Poor mans PAP trio 12"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Tom Magchielse

Re: Poor mans PAP trio 12"

Berichtdoor Tom Magchielse » vr 20 mei 2016, 15:15

richard schreef:Ik meende dat het rendement van de woofer toeneemt omdat hij meer weerstand van de aangekoppelde lucht ondervind. Een beetje als de drukkamer bij een hoornluidspreker.
Maar dat kan onzin zijn, het zou dan meetbaar moeten zijn.

Als de verhouding tussen de akoestische impedantie (die de belasting vormt) en de totale impedantie ( elektrische bron + mechanische imp. vh bewegend systeem +akoestische impedantie ) gunstiger wordt, neemt het rendement toe. Dus een grotere akoestische belasting is gunstig. Maar.. bij een direct stralende luidspreker is de totale impedantie zoveel groter dan de akoestische ( factor 10 tot 100), dat veranderingen in de akoestische impedantie bijna geen effect hebben. De spreekspoelweerstand en de conusmassa domineren het resultaat.
Bij een hoorn liggen de zaken gunstiger; door de hoornwerking wordt de akoestische belasting vele malen groter en vormt nu een aanzienlijk deel van het totaal. Dat ga je merken.
Kleine openingen voor de conus , bijv. zoals de BBC die gebruikte in de vorm van een verticale gleuf, kunnen de afstraling verbeteren door de bundeling te verkleinen. Tegelijk ontstaat voor de conus een resonerende holle ruimte, en zal de luchtmassa in die ruimte de effectieve bewegende massa iets verhogen. Dit zijn maatregelen die met beleid moeten worden toegepast.
groeten,
Tom
Simuleren is geen vervanging voor nadenken.

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » vr 20 mei 2016, 20:30

Tom Magchielse schreef:Dit zijn maatregelen die met beleid moeten worden toegepast.
Wat is volgens jou met beleid?

Ik heb al eens geëxperimenteerd met Ripole, wat hier toch wel veel van weg heeft, en met de subs bij mij pluto's wat (actief gefilterd, dat wel) prima werkt. Mijn pluto subs zijn wel gekoppeld met de vloer en de opening straalt naar boven.

bouwfase
IMG_0498.jpg
IMG_0502.jpg
en zo zijn ze uiteindelijk geworden op Ikea voeten
IMG_0606.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » di 27 mar 2018, 21:35

Weer terug aan de slag met deze nu in de weg staande "meubels".

Al mijn actief-filteren spullen staan te koop en wil het gaan proberen met de methode Leon + meten (met REW).

Als er iemand is die mij kan en wil helpen zou dat super zijn! wil daar ook best voor betalen want ik kom alleen niet echt verder!

Als alternatief voor de breedbandig heb ik nog B&G neo 8 en neo 3 liggen die samen mid en hoog zouden kunnen doen maar ook daar is het probleem goed filteren.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 27 mar 2018, 23:16

Had je mijn topic van de OOOB al gelezen? Daar omschrijf ik hoe ik de dipool heb gemeten
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

floeper

Berichtdoor floeper » wo 28 mar 2018, 8:31

@peterhenk,

Als je het de moeite waard vindt, Ik heb hier een OB staan met Leon's 12" woofers, Aurel Bryan FR en Audiopur tweeter.
Leon heeft mij de basis van het XO geleerd en ben zelf verder gaan tweaken. Leiden - Den Bosch is niet heel dicht bij elkaar, maar de uitnodiging heb je ;) Ik ga hoogst waarschijnlijk ook naar de ZBA dag in Breda met mijn OB.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 28 mar 2018, 11:10

peterhenk schreef:...
Als alternatief voor de breedbandig heb ik nog B&G neo 8 en neo 3 liggen die samen mid en hoog zouden kunnen doen maar ook daar is het probleem goed filteren.

Zeker voor dit plan zou ik de topics en het Elektor artikel van Jeroen_d over de diverse versies van zijn 3 weg open baffle eens lezen, Jeroen is meer vergeten over filteren dan de meeste van ons ooit zullen weten :mrgreen: en hij kan t nog goed uitleggen ook.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » wo 28 mar 2018, 20:30

Henk Jan,
Ik heb geen Elektor staat het ook op onze site? (ga ff zoeken)

Floeper, Ben nu nog heel druk, maar maak daar graag gebruik van! Alvast dank

Peter

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » zo 20 mei 2018, 21:11

Eindelijk weer tijd om verder te klussen aan de poormans paps

Dichter bij mijn originele plan gaan zitten en het resultaat is een nu al lekker klinkende speaker zonder filtering! :yeah:

Vilt achter de units gespannen om een lekke kast te maken die naar achteren minder afstraalt en die de kortsluiting van de woofer verminderd. Omdat echt vilt behoorlijk prijzig is eerst maar eens gewerkt met dubbel ondertapijt van marktplaats!
image4.jpeg

Daarom moest ook de breedbander naar boven en die heb ik meteen ontdaan van zijn baffle zoals het originele plan was! Hij hangt nu aan keuken binddraad te spelen en krijgt geen trillingen meer door van de woofer.
image1.jpeg
image2.jpeg

Het geheel via de PC wat ingeregeld door via de balans de woofers wat terug te nemen en zoals gezegd klinkt het al heel aardig.

Met REW gemeten om te kijken of het een beetje klopt en meteen gekeken of het uit fase zetten van de breedbander als een soort filter voor het overgangsgebied zou werken (niet dus) Rood is in fase en groen is uit fase.
woofers en breedbander in en uit fase.jpg

Nu ga ik hulp zoeken om zo eenvoudig mogelijk te filteren :hide:

peterhenk

Berichtdoor peterhenk » wo 23 mei 2018, 11:40

De 2e speaker ook opgebouwd en nog een paar zaken aangepast om de Fostex wat te temmen en het geheel meer in balans te krijgen.

Om de Fostex te temmen is er een koker van "vilt" achter gekomen zoals in het originele concept voorzien was. Deze is met ruim kit op het chassis geplakt. Dit maakt al voelbaar verschil in het resoneren van de unit (de kit!?) en de meting is gladder met zoals was te verwachten meer mid-laag output. Ook nog een extra laag puzzellak op de conus en de wizzer gesmeerd (nu 3 lagen) om wat scherpte weg te nemen (ik denk dat dit gelukt is ;-, Vrouwen stemmen zijn nu minder schel, kan voor een deel ook liggen aan het langzaam ingespeeld raken van de units natuurlijk.
image2-1.jpeg

De woofers staan nu in serie en het geheel is daardoor redelijk in balans met de FR. Nu inspelen en Luisteren! Dan minimaal filteren. Ook nog even gemeten (100 cm afstand, oorhoogte 1/48 smoothing)
REW meting 100 cm oorhoogte.jpg

Als versterker staat nu een goedkope volledig digitale chinees te spelen FX-AUDIO D-802, wat een geluid voor nog geen 100 eurie!

Terugkijkend heb ik dus alleen de SLOB poorten voor de woofers laten varen en de aansturing gaat van actief naar passief (omdat actief te moeilijk is voor mij :-). Nu al een heel geslaagd project, mijn tijdelijke boxen (Canton Carat 703 DE) zijn al gewisseld met de ongefilterde "Poormans".

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”