Mobiele Bluetooth boombox.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Chris_T

Re: Mobiele Bleutooth boombox, eerste stapjes.

Berichtdoor Chris_T » di 15 sep 2015, 5:24

Nooby schreef:Ik zit een beetje te etteren met de voeding, lipo is compact maar een ontlaad beveiliging heb ik nog niet gevonden en wil de accu niet slopen natuurlijk...

>klik<

Ik heb het topic alleen vluchtig gelezen, maar als ik even de eisen van de beginpost erbij pak kan ik het volgende aanraden:

• 4 ohm glasfiber of polypropylene drivertjes met een hoog rendement (de RS100 is een mooie, maar heeft relatief wel een laag rendement en is ook kwetsbaar vanwege de alu conus. Daarnaast heeft het ook een hele nare breakup rond 15kHz dat aangepakt moet worden, of je moet een voorkeur hebben voor 'TSSsing' tophoog)
  • 12V 7.2AH accu (daar kan kun je gerust >20h op spelen met een 2x10W klasse D versterker)
  • kleine 2x10W klasse D versterker (Tripath wordt veel gebruikt, maar vind ik persoonlijk niet fijn klinken vanwege hardheid in het mid-hoog. Misschien dat de max-amp daarin wat beter is?)
  • 10mm of minder okoume of populieren multiplex (het is zacht indrukbaar matriaal, meer scheelt enorm in gewicht. In vergelijking met MDF ca. 1/3)

Leuk dat je zo'n project onderneemt ;).
Een van mijn eerste projecten was ook een mobiele geluidsinstallatie alleen waren er toen nog geen klasse-D versterkertjes of DSP's :-({|=
Je mag trouwens bij het simuleren met WinISD het laag best wat laten opslingeren, buiten zul je al gauw een gebrek aan laag hebben.
Vergeet ook niet om de serieweerstand van het filter correctienetwerkje in de sim mee te nemen en rekening te houden met de verliezen van de poort/kast.
Met WinISD pro kun je dat invullen in de 'advanced tab', voor een kleine box met lichte demping en ronde poort kan je redelijkerwijs Ql=7,Qa=75 & Qp=10 aanhouden.

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 15 sep 2015, 6:27

muizenissen schreef:Volumeregeling of in elk geval een input-disconnect zou ik wel doen. Al was t maar om te voorkomen dat een of andere grapjurk z'n jackplug eruit trekt en je dus een kortsluiting maakt met de eindtrap vol open. BZZZT! Volume effe op nul, telefoon eruit, en voila. Scheelt ook tegen plopjes ;).

4 ohm is wat efficiënter, dat wil je wel met zon setup.

Misschien is 't ook wel handig om een jack gewoon te doen, achteraf kan ik daar best nog spijt van krijgen natuurlijk...

De 4Ohm moet 'm worden dan.

Jag schreef:Ik zou shoppen bij accu safe.nl. Daar kan je veel vinden wbt volume knoppen, plaatjes, speakers, versterkers.

Wij hebben zelf een kratradio. gemaakt met Visaton full range drivers (FR16) en een Dayton sub (SDS215). Die full range drivers zijn niet zo stylish, verder zitten er wel een aantal goede ideeën in. Een LiFePO4 accu kan je evt kant en klaar kopen inc beveiliging. Enorme verbetering tov lood accu's. Sub hebben wij als bandpass uitgevoerd (minder vervorming, waterbestendig). Filtering met minidsp = erg fijn.

Misschien allemaal wat groter dan wat jij wil maken. Ik zou wel overwegen om de max amp te kopen (accusafe.nl), daar kan je ook makkelijk een volumeknop op aansluiten. En een volumeknop is wel fijn toch. En je zou ook nog kunnen kijken naar de boominator mini set (woofers, tweeters en filter).

Jag,

Ik ken je kratradio idd, heb je topic wel eens gelezen, gaaf ding maar voor mij te groot en de dsp maakt 'm ook wel prijzing.

Ik zal je topic nog een doorspitten.

Een lifepo met beveiliging ben ik nog niet tegen gekomen, misschien zoek ik verkeerd hoor..

Jag schreef:Ik zou shoppen bij accu safe.nl. Daar kan je veel vinden wbt volume knoppen, plaatjes, speakers, versterkers.

Wij hebben zelf een kratradio. gemaakt met Visaton full range drivers (FR16) en een Dayton sub (SDS215). Die full range drivers zijn niet zo stylish, verder zitten er wel een aantal goede ideeën in. Een LiFePO4 accu kan je evt kant en klaar kopen inc beveiliging. Enorme verbetering tov lood accu's. Sub hebben wij als bandpass uitgevoerd (minder vervorming, waterbestendig). Filtering met minidsp = erg fijn.

Misschien allemaal wat groter dan wat jij wil maken. Ik zou wel overwegen om de max amp te kopen (accusafe.nl), daar kan je ook makkelijk een volumeknop op aansluiten. En een volumeknop is wel fijn toch. En je zou ook nog kunnen kijken naar de boominator mini set (woofers, tweeters en filter).

Chris_T schreef:
Nooby schreef:Ik zit een beetje te etteren met de voeding, lipo is compact maar een ontlaad beveiliging heb ik nog niet gevonden en wil de accu niet slopen natuurlijk...

>klik<

Ik heb het topic alleen vluchtig gelezen, maar als ik even de eisen van de beginpost erbij pak kan ik het volgende aanraden:

• 4 ohm glasfiber of polypropylene drivertjes met een hoog rendement (de RS100 is een mooie, maar heeft relatief wel een laag rendement en is ook kwetsbaar vanwege de alu conus. Daarnaast heeft het ook een hele nare breakup rond 15kHz dat aangepakt moet worden, of je moet een voorkeur hebben voor 'TSSsing' tophoog)
  • 12V 7.2AH accu (daar kan kun je gerust >20h op spelen met een 2x10W klasse D versterker)
  • kleine 2x10W klasse D versterker (Tripath wordt veel gebruikt, maar vind ik persoonlijk niet fijn klinken vanwege hardheid in het mid-hoog. Misschien dat de max-amp daarin wat beter is?)
  • 10mm of minder okoume of populieren multiplex (het is zacht indrukbaar matriaal, meer scheelt enorm in gewicht. In vergelijking met MDF ca. 1/3)

Leuk dat je zo'n project onderneemt ;).
Een van mijn eerste projecten was ook een mobiele geluidsinstallatie alleen waren er toen nog geen klasse-D versterkertjes of DSP's :-({|=
Je mag trouwens bij het simuleren met WinISD het laag best wat laten opslingeren, buiten zul je al gauw een gebrek aan laag hebben.
Vergeet ook niet om de serieweerstand van het filter correctienetwerkje in de sim mee te nemen en rekening te houden met de verliezen van de poort/kast.
Met WinISD pro kun je dat invullen in de 'advanced tab', voor een kleine box met lichte demping en ronde poort kan je redelijkerwijs Ql=7,Qa=75 & Qp=10 aanhouden.

Kijk zoiets zocht ik dus... bedankt.

Is zoiets ook toe te passen zodat de box ook gebruikt kan worden met een lege accu aan 230V ? Of moet ik dan zoiets als een accusafe hebben ?

Klank karakteristiek (zeg ik dat goed?) van een versterker kan net zoals van een speaker gefiltert worden toch ? het id is (als ik daar hulp bij kan krijgen :roll: ) toch wel te gaan filteren voor een zo mogelijk klinkend resultaat.

Sketchup staat weer op de computer dus ik hoop dan vanavond wat te kunnen gaan klooien...

Hij hoeft ook geen lightweight te worden hoor, met m'n 2 meter en ruim 100 kilo kan ik wel wat hebben en was van plan iets met een schouder riem te doen.

Lijstje tot nu toe:

- ta2024
- lipos3
- lipo s3 lader
- accu bewaking
- Bt module
- Potmeter
- jack aansluiting
- 2x rs100-4
- hout

Weer genoeg om over na te denken straks op het werk, thx allen ! :proost:

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » di 15 sep 2015, 19:55

Nooby schreef:Is zoiets ook toe te passen zodat de box ook gebruikt kan worden met een lege accu aan 230V ? Of moet ik dan zoiets als een accusafe hebben ?

Je bedoelt dat je kan schakelen tussen een 12V loodaccu of 230V lichtnet?
Met de accusafe kan je dat doen inderdaad (is gewoon een flipflop schakelaar met trigger).
Zodra een externe voeding aansloten wordt, koppelt deze de accu af.

Het kan echter ook eenvoudiger door een netschakelaar en een 12Vdc adapter te gebruiken.
Neem alleen geen geschakelde adapter of zo'n industriële inbouwvoeding van meanwell.
Ik weet dat deze veelvuldig wordt gebruikt bij kratradio's, maar klankmatig is het verschrikkelijk.
Het geluidsbeeld wordt daar zo plat als een pannekoek van.
Neem in plaats daarvan een doodgewone lineaire voeding bestaande uit een trafo+gelijkrichter+voedingsbuffer.
Kant en klaar is dat in de vorm van een ongestabiliseerde DC voeding te krijgen.
Dan hoef je alleen nog voedingsbuffer erbij te maken uit een rijtje elco's.

Nooby schreef:Klank karakteristiek (zeg ik dat goed?) van een versterker kan net zoals van een speaker gefiltert worden toch ? het id is (als ik daar hulp bij kan krijgen :roll: ) toch wel te gaan filteren voor een zo mogelijk klinkend resultaat.

De frequentie respons?
Met een aktief filter kan je dat aanpassen inderdaad.
Dat gebeurt wel op lijnniveau, dus voor de versterker.
Wat nog wel te doen is met enige kennis van electronica is om regelbaar bafflestep compensatie circuitje te maken.
Daarmee kan je heel snel en goed de klankbalans instellen wanneer je de boombox op een andere plek zet.
Een must als je echt voor kwaliteit gaat ;).

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 15 sep 2015, 20:51

Zoiets bedoel ik denk ik, of kan tijdens het laden ook gewoon muziek gespeeld worden? Dan is zo'n schakelaar toch niet nodig?

Dit is echt aap, noot, mies voor mij heh... Plaatjes kijken.

Heb je een voorbeeld van zo'n ongestabiliseerde voeding? En die buffer zou dan voor vermogens pieken zijn?

Je creëert meer vraagtekens haha

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 15 sep 2015, 22:17

Na hele lange tijd weer eens op het zelfbouwaudio forum (ik zocht eigenlijk een blok schaaf en zag tussne de links dit forum weer eens staan)

Ter zake: Ik heb vandaag eindelijk een heel oud projectje afgerond (testfase, nog in de grondlak, maar spelend) . Een kleine mobiele audiospeler, mogelijk kleiner dan wat jij voor ogen hebt.

De speler is met een 6800 MAh Li-ion accu van 12 volt een een wat uitgebreidere (betere specs) bluetooth van sure electronics uitegerust (EDR 4. nog wat etc in ieder geval bijna 400 kbps zodat ook goede MP3 kwaliteit goed wordt overgedragen)

Verder twee HIVI BS3 (de vierkante) die precies in de frontplaat passen. De binnenmaten zijn dus 80 mm hoog en 160 mm breed.

De speler staat nu al een uur of 6 te spelen op een acculading. De aansturing is via de telefoon (of elk willekeurig bluetooth apparaat) en ook de volumeregeling is via de telefoon.

Versterker is een kleine klasse D versterker van twee keer 8 watt (geadverteerd als 2X 15 maar ja, dat is aan 4 ohm bij 13,6 volt en met 10% distortion))

Al met al kan de luidspreker nog best hard, veel harder dan al die usb opgeladen luidsprekers en dat is ook logisch.

Het volume van de kast is verre van optimaal. De kast is gesloten en de afmetingen zijn bepaald door de groote van de frontplaat van de luidsprekers en niet door de VAS van de luidsprekers. Toch ben ik aangenaam verrast door de kwaliteit van het geluid en hoewel verre van Hifi of de kwaliteit die we hier normaal gewoon zijn op dit forum is het stukken beter dan de meeste mobiele boomboxjes die je kunt kopen, zelfs als je behoorlijk centen ervoor uit trekt.

Enige uitdaging die ik nog heb is dat de accu waarschijnlijk maar 11,6 volt is en een of de accu (beveiliging), of de blutooth module hebben een kickje nodig om te starten. Even de adapter erin en dan er weer uit en dan doet ie het. Dat moet ik nog even oplossen

Ow, ja, eindkleur wordt fluo roze, nee, hij is niet voor mezelf :lol:

Kortom. Wat je wil is goed mogelijk maar ik denk dat je even goed moet kijken wat je nog mobiel vindt.

Edit: sommige geschakelde voedingen zijn slecht, andere zijn behoorlijk goed. Niet zomaar afschrijven dus. Hangt ook af van de versterker
Always be in doubt until sure

Nooby

Berichtdoor Nooby » di 15 sep 2015, 22:59

Mobiel is voor mij 20x20x45 ish, draagbaar met een schouderband of handvat aan de bovenkant...

Je gebruikt dus geen ta2024 ? Vooralsnog wilde ik voor de ta2024 gaan met idd een sure bt module.

Waar heb je de accu vandaan ? en hoe zorg je dat hij niet te diep ontladen word ?

Heb je evt een foto van je speaker en van het binnenwerk zegmaar, zoals ik aangaf ben ik nog ruimschoots in de plaatjes fase :P

indoubt

Berichtdoor indoubt » wo 16 sep 2015, 14:08

Noob, Ik gebruik wel een TA2024 voor dit project. Die zijn dus slechts 6 watt bij 8 ohm als je maar 12 volt hebt en de distortion (THD) beneden de 0,1% wil houden en niet de 15 watt per channel zoals ze vaak worden aangeprezen. De versterker kan maximaal 13,2V hebben (max voltage voor operation)

Vergis je niet in 6 watt, dat maakt nog een hoop herrie met een beetje efficiënte speakers. Beter zou een TA2021B zijn maar die heb je bijna niet kant en klaar. De 41Hz Amp3 bouwpakketjes kun je niet meer krijgen maar waren qua geluidkwaliteit veel beter dan de TA24 bordjes (ruimschoots) en waren ook nog kleiner

Je afmetingen zijn ruim voor een mobiel apparaatje. Daar heb je nog wat vrijheidsgraden. Je kunt dan op zoek naar efficiënte grotere breedbanders die ook nog wat bas kunnen produceren. (uit mijn herinnering heeft monacor een aantal die kwalificeren maar wel wat liters nodig hebben. iets als de SPH60-4 of zo)

Als Li-ion accu heb ik een 12V 6800 mAh van dealextreme.com. De bijgeleverde lader kun je direct weggooien. die is waardeloos en veel te zwak. Ik heb een 1,2 Ah 12 Volt adapter opgeduikeld.

De accu zelf heeft overspanning en diepontlaadspannings beveiliging. In principe geen charge management. Er zit een schakelaar en een ledje op en zowel aansluiting om te laden als om te ontladen. De aansluiting past direct op het shure bordje en het shure bordje kun je dan weer met schroefverbinding door verbinden op het tripath bordje. De draadjes voor het audiosignaal moest ik wel solderen.

LET OP!!!!!
De rated capacity van de accu is een flagrante overdrijving. Ik wist dat van tevoren maar voor de prijs is het nog steeds redelijk. Ik denk dat je misschien de helft kunt aanspreken. je kunt ook de 9800mAh kopen maar ook daar zul je geen 9800 mAh eruit halen.

