Kist-/kratradio voor bassist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Rody

Kist-/kratradio voor bassist

Berichtdoor Rody » wo 30 nov 2016, 22:15

Hallo zelfbouwers,

Volgens jaar maart gaan we met de band op de bruiloft van de broer van de saxofonist spelen in....Italie!!! Hiep hoi, leuk uitje etc. Nu zal er in de touringcar volop muziek gemaakt gaan worden. Verwachte bezetting:

- 2-3 stemmige zang onversterkt
- 2 akoestische gitaren (ik heb al een veto op 12-strings uitgesproken ;-) )
- cajon of submicro drumkit (12-14" kick, 8" snare-tje, hihat)
- gemute tenorsax en trompet
- melodica of ander draagbaar toetsending
- bas........tja....

Optie 1: Contrabas, heb ik niet (alleen semi-akoestisch dus moet alsnog versterkt) en wil ik niet mee slepen.
Optie 2: Akoestische basgitaar overweeg ik maar kunnen naar verluid maar erg moeilijk mee komen.
Optie 3: Draagbaar basversterkertje bouwen en met de bas die ik toch al meeneem spelen

Die laatste optie ben ik nu aan het verkennen. Geïnspireerd door de diverse kist-/kratradio's kwam ik op het volgende:

A) Ongefilterd/full range: 2x SB Acoustics SB16PFC25-4 (moet tot 12kHz kunnen volgens spec), 2xE25
- 20L vented kast van 9mm betonplex (heb ik nog liggen).
-http://store.accusafe.nl/complete-sets/accusafe-set/accusafe-starterset-geassembleerd met 7,2Ah akku E65
-TA2024 (heb ik nog liggen in de vorm van een Muse i15W)
-Aangestuurd door de interne preamp (East J-Retro) van mijn bas (5-snarige Lakland jazzbas)

De SB's geven volgens WinISD Pro in 20L een -3dB punt op 63Hz wat voldoende zou moeten zijn om de 2e harmonische van de lage B mee te pakken. Misschien dat een beetje cabin gain nog meehelpt.

Als ik uit ga van een piekvermogen van 2x10W (0.1% vervorming) en een nominaal vermogen van 1/5e daarvan (ik hoor wel eens 1/7e maar neem een beetje marge) moet het dan 104dB piek/97dB continu kunnen leveren wat voldoende moet zijn om mee te komen (akoestische gitaar doet ~85 dB). Ik kom dan op 1A nominaalstroom uit en kan ik ~7 uur spelen bij 97dB gemiddeld op 1 akkulading (volgens de fabrikant kan deze akku 260 maal volledig worden ontladen...http://www.csb-battery.com/english/01_product/02_detail.php?fid=5&pid=11).

B) Indien die SBs in het mid-hoog toch slecht blijken mee te kunnen komen:
-gefilterd, Ik heb nog een Sony XEC-505 auto crossover liggen die ik hiervoor zou kunnen misbruiken.
- zelfde woofers
- tweede TA2024 met daarop 4 breedbandertjes, bv Vifa TC9-FD18/08. 4xE15

Graag jullie input over mijn plan en eventuele alternatieve drivers/opstellingen. Ik wil het graag low-budget houden aangezien ik nog niet weet of ik er hierna nog gebruik voor heb.

Tnx.

Gr Rody

ps om het moeilijker te maken zou ik een klein linemixertje kunnen (in)bouwen zodat de toetsenist eventueel mee kan spelen als hij een klein elektronisch keyboardje meeneemt...

wouter
Ook commercieel actief

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Berichtdoor wouter » wo 30 nov 2016, 23:51

Zo he, leuke opdracht!

Wat je bij weinig power nodig hebt is dat je op 4 Ohm zit met je basluidsprekers, die bij voorkeur zonder correctie in een compacte kast (of mag het groot?!) lekker laag gaan.
Voor een 5 snarige bas is rond de 50 Hz afstemmen wel prettig, ook als dat betekent dat je dan bij 50 Hz rond de -6dB zit ten opzichte van bijv 200 Hz.
Met 1 breedbander kun je al hard genoeg voor wat jou plannen zijn, maar die TC9 kun je prima als paartje inzetten, zit je meteen ook op 4 Ohm.
Is het nodig? Niet perse, er zijn vast zat luidsprekers die solo een heel eind komen.

