Mobiele Bluetooth boombox.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Nooby

Re: Mobiele Bluetooth boombox.

Berichtdoor Nooby » vr 05 okt 2018, 8:35

Er zijn 2 verschillen. Jouw curve is inderdaad erg luid (in zijn geheel omhooggeschoven in de grafiek), en dat komt inderdaad door je scaling. Maar dit is helemaal niet erg.

Zo lang de grafiek over de breedte hetzelfde is maakt het niet uit dus ? dat is enkel ter indicatie.

Hoe dan ook : dit laatste is een klein verschil, wat 'in het echie' waarschijnlijk zelfs moeilijk meetbaar zeker te stellen zal zijn...
EDIT ter verduidelijking : als alles onder 400Hz 1dB luider is, is dat wel degelijk een flink hoorbaar verschil. Ik bedoel te zeggen dat het in de praktijk vrij lastig is om objectief/meetbaar vast te stellen, wat er in dat gebied exact gebeurt (cq. wat de 'waarheid' is.).

Hier zal het gaan om luisteren ervaren en op het oor aanpassen dus, simuleren kan ook maar tot op zekere hoogte.. ?

Anders dan ik heb jij scaling moeten gebruiken, omdat jouw EnclosureSim absurd veel luider is dan hij zou moeten zijn (zeker 10dB).
De enige logische verdachte die ik nu kan bedenken, is dat je ergens een grove fout gemaakt hebt in de invoer van je parameters van je driver. Maar ik kan eigenlijk niet logisch herleiden, welke dat zou moeten zijn...
Nogmaals : dit is op dit moment, voor de sims die je nú doet, niet essentieel. Maar kijk eens of je de parameterfout kunt vinden. Kan je hem niet vinden, stuur me je project-file.

Ergens moet iets verkeerd gaan ja. Ik had juist de parameters opnieuw ingevoerd vanaf de datasheet van TB, ik zal ze nalopen. Ik zal ook de enclosure nakijken, al is de foutkans daar een stuk kleiner met veel minder variabelen. (aanname)

-edit-

Het invullen van RMS, in VituixCAD in nm/s weergegeven lukt me wel maar de juiste waarde bepalen lukt me niet, de auto calc optie helpt dan maar klopt die wel ? ik heb geen omreken iets gevonden online om RMS watt naar nm/s te converteren...

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 14 okt 2018, 12:36

Ik heb met een hoop hulp van Marco de sim nu hetzelfde als hem en weet waar de fouten zaten.

Binnenkort maar bestellen :)

simulatie compleet.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » zo 14 okt 2018, 15:26

Mooi resultaat!

Ik denk alleen dat je er nog wel iets te versimpelen valt aan het filter.
Voor een simpel fullrange speakertje is het namelijk wel erg veel.
Idealiter zou je dit ook actief willen doen, op die manier is je totale systeem efficiëntie hoger.
Maar goed, dat wordt misschien de volgende stap ;)

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 14 okt 2018, 16:30

One World Concepts schreef:Mooi resultaat!

Ik denk alleen dat je er nog wel iets te versimpelen valt aan het filter.
Voor een simpel fullrange speakertje is het namelijk wel erg veel.
Idealiter zou je dit ook actief willen doen, op die manier is je totale systeem efficiëntie hoger.
Maar goed, dat wordt misschien de volgende stap ;)

Dank, qua leercurve dan wellicht. het filter is van Wouter :)

Dit sure bordje is wellicht interessant... vervalt de BT wel.

http://store3.sure-electronics.com/2-x-30-watt-class-d-audio-amplifer-board-with-audio-dsp-jab3-30

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 14 okt 2018, 22:54

Nice work! Dit is zeker niet bedoeld als een goed voorstel, of een voorstel beter dan dat van jou. Puur bedoeld om te laten zien wat Bart hierboven bedoelt. Kijk eens naar het schema/de grafiek hieronder, en zie hoe opmerkelijk veel het lijkt op het jouwe. Met maar twee goedkope componentjes.

