Metal Dipole (naked)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

harryeng

Metal Dipole (naked)

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 11:40

Het is weer zover, mijn nieuwe speakers staan nu twee dagen in te spelen!

Dit wordt alweer mijn beste ontwerp :lol:

Ze zijn eigenlijk wat te groot om goed op de foto te zetten, maar hier zijn alvast wat pics
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Re: Metal Dipole (naked)

Berichtdoor ray5150 » za 21 mei 2016, 11:48

:shock: :shock:

Waar zijn die grote houten panelen gebleven dan ?

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 11:51

Wat algemene gegevens:
Volledig dipole. Ik heb ook U-baffles om de frequentie te verlagen, maar mijn vriendin vond ze zonder al zo mooi dat ze vroeg om ze zo te laten.
Per kant:
4x 15 inch AudioTechnology woofers (van heel laag tot 150Hz, 2e orde)
2x 18cm AudioTechnology mids (150Hz, 2e orde tot 2500Hz 2e orde)
1x Mundorf tweeter (2500Hz 2e orde tot 20K

De drivers heb ik via DAUDIO aangeschaft. Jeroen heeft geholpen om de juiste dipool keuzes te maken in de vele opties die Per toelaat. Tnx Jeroen!

230 cm hoog, 50cm diep, 45cm breed. Hij lijkt gelukkig niet zo groot, omdat je overal doorheen kan kijken.
Verder erg zwaar! Bijna 100kg aan drivers, 70kg aan frame, 30kg aan poot. (Dus 200kg voor degene zonder rekenmachine). De baffles die ik niet gemonteerd heb zijn ook nog eens 40kg totaal. Dit zorgt wel hier en daar voor probleemjes. Uiteindelijk heb ik hem maar in-situ opgebouwd.

De hele constructie is opgebouwd uit aluminium, met RVS platen en baffles. Door de hoogte was ik ook gedwongen om de baffle van het mid en het hoog naar beneden te kantelen, op de luisterpositie.

Op dit moment heb ik in de groundsound alleen wat highpasses, lowpasses en gains ingesteld. En wat een geluid komt er dan al uit!

Harry

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » za 21 mei 2016, 11:51

Ziet er geweldig uit =D> =D>
En wat zijn je eerste klank ervaringen :?:
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.
Op de roadmap staat: Draaitafel met 12" arm.

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 11:56

ray5150 schreef::shock: :shock:

Waar zijn die grote houten panelen gebleven dan ?

Tja, die staan nu even in de hobbykamer. Het zijn de speakers die het het langst in de woonkamer hebben uitgehouden de afgelopen 20 jaar. Ik heb ze zes keer aangepast, ook omdat ze tot nu toe de hoogste WAF factor hadden.
Maar nu heb ik een nieuw liefje, met grotere .... drivers.

Ik laat ze eerst even staan om te wennen aan het afscheid. :cry:

Gr. Harry

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 12:04

RNacoustics schreef:Ziet er geweldig uit =D> =D>

Ik moet nog even wennen.
Het laag is volledig transparant. Als ik denk aan de eerste dipole die ik van Jeroen gehoord heb vond ik het laag niet mooi. Het klonk mooi, maar ik miste de punch destijds. Dat heb ik mij mij thuis nu helemaal niet. Het is een dipole, maar het laag is voelbaar aanwezig. (Ik weet natuurlijk dat ik 2x 12 inch niet mag vergelijken met 4x15 inch). Hij gaat trouwens verbazend diep. Ik was wat bang dat ik een behoorlijke afval vanaf 100Hz zou hebben zonder baffles. Maar dat is helemaal niet zo! Je hoort gewoon alles, zelfs de 30Hz komt er luid en duidelijk uit zonder dat ik iets versterkt heb.
Het mid en het hoog staat nu nog wat te scherp afgesteld. Zonder regeling is er geen verloop in het hoog, en dat heb ik normaal wel. Daar ga ik nog wel wat aan temperen. Maar tegenlijk geeft deze speaker veel meer transparantie en plaatsing dan mijn oude planken.

Conclusie: Het is al mooi, en het gaat nog veel mooier worden!

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 21 mei 2016, 12:07

En dat vertel je dan even neus en lippen door dat je weer een ander systeem hebt. :shock: :shock:

Nu snap ik ook waarom je er de laatste keer niet bij was als ik het mij goed herinner.

Komt het ook nog naar Breda? 8-[

Ik vind het een grandioos "ding", ... :kwijl: ...ben dus ook zeer benieuwd naar het proces, en het hoe enz.

