Kist-/kratradio voor bassist

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Rody

Re: Kist-/kratradio voor bassist

Berichtdoor Rody » za 25 mar 2017, 12:59

Update:

Positief:
- Electronisch deel bijna klaar. Nog een 2e orde HP filter op 45Hz erbij "ontworpen" om de excursie onder de poortfrequentie te temmen, met de buffer uitgevoerd als optelversterker zodat ik er een lijnsignaal bij kan mengen. Eea gesimuleerd in LTSpice, lijkt er goed uit te zien. Ontwerp op gaatjesprint gemaakt in Excel, componenten zijn in huis, nu nog in elkaar bakken.
- Leuke ventilatorroostertjes gevonden die ik als speakergrill kan gebruiken
- Kastontwerp ook klaar
- Cirkelgeleider gemaakt om gaten kleiner dan de voet van de frees te kunnen frezen

Negatief:
- Mijn McGyver-truuk om te compenseren voor gebrek aan goed zaaggereedschap laat me in de steek. De truuk is het hout voorzagen met de decoupeerzaag op de juiste breedte, en dan een lange rechte lat op het hout klemmen op de juiste afstand en dan met de kopieerfrees er langs en het is aan de maat. Idem met haaks maken. Ik wilde echter 12.5mm betonplex gebruiken omdat ik daar nog wat platen van had staan (iesch gratiesch). Ik ben er achter gekomen dat dat spul zo glad is dat iedere keer als ik wilde frezen, al had ik er 4 lijmklemmen op staan, het toch zoveel aan de wandel ging dat ik al het hout aan het verklooien was. Ik had geen zin om de boel aan elkaar te schroeven want dan moet ik dat later weer fixen. En mijn geduld, wat ik normaal in overvloed heb, had inmiddels zover het niveau "nog even en ik ga letterlijk ruiten in gooien" bereikt dat ik zelfs met voorzagen fouten ging maken dus ik heb de handdoek in de ring gegooid. Ik ga kijken of ik nog iemand kan vinden aan wie ik het zaagwerk op korte termijn (woensdag vertrekken we) kan uitbesteden, maar anders wordt het uitwijken naar mijn 12"combo met een omvormer en een losse akku of evt op de 12/24V van de bus als er ergens een aansluiting zit.....

Gr Rody

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 27 mar 2017, 11:32

Gamma een optie? Een plaatje 12 mm berken multiplex kost 14€ en met een gamma pas is het zagen gratis. Berken multiplex werkt ook veel eenvoudiger als betonplex. Berken kun je gewoon met sneldrogende houtlijm in elkaar zetten en dat is snel gebeurt.

Ik zou kunnen zagen maar met de afstand ben je dan al snel heel veel meer kwijt dan die 14€
Always be in doubt until sure

Rody

Berichtdoor Rody » ma 27 mar 2017, 11:53

indoubt schreef:Gamma een optie? Een plaatje 12 mm berken multiplex kost 14€ en met een gamma pas is het zagen gratis. Berken multiplex werkt ook veel eenvoudiger als betonplex. Berken kun je gewoon met sneldrogende houtlijm in elkaar zetten en dat is snel gebeurt.

Ik zou kunnen zagen maar met de afstand ben je dan al snel heel veel meer kwijt dan die 14€

Ik hoor hier de hele tijd van die horrorverhalen over de zaagkwaliteiten van de bouwmarkten dus vandaar dat ik dat niet heb overwogen. Ik weet een toko die heel netjes kan zagen en in de buurt zit, die heeft alleen volgende week pas tijd...

indoubt

Berichtdoor indoubt » ma 27 mar 2017, 12:11

valt best mee. even benadrukken dat het nauwkeurig moet en waarom dat belangrijk is. Meestal heb je dan wel iemand die dat snapt. Voor de meeste klanten is een halve cm nauwkeurig genoeg vandaar dat ze vaak laks zijn.

Ja, je kunt tegen een knuppel aanlopen die het niets interesseert maar de paar laatste keren dat ik wat heb laten zagen ging het eigenlijk prima als je uitlegt waarom het belangrijk is.

FR_Aad

Berichtdoor FR_Aad » ma 27 mar 2017, 12:18

Bij mij in de buurt is Hubo een goed alternatief.

daniel

Berichtdoor daniel » ma 27 mar 2017, 16:26

Vogels Maatwerk in Best (voorheen de Hubo). Is een meubelmaker waar je ook kunt laten zagen.
En als het een bouwmarkt moet zijn, de Multimate in Woensel kan ook goed zagen. Je betaalt daar per oppervlak, dus als het net niet in een plaatje past kan dat voordelig zijn.

Rody

Berichtdoor Rody » ma 27 mar 2017, 17:28

Vogels is die toko die volgende week pas tijd heeft :-)

Iedereen bedankt voor de tips!

Rody

Berichtdoor Rody » di 28 mar 2017, 15:40

De electronica werkt. Nog een beetje te weinig gain dus vanavond nog even ander weerstandje insolderen. Morgen half dagje vrij pakken en kijken of ik om"vijf voor 12" nog een kassie in elkaar geflanst krijg (incl zagen...)

indoubt

Berichtdoor indoubt » di 28 mar 2017, 16:45

Ik heb nog een weerstandje over :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

smd resistor.jpg

Scheelt zo'n 16db in gain :lol: :lol
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MuijsP

Berichtdoor MuijsP » vr 07 apr 2017, 13:47

Cirkelzaag/afkortzaag van iemand lenen?

Zou geen betonplex gebruiken.
Voor simpel populieren plus 3mm meranti gaan.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 07 apr 2017, 15:27

Rody schreef:- Mijn McGyver-truuk om te compenseren voor gebrek aan goed zaaggereedschap laat me in de steek. De truuk is het hout voorzagen met de decoupeerzaag op de juiste breedte, en dan een lange rechte lat op het hout klemmen op de juiste afstand en dan met de kopieerfrees er langs en het is aan de maat. Idem met haaks maken. Ik wilde echter 12.5mm betonplex gebruiken omdat ik daar nog wat platen van had staan (iesch gratiesch). Ik ben er achter gekomen dat dat spul zo glad is dat iedere keer als ik wilde frezen, al had ik er 4 lijmklemmen op staan, het toch zoveel aan de wandel ging dat ik al het hout aan het verklooien was.

Dubbelzijdig tape gebruiken! Je loopt wel het risico dat het muurvast zit na stevig klemmen met lijmklemmen. Dus niet te veel gebruiken, een paar stukjes.
Peter de Jong

SARK

Berichtdoor SARK » vr 07 apr 2017, 17:00

Ik zag laatst een handigheidje op Youtube om geen dubbelzijdige tape te gebruiken maar schilderstape en super glue:

[ Bekijk op youtube ]
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Rody

Berichtdoor Rody » ma 23 jul 2018, 7:23

SARK schreef:Ik zag laatst een handigheidje op Youtube om geen dubbelzijdige tape te gebruiken maar schilderstape en super glue:

[ Bekijk op youtube ]

Gebruikt om een freesmalletje voor een rechthoekig gat te maken:

viewtopic.php?f=3&t=15293&p=1889523#p1889523

Werkt geweldig. Nog bedankt voor de tip!

SARK

Berichtdoor SARK » ma 23 jul 2018, 19:43

:goedzo:
You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Afbeelding
Thank you, Master Control.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”