Budget Line Array brainstorm

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

meiborg

Budget Line Array brainstorm

Berichtdoor meiborg » di 10 nov 2015, 23:35

Beste forumgenoten,

Ik zat zo eens te neuzen voor wat onderdeeltjes om mijn dsp verder af te bouwen maar raakte wat op een zijspoor en kwam deze leuke Dayton Audio 1,75" fullrange luidsprekertjes tegen. Voor 5,66 euro per stuk vanaf vier stuks niet zo prijzig en na wat googelen kwam ik wat draadjes tegen waarbij men deze dingetjes heel behoorlijk vond.

Nou zat ik daar zo een beetje over te peinzen en wat denken jullie, zou je hier een leuke CBT line array mee kunnen maken, uiteraard aangevuld met een subwoofer? Ik zat te denken aan bijvoorbeeld 30 st per kant. Je zou natuurlijk ook 3" luidsprekertjes kunnen nemen zoals hier al vaker voorbij kwam maar qua kosten maakt het niet veel verschil en door de 4,6cm doorsnee kan je er qua vormgeving wel heel toffe smalle zuiltjes mee bouwen.

Specs:

dayton CE46p-4.jpg

Update:

Ik heb er 50 aangeschaft en het wordt inderdaad een Constant Beamwidth Transducer (CBT). Voor meer informatie over deze vorm van Line array lees de artikelen van Don Keele op deze pagina.

Mvg Reinder
Laatst gewijzigd door meiborg op vr 13 nov 2015, 17:24, 3 keer totaal gewijzigd.

bas focal m180
Contacteer:

Re: mooi klein Dayton fullrange dingetje

Berichtdoor bas focal m180 » di 10 nov 2015, 23:56

Ik zou kijken of je ze ergens anders kan bestellen.

19 in stock op de rest kan je misschien heeeeeel lang wachten.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 nov 2015, 0:05

Je kunt toch ook vragen of Rudy die dingen kan leveren ?

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 0:06

Hee Bas,

Als ik tot bestellen over ga zal ik idd eens goed rond kijken maar vooralsnog ben ik gewoon nieuwsgierig.

Mvg Reinder

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » wo 11 nov 2015, 0:08

Nog eens naar de frequentie bereik gekeken, lijkt me niet verkeerd, 2 correcties om het geheel linear te krijgen.

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 0:23

Precies mijn gedachten, valt wel een poor man's Ultrazoom mee te maken 8) .

Mvg Reinder

meiborg

Re: Budget Line Array brainstorm

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 13:48

Hmm misschien net zo makkelijk, de Visaton FR 8 JS. Ook niet duur, ongeveer even duur per kant bij een array van 1,50 meter. Minder mooi afstraal gedrag horizontaal door de grotere diameter maar ik denk dat het niet zo heel dramatisch is.

Ik dacht aan een grote "haaienvin" vormige kast, aan één gebogen zijde de array en de ruimte in de kast voor een woofer voor het laag. Je kijkt dus frontaal feitelijk op de smalle zijde dan. De extra diepte van de iets grotere FR 8 is ook wel nuttig qua intern volume in dat geval, ik kom op ongeveer 25/35 liter voor de laag sectie bij mijn schetsjes. Moet toch wel iets mee te doen zijn? Anders mijn 15" Ciare's dwars erin als laagwoofers, ook wel sexy!

WP_20151111_002 (1).jpg

Dit idee, van de zijkant bezien. Ook niet zo moeilijk te maken, wat natuurlijk ook handig is ;)

Edit: schetsje bijgevoegd en tekst aangepast op nieuwe design idee.

MVg Reinder

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 16:00

Ik kon het niet laten, ik heb bij partsexpress een 50 tal Dayton CE46O-4 gekocht om een bescheiden array mee te bouwen. Heel de ochtend zitten vergelijken en deze hadden de beste bang for buck (goedkope chinese meuk van Ebay buiten beschouwing gelaten).

Zal over ongeveer een week binnen zijn, dat wordt leuk spelen! Het plan is om power tapering toe te passen en de luidsprekers aan het uiteinde wat minder hoog te voeren met een spoeltje. Mijn minidsp wordt meegenomen als pre om de fijnafstemming & crossover tussen laag en array te verzorgen. De array's worden opgesteld uit vijf groepen van vijf drivers per kant, de middelste fullrange.

Mvg Reinder

Luisteraar

Berichtdoor Luisteraar » wo 11 nov 2015, 17:22

Misschien een hele domme vraag, maar wat bedoel je met vijf groepen? Ik dacht dat je met een line array elk speakertje met hetzelfde filter aanstuurt. Hierbij in jou geval aangevuld met een sub voor het echte laag.

Het ontwerp vind ik overigens wel :rock: :rock: :D

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 17:50

Dankjewel!

De aansturing hangt af van het bouwprincipe. Je hebt de rechte lijn array, welke doorgaans van vloer tot plafond loopt. In dat geval spiegelt de vloer en het plafond aan beide uiteinden de lijn waardoor deze virtueel oneindig doorloopt. De afstraling is dan cilindrisch.

Echter, mijn vriendin en ik hebben in de onderhandelingsronde wat concessies moeten doen, de mijne is dat de luidspreker niet hoger mag worden dan wat er nu staat. Gelukkig staan mijn huidige luidsprekers nu op het tv meubel, totale hoogte restrictie is daardoor ongeveer 1,25 meter :twisted:. Doordat die van mij niet door zullen lopen tot het plafond krijg ik niet de cilindrische afstraling.

Ik zal daarom gebruik maken van een ander principe waarbij de luidsprekers hoe meer ze van het midden van de lijn af staan, meer afgezwakt worden om de afstraling te beïnvloeden. Zie daarvoor de informatie op deze pagina. Het is nogal veel stof om hier te reproduceren, komt bij dat ik ook niet alles goed kan uitleggen.

De aanschaf van 50 stuks totaal is dus ook niet ingegeven door een vooraf goed opgesteld designplan maar puur praktisch een gevolg van het gesloten compromis van mijn vriendin. Ik dacht, met 50 stuks heb ik er iig genoeg :mrgreen: .

Waarschijnlijk zal ik ze, is mijn huidige idee, niet aansluiten in groepen van 5 want dat is met een impedantie van 4ohm per luidspreker niet zo handig. Wellicht ga ik naar groepen van drie in serie, voor 7 groepen met een impedantie van 12 ohm per groep. Die weer parallel aangesloten om de power tapering mogelijk te maken. Totale impedantie wordt dan exclusief de verzwakking doormiddel van CBT zo'n 1,7 ohm, net te laag voor mijn hypex ucd modules.

Ik denk er daarom over om de verzwakking niet door middel van verzwakkingsnetwerkjes te doen maar door weerstanden in serie met de groepen. Hopelijk kom ik dan goed uit. De array zal namelijk weer parallel aangesloten worden met de subwoofer / woofer, die zal dan in ieder geval 8 ohm moeten zijn om uiteindelijk nog een beetje een schappelijke impedantie over te houden.

Mvg Reinder

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Berichtdoor Martijn M » wo 11 nov 2015, 18:28

Leuk project! Ik zou voor CBT gaan. Forumlid MH heeft er uitgebreide ervaring mee.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 nov 2015, 18:42

meiborg schreef:Precies mijn gedachten, valt wel een poor man's Ultrazoom mee te maken 8) .

Mvg Reinder

Ultrazooom........ :lol:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 11 nov 2015, 18:50

Moest goedkoop, dus een "o"tje minder. :mrgreen:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 nov 2015, 19:46

Dan moet ik maar eens beginnen met de Ultrazooooom....... :mrgreen:

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 19:47

Pff probeer je eens wat aardigs te zeggen, maar het wordt geen Ultracloone (twee o's) hoor, ik heb daar niet genoeg schuur voor.