Komende week krijg ik een Oberton 6B150 (8ohm) binnen die ik aan de tand ga voelen in een ca 10 liter kastje, ik zal hem eens fullrange laten lopen.
De afstemming is... ca 50 Hz ;-) Met een passief filter breng ik de impedantie naar minimaal 4 Ohm zodat alles makkelijk aan te sturen is.

Mocht je echt heel luid willen dan zou ik kijken naar een gevoelige 10" unit.
Het accupakket van accusave.nl vind ik schrikbarend veel centen... vandaag heb ik bij Reckhorn de D-2.0 besteld, Een 2x 15 Watt met adapter en 8xAA mogelijkheid. Intussen bouw ik aan een portable Bascombo met 2 3,5" Peerless SLS unit (of 2x 3" Dayton ND91-4) en waarschijnlijk 24V/50 W/ch T-amp.
Als mixertje vind ik de DAP mini Gig onovertroffen voor wat ik zoek (o.a. je instrument en bluetooth vanaf je telefoon een nummer kunnen mixen):
https://www.maxiaxi.com/dap-audio-mini- ... oCpujw_wcB

Succes en bedenk je goed, 104dB in de bus... je zult waarschijnlijk moeten lopen bij dat soort grappen ;-)

indoubt

Berichtdoor indoubt » do 01 dec 2016, 0:28

Leuk project!!

Ik zit met iets soortgelijks maar dan met een klein versterkertje voor electrische gitaar.

Ik kijk voor het gemak voor de voeding naar LiPo accupacks voor de stroomverzorging omdat daar eenvoudiger balancing chargers voor te vinden zijn.

Ik heb ook nog een balancing board voor Li-ion liggen maar dat vergt dan weer wat meer werk (solderen, behuizing, aansluitingen etc) en ik moet maar eerst zien dat ik de luidsprekerbehuizing etc op tijd af krijg.

Ik ga overigens een versterker gebruiken die eventueel wat meer vermogen zou kunnen leveren indien je er een hogere voedingsspanning opzet, een TPA3118D2 BTL board van sanwu, die kosten op ebay zo'n 7 a 8 € (soms nog minder).

Probleem is natuurlijk dat je dan een "Cleane" versterker hebt die je niet zoals een buizenversterker kunt oversturen dus bij moet er een soort overdrive/distortion pedal voor maar bij een bas heb je dat natuurlijk niet (of minder)

Ik overweeg dan wel een Celestion (vintage achtige) 8 inch gitaar luidspreker. Bij een bas is dat minder een probleem.

Er is een leuk project hier geweest waarbij er verschillende kleinere luidsprekers in een bas behuizing zijn getest voor kleine gigs, ik geloof met 6" peerless en 8 inch monacor en oberton drivers al dan niet gecombineerd met een 3,5 " breedbander.

Misschien is dat te uitgebreid voor jouw doelstelling maar zeker een leuk topic.

Ik ga dit zeker volgen. Misschien steek ik er wat van op. Ik zal het even laten weten hier als ik mijn voeding en accu oplossing heb geselecteerd
Always be in doubt until sure

Rody

Berichtdoor Rody » do 01 dec 2016, 7:58

Bedankt voor jullie input!

Hmmm, die Oberton ziet er mooi uit, alleen 3x zo duur als 1 zo'n SB. Ik zal nog eens met WinISD spelen en kijken of ik de afstemming van die SB nog wat omlaag kan trekken.

Die Reckhorn ziet er leuk uit maar lijkt mij ook gewoon een TA2024 in een luxe doosje, of zie ik iets over het hoofd?

Het probleem dat ik heb is dat ik niet precies weet hoe hard het moet gaan (in dB). Een combinatie van 1 SB en 2 TC9's op 1 TA2024 zou ook lekker compact zijn, maar is het voldoende?

