Metal Dipole (naked)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

bas focal m180

Re: Metal Dipole (naked)

Berichtdoor bas focal m180 » vr 14 okt 2016, 17:41

Wat ik me zo afvraag in hoeverre bovenin de beweging van het geheel is, de membramen bewegen heen en weer, actie reactie, de wet van Newton.
Schat zo 30cm woofers als het niet nog groter is, mms van minimaal +- 75 gramm per membraam, ob dus dat slaat al snel flink uit voor wat ''druk'' op te bouwen.

Je kunt het wiebelen tegen gaan door de bovenste woofer de plus min om te draaien :rofl: :mrgreen: :sure:
FOCAL

jeroen_d
Ook commercieel actief

Berichtdoor jeroen_d » vr 14 okt 2016, 18:07

De woofers zelf zijn al >150 keer zo zwaar dan hun bewegende massa. Je hebt een enorm oppervlak dat nauwelijks hoeft te bewegen in die huiskamer. De onderste twee woofers pakken al de helft van de geluidsdruk mee.

Al met al vraag ik me af of het uberhaupt wel trilt :)
Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal. Albert Einstein (1879 - 1955)

bas focal m180

Berichtdoor bas focal m180 » vr 14 okt 2016, 18:36

Ik vroeg het me zo af omdat impuls gecorrigeerde subwoofers kwa kast trillingen zo veel rustiger spelen als niet impuls gecorrigeerd.
En ook bij iemand gezien dat de OB subwoofer zelfs ging schuiven tijdens het spelen.

Ook al is de massa van de woofer zelf 150x zo groot, vergis je niet welke krachten er vrij ''kunnen'' komen, als je een massa van laten we zeggen 75 gram een beweging moet maken van enkele millimeters in een fractie van een seconde wat voor krachten er dan vrij komen.

Die energie moet opgevangen worden door massa of stijfheid, indien dat niet gebeurd is het opvangen van de energie niet mogelijk en word het omgezet in een tegenover gestelde beweging, al die energie moet ergens blijven.

Wat ik me nog kan herinneren uit de school tijd is dat als de snelheid verdubbelt de massa 4x zo groot word, in het geval speaker het aantal db's verdubbelt een membraam 2x zo ver moet bewegen en daardoor de massa x4 toeneemt.

Ik weet nog dat ik in een discussie over grote membraam vs grote x-max heb proberen op te zoeken welke massa en krachten er vrij komen of een membraam nu 1mm of 10mm beweegt.
FOCAL

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 14 okt 2016, 18:48

bas focal m180 schreef:Ik vroeg het me zo af omdat impuls gecorrigeerde subwoofers kwa kast trillingen zo veel rustiger spelen als niet impuls gecorrigeerd.

Dat klopt wel Bas, is ook mijn ervaring. De uitslag van massa en frame is omgekeerd evenredig met de massa's. In het voorbeeld van Jeroen: Als de conus 15mm heen en weer beweegt dan beweegt het frame 0,1mm heen en weer. Dat zal bij een OB niet veel doen denk ik. Bij een CB gaat dan de tegenoverliggende wand met die amplitude heen en weer en dat is meestal toch een behoorlijk oppervlak.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 14 okt 2016, 18:59

bas focal m180 schreef:En ook bij iemand gezien dat de OB subwoofer zelfs ging schuiven tijdens het spelen..
iirc was dat bij Ed. En als Harry zo hard gaat spelen als Ed graag doet, dan krijgt hij problemen met de VvE :bakkie:

richard

Berichtdoor richard » vr 14 okt 2016, 20:26

bas focal m180 schreef:Je kunt het wiebelen tegen gaan door de bovenste woofer de plus min om te draaien :rofl: :mrgreen: :sure:
Of bovenin een bass-shaker te monteren met dezelfde bewegende massa.
Genoeg is beter.

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 16 okt 2016, 18:32

jeroen_d schreef:De woofers zelf zijn al >150 keer zo zwaar dan hun bewegende massa. Je hebt een enorm oppervlak dat nauwelijks hoeft te bewegen in die huiskamer. De onderste twee woofers pakken al de helft van de geluidsdruk mee.

Al met al vraag ik me af of het uberhaupt wel trilt :)

Veel reacties op een fototje! In dat geval zal ik maar geen tweede draadje opstarten.

Het systeem trilde al niet, en nu ook nog altijd niet :lol:
De vorige constructie was zo zwaar opgebouwd, omdat de bovenste woofers zo ver naar voren staken dat er een groot momentum werd gecreëerd. Doel van V2 was om van de reflecties van de tweeters af te komen op de achterste staanders. Ik heb toen een proefopstelling gemaakt, en ben er achter gekomen dat naast geen reflecties, er met de nieuwe constructie sowieso ook al minder trillingen in de constructie terecht kwamen.
(Gemeten met een accellero meting, wat ik nu echt gemeten heb weet ik eigenlijk niet :hide: ).