Het kan nog wel zijn dat de grote dipools van Steinway er een puntje aan kunnen zuigen.
Laatst gewijzigd door hannesie op za 21 mei 2016, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 12:13

hannesie schreef:En dat vertel je dan even neus en lippen door dat je weer een ander systeem hebt. :shock: :shock:

Nu snap ik ook waarom je er de laatste keer niet bij was als ik het mij goed herinner.

Komt het ook nog naar Breda?

Ik vind het een grandioos "ding", ben dus ook zeer benieuwd naar het proces, en het hoe enz.

:think: Ik kom wel naar Breda!
Of ik ze meeneem moet ik eens goed over nadenken. Ik zie ze niet zomaar vanuit mijn appartement drie verdiepingen omlaag gaan, ik heb al een karretje moeten maken speciaal om ze van de bouwkamer naar de woonkamer te krijgen.
Jetske heeft al gezegd dat ze niet zal helpen :lol:

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 21 mei 2016, 12:16

Je had voor die "planken" een zo mooi systeem gemaakt om ze te transporteren met de auto..

Het gaat er wel op lijken. :rofl:
0.jpg
Laatst gewijzigd door hannesie op za 21 mei 2016, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » za 21 mei 2016, 12:19

harryeng schreef:
RNacoustics schreef:Ziet er geweldig uit =D> =D>

Ik moet nog even wennen.
Het laag is volledig transparant. Als ik denk aan de eerste dipole die ik van Jeroen gehoord heb vond ik het laag niet mooi. Het klonk mooi, maar ik miste de punch destijds. Dat heb ik mij mij thuis nu helemaal niet. Het is een dipole, maar het laag is voelbaar aanwezig. (Ik weet natuurlijk dat ik 2x 12 inch niet mag vergelijken met 4x15 inch). Hij gaat trouwens verbazend diep. Ik was wat bang dat ik een behoorlijke afval vanaf 100Hz zou hebben zonder baffles. Maar dat is helemaal niet zo! Je hoort gewoon alles, zelfs de 30Hz komt er luid en duidelijk uit zonder dat ik iets versterkt heb.
Het mid en het hoog staat nu nog wat te scherp afgesteld. Zonder regeling is er geen verloop in het hoog, en dat heb ik normaal wel. Daar ga ik nog wel wat aan temperen. Maar tegenlijk geeft deze speaker veel meer transparantie en plaatsing dan mijn oude planken.

Conclusie: Het is al mooi, en het gaat nog veel mooier worden!

Voorlopig maar laten inspelen.
Klank zal gaandeweg nog wel veranderen.
Zelfbouw: W10/Jriver music player, AF-DAC 2, OTL versterkers, the Voice en Maestoso luidsprekers.

Gerrit

Berichtdoor Gerrit » za 21 mei 2016, 12:23

:rock: :rock: :rock:
Het zou mij gewoon te groot zijn, maar ik vindt het prachtig dat je zoiets maakt!

Bij mijn dipolen heb ik een Linkwitz transform gebruikt om de dipool afval te compenseren en tegelijk een 12dB/oct HP filter te creëren, dat zou je ook kunnen proberen voor het mid.

Gerrit
Running with the Joneses just ain't where it's at, Boz Scaggs

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 21 mei 2016, 12:36

harryeng schreef:
hannesie schreef:En dat vertel je dan even neus en lippen door dat je weer een ander systeem hebt. :shock: :shock:

Komt het ook nog naar Breda?

Ik vind het een grandioos "ding", ben dus ook zeer benieuwd naar het proces, en het hoe enz.

:think: Ik kom wel naar Breda!
Of ik ze meeneem moet ik eens goed over nadenken. Ik zie ze niet zomaar vanuit mijn appartement drie verdiepingen omlaag gaan, ik heb al een karretje moeten maken speciaal om ze van de bouwkamer naar de woonkamer te krijgen.
Jetske heeft al gezegd dat ze niet zal helpen :lol:

Wauw :goeie: :goeie: :goeie:
Die zijn mooi geworden.
Mocht je hulp nodig hebben ik wik je best komen helpen om het spul naar Breda te krijgen. :-"

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » za 21 mei 2016, 12:37

wow :goeie: :goeie: :goeie: zeer indrukwekkend (weer) Harry!
En ik vindt het ook wel mooi zo, met dat "kale" frame.

PS: ik ben benieuwd of deze topic titel nog een nieuw publiek naar de site zal trekken :lol:

RNacoustics

Berichtdoor RNacoustics » za 21 mei 2016, 12:44

Henkjan schreef:wow :goeie: :goeie: :goeie: zeer indrukwekkend (weer) Harry!
En ik vindt het ook wel mooi zo, met dat "kale" frame.