BTW het topic over die kleine baskastjes was meen ik deze van Wouter:http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=21011&p=1815439&hilit=compact#p1815439

Rody

Berichtdoor Rody » do 01 dec 2016, 8:41

ps Wouter, 2 vraagjes als het mag:

- als je die Reckhorn binnen hebt, kun je eens proberen daar dat kastje met die SLS6.5+3" FR mee aan te sturen? Ben benieuwd wat jouw idee is van hoe hard het gaat (erg subjectief natuurlijk). Die SLS heeft geloof ik wel een stuk lagere gevoeligheid, maar als daar al voldoende herrie uit komt....
- Wat is jouw ervaring met poortresonanties. Bij mijn simulatie kom ik op poortlengtes van 50-60cm uit, net als jij in jouw kleine kastjes zo te zien. Dat zou resonanties van rond de 300Hz geven. Is dat iets wat je gaat horen, m.a.w. is het kansloos om een zo'n laag afgestemde woofer zo hoog te laten spelen?? Dat zou nl een argument zijn om sopwieso een FR erbij te zetten zodat de woofer niet in het resonantiegebied bedreven wordt....

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 01 dec 2016, 9:04

Uiteraard mag je dat vragen :-)

Wij zijn trouwens verder gegaan, het is een groot succes geworden:

http://www.acousticalignment.nl/producten

Ik wil nu een eenvoudig combo'tje maken, het huidige kleinste model gaat al hard genoeg voor 'live' meekomen naast een drumkit.

Een sls 6.5 red je niet met minder dan 100W, dan wordt xmax nog lang niet bereikt (bij 175 watt) en zelfs een 3" met lange slag heeft zeker 30Watt nodig.

Je kunt het beste bepalen hoeveel vermogen je beschikbaar hebt, en dan je driver selecteren.

Met 15w/ch is xmax niet belangrijk, maar voor voldoende diepgang moet je een kleine luidspreker hebben als je laag wil gaan. E.e.a. valt goed te simuleren, in WinISD signaal op bij 15 Watt zetten.

Oja, ik wil naar 2x een 8AA pack toe, aan de buitenzijde te vervangen. 2x12V in serie, wellicht is 24V belangrijker dan meer dan 2,8Ah. En anders wordt het een 18,8V Li-ion ofzo, zoals van gereedschap. Met mijn Ampeerless liep ik tegen de beperkte Ah aan van de batterijen
Laatst gewijzigd door wouter op do 01 dec 2016, 9:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Rody

Berichtdoor Rody » do 01 dec 2016, 9:13

wouter schreef:Uiteraard mag je dat vragen :-)

Wij zijn trouwens verder gegaan, het is een groot succes geworden:

http://www.acousticalignment.nl/producten

Ik wil nu een eenvoudig combo'tje maken, het huidige kleinste model gaat al hard genoeg voor 'live' meekomen naast een drumkit.

Een sls 6.5 red je niet met minder dan 100W, dan wordt xmax nog lang niet bereikt (bij 175 watt) en zelfs een 3" met lange slag heeft zeker 30Watt nodig.

Je kunt het beste bepalen hoeveel vermogen je beschikbaar hebt, en dan je driver selecteren.

Met 15w/ch is xmax niet belangrijk, maar voor voldoende diepgang moet je een kleine luidspreker hebben als je laag wil gaan. E.e.a. valt goed te simuleren, in WinISD signaal op bij 15 Watt zetten.

Oja, ik wil naar 2x een 8AA pack toe, aan de buitenzijde te vervangen. 2x12V in serie, wellicht is 24V belangrijker dan meer dan 2,8Ah. En anders wordt het een 18,8V Li-on ofzo, zoals van gereedschap. Met mijn Ampeerless liep ik tegen de beperkte Ah aan van de batterijen

Zal dalijk eens op jullie site snuffelen.

Dat je met deze lage vermogens de speaker niet optimaal belast moge duidelijk zijn. De vraag is, hoeveel komt er dan wel uit? Ik reken trouwens met 10W gezien de vervorming bij 15W, maar misschien is dat niet zo relevant...

Wat voor preamp/poweramp wil je in dat combootje stoppen?

(off-topic, als ik in de markt zou zijn voor jullie 1x8" kastje, zou ik graag zo'n cup aan de onderkant zien waamee ik hem op oorhoogte op een PA topstatief kan zetten. Ik weet dat je dan koppeling met de vloer mist, maar vind ik minder belangrijk dan goede verstaanbaarheid in het middengebied, hoeft het ook meteen allemaal niet zo loeihard op het podium, vindt de FOH kerel ook fijn)

b_force

Berichtdoor b_force » do 01 dec 2016, 11:53

Ik weet niet hoe draagbaar "draagbaar" is, hoe groot het mag zijn en wat het budget is, maar B&C 10CL51 zijn heel erg betaalbaar en super licht.