FF zoeken, inderdaad, in dit geval slechts 37% van de capaciteit. Niettemin speelt het best nog lang. :
http://ve2zaz.net/blog/index.php?/archi ... ck....html

Note: vanuit veiligheidsoverwegingen, ondanks de overvoltage protection en balancing laat ik de lader niet permanent aangesloten maar alleen tijdens het laden.

Foto's zal later moeten, ik kan op dit moment ook niet uploaden want WXS/Planet/KPN heeft weer eens iets veranderd

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 16 sep 2015, 14:36

wat nuttig leesvoer over do's en don'ts van Li-ion accu's:
http://windowssecrets.com/top-story/how ... for-years/

Nooby

Berichtdoor Nooby » wo 16 sep 2015, 22:52

Mmm, ik zou wel een (no offence) fatsoenlijke accu willen gebruiken, een lipo 3s levert 11.1v dat zou dus betekenen dat ik dezelfde in schakel problemen met de bt module ga hebben... als eventuele accu beveiliging zou ik die eerder genoemde van de conrad kunnen gebruiken.

Heb ik het goed begrepen dat dit zou kunnen werken, als ik het allemaal weg krijg binnen in :P

Stroom

- een lipo lader klik
- lipo accu klik
- accu bewaking conrad klik

Geluid

- TA2024 klik
- Sure bt 4.0 klik

Met een 5s kan ik de TPA3116-2x50w versterker gebruiken maar moet er een step down converter tussen om de bt module van 12v te voor zien... de lader van een 5s is aanzienlijk duurder en groter dus weer onmogelijk weg te krijgen in de kist...

Evt is een 4s ook nog mogelijk icm de TPA versterker en een step down converter

Net kwam ik deze nog tegen op de site van Sure electronics, eem 2x30w amp met bluetooth en een lithium lader/ontlaad beveiliging/ontkoppeling in gebakken als ik het goed lees... Is dit niet iets :roll:

Vanmorgen heb ik een eerste opzet met sketchup gemaakt, het gebrek aan sketchup skills werken echt tegen in de uitwerking helaas, poort afronden, driver er in krijgen, br poort tekenen enz enz

Hier is 4,3 liter per driver beschikbaar, wat veel misschien.

Aan de achterzijde is 20x45x10cm beschikbaar voor de electronica.

eerste poging.png

-edit-

Nog even met winisd zitten spelen...

Tuning freq op 80 Hz

Poort van 4.4cm binnen diameter, 13.3 cm lang
f3 65Hz
Air velocity alleen op een 20m/s :-#
Cone excursion blijft binnen de max

4,3 liter.png

Ik blijft tegen die air velocity aan hikken, of ik moet de poort groter maken of gaan denken aan 2 poorten per kant.... Mis ik iets ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 17 sep 2015, 6:53

Nooby schreef:Zoiets bedoel ik denk ik, of kan tijdens het laden ook gewoon muziek gespeeld worden? Dan is zo'n schakelaar toch niet nodig?

Met de accusafe zijn de circuits gescheiden volgens mij.
Dan kun je een externe lader erop aansluiten terwijl de versterker op een voeding speelt.
Maar zeker weten doe ik het niet, ik heb mij daar niet zo mee bezig gehouden.

Tegelijk laden en spelen op de accu lijkt mij alleen niet zo gezond voor de accu.
Er komt namelijk best wat warmte vrij bij het laden.
Heb je een voorbeeld van zo'n ongestabiliseerde voeding?

Het zijn gewoon van die ouderwetse adapters.
http://www.eijlander.nl/vaste-spanning-ongestabliseerd/ps1215-adapter-12vdc-1500ma-niet-gestabliseerd-a-6571-4032.html
Het beste is om zelf een transformator+gelijkrichter+elcobank te maken, maar gezien je vragen denk ik dat het beter is om voor kant en klaar te gaan.
Werken met 230V is levensgevaarlijk en ik voel mij ook gedeeltelijk verantwoordelijk wanneer ik advies geef.
Dus bij twijfel niet zelf doen.
En die buffer zou dan voor vermogens pieken zijn?

Een buffer is er inderdaad om de pieken op te vangen die de accu momentaan niet kan leveren.
Het zorgt ervoor dat versterker genoeg vermogen kan leveren om de bassen goed weer te geven.
Ook helpt het voorkomen dat de spanning inzakt met als gevolg dat de versterker gaat clippen (in het erge geval hoor je 'tikken' / 'gekraak').

2x van deze is genoeg: https://www.conrad.nl/nl/elektrolytisch ... 21957.html
Hoef je alleen tussen de + en de - van de voeding te zetten.
Maar alleen met een gewone niet gestabiliseerde voeding, dus niet combineren met een geschakelde versie! (wat helaas het gros van de adapters tegenwoordig is).
indoubt schreef:Edit: sommige geschakelde voedingen zijn slecht, andere zijn behoorlijk goed. Niet zomaar afschrijven dus. Hangt ook af van de versterker

Het probleem is dat ze speciaal voor audio ontworpen moeten zijn om geschikt te zijn, dus niet gestabiliseerd.
Waarbij ze ook van - naar + flink stroom moeten kunnen leveren.
Vrijwel alle generieke DC adapters/voedingen vallen dan af.
Je creëert meer vraagtekens haha

Welkom tot de hobby :lol:, ik hoop dat je de bomen nog een beetje kan zien.
Met een 5s kan ik de TPA3116-2x50w versterker gebruiken maar moet er een step down converter tussen om de bt module van 12v te voor zien... de lader van een 5s is aanzienlijk duurder en groter dus weer onmogelijk weg te krijgen in de kist...

