De WC1D in uitvoering ;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: De WC1 in ontwerpfase

Berichtdoor ds23man » zo 13 sep 2015, 19:42

Leeuwarden schreef:
ds23man schreef:Over enkele weken komt de nieuwe software.

Heb jij die al gezien?

Schijnt dat ik de enige beta tester ben...... :mrgreen:

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 13 sep 2015, 20:18

Dat zou erg kortzichtig zijn om er maar 1 betatester op te zetten... Komt er ook een OSX versie?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 13 sep 2015, 20:21

Mac included

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 13 sep 2015, 20:30

Ziet het er ook Mac uit of weer ouderwets Wndows look?

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » zo 13 sep 2015, 20:32

WAZAAA !!

Nou, als ze me dr een kado doen, doe ik mee met beta testen (mosterd na de maaltijd hoezo?), anders beta test ik wel mee voor de volgende versies, maar dan moeten ze nog ff wachten :)

gezien het feit dat ik een grimm audio/hypex ripoff aan het bouwen ga, zal dat kado doen er niet inzitten whaha :rofl:

Ik draag de heren van Hypex & Grimm Audio al jaren een warm hart toe, en heb ondertussen al heel wat dingetjes van ze gekocht (kleinverbruik) en anderen, veelal pro's in het circuit naar ze doorverwezen voor microfoonversterkers, loudness plugins, TPR bekabeling etc.

Wat dat betreft ben ik wel wat eenkennig, ucd, ncore, ook hier TPR bekabeling. :yeah:
Sommige van mijn meer 'audiofiele' vrienden/kennissen vinden mijn versterkers en spul maar 'kaal' of 'technisch' klinken, en investeren (tien)duizenden euro's in exotische hoorns en gaincards (http://www.stereophile.com/content/47-l ... asurements ).

Ben je dan audiofiel of spullofiel ? Kwestie van persoonlijke filosofie denk ik :)

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » ma 14 sep 2015, 21:09

Iacta alea est.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » ma 14 sep 2015, 21:16

Besluit genomen?

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » ma 14 sep 2015, 22:17

Da.

Ik heb 1000 verschillende afwijkende kastvormen getekend, ik vond het toch niet leuk om een echte LS1 ripoff te maken, maar de heren bij Grimm hebben *echt* hun best gedaan. Er is geen enkele andere manier om een hondehok netjes op pootjes te krijgen.

Dit wordt hem dus.
Screen shot 2015-09-14 at 10.15.34 PM.png

Screen shot 2015-09-14 at 10.15.07 PM.png

Zit er nog aan te denken om de poten vol te schuimen met 2 componenten schuim, dat werkt makkelijk en wordt knetterhard. Ontneem ik mezelf gelijk de mogelijkheid om de versterkers in de pootjes weg te werken, maar dat is toch al geen anumininum, dus misschien toch al geen goed idee.

Met een tekeningetje hoe ik het kastje ga maken. 18mm MDF met een plaatje bitumen of iets in die geest.
Screen shot 2015-09-14 at 10.13.38 PM.png

Screen shot 2015-09-14 at 10.12.50 PM.png

edit: zie net dat de bracing er niet op staat. Zelfde idee als het origineel, ik zet er nog een stukje extra bij in het "grote" ongedempte vlak naast de tweeters.
Laatst gewijzigd door matjans op ma 14 sep 2015, 22:57, 4 keer totaal gewijzigd.

AatV

Berichtdoor AatV » ma 14 sep 2015, 22:20

matjans schreef:Iacta alea est.

Hij gaat in ieder geval een Italiaanse rivier oversteken... :mrgreen:

groet,
Aat

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » ma 14 sep 2015, 22:42

Geen weg meer terug :kwijl:

Design is er dus. Aansturing.

Voorlopig ga ik het heel fout doen met een oude USB 5.1 kaart en de tripaths die in de meet/knutselversterker zitten. AU Lab en Jack etc kom je ook een eind mee, tenminste de aankomende maanden moet dat nog wel lukken (totdat ik het op mn zenuwen krijg).

Voor de lange termijn...