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat je het met een akoestische bas het zeker niet gaat redden. Sterker nog, met al die blazers en een cajon zul je sowieso wel iets deftigs kunnen gebruiken. 15W en een 6inch is dan wel zeer minimaal.

Rody

Berichtdoor Rody » do 01 dec 2016, 12:36

b_force schreef:Ik weet niet hoe draagbaar "draagbaar" is, hoe groot het mag zijn en wat het budget is, maar B&C 10CL51 zijn heel erg betaalbaar en super licht.

Overigens kan ik uit ervaring vertellen dat je het met een akoestische bas het zeker niet gaat redden. Sterker nog, met al die blazers en een cajon zul je sowieso wel iets deftigs kunnen gebruiken. 15W en een 6inch is dan wel zeer minimaal.

Grootte in de orde van een krat pils (24 flesjes) dus uitwendig <30L, budget liefst<100-150 euro totaal. De blazers mogen hun mutes uit het stof trekken BTW anders ben ik hoe dan ook kansloos in zo'n kleine ruimte....

indoubt

Berichtdoor indoubt » do 01 dec 2016, 12:42

Ik heb even gekeken naar de accu voeding uit de modelbouwwereld, in dit geval hobbyking. Op dit moment neig ik naar de volgende oplossing:
1 maal lipo accu van 2600mAh bij 14,8 volt (4 serie cellen)
1 maal lipo balanced charger voor 4S
setje extra XT-60 female connectoren (op de accu en de lader zitten die all maar op de versterker aansluiting niet)
1 maal 15 volt powerbrick (laptopvoeding)(heb ik reeds in huis, maar ze verkopen ze bij hobbyking ook
1 maal low voltage alarm voor 4S accu

Verder zal ik waarschijnlijk een switch maken om de accu los te schakelen en het geheel op de powerbrick te kunnen laten spelen (en uiteraard dan ook op elke 12volt source die beschikbaar is met enig verlies aan max vermogen). Mogelijk is dat niet nodig en kun je verder spelen tijdens eventueel laden maar daar moet ik eerst naar kijken voordat ik zoiets doe. Een schakelaar heb ik al in huis.
Ook een algemene powerschakelaar heb ik al in huis

https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-265 ... -pack.html
Afbeelding
€ 15,97 (er zijn ook 5800mAh 4S packs van iets van 50€)

https://hobbyking.com/nl_nl/male-xt60-c ... nuine.html
Afbeelding
€ 2,11 voor setje van 5

https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy-b4- ... ipoly.html
Afbeelding
€ 13,88

https://hobbyking.com/nl_nl/hobbykingtm ... 2s-4s.html
Afbeelding
Iets van 2,5 €

Ik gebruik de TPA3118 PBTL Sanwu bordjes vanwege de recensies op DIYaudio (altijd zout toevoegen) en omdat deze wat meer power geven als de TA2024. Als het goed is kun je er een 25 wat uithalen bij een volt of 15 aan 4ohm.

Als het allemaal niks is heb ik nog goede panasonic 18650 cellen liggen maar dat is op dit moment een stuk meer werk

Mijn kast wordt een stuk eenvoudiger, ik maak een (semi) open back kast die eventueel nog gesloten kan worden, voor gitaar is dat gebruikelijk maar voor bas kom je daar niet mee weg. vanwege open back en de kleine afmetingen ga ik naar relatief dun berken multiplex met evt wat versetvigingen. Ik zit nu te denken aan 9 mm. het geheel moet relatief licht en draagbaar zijn want de speler heeft al een 2x12 fender.

Enige waar ik nog over twijvel is een 8 inch celestion (15w) of een 10 inch jensen (35W) gitaar luidspreker

Edit: ik heb de spullen besteld en zal tzt terug rapporteren of het werkt. Ik zal ook een nader topic openen voor mijn eigen bouwsel om dit topic on-topic te laten

b_force

Berichtdoor b_force » za 03 dec 2016, 15:37

Rody schreef:
b_force schreef:Ik weet niet hoe draagbaar "draagbaar" is, hoe groot het mag zijn en wat het budget is, maar B&C 10CL51 zijn heel erg betaalbaar en super licht.