Net kwam ik deze nog tegen op de site van Sure electronics, eem 2x30w amp met bluetooth en een lithium lader/ontlaad beveiliging/ontkoppeling in gebakken als ik het goed lees... Is dit niet iets :roll:

Vergeet niet dat de RS100 maar een drivertje is van 37cm2! Met een paar watt zit je al tegen de mechanische grens daarvan (uitslag).
Meer vermogen dan 10W/kanaal is dus echt niet nodig en kost je alleen maar meer ruststroom = minder speeltijd.
Ik bedoel dan wel echte onvervormde watts.
Niet de 2x50W gekrijs dat ze opgeven (bij 21V en 10% vervorming).
Om het normale vermogen te krijgen kan het vermogen waarmee ze adverteren ruwweg door 2 gedeeld worden.
Nog even met winisd zitten spelen...

Tuning freq op 80 Hz

Poort van 4.4cm binnen diameter, 13.3 cm lang
f3 65Hz
Air velocity alleen op een 20m/s :-#
Cone excursion blijft binnen de max

4,3 liter.png

Ik blijft tegen die air velocity aan hikken, of ik moet de poort groter maken of gaan denken aan 2 poorten per kant.... Mis ik iets ?

4.3l vind ik persoonlijk wel veel voor een 3.5" breedbandertje.
Ik zou eerder in de richting van 2 liter gaan zoeken.

Een poort hoeft trouwens niet perse rond te zijn, je mag ook een dunne rechthoek maken (slotpoort).
Geeft iets meer verliezen, maar deze kan een stuk korter uitvallen in de praktijk.
Zeker wanneer het op een bodem uitkomt.

Als oppervlak kan je het duimregeltje 1/3 tot 1/5 x Sd van de RS100 aanhouden.
Het ligt er ook wel aan hoe luid je speelt.
Maar houd de luchtsnelheid in de poort zo laag mogelijk, liefst <10m/s.

Vergeet niet om nog de verliesfactoren in de WinISD simulatie aan te passen!
Tab: Box -> advanced -> Ql=7, Qa=75, Qp=10 (ronde poort) of Qp=5 (dunne rechthoek).

Een vraagje van mijn kant, ben je een bassliefhebber of moet het gewoon lekker klinken?
Zoals het nu afgestemd is, zal er wel punchy geluid uit komen, maar geen bass.
Laatst gewijzigd door Chris_T op do 17 sep 2015, 7:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 17 sep 2015, 7:48

Kon het niet laten om even snel een sim te doen :bakkie:
Dayton_RS100_BRsim.png

3 liter netto, afstemming 60Hz, slotpoort (Qp=5), 0.4 ohm serieweerstand (versterker uitgangsimpedantie + kabel + filternetwerkje)

F3=80Hz, F10=52Hz :rock:
Rolt dus vroeg af, maar heeft wel aardig wat output in het laag (-10dB komt gevoelsmatig over als de helft van de geluidssterkte).
Ik verwacht dat het een ruimtelijk geluid zal geven, geen sterke bass wel groots.
Met de lage afstemming is het ook redelijk belastbaar, 4W met diepe 40Hz bass muziek en 10W of meer met andere muziek.
Komt neer op ca 90-95dB geluidsdruk en dat is heel netjes voor deze minies!

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 17 sep 2015, 8:44

die 4,3l was omdat het zo uitkwam in de eerste opzet van de kist, daar kan ik dus prima mee varieren nog :)

Ik luister zelf voornamelijk elektronische muziek maar het gaat er wel om dat het zo compleet mogelijk klinkt, laag wil ik wel horen maar voelen hoeft niet om het zo maar te zeggen, daarvoor zou ik iets anders moeten maken.

Ik denk dat de f10 die jij aandraagt prima is.

De box waardes moet ik nog invoeren idd, ga ik vanavond weer mee aan de gang!

Is 't plan uitvoerbaar met de door mij gesuggereerde componenten icm de voeding die jij aandraagt ?

Stroom

- een lipo lader klik
- lipo accu klik
- accu bewaking conrad klik

Geluid

- TA2024 klik
- Sure bt 4.0 klik

Ik weet dat ik me niet blind moet staren op geleverd vermogen door de versterkers.

Ik zit enkel met de inschakel spanning die voor de bt module niet voldoende zou zijn volgens inidoubt....

indoubt

Berichtdoor indoubt » do 17 sep 2015, 10:45

Nooby,

Het inschakelspanningsprobleem ligt bij mij waarschijnlijk aan de beveiliging van de accu zelf en niet aan de BT boordje van Shure.

Mooie accu, trouwens. bedenk wel dat Lipo een iets lagere spanning heeft in vergelijking met een li-ion.

Als je bij die RS100 drivertjes blijft kun je je kastafmetingen nog behoorlijk optimaliseren. Het lijkt misschien arbitrair maar zorg dat je de kleinste kastafmetingen hebt die mogelijk zijn by de door jouw gewenste ideale ontwerpsituatie. 45 cm X 20 x10 is buitensporig veel voor de afmetingen van de apparatuur waar we hier over praten en dus nutteloos volume en gewicht terwijl dat bij draagbare zaken juist een primair criteria is.