(Ik heb er niet mijn best op gedaan, gewoon even snel gerammeld. Het kan zijn dat ik er wat teveel tophoog uitgehaald heb; onmogelijk om voor mij te beoordelen. Het kan ook, en lijkt me waarschijnlijk, dat 3,5-4,5kHz liever iets naar beneden getrokken willen. Dat kost je dan 3 extra componentjes.)
simblenooby.png
Voorlopig even niet meer zelfbouwen. Komt wel weer.
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » zo 14 okt 2018, 23:42

Inclusief genoemde correctie zou dan op zoiets kunnen komen :
(zoals je ziet zal dat 6,8mH spoeltje iets heel goedkoops kunnen zijn, Luchtspoeltje 0,5mm á 4,50 euro. Klinkt groot-en-duur, maar is het niet.)
simblenoobymetcorrectie.png
Roon ROCK op een Intel NUC5i5 in een fanless doosje. HDMI out (want multichannel) -> Marantz SR1504 :rofl: -> Revel Performa3 F206 (front) en Revel Concerta M12 (rear). Twee stuks SVS SB-1000 (subs), via een MiniDSP 2x4 met DIY voedinkje in een Galaxy Maggiorato doosje.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 15 okt 2018, 9:07

Food for thought iig, maar even mee spelen ook :)

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » ma 15 okt 2018, 14:54

MarcoSQ schreef:Inclusief genoemde correctie zou dan op zoiets kunnen komen :
(zoals je ziet zal dat 6,8mH spoeltje iets heel goedkoops kunnen zijn, Luchtspoeltje 0,5mm á 4,50 euro. Klinkt groot-en-duur, maar is het niet.)
simblenoobymetcorrectie.png

Als je nu een grotere condensator neemt, hoef je niet zo'n grote spoel te hebben.

Echter doet dat stukje filter maar bar weinig.

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 15 okt 2018, 16:03

Maar natuurlijk doet dat stukje bijna niets. Was júíst om te laten zien, dat je tegen lage complexiteit/kosten tóch heel selectief kan knippen met je filter. (Selectief als in : met een zéér kleine bandbreedte. En nee, dat gaat je met een veel kleinere zelfinductie écht niet lukken...)

Vind je dat dat filtertakje niet genoeg doet ? Verlaag de weerstand, of knip hem weg. Schrik niet ;-).

Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om vanaf een schermpje, hier een knap filter van te ontwikkelen. Dat kan gewoon niet.
Wil ik ook niet, trouwens. Doet Nooby maar lekker zelf; vindt ie zelf óók veel leuker.
Wél kan je met lage precisie afschatten/aftasten wat de mogelijkheiden en uitdagingen zullen gaan zijn. En dát is wat ik probeer om de topicstarter te laten zien...

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 15 okt 2018, 19:45

Net even aan het prutsen geweest en met de opmerking over subtiele verschillen in mn hoofd met BSC begonnen, daarna een takje er bij gemaakt en blij met het resultaat die tak eens los geknipt om op te merken dat er een miniem verschil was :P

Dit is met:

BSC plus 1 tak.png

En dit zonder:

BSC plus 1 tak 2.png

Ik denk dat de moraal een beetje is: Je kan simmen tot je een ons weegt maar ergens moet je bedenken dit wordt het beginpunt. Ik denk dat beginnen met een BSC een juiste insteek is om dat verschil alleen al eens te ervaren en van daaruit verder te gaan met echte metingen, deze kan ik dit jaar nog uitvoeren :)

Of sla ik de plank nu mis ? :P

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » ma 15 okt 2018, 23:32

Mijn laptop besloot vanavond helaas om te blijven bluescreenen na een win update... Dus maar even kort via de mobiel.

Jouw 'moraal' verwoordt heel aardig mijn intentie en mening.
Ik zeg : goed op weg zo :proost: .

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, ikzelf vind dit een fijne. Of dat het juiste pad is, of juist 'de plank misslaan'... Dat laat ik graag aan anderen over. Ik heb ook niet het alleenrecht op de absolute waarheid... :-"

One World Concepts

Berichtdoor One World Concepts » di 16 okt 2018, 0:41

Nooby schreef:Net even aan het prutsen geweest en met de opmerking over subtiele verschillen in mn hoofd met BSC begonnen, daarna een takje er bij gemaakt en blij met het resultaat die tak eens los geknipt om op te merken dat er een miniem verschil was :P

Dit is met:

BSC plus 1 tak.png

En dit zonder:

BSC plus 1 tak 2.png

Ik denk dat de moraal een beetje is: Je kan simmen tot je een ons weegt maar ergens moet je bedenken dit wordt het beginpunt. Ik denk dat beginnen met een BSC een juiste insteek is om dat verschil alleen al eens te ervaren en van daaruit verder te gaan met echte metingen, deze kan ik dit jaar nog uitvoeren :)

Of sla ik de plank nu mis ? :P

Ik zie het altijd maar als kosten vs baten.
Zeker als het om passieve filters gaat.
Er zijn een hoop andere dingen die roet in het eten gooien.