In de nieuwe constructie heb ik de ophanging anders gemaakt, waardoor het zwaartepunt van de drivers veel meer tussen de staanders in komt. Doordat ik minder hoogte nodig heb voor elke driver, komt de tweeter nu ook op oorhoogte uit. Verder heb de montageruimtes aan de zijkant van de staander dichtgelijmd, en hierna ouderwets gevuld met zilverzand. Hierdoor is de constructie met de welbekende kloptest veel "doder" geworden.

In V1 werden de woofers voor de staanders geplaatst, nu zijn de staanders "door" de woofers heen geplaatst. Hierdoor is de speaker veel smaller geworden. De korf steekt 2 mm voor de staander uit, waardoor deze visueel los lijkt te zijn van de staander.

Ik ben nu bezig het analoog filter in een kastje te bouwen. Dus binnenkort weer een stapje verder!

Gr. Harry
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » ma 17 okt 2016, 0:02

:goeie: :goeie: :goeie:
Ziet er erg doordacht uit.
In je eerdere ontwerp had je ook de speakers boven wat verder naar voren laten komen.
Dat zit nu gelijk.
Merk je daar nog iets van?

Walt

Berichtdoor Walt » zo 08 jan 2017, 11:09

Hallo Harry,

Zijn er al weer updates te melden?

Gr. Walter

Walt

Berichtdoor Walt » wo 01 mar 2017, 19:02

Ik hoorde een gerucht over een super DAC die naar huize Harryeng gaat komen...

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » wo 01 mar 2017, 19:15

Walt schreef:Ik hoorde een gerucht over een super DAC die naar huize Harryeng gaat komen...

Roddeltante! :mrgreen:
Fusion Filterdesign

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 04 mar 2017, 12:14

:^o Sorry voor de weinige reacties!

De laatste tijd heb ik het erg druk, zowel met het werk als prive. Maar ook aan deze hobby wordt hard gewerkt!

Even een korte update. Als eerste maar een plaatje van V1 van de metal dipole. Het voordeel van de metalen profielen is natuurlijk dat je ze kunt hergebruiken. Ik heb de kraamkamer voor mijn luidsprekers maar eens aangepakt:

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 04 mar 2017, 12:43

Na de eerste meting van Jeroen is de filtering aangepast, door de mid-sectie en de tweeter analoog bij de speaker te gaan filteren. Dit heeft tot een doos achterop de speaker geleid, met daarin:
- tweede orde highpass filter voor de tweeter, met een notch op de resonantiefrequentie
- tweede orde lowpass filter voor de bovenste mid
- een afval van 3DB voor de onderste mid vanaf 150Hz. (Doet dus niet meer mee met de overgang naar de tweeter, maar komt langzaam in bij lagere frequenties. Hierdoor werkt hij als een baffle-step compensator)

Al met al heel wat onderdelen! (De weerstanden voor de tweeter zijn nog in een experimenteer-opstelling gemonteerd)

Het geluidsbeeld trok hierdoor al een stuk open, en de tweeter ging minder "hard" klinken.

Walt

Berichtdoor Walt » za 04 mar 2017, 12:44

Mundorf SGO en waxcoils zo te zien! Mooi!

harryeng

Berichtdoor harryeng » za 04 mar 2017, 12:54

Hierna zijn we nog een keer gaan meten, nu bij Jeroen thuis. Daar is het laag wat makkelijker te meten. Het mid-hoog was al over een heel groot stuk vlak te trekken, en door de overname van mid naar laag wat aan te passen ging het nog een stuk beter.
De woofer sectie is ook aangepast. De sub-laag bleek met een simpelere filtering niet alleen goed aan te sluiten op het laag, maar ook nog eens een dip van de baffle recht te trekken. Deze laatste filtering is trouwens al elektrisch gedaan buiten de groundsound om, dit bleek niet helemaal realiseerbaar te zijn in het digitale domein. (Je kunt niet verschillende low-pass filters stapelen in de groundsound).

Het resultaat? Een heel tevreden luisterpubliek hier in Roosendaal. Nu klinkt het zoals het moet klinken.

De volgende stap? Tja, dat is naar een actief analoog filter overstappen! Op een van de bestaande filter printen van Jeroen blijken de nu gekozen filtercurves ook te realiseren. Dus heel binnenkort komt er weer een update.....