Blijf je bij de RS100 drivers dan kun je even kijken naar de simulatie van Chris. het lijkt me dat dat een stuk beter klinkt. Denk je dat de RS100's voldoende zijn qua volume en bas dan kun je waarschijnlijk met 11 volt, een TA2024 en de voorgestelde lader niet veel fout doen. Maak dan de kast navenant veel kleiner. De RS100 heeft niet veel X-max en kan dus in de bas sowieso niet heel veel volume halen.

Het zou kunnen dat de lipo al een minimum ontlaad beveiliging heeft. som zit die all op cel niveau. in dat geval kun je de accubewaker besparen

De voeding die Chris voorstelt is weliswaar veel beter maar mogelijk qua portabiliteit wat minder handig. Als ik een echte versterker maak dan pak ik ook gewoon een dikke ringkern o.i.d. Voor mobiele toepassingen heeft het niet mijn voorkeur. Kwestie van andere designcriteria. Al ik ooit nog een audiophiel verantwoorde gettoblaster ga maken wordt het misschien weer anders maar dan zou het sowieso in de papieren gaan lopen en sjouwbaar is dan een beter woord als draagbaar.

edit: Bij Dayton geven ze nu een X-max op van 4 mm, dat was vroegâh anders.
Edit2: het ligt aan de beveiligig van de accu. Die heeft dus nog wat werk nodig of ik moet een 12,6 volt lader hebben en niet een 12,1 volt
edit3: Net die van mij opgemeten die heeft dus 16,4 cm breedte bij 8,8 cm hoogte en 12,7 diepte voor de buitenafmetingen en dan zit alles erin. De gebruikte Hivi B3S zijn 30 cm^2 conusoppervlak per stuk bij een opgegegeven 3 mm x max. Kortom, als je bij je kastafmeting blijft zou een grotere luidspreker gerechtvaardigd zijn.

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 17 sep 2015, 11:54

Ok, dat scheelt dan.

11.1 v zijn die lipo's toch, als jullie zeggen dat dat voldoende is zie ik geen probleem :)

De rs100 is tot nu toe waar ik voor ga ja, ook dat is nog variabel als er betere drivers in dezelfde prijsklasse zitten. limiterend iets is wel dat ik de drivers zichtbaar wil houden en ze er dus wel leuk uit moeten zien.. De keuze voor de rs was mede omdat de xmax aardig hoog was en ik her en der las dat de laag weergave voor het formaat erg goed is.

De kast afmeting is een eerste gok van hoe groot hij van mij mag worden, kleiner is beter als geluidskwaliteit niet verloren gaat, draaghandvat er op een gaan...

Hoe denk jij over het sure 2x30 bordje met bt er op ?

voeding -> lader -> accu -> evt ontlaad bev -> amp/bt

Dit zou gewoon moeten werken als ik de voeding afkoppel voor gebruik ? het liefst ook de voeding intern en een enkele stekker aan de achterzijde voor een verwijderbaar netsnoer.

Ik verwacht overigens geen hifi maar wel beter geluid dan bt speakers die op de markt te krijgen zijn voor vergelijkbare prijs...

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 17 sep 2015, 18:22

Is de door aatv aangeboden tangband een mooi alternatief?

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 17 sep 2015, 18:46

Heb je de sexy Tangband W5-1611SAF 5.5" breedbander al gezien?
Tangband_W1611SAF.jpg

Kost ca. €50 euro voor de ferriet versie of €80 euro voor de versie met neo magneet.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar de reacties van anderen zijn heel positief.
Wordt ook wel omschreven als een driver die zeer muzikaal klinkt.

Persoonlijk vind ik dat een beter keus voor buitengebruik, zeker als de boombox niet ieneminie klein hoeft te zijn.
Pluspunten: Polypropylene conus, kuntstof korf, hoog rendement 90db@1W! en hele lage vervorming.
Het is een 8ohm driver, maar het rendement maakt dat meer dan goed.
Zal luider spelen dan de RS100 in ieder geval met daarnaast een langere speelduur (ook omdat de versterker een stuk efficienter is met een 8ohm belasting).

In bassreflex past het wel in een kastje van 10liter met een afstemming van 60Hz, F3=70Hz, F10=50Hz.
Je kan eventueel ook een GHP maken, 6liter kastje met met een seriecondensator om het laag iets op te laten slingeren.
Ik zal later op de avond even kijken wat de optimale kastinhoud + condensator waarde daarvoor is.

Gekeken, maar is geen succes met de Tangband. De kastverliezen gooien de winst weer weg.

Nooby schreef:Is de door aatv aangeboden tangband een mooi alternatief?

Mooie driver, maar ook met een mega resonantie in het tophoog.
Zou ik niet fullrange inzetten.

Edit:
Is er trouwens een reden waarom je perse bluetooth wilt hebben?
Ik denk dat je daarmee echt inboet aan kwaliteit.
Niet zo zeer vanwege de bluetooth codec, maar de DAC (digital analog converter) die op het BT boardje zit.