Hangt ook een beetje van het project/budget af.
Ik maak de laatste tijd niet zo heel veel passieve filters meer, actief is tegenwoordig bijna net zo makkelijk.
Hybride is sms nog weleens handig (vooral ivm ruis)

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 16 okt 2018, 13:49

Kosten vs baten speelt ook zeker wel mee!

Simmen, bouwen, controleren middels meting, meting gebruiken in je nieuwe sim... enz, toch.

DSP vind ik ook erg interessant, helemaal omdat het met de ADAU1701 van sure wel financieel aantrekkelijk wordt.

De omgeving waar de speaker gebruikt wordt is ook sterk variabel dus dan is een filter mega kritisch maken zodat hij binnen lekker klinkt wellicht helemaal niet handig, hij is juist voor buiten bedacht...

MarcoSQ

Berichtdoor MarcoSQ » di 16 okt 2018, 23:08

Nooby schreef:Simmen, bouwen, controleren middels meting, meting gebruiken in je nieuwe sim... enz, toch.
Jup. Ik wéét dat je het zelf ook wel snapt, maar uit flauwheid/volledigheid zeg het het toch maar :hide: .
Je vergeet het misschien wel belangrijkste stapje : gebruik je oortjes ! Liefst (idd) met je speaker opgesteld, zoals je denkt dat je hem gaat gebruiken.

Grafiekjes mogen er nóg zo mooi uitzien : als jouw oortjes zeggen dat het niet goed is, dan is dat zo. Punt. Jij moet gaan genieten van het resultaat, en niet jouw lineaal ;-).

Uitvogelen wat er dan precies aan scheelt, en hoe dat dus te verbeteren : daar komt best wat er ervaring bij kijken. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen, wat de enige manier is om ervaring om te doen...Vooruit : idd gewoon vaak doen, en doorzetten. Ook een simpele DSP of EQ, zowel door Wouter als Bart genoemd, kunnen je op een comfortabele manier helpen te leren hoe veranderingen in respons kunnen klinken. Of hoe juist de fouten klinken.

Metingen verklaren ook niet alles. In ieder geval, zeker niet als je nog niet helemaal goed weet wát je nu precies meet.
Zelfde geldt in a way voor simulaties. Je hebt al gezien dat je daar zonder het te merken, behoorlijk grote afwijkingen kunt maken....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 16 okt 2018, 23:33

Ik benader het graag zo: een luidspreker die een zwaar elektrisch gemanipuleerd signaal krijgt, klinkt vaak ook zo.
Moet je e.e.a. corrigeren begin dan met de helft van de correctie eventueel. Zeker bij lage Q-waarden is dit wat mij betreft vaak beter dan alles wegfilteren. Het komt ergens vandaan dat er een verhoging in de geluidsdruk zit in een bepaald gebied. Wanneer het niet in je systeem zit (dus ruimte invloed bijv.), hoef je het ook niet volledig te corrigeren. Doe je dat wel dan klinkt het vaak minder levendig.

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 17 okt 2018, 9:19

Hoe minder manipulatie leidt tot een goed (of voldoende voor de toepassing) resultaat hoe beter, eigenlijk heel logisch en zodoende dus ook basaal beginnen en luisteren/meten en daar op voort borduren.

MarcoSQ schreef:Je vergeet het misschien wel belangrijkste stapje : gebruik je oortjes ! Liefst (idd) met je speaker opgesteld, zoals je denkt dat je hem gaat gebruiken.

Grafiekjes mogen er nóg zo mooi uitzien : als jouw oortjes zeggen dat het niet goed is, dan is dat zo. Punt. Jij moet gaan genieten van het resultaat, en niet jouw lineaal ;-).

Typisch eigenlijk heh, dat ik enkel de theoretische kant belicht en even mijn eigen gehoor vergeet.

Nooby

Berichtdoor Nooby » ma 22 okt 2018, 12:26

Op Aliexpress wat klein grut besteld, zwarte ringetjes voor de achterzijde, krokodillenbekjes en spades om wat draad te maken om de speakers makkelijk aan de losse versterker te hangen.

De bafflestep correctie wordt deze week besteld bij Rumoh :)

Ik ben heel erg benieuwd wat dit gaat opleveren.

-edit- De ontvangst is op zn best matig te noemen overigens, eens zien of ik daar wat aan kan verbeteren...

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”