En een grote dank aan Jeroen, die had aangeboden me te helpen met het filter. De huidige opzet was er anders niet zo gekomen!

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » za 04 mar 2017, 14:27

Is ook wel een erg mooi project.
Leuk dat je toch weer een paar goede stappen hebt kunnen maken.

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 14 mei 2017, 17:03

Ik luister nu al twee maanden met mijn actief filter, maar nu na twee regenachtige weekenden heb ik hem eindelijk definitief gemaakt en het deksel dichtgeschroefd.

Na de metingen bij Jeroen bleek dat met een aantal eenvoudige actieve regelingen de weergave curve vrijwel vlak te trekken was. Eenvoudig is trouwens relatief. De regelingen zijn simpel, maar je eindigt samen met de passieve filtering toch in een 5-weg systeem!

De regelingen konden grotendeels op de bestaande printen van Jeroen gerealiseerd worden. Gelukkig, want die zijn al uitgebreid getest en geoptimaliseerd. Om de kwaliteit hiervan in ere te houden, heb ik de opbouw van de kast zelf hierna zo strak mogelijk uitgevoerd. Dus volledige scheiding van kanalen, scheiding van AC en DC en optimale aarding.

De hele keten, van DAC tot en met eindversterker is nu gebalanceerd uitgevoerd. Dit is V3 van de kast. Bij V2 zat er nog een brom in, dit bleek uiteindelijk een bedradingsfout te zijn in mijn oude versterker :-$ ) V1 paste niet in de 1HE kast, dus daar moesten nog andere trafo's in. In deze versie is ook weer het een-knop-alles-aan-of-uit principe terug gebracht. Mijn DAC laat zich niet sturen, dus meet ik nu het energieverbruik van de DAC, en stuur hierop de voorversterker en de eindversterker aan. Op deze manier is ook geen losse stekkerdoos meer nodig.

Ik ben natuurlijk zwaar bevooroordeeld, maar de combinatie van passief en actief filter werkt fantastisch. Het is veel meer werk dan digitale regelingen, maar zo mooi en natuurlijk heeft het hier nog niet geklonken. Hoe ik dit nog moet verbeteren weet ik nog niet. Maar OK, voor 2018 heb ik in ieder geval nog een andere opbouw van de luidspreker in mijn hoofd zitten. :hide:

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 14 mei 2017, 17:16

Mooi man, en die Arduino Nano, stuurt/schakelt dan het filter aan en uit?
Hans

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 14 mei 2017, 17:35

De Arduino meet via een spoel het energieverbruik van de DAC. Als hij detecteert dat de DAC is ingeschakeld, wordt de voorversterker (in dezelfde kast), en de eindversterker (via een powercon connector) getrapt opgeschakeld.
Ik wilde nog een blauwe led monteren, maar dat is er niet meer van gekomen.
Het meten van de DAC viel trouwens tegen. 15 Watt detecteren zit erg dicht tegen de ruisgrens van de meetspoel. Maar met wat handig rekenen lukte het uiteindelijk.

De voeding komt rechtstreeks uit de meterkast, de DAC en de eindversterker worden vanuit deze kast gevoed.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 mei 2017, 17:47

Was een trigger vanuit je DAC niet makkelijker geweest? :think: :think: :think: :think:
Fusion Filterdesign

Walt

Berichtdoor Walt » zo 14 mei 2017, 18:06

Sowieso zou ik mijn DAC continu aan laten staan, voor betere klank... :-#

harryeng

Berichtdoor harryeng » zo 14 mei 2017, 18:16

ds23man schreef:Was een trigger vanuit je DAC niet makkelijker geweest? :think: :think: :think: :think:

:^o Ik heb veel geld betaald voor mijn DAC, maar dat soort zaken zitten er weer niet op. Zelfs automatisch opschakelen als de spanning terug komt lukt niet. De DAC zelf aanpassen was net wat te vroeg, hij zit nog in de garantie, en de aan/uit schakelt over een van de twee CPU boarden in combinatie met een derde printplaat. En er is op de achterkant weinig ruimte voor een extra input of output connector.
(Natuurlijk was ik ook wel blij weer eens een Arduino projectje te mogen doen)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 mei 2017, 18:36

Wat is dat voor dac?

En door het openschroeven is je garantie vervallen! :mrgreen: :rofl: :proost:
Fusion Filterdesign

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 mei 2017, 18:55

Zo'n grote DAC, en dan zo'n klein fototje... :?
De filterkast ziet er wel keurig netjes opgebouwd uit. :goedzo: =D>

Walt

Berichtdoor Walt » zo 14 mei 2017, 19:05

Merging Nadac

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”