Grootte in de orde van een krat pils (24 flesjes) dus uitwendig <30L, budget liefst<100-150 euro totaal. De blazers mogen hun mutes uit het stof trekken BTW anders ben ik hoe dan ook kansloos in zo'n kleine ruimte....

Die 150 euro is incl versterkers neem ik aan?

Rody

Berichtdoor Rody » za 03 dec 2016, 15:40

b_force schreef:Die 150 euro is incl versterkers neem ik aan?

TA2024 heb ik al liggen. Akkulader ook ahgi.

b_force

Berichtdoor b_force » zo 04 dec 2016, 2:19

Rody schreef:

Zo'n TA2024 is wel heel erg magertjes voor zoiets ben ik bang.

Rody

Berichtdoor Rody » zo 04 dec 2016, 7:15

b_force schreef:
Rody schreef:

Is ook niet veel, maar is het voldoende gezien de toepassing? Rond de 100dB in een touringcar zou voldoende moeten zijn en haal ik met dit vermogen. Dan neem ik cabin gain niet eens mee...

Graag hoor ik hoe ik ernaast zit.

Gr Rody

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 04 dec 2016, 9:03

Even vooropgesteld dat ik geen verstand heb van gitaarversterkers, kan ik me voorstellen dat de benodigde piekvermogens hoger zijn dan bij een muziekversterker. Waarom probeer je het niet gewoon? Bouwen, als blijkt dat de TA2024 niet voldoende is vervang je 'm voor iets anders, rotzooi genoeg te koop voor weinig op eBay.
Denk dat je als muzikant wel in kunt schatten of de output voldoende is als je de versterker probeert, bij twijfel zou je uit voorzorg een wat grotere versterker kunnen gebruiken.

Rody

Berichtdoor Rody » zo 04 dec 2016, 13:30

Barry2001 schreef:Even vooropgesteld dat ik geen verstand heb van gitaarversterkers, kan ik me voorstellen dat de benodigde piekvermogens hoger zijn dan bij een muziekversterker. Waarom probeer je het niet gewoon? Bouwen, als blijkt dat de TA2024 niet voldoende is vervang je 'm voor iets anders, rotzooi genoeg te koop voor weinig op eBay.
Denk dat je als muzikant wel in kunt schatten of de output voldoende is als je de versterker probeert, bij twijfel zou je uit voorzorg een wat grotere versterker kunnen gebruiken.

Da's het huidige plan ;-)

b_force

Berichtdoor b_force » zo 04 dec 2016, 16:10

Rody schreef:
b_force schreef:
Rody schreef:

Is ook niet veel, maar is het voldoende gezien de toepassing? Rond de 100dB in een touringcar zou voldoende moeten zijn en haal ik met dit vermogen. Dan neem ik cabin gain niet eens mee...

Graag hoor ik hoe ik ernaast zit.

Gr Rody

Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik enkel vertellen dat het heel erg minimaal wordt.
Misschien zelfs niet haalbaar.

Vooral als ik lees dat er blazers bij zitten en het nodige slagwerk.
Als je zou worden doorversterkt door een groter PA systeem, had ik wellicht ja gezegd.
Bedenk echter ook het volgende.

Die 100dB zal het gemiddelde niveau zijn (wat niet veel is, zelfs niet voor een rustige Jazz band).
In pieken kun je daar makkelijk dB's overheen (pak zo'n 6-12dB ofzo)
De TA2024 doet maar 15W aan 4 ohm (!!!!), dat is op 1% THD+N, daarboven zit weinig reserve (qua performance en ook thermische gezien).
Aan 8 ohm doet het dingetje nog maar 7.5-8W (zie datasheet).
Je zult dan een speaker moeten vinden die en een beetje laag kan voor je basgitaar en een vrij hoge gevoeligheid heeft en in iets van 20-30 liter kan EN 4 ohm is (die zijn een heel stuk schaarser in PA-land)
Mocht dit allemaal nog net lukken (wat al een ongelooflijke opgave is, mits mogelijk), zit je ook nog zoiets als betrouwbaarheid.
Het betekend hoe dan ook dat die TA2024 flink op zijn tenen staat te trappelen en aan het zweten is.
Ik zou zelf niet echt rustig spelen met het gevoel dat mogelijk elk moment de hele boel het begeeft.
Zeker niet als het een optreden is. Dat is persoonlijk, dat moet je uiteraard voor jezelf beslissen.