Toevallig ben ik op een linkje gestuit dat het verschil tussen de APTX & SBC bluetooth codec onderzoekt.
Het verschil met het origineel is goed hoorbaar:
http://stereos.about.com/od/Wireless/ss/Bluetooth-Codec-Crack-Up-aptX-vs-SBC.htm
Maar of dat buiten ook merkbaar is?
Ik zie het voordeel alleen niet zo ten opzichte van een kabeltje, kunnen ze tenminste de Boombox niet hijacken via BT :lol:
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 18 sep 2015, 0:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Nooby

Berichtdoor Nooby » do 17 sep 2015, 20:02

Ik heb eerlijk gezegd alleen op 4"gezocht en al snel bepaald dat ik de rs100 een mooie kandidaat vond :P

Mooi ding ook dit ja...

De lagere xmax is door het grotere conus oppervlak niet erg ?

80,- ps vind ik wel erg hard oplopen hoor, dan word het een vrij duur apparaat ben ik bang... wat is het grote verschil in de soorten magneet ?

Als hij iets groter moet worden kan dat best hoor, 10 liter per driver word wel humungus ben ik bang maar kan altijd een tekening maken natuurlijk...

Tja waarom bluetooth, vind ik leuk haha daar komt het eigenlijk op neer, een schakelende jack aansluiting wil ik eigenlijk ook wel hebben.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » do 17 sep 2015, 23:23

De RS100 is ook zeker een mooie driver. Eigenlijk is het een 3.5" met zijn 35cm2 oppervlak.

Voor de W5-1611 kan je ook de 'budget' versie nemen, dan ben je ca. €50 euro kwijt.
Tussen de versies zit verder, technisch gezien, niet veel verschil.
Aantal voordelen van de neo magneet variant is dat deze er mooier uit ziet en lichter van gewicht zal zijn.

Dat je 'maar' 3mm x-max hebt, maakt trouwens niet uit ten opzichte van de RS100.
Het rendement is veel hoger, waardoor je veel minder x-max nodig hebt voor een gelijkwaardige geluidsdruk.
M.a.w. je hoeft er minder vermogen in te stoppen om hetzelfde resultaat te krijgen.

10 liter per kant is misschien wat veel, maar 8 liter gaat ook nog wel.
Met een beetje 'tetris-sen' is daar toch wel een leuk kastje van te maken?
Het electronica gedeelte heeft niet veel ruimte nodig, hooguit 3 liter.

Ik heb even wat sim's gemaakt in Basta:
CB=closed box BR=bassreflex
Simulaties_W5-1611SAF+R100-4.png

Hetzelfde, maar dan op 1W voor alle drivers
Simulaties_W5-1611SAF+R100-4(@1W).png

Ongeveer 4dB rendement verschil.
Ik had met WinISD toevallig nog de oude RS100, in Basta heb ik de nieuwe RS100 gesimuleerd.
Vrijwel hetzelfde, alleen de afstemming is iets hoger gelegd op 65Hz om een mooie rolloff te krijgen.

Bij de sim's heb ik rekening gehouden met redelijk veel verliezen.
Beide drivers hebben een phaseplug (kegeltje) waar een spleet tussen zit.
Dat zorgt voor een aardig lek, dus aanname Qb = 6.
Daarnaast ben ik uitgegaan van een dunne slotpoort Qp=5.

Qua belastbaarheid kun je een heel eind komen met de RS100: 8W@40Hz/11W@50Hz
De W5-1611 heeft ondanks de 3mm x-max ook een grote belastbaarheid:
6 liter gesloten: 15W
8 liter bassreflex: 8W@40Hz/28W@50Hz
10 liter bassreflex: 7W@40Hz/20W@50Hz
12 liter bassreflex: 7.5W@40Hz/26W@50Hz

Een verdubbeling van vermogen = 3dB SPL
De RS100 heeft dus met 4dB lager rendement, ca. 2.5x zoveel vermogen (10^(4/10) = 2.5) nodig om een gelijk geluidsdruk te geven als de W5-1611.
Daar staat tegenover dat de versterker op 8 ohm maar de helft van het vermogen kan leveren t.o.v. 4 ohm (dat is een beperking van de voedingsspanning in dit geval).
Oftewel halvering van het vermogen = -3dB.
Netto dus 1dB winst.

Lijkt niet veel, maar bedenk dat je slechts de helft van het vermogen nodig hebt en toch een tikkeltje luider kan spelen.
De speelduur kan je voor het gemak verdubbelen.

Voor achtergrond muziek buiten is 90dB SPL echt meer dan genoeg.
Dat is luider dan die draagbare soundmachines van Sony.
Meer dan een 1W is dus niet nodig om een beetje muziek te hebben.

Ik hoop dat het een beetje begrijpelijk voor je is ;).
Het enige wat ik duidelijk probeer te maken is dat het allemaal ontwerpkeuzes zijn die je af kunt wegen.

Grootte/bass/speelduur/gewicht.
Het is allemaal met elkaar verweven en daar zal je een persoonlijk optimum uit moeten bepalen.

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 18 sep 2015, 0:09

Wederom bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Langere speelduur zonder grotere/duurdere accu is altijd mooi meegenomen.

Wat bedoel je met w@40hz/w@50hz? Benodigde vermogen op die frequentie? Dan zou de ta2024 nooit genoeg leveren dus lijkt me niet.

De tb kan met minder moeite gelijk presteren, dit lijkt me ook in kwaliteit een voordeel?

Wat doet de f3 van de tb tov de rs?