Mvg Reinder

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 11 nov 2015, 19:49

:rofl: :rofl:

MickRS

Berichtdoor MickRS » wo 11 nov 2015, 20:01

Dit soort draadjes moet ik dus niet openen he... :wink:
Ik heb nl nog een set hivi m8a liggen. Abonnementje genomen!

MickRS

Berichtdoor MickRS » wo 11 nov 2015, 20:16

Mn eerste korte zoekactie op internet laat een verdomd lage waf zien bij deze speakers. Dat moet beter kunnen en is jouw schets al een hele mooie. :idea:

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » wo 11 nov 2015, 20:18

Er was er toch een jaar of twee/drie geleden een setje in Breda??

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » wo 11 nov 2015, 20:52

driver 4 Ohm.
6 stuks in serie maakt 24 Ohm, 4 groepen parallel is 6 Ohm.
Houd je 2 speakerts over.

Of heb je er 50 per kant :think:

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Berichtdoor Barry2001 » wo 11 nov 2015, 21:07

meiborg schreef:De aanschaf van 50 stuks totaal is dus ook niet ingegeven door een vooraf goed opgesteld designplan maar puur praktisch een gevolg van het gesloten compromis van mijn vriendin. Ik dacht, met 50 stuks heb ik er iig genoeg :mrgreen: .
Mvg Reinder

Leuk idee, ik ga het volgen!

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 22:34

Ik heb er in totaal 50, het liefste zou ik bessel-tapering toe passen maar dat wordt nog ingewikkeld ivm de impedantie dus. Heb ook al zitten denken om de array met een trafo aan te sturen, wordt wel een stuk ingewikkelder (meer wikkelingen he :mrgreen: ) en meteen duurder.

Mvg Reinder

bas focal m180
Contacteer:

Berichtdoor bas focal m180 » wo 11 nov 2015, 22:41

meiborg schreef:Ik heb er in totaal 50,

Dan kan je er 24 per kant nemen kom je op 6 Ohm, lijkt me mooi aansluiten op je hypex.

pappaleo
Contacteer:

Berichtdoor pappaleo » wo 11 nov 2015, 22:47

En bij 25 per kant kom je op 4 ohm per kant. Maar misschien is het vetstandig om er een paar in reserve te houden.

meiborg

Berichtdoor meiborg » wo 11 nov 2015, 23:11

Nou, als ik om te experimenteren eerst eens begin met een Bessel array, dan heb ik ten eerste geen weerstanden nodig wat al een leuk begin is en kan ik wat ervaring opdoen oa met de geluidsdruk en of dit dan voldoende is. Gezien de Bessel schakeling heb ik namelijk niet de voordelen van efficiëntie die een standaard line array met zich mee brengt. Aangezien de efficiëntie van de Daytons bijzonder laag is (79,8 dB/1w/1m) denk ik niet dat dit het gaat worden uiteindelijk maar proberen is natuurlijk nooit verkeerd.

Voorbeeld van een bessel schakeling met 5 luidsprekers (oftewel 5 clusters van 5 in mijn geval), in de volgorde van bv onder naar boven A B C D E:

5 speaker bessel.jpg
5 speaker bessel.jpg (22.63 KiB) 727 keer bekeken

Groep A en E trekken door de parallelle schakeling de helft minder spanning als groep B, C en D waardoor deze dus worden afgezwakt. D wordt door hem uit fase aan te sluiten ook "verzwakt", het geheel gedraagt zich min of meer als een puntbron.

Bijkomend voordeel, er is geen kromming voor nodig zoals bij power tapering dus een eenvoudig testkastje om te bouwen. Als ik in iedere groep de Daytons parallel schakel zit ik per groep op 0,8 ohm. Qua impedantie zit ik dan op 0,8 ohm + 0,8 ohm + 0,8 ohm + 0,4 ohm (voor de twee groepen van 0,8 ohm parallel geschakeld) = 2,8 ohm totaal. Met een minimum impedantie van 2 ohm voor mijn UCD's dus ruim boven de ondergrens.

Mvg Reinder

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”