PS: ik ben benieuwd of deze topic titel nog een nieuw publiek naar de site zal trekken :lol:

Zelfbouwers met een dikke portemonnaie :rofl:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 mei 2016, 13:07

Prachtig! Mooie techno uitstraling zo met het alu profiel. Wat heeft er trouwens 230V nodig? (ik zie een netsnoer naar een stopcontact lopen...)

Hoe hoog zijn ze wel niet, 2 meter?

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 13:18

Barry2001 schreef:Prachtig! Mooie techno uitstraling zo met het alu profiel. Wat heeft er trouwens 230V nodig? (ik zie een netsnoer naar een stopcontact lopen...)

Hoe hoog zijn ze wel niet, 2 meter?

Geen 230V!

Ik heb bij de laatste verbouwing luidsprekerkabel in de muur gefreesd. Ik heb er dus twee speakcon-4 connectors opzitten, beide met 2 driver aansluitingen. Een kabel heeft de mids in parallel staan, met de tweeter op de tweede aansluiting. Op de tweede staan steeds twee woofers in serie.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 mei 2016, 13:24

Ochja ik zie het, mooi hoor!

Martijn M
Ook commercieel actief

Berichtdoor Martijn M » za 21 mei 2016, 14:16

Wat een ongelofelijk gaaf project weer, Harry!

:kwijl:

Vraagje, waarom heb je ervoor gekozen de mids een relatief breed baffle te geven? Met minder baffle stralen ze wat gelijkmatiger af.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 21 mei 2016, 14:17

Gaaf hoor! En zie ik daar Fastons op de aansluitingen? \:D/

Dat is wel een flinke uitgave ook, 8 stuks 15"AT :-& :mrgreen:

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 14:42

wouter schreef:Gaaf hoor! En zie ik daar Fastons op de aansluitingen? \:D/

Dat is wel een flinke uitgave ook, 8 stuks 15"AT :-& :mrgreen:

Klopt! Wel een dure uitvoering met dubbele kraag en half doorzichtig. Dus zeker 15 cent per stuk :rock: Ik heb al eerder gemerkt dat als je voor de eindversterker filtert, je bekabeling er achter niet meer echt ter zake doet.

De AT's zijn idd erg duur. Maar met veel tegenlijk loopt de korting ook heel snel op. En besteld in de laatste week van december, dus met de prijzen van vorig jaar.
Ik heb al veel speakers met AT gemaakt. Ik de 15cm mid, de 10inch, de 12inch en de 8inch toegepast. En ik heb ze bijna allemaal voor aanschafprijs kunnen verkopen. Alleen de 8 inch was blijkbaar te speciaal.

Deze zijn wel heel mooi. Ik heb ze nog niet zien bewegen, ik moet even wachten totdat mijn vriendin weer een fietstochtje gaat maken, dan kan ik alles eens wat verder open zetten \:D/

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 21 mei 2016, 14:54

Martijn M schreef:Wat een ongelofelijk gaaf project weer, Harry!

:kwijl:

Vraagje, waarom heb je ervoor gekozen de mids een relatief breed baffle te geven? Met minder baffle stralen ze wat gelijkmatiger af.

Hier heb ik lang over zitten denken. Dit was ook waar ik het minst zeker over was. Ik heb wat testjes gedaan, over wat nu het meest handig zou zijn. Door de wat bredere baffle (30cm) lift ik het laag tot onder de 150Hz. Ik hou zo de mogelijkheid om de mids aan de onderste frequenties ongefilterd te laten. In de toekomst staat namelijk nog een analoog filter op het programma. Als ik de woofers voorzien van een baffle wordt het dipoolgedrag van de woofer rondom de overname frequentie minder goed, dus wilde ik de mid goed laag laten komen.

Tegenlijkertijd is het hele middenstuk met eigen speakerconnectors en vier klemmen vastgezet op het frame. Ik kan deze later dus eenvoudig wijzigen. (Ik ken mezelf, ik blijf altijd wijzigen #-o )

Walt

Berichtdoor Walt » za 21 mei 2016, 15:32

Wow, erg fraai, AT to the max! Bekende tweeter en mids :lol:

Groetjes Walter

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 21 mei 2016, 16:11

Hoe ga je dit stofvrij houden? :think: :think:
Fusion Filterdesign

hannesie

Berichtdoor hannesie » za 21 mei 2016, 16:22

swiffer2.jpg
:sure: ervaringsdeskundige. :D
Hans

leonidas
Ook commercieel actief

Berichtdoor leonidas » za 21 mei 2016, 18:07

Respect man !!

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”