Nagedacht over minidsp, freedsp en whatnot. Allemaal ofwel:
- niet handig
- te duur
- heel erg onhandig
- inadequaat (te weinig kanalen)
- zeer onpraktisch op MAC (alleen appels hier, wel VMmtjes maar met usb schiet dat niet zo goed op vaak)

Nee dus. Dat is uiteindelijk ook geld weggooien of jezelf voor je kop slaan.

Toch een DLCP dus. aanvankelijk zonder addon board, want het moet integreren met mijn huidige surround systeem, en dan kunnen we af met de volume regeling van de Classe SSP 300 (analoog uit, helaas niet gebalanceerd). 2x in, 6x uit.

UCD400's uit de basgitaarversterker slopen en inzetten voor de subs (heb ik al dus)
nCores voor de mids (heb ik al dus)
en dan nog iets voor het hoog. Nog even denken.

auw.

En later als ik groot ben dan een keer een addon board erop met digitale ingangen, klaar is klara.

forever.

denk ik (nu).

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » ma 14 sep 2015, 23:03

AatV schreef:
matjans schreef:Iacta alea est.

Hij gaat in ieder geval een Italiaanse rivier oversteken... :mrgreen:

groet,
Aat

Jeps. Weliswaar niet de Rubicon, ik houd het iets noordelijker op de Tresa (grens zwitserland en Italie, lago maggiore). De supermarkt zit een dorp verderop (aan de andere kant van de Tresa :) )

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » za 03 okt 2015, 23:05

Weet er iemand een goeie houthandel + zagerij in/bij Den Haag waar ik het hout (MDF) kan laten zagen, en die de kopse kanten echt netjes onder 45 graden kan zagen? Dat kan ik zelf wel gaan doen, maar dat wordt nooit helemaal perfect.

Het idee is om de handel plat op de grond te leggen, aan elkaar te tapen, vullen met lijm en "op te rollen" met de zijkanten erin zodat het ook daadwerkelijk rechthoekig wordt en geen trapezium :)

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 04 okt 2015, 12:49

Zoek een meubelmaker of een timmerman. Houthandels kunnen doorgaans geen hout bewerken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 04 okt 2015, 18:06

De Hubo op de laan van Meerdervoort heeft ook een meubelmakerij annex zagerij.

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » zo 04 okt 2015, 18:10

kijk, da's nou een goeie tip!

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » di 06 okt 2015, 23:06

Lekker aan het verzamelen.

Hoe denkt men over dempingsmaterialen? Ik heb hier weinig ervaring mee.
Ik heb wel nog twee zakken met ruwe, ongewassen schapenwol.

Afkomstig van 'Lama en Knotje' - in familiekringen een absoluut begrip. Toen mijn opa en oma in Italie woonden schreven ze voor de kleinkinderen altijd verhaaltjes over twee van hun schapen, Lama en Knotje. Lama was "mijn" ram, een vals, zuur chagrijnig beest voor anderen, maar voor mij was hij poeslief. Ik was de enige die als kleuter op zn rug zat, aan zn hoorns hing en ik kon letterlijk aan zn poten gaan hangen.

Lijkt me toch leuk als ik daar wat mee kan. Ik kan het eventueel wassen en (laten) kaarden.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » di 06 okt 2015, 23:24

Als Lama nou een origineel Italiaans krulhaar ram was, dan kun je de wol kaarden tot je een ons weegt, de golf springt er dan altijd in terug, en die golf wil je nou net onderdrukken. Dat gaat hem dus niet worden.

Zonder dollen, wol is niet zo geschikt voor de wat grotere behuizingen. Het blijft niet op zijn plaats zitten en verzakt met het verstrijken van de tijd. De karakteristiek van je demping verandert gaandeweg. In zo'n piepklein luidsprekertje als de MIMO is dat niet zo'n punt; daar blijft het wel op zijn plaats zitten.

Voor grotere luidsprekers is zijn schuim of fiber dempingsplaten beter geschikt: Pritex, Akotherm of Flamex. Met die laatste heb ik nog geen ervaring, maar ik hoor goede berichten.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » di 06 okt 2015, 23:26

Een beetje als je onderschrift,
ka.JPG

Als het er niet voor gemaakt is, gebruik het dan niet daar.