Ik heb morgenavond voor mezelf dus ga eens aan de reken met de verschillende afmetingen en kijken of en welk geheel misschien te groot word... En van daaruit misschien toch een een driver keuze maken :)

Thx!

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » vr 18 sep 2015, 0:39

Ik bedoel daarmee het vermogen wat het woofertje aankan voordat het over de x-max gaat.
Speel maar eens met het vermogen in WinISD en kijk dan bij de excursie grafiek.

En hoger rendement geeft inderdaad een voordeel in kwaliteit.
Minder compressie, minder vervorming bij gelijke SPL.
Sowieso zal de Tangband minder vervormen in het laag omdat deze een veel groter oppervlak heeft.

Wat betreft de F3, dat is toch in de grafieken te zien die ik gepost heb? Kijk maar naar de assen en de legenda.
Komt erop neer dat de Tangband in 8 liter bassreflex ongeveer hetzelfde doet als de Dayton, maar wel met pak meer sub bass.
Zal dus groter klinken.
Wil je meer bass hebben dan moet je het volume vergroten.
Vandaar dat ik ook sim's met 10 en 12 liter erbij heb gedaan.
Je kan gerust nog groter gaan voor meer bass, maar dat wordt te groot neem ik aan.

Nooby

Berichtdoor Nooby » vr 18 sep 2015, 7:33

Ok, duidelijk.

Ja dat is idd te zien in de grafieken die je postte, ik was wat minder scherp en bedacht me pas later dat dit gewoon op die manier af te lezen was :hide:

Ik denk dat de driver duidelijk is als ik er uit ga komen qua formaat, ik denk het wel overigens, met wat aanpassingen in het volume en indeling van het geheel hoeft de box niet eens zo veel groter te worden lijkt mij.

Ik ga vanavond wat knutselen en post het resultaat dan hier wel weer :)

Nooby

Berichtdoor Nooby » za 19 sep 2015, 20:59

Goed, ik heb geprobeerd de resultaten van Basta in Winisd te evenaren en kom ik de buurt maar de belastbaarheid wijkt aardig af.

Ook kan ik de Qb niet invullen bij Winisd, ik heb deze opties:

formaten vergelijk, advanced wijkt af.png

De 4 opties hier bij elkaar, ik heb bij alle 4 de tuning freq op 65Hz staan en een slotpoort van 10 breed en 2 hoog

4 bij elkaar.png

Ik heb een en ander even op papier uitgetekend, de formaten vallen me echt mee, 12 liter is zeker wel haalbaar denk ik, een kist van 60cm breed, 22 diep, 25 hoog ongeveer... dus ga daar een sketchup tekening mee maken...

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 19 sep 2015, 22:02

Met die TB W5-2106 heb ik vrij uitgebreide ervaring. Dat ding is belachelijk... wat een laag daar uit komt in ca 15 liter basreflex...

Heeft wel een uitgebreid filter netwerk nodig om helemaal schoon te klinken, maar als fullrange is hij echt verrassend goed in het laag. Met een goede bsc trek je het mid wat naar beneden en komt er ook een zeer acceptabel hoog uit, al bundelt het wel.

Chris_T

Berichtdoor Chris_T » za 19 sep 2015, 23:35

Nooby schreef:Goed, ik heb geprobeerd de resultaten van Basta in Winisd te evenaren en kom ik de buurt maar de belastbaarheid wijkt aardig af.

Ook kan ik de Qb niet invullen bij Winisd, ik heb deze opties:
formaten vergelijk, advanced wijkt af.png

Heb je de serieweerstand ook meegenomen?
Het blijven trouwens maar simulaties/schattingen.
Er kunnen kleine verschillen tussen programma's zijn, afhankelijk van welke berekeningen ze hanteren.
Vooral de verliezen zijn lastig te simuleren.

Bij WinISD wordt Qb (verliezen box) door Ql (verliezen kast/behuizing) + Qa (verliezen demping) bepaalt.

wouter schreef:Met die TB W5-2106 heb ik vrij uitgebreide ervaring. Dat ding is belachelijk... wat een laag daar uit komt in ca 15 liter basreflex...

Heeft wel een uitgebreid filter netwerk nodig om helemaal schoon te klinken, maar als fullrange is hij echt verrassend goed in het laag. Met een goede bsc trek je het mid wat naar beneden en komt er ook een zeer acceptabel hoog uit, al bundelt het wel.

Wist niet dat de 1611 een opvolger had :).
Kan niet zo snel zien wat er nu echt aan verbeterd is.
De metingen van K+T kun je bijna over elkaar leggen.
Wel heel mooi ding om te zien, alhoewel ik de 1611 voor buiten meer geschikt vind i.v.m. vocht.

Heb je ze toevallig ook naast elkaar kunnen vergelijken?

Nooby

Berichtdoor Nooby » zo 20 sep 2015, 0:19

Serie weerstand stond er inderdaad nog niet in, nu wel.

Nu kom ik hier op uit.

12L met weerstand.png

De Ql, Qa, Qp staat zo wel goed ?

Qa weet ik niet en voor Ql heb ik 6 ingevuld maar dit lijkt me dan ook niet goed...

Ql Qa Qp.png

Even aan de puzzel hoe ik de ruimte in de kist het meest effectief kan indelen zodat ik ook nog bij de electronica kan zeg maar :-k

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”