Dit is overigens puur theoretisch achter op een biertjefiltje- redenatie.
De enige mogelijkheid die ik kan verzinnen, is om voor een hoorn te gaan of om voor een knoepert van een speaker met een flink volume.
Op die manier kun je de 8W (of 15W) compenseren.
Als je gaat simuleren zul je al snel zien dat 50W toch wel echt al minimaal is.

Hoe dan ook, het is wel een leuke opgave om voor een minimaal bedrag iets neer te zetten wat ook echt blijft staan. :)
Laatst gewijzigd door b_force op zo 04 dec 2016, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 04 dec 2016, 16:20

Maar goed, ik snap nog steeds niet waarom het op een accu moet? :think: :think:

Mijn dorpsgenoot prikt gewoon even in bij de lokale winkelier:

[ Bekijk op youtube ]
Fusion Filterdesign

Rody

Berichtdoor Rody » zo 04 dec 2016, 16:33

Of ik schrijf slecht, of men leest verkeerd:

Het is om muziek te maken IN DE BUS op weg naar het optreden (vandaar ook de akku/12V). Het optreden zelf is nagenoeg volledig in-ear. Maar in de bus willen we het gezellig maken en een beetje semi-akoestisch jammen.

b_force

Berichtdoor b_force » zo 04 dec 2016, 16:38

ds23man schreef:Maar goed, ik snap nog steeds niet waarom het op een accu moet? :think: :think:

Mijn dorpsgenoot prikt gewoon even in bij de lokale winkelier:

[ Bekijk op youtube ]

Als je in een touringcar zit heb je wel een erg lang snoer nodig. :lol:

b_force

Berichtdoor b_force » zo 04 dec 2016, 16:41

Rody schreef:Of ik schrijf slecht, of men leest verkeerd:

Het is om muziek te maken IN DE BUS op weg naar het optreden (vandaar ook de akku/12V). Het optreden zelf is nagenoeg volledig in-ear. Maar in de bus willen we het gezellig maken en een beetje semi-akoestisch jammen.

Ja, dat is duidelijk.
Maar met blazers en percussie heb je nog best wat nodig.
Daar komt ook nog de achtergrond ruis/gerommel van de bus bij op + pratende mensen.

Als je het overigens toch met hoofdtelefoon gaat doen, kun je beter gewoon alles doorversterken (naar hoofdtelefoons)
Dan heb je niet eens een versterker en speakers nodig. Nog makkelijker.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 04 dec 2016, 16:42

Rody schreef:Of ik schrijf slecht, of men leest verkeerd:

Zoiets dus?

[ Bekijk op youtube ]
Fusion Filterdesign

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » zo 04 dec 2016, 16:47

Je kunt ook voor de TDA1560q kiezen.
Die geeft al wat meer sap af.

b_force

Berichtdoor b_force » zo 04 dec 2016, 17:04

Ik zou persoonlijk ergens een goedkoop PA versterkertje op de kop tikken.

indoubt

Berichtdoor indoubt » zo 04 dec 2016, 17:37

Zijn er PA versterkertjes op 12 volt?

Ik denk dat B_force wel een punt heeft. Voor gitaar kom je makkelijker weg met weinig vermogen als voor bas.

De versterker heb je al dus die kan je in eerste instantie testen maar als je de luidspreker nog niet hebt dan is het misschien een overweging om een zwaardere luidspreker te nemen die wat meer vermogen aankan als je TA 2014 kan leveren.

Als dan de versterker te weinig power heeft kun je die vervangen door iets wat sterker is. Je zult dan aan 12 volt niet genoeg hebben maar daar zijn oplossingen voor (niet erg audiofiel meestal maar dat is wat anders)

Ik bedoel een step up converter van 12 naar 24 volt:
Afbeelding
Deze is 3A aan de 24 volt kant en waterdicht ook nog maar er zijn er ook met 6A of zelfs met 10A en op Ebay zijn dergelijke converters niet duur. Die 3 A versie is 10-12 €

Je kunt dan ook een versterker nemen met meer vermogen zodat je voldoende volume kunt halen zonder dat het je meteen een rip uit je lijf kost of te zwaar/te groot wordt. Een TDA 7498E in PBTL komt op 24 volt best nog aan een hoop vermogen

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”