Ik zou zeker kiezen voor het haar van de engeltjes

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » di 06 okt 2015, 23:29

Is dit opnieuw weer te koop dan? Ik dacht dat LT gestopt was met Twaron?!

satefan

Berichtdoor satefan » di 06 okt 2015, 23:33

wouter schreef:Is dit opnieuw weer te koop dan? Ik dacht dat LT gestopt was met Twaron?!

Laat ik nou iemand kennen die in de fabriek werkt waar Twaron gemaakt wordt :rofl:

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » di 06 okt 2015, 23:49

hannesie schreef:Als het er niet voor gemaakt is, gebruik het dan niet daar.

Twaron is een aramide vezel, bepaald niet verzonnen met luidsprekertjes dempen in het achterhoofd. Denk eerder aan kogelvrije vesten, chemisch resistente afdichtingen, superduperultralichtgewicht zeilbootjes tuigen etc :)

edit: Ik meen mij ergens van ter herinneren dat een "geperste" variant van Twaron angel hair als zuperfijn chemisch resistent filter ergens voor werd gebruikt.

't is ook bepaald geen goedkoop spul. Volgens mijn superExcelletje zit ik zo rond de 17 liter per kant (subs niet meegerekend, dat komt er nog bij). Aangezien de kastjes voor de woofers aan de kleine kant zijn, is wat extra demping waarschijnlijk wel gewenst, dus houd ik voor de zekerheid een beetje rekening met een plusje.

Volgens de (nieuwe) site van Rumoh ongeveer 10 gram per liter, dus ik reken met 15. 15 gram * 17 liter * 2 speakers is 510 gram. Beetje afronden naar beneden levert dan 10 zakjes van 50 gram a raison de 11 ekkies het zakje = 110 euro.

Maar voor de vergelijk staat hij in de excel bij het kopje "demping". Ook staat er Baileys longhair, dat scheelt ongeveer een factor 10...

Daarnaast gebruiken de mannen van Grimm ook gewoon wol? Zeggen we nou dat ze het HE-LE-MAAL verkeerd doen ?

edit: klinkt een beetje alsof ik al weet dat ik wol ga nemen, maar is niet zo. Zat me alleen af te vragen of dat twaron angel hair de meerprijs waard is.

edit2: http://tara.mmto.org/speakers/theory/Cl ... alysis.pdf sectie 7, leuk leesvoer van mijnheer Small. Verwijzing naar Avedon nog even niet opgesnord maar dat komt wel een keer.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 07 okt 2015, 0:30

Ik heb Eelco in Augustus niet over Wol horen praten.

Ik weet niet wat Guido en Eelco gebruiken als demping, jij wel met zekerheid?

matjans
Contacteer:

Berichtdoor matjans » wo 07 okt 2015, 1:48

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 07 okt 2015, 10:36

jeroen_d heeft Twaron getest. Het werkt beter, dus je hebt er minder van nodig. Hierdoor is het prijsverschil ook weer kleiner.
Metingen
Conclusie
jeroen_d schreef:Ik heb in het boxje sinds gisteren weer het oude dempingsmateriaal zitten. Ik heb de indruk dat de combinatie van pritex en longhair wool, die ik voor deze box gevonden heb, toch gewoon evengoed werkt, ook gehoormatig.

Ik besluit het dan ook bij een review te laten zonder daarbij gehoormatige indrukken te vermelden. Twaron is:
- zeer bruikbaar: het is erg gemakkelijk te verwerken, omdat het veel volume inneemt blijft het ook bij een geringe hoeveelheid heel mooi in de box zitten.
- heeft een zeer goede demping: je hebt maar weinig nodig, in mijn metingen deed 10gr Twaron evenveel als 46gr wol.
- zeer duur: dit is erg jammer omdat het gewoon gekkenwerk wordt als je het in een grote kast gaat toepassen. In een kleine middentoner behuizing is de prijs geen echt probleem, de hoeveelheid demping kost dan qua ordegrootte evenveel als een enkel filteronderdeel van goede kwaliteit.

Als de commerciële jongens geen Twaron gebruiken is de kans groot dat het z'n geld niet waard is in deze toepassing.

hannesie
Contacteer:

Berichtdoor hannesie » wo 07 okt 2015, 11:11

En dan het verschil met toen.

Het is naar mijn weten aardig wat goedkoper geworden.
Ik heb ook 2 kwaliteiten gebruikt, maar of dat er nu nog is?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”