artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

jojo

artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Berichtdoor jojo » zo 03 jul 2016, 11:22

In de bijlage van de Volkskrant van gisteren 2 juli las ik een interessant artikel over luidsprekers ontworpen door Leo de Klerk.
Ik citeer..
'De conussen zijn omgedraaid, als een kegel. Hij ontdekte dat de horizontale en verticale geluidsplaatjes gecombineerd kunnen worden door twee speakers horizontaal en twee speakers verticaal te plaatsen'. 'Er ontstaat een driedimensionale geluidsscène'.

Zijn er forumleden die het ook hebben gelezen?
Zijn hier forumleden die hier iets zinnigs over kunnen vertellen? Wanneer ik dit zo lees denk ik ( niet gehinderd door enige kennis van zake ) 'beter dan dit lijkt er niet te zijn en neemt niet veel ruimte in i.t.t. traditionele luidsprekers.

pipootje

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Berichtdoor pipootje » zo 03 jul 2016, 13:39

Lijkt me een uitkomst als we al die ingewikkelde dozen kunnen weggooien
eet meer fruit

CornelisJ

Berichtdoor CornelisJ » zo 03 jul 2016, 13:46

Zie ook deze website: http://www.bloomline.com/
Er wordt een coaxiale 5 inch driver gebruikt, dus het lijkt mij dat je bij deze luidsprekers wel een subwoofer nodig hebt.

John P

Berichtdoor John P » zo 03 jul 2016, 14:06

Waar een weg is is ook een omweg.

mountainbiker

Berichtdoor mountainbiker » zo 03 jul 2016, 14:33

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 03 jul 2016, 16:00

geinige marketing :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 jul 2016, 16:06

wouter schreef:geinige marketing :mrgreen:

Vind je?

Quote:

"In de periode tussen 1926 en 1932 ontwikkelde Philips het idee om een luidspreker te maken waarbij de konus van de luidspreker is omgedraaid- dus in feite als een omgekeerde hoorn wordt gebouwd. Daarmee creëer je een stereobeeld waarbij je overal kunt gaan zitten en het geluid vooral heel live klinkt... blablabla enz."

Meer categorie marketing BS :mrgreen:
Peter de Jong

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 03 jul 2016, 16:17

Exact, marketing voor leken.

Voor mensen die denken dat dit verloren kennis is en dat er nu 1 merk is die dit soort producten weer beschikbaar maakt...

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 03 jul 2016, 16:21

Wat ik erg vind is dat de Volkskrant (weer eens) een slecht artikel over geluidsweergave publiceert. Tijdje geleden ook die flauwekul over superaudio...
Mark Bakker

pipootje

Berichtdoor pipootje » zo 03 jul 2016, 18:08

De volkskrantmeneer heeft de spulletjes zelf beluisterd en citeert anderen die het gehoord hebben. De commentatoren hierboven weten blijkbaar hoe het zit maar hebben het spul niet gehoord.
eet meer fruit

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 jul 2016, 18:58

pipootje schreef:De volkskrantmeneer heeft de spulletjes zelf beluisterd en citeert anderen die het gehoord hebben. De commentatoren hierboven weten blijkbaar hoe het zit maar hebben het spul niet gehoord.

Klopt. De grote verbale onzin waarmee het kennelijk aan de man gebracht moet worden nodigt daar ook niet toe uit.

Van Bose kon je destijds zeggen, het is mijn smaak niet. Er zat i.i.g. een deugdelijk verhaal achter.
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 03 jul 2016, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 03 jul 2016, 20:19

pipootje schreef:De volkskrantmeneer heeft de spulletjes zelf beluisterd en citeert anderen die het gehoord hebben. De commentatoren hierboven weten blijkbaar hoe het zit maar hebben het spul niet gehoord.

Dat is juist het punt met veel hifi-recensenten. Luisteren doen ze wel, maar nadenken of meten ho maar. En je kennis wat op orde hebben kan ook geen kwaad. Een paar goedwillende deskundigen vragen stellen helpt ook niet wanneer je zelf enige kennis van geluidsvelden en perceptie blijkt te ontberen.
Mark Bakker

Jag

Berichtdoor Jag » zo 03 jul 2016, 20:45

Omni's is op zich een aardig concept toch? Ook een manier om een constante directivity te bereiken.

meiborg

Berichtdoor meiborg » zo 03 jul 2016, 22:03

Het gaat dan ook niet zo zeer inhoudelijk om de geluidsweergave. Dat kan best prima zijn. Echter niet verhaal over de techniek, horizontaal en verticaal 3D zijn volledig lachwekkend. Als dit ding zo fantastisch klinkt is dat natuurlijk mooi maar waarom dan dit verhaal.. Het is gewoon weer een Omni variant en dat zijn er al tig van, niks nieuws.

Mvg Reinder
Once it was impossible to find any Bond villains older than myself, I retired. -- Roger Moore

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 03 jul 2016, 23:00

Jag schreef:Omni's is op zich een aardig concept toch? Ook een manier om een constante directivity te bereiken.

Ik zat al bijna de krant te mailen om eens naar de Pluto te kijken. Toch iets beter doordacht. Maar Linkwitz is natuurlijk geen Hollands Glorie... En een LS-50 is denk ik een betere omni dan deze rare dingen.
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » zo 03 jul 2016, 23:11

Ik hoef niet met mijn hoofd onder een bus te komen om te ontdekken of dat prettig is.

Verder schiet je direct gaten door zo'n verhaal als je zelf met dit soort dingen hebt geëxperimenteerd.
Ik heb dat vrij veel gedaan.

Met zelfbouw en kant en klare omnistralers, diffuser kegels, MBL, Mirage, Sonabs, een Tetraeder vorm luidspreker met aan alle 4 kanten luidsprekers (meettechnisch erg geinig, hoezo goede directivity) en o.a. de bekende producten als die van B&O, met name de ontwikkeling van de Beolab 90 heb ik met aandacht doorgelezen.

Sorry, maar ik hoef die uit de volkskrant niet te horen om te begrijpen dat het vooral marketing bla bla is. Een leek kan er in trappen maar het is echt geen deugdelijk verhaal qua toegepaste technieken en conclusies.

Mooi klinkt het vast, groots en diffuus ook. Maar dat rechtvaardigt al die uitspraken en kromme redeneringen niet.

Jag

Berichtdoor Jag » zo 03 jul 2016, 23:21

Haha goed verhaal +1

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 03 jul 2016, 23:48

Het is komkommertijd, ook de Volkskrant moet iedere dag worden gevuld...

John P

Berichtdoor John P » ma 04 jul 2016, 12:07

Je kunt er altijd nog een stukje vis in verpakken.
Waar een weg is is ook een omweg.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 04 jul 2016, 20:22

Wat helaas ook bevestigd wordt, net als het vorige verhaal in die krant over 192kHz en 24bit audio, is dat studiovolk er vaak ook de ballen verstand van heeft. En dat is wel jammer als ze weer een stukje muziek moeten opnemen dat wij willen beluisteren.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 jul 2016, 21:13

Ach wat nou Mark. Komt er hier wat kinderspeelgoed zich aanmelden speciaal om ons te vragen wat wij van een krantenartikeltje vinden.
Peter de Jong

CoenvanDongen

Berichtdoor CoenvanDongen » ma 04 jul 2016, 21:45

Ik ben bij Leo de Klerk in zijn studio geweest om de vleugel te stemmen. (een achterlijk mooie Steinway D)
en ben uiteraard even goed gaan zitten om te luisteren naar deze speakers.

Ik ben erg sceptisch en kan ook niet goed tegen marketingverhaaltjes etcetera.

maar....
Ik heb werkelijk nog nooit zo van muziek genoten! De omniwave is veruit het mooiste muzieksysteem wat ik ooit gehoord heb.
Je luistert niet meer naar de speaker zoals ik en vele van ons altijd doen, maar je luistert naar de muziek. Alsof die recht voor je gemaakt wordt.
Ik heb het stuk in de volkskrant niet gelezen dus weet niet wat er staat, maar deze man kan je absoluut niet bestempelen als "studiovolk dat er de ballen verstand van heeft" Hier zit tientallen jaren research in. De speakers maakt hij zelf met onderdelen van een bij ons allen bekende fabrikant.

Bij de tweede stembeurt heb ik mijn eigen cd-tjes meegenomen om te kijken of het niet vooral de opnames waren. Ook deze klonken beter dan dat ik ze ooit gehoord heb. Bij electronica mist er een oktaafje onderin en dat beaamde hij. Als je dat wilt horen moet je er een subwoofer bij zetten.
Jullie reacties zullen waarschijnlijk deels te maken hebben met hoe het stuk geschreven is. Dit moeten de doorsnee volkskrant lezers ook snappen ;)

Ik zou zeggen nodig hem uit voor een luisterdag! Het is een hele vriendelijke man en hij staat open voor alle vragen.

richard

Berichtdoor richard » ma 04 jul 2016, 22:53

Ik heb wel vaker de ervaring gehad dat een onorthodoxe aanpak tot verrassende resultaten kan leiden.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 jul 2016, 22:57

Dankjewel Coen. Het is hier denk ik ook meer de frustratie dat iets wat op zich goed kan uitpakken, ondersneeuwt in prietpraat en nietszeggendheid.
Peter de Jong

jojo

Berichtdoor jojo » ma 04 jul 2016, 23:26

Leuk dat mijn vraag al tot zo veel reacties heeft geleid.
Nogmaals; ik ben een technische leek die graag naar muziek mag luisteren.
Ik werd toch nieuwsgierig toen ik het artikel las en ik dacht dat dit forum een goede plaats zou zijn om mijn vraag te stellen. Op dit forum 'hangen mensen rond' die wel iets zinnigs kunnen zeggen over luidsprekers denk ik.

Het verhaal in de krant komt op mij als leek geloofwaardig over maar het lijkt nu toch een beetje een marketingverhaal te zijn. Misschien dat ik zelf de moeite neem om eens te gaan luisteren.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”