:Voila

w5-2106 filter 1.png

tb w5-2106 sim 6.png

Thx, zeer gewaardeerd.

Ik heb het idee dat de speaker vermogen te kort komt dus hang hem als mijn huiskamer weer netjes is aan een normale versterker met voldoende sap, dan luisteren wat het doet en eens beginnen met de BSC bestellen.

Als ik m'n meetset heb kan ik daar ook mee aan de slag O:)

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 20 sep 2018, 18:24

Ik denk dat je niet veel verder zult afwijken dan 1 stap van deze centrumfrequentie.
Het filter van de BB5 ken ik (nee, ga ik niet delen, ook niet per PB) en die afstemming is fractioneel anders, maar ook niet meer dan 1 stap in de E-reeks.
Ik doel dus op de combi:
1,8mH & 2,7uF of 3,3uF (of zelfs 2,2uF is nog denkbaar)
1,5mH & 3,3uF of 3,9
1,2mH & 3,9uF of 4,7 (zou mijn startpunt zijn denk ik)
1,0mH & 4,7uF of 5,6
0,82mH & 5,6 uF op 6,8uF

De weerstand kies je op smaak. Omdat je zelf gaat meten kun je het effect ook zien van elke aanpassing.

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 22 sep 2018, 8:15

wouter schreef:Ik denk dat je niet veel verder zult afwijken dan 1 stap van deze centrumfrequentie.
Het filter van de BB5 ken ik (nee, ga ik niet delen, ook niet per PB) en die afstemming is fractioneel anders, maar ook niet meer dan 1 stap in de E-reeks.
Ik doel dus op de combi:
1,8mH & 2,7uF of 3,3uF (of zelfs 2,2uF is nog denkbaar)
1,5mH & 3,3uF of 3,9
1,2mH & 3,9uF of 4,7 (zou mijn startpunt zijn denk ik)
1,0mH & 4,7uF of 5,6
0,82mH & 5,6 uF op 6,8uF

De weerstand kies je op smaak. Omdat je zelf gaat meten kun je het effect ook zien van elke aanpassing.

Wat bedoel je met de centrumfrequentie ?

En met de "e reeks" ?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 22 sep 2018, 9:05

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 22 sep 2018, 9:07

E reeks zijn de stappen van conponenten, in de VS zijn er andere componentwaarden bijvoorbeeld.

De centrumfrequentie is waar het midden van de correctie.
1mH en 10uF heeft dezelfde centrumfrequentie als 10mH en 1uF alleen is dat echt een mega krater. Met een weerstand kun je dat weer reduceren en dan krijg je bij die laatste een heel brede correctie, terwijl je met 1mH en 10uF meer een lokale correctie maakt

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 22 sep 2018, 10:37

Helder, dank.

Dat kan ik in de simulatie in Ieder geval inzichtelijk maken :)

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 29 sep 2018, 11:45

BSC ingevuld, alleen snap ik niet waarom de grafiek tot 500Hz zo afwijkt van Winisd...

met BSC Wouter.png

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 29 sep 2018, 12:44

Winisd kan toch helemaal geen filters?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 29 sep 2018, 13:47

Henkjan schreef:Winisd kan toch helemaal geen filters?

Klopt, verkeerde plaatje wellicht alhoewel het BSC tussen 20 en 500Hz niks lijkt te doen.

Zo is hij filterloos in VituixCad:

spl no filter.png

Zelfde box volume en poort lengte / oppervlak:

VituixCad box en poort.png

En zo is hij in Winisd:

Winisd response.png

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 29 sep 2018, 19:04

Winisd lijlt me zo op 't eerste gezicht geen 24dB/octaaf helling, is wel wat bij een BR zou moeten
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 29 sep 2018, 19:06

Maar dat plaatje van vituixcad lijkt helemaal nergens op

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 29 sep 2018, 21:01

Henkjan schreef:Maar dat plaatje van vituixcad lijkt helemaal nergens op

Exact. Maar waar gaat het dan fout :-k

Zo kan ik niks "betrouwbaars" simuleren natuurlijk.

(Ik zoek de fout bij mezelf, het programma schijnt dit gewoon te kunnen...)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 29 sep 2018, 22:14

Check de gegevens van.de driver eens, zoals je grafiek er uit ziet zou verklaard kunnen worden door een 10x te hoge fs

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 30 sep 2018, 10:35

Henkjan schreef:Check de gegevens van.de driver eens, zoals je grafiek er uit ziet zou verklaard kunnen worden door een 10x te hoge fs

Fs staat op 60, rest komt ook overeen met Winisd

driver in vituixcad.png

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 30 sep 2018, 15:28

Zowel Cms als Rms hebben een vreemde invoer, voor dit soort driver. Die kunnen zo niet kloppen.
Je simulatiepakket zou je eigenlijk ook moeten melden, dat dit setje parameters inconsistent is; dat ze zo niet samen zou kunnen bestaan...

Anyway, mag ik je vragen wat de bron was voor deze twee waarden ? Dit verklaart vrijwel zeker die vreemde 'dippende' simulatie.
Probeer eens in te geven :
- Cms : op grond van je overige parameters, zou ik ongeveer 1,1 mm/N verwachten (de datasheet zegt trouwens 1,037 , dus dat klopt wel).
- Rms : op grond van de rest, verwacht ik grofweg 0,8 Ns/m

Kan haast niet anders, dan dat het er daarna naar verwachting uitziet.a
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”