Threesome, een lustopwekkende klassieke drieweg luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

SSassen

Threesome, een lustopwekkende klassieke drieweg luidspreker

Berichtdoor SSassen » wo 30 nov 2016, 22:16

Gelijk maar goed beginnen dacht ik, met een pakkende naam voor een luidspreker die je lust geeft om te luisteren, elke dag weer, CD na CD, plaat na plaat, of voor de nieuwerwetse forumleden onder ons, via de streaming media-speler. De bestukking van deze klassieker in wording kwam in een ander topic al ter sprake, maar laat ik hier nog een keer, met meer detail, uit de doeken doen wat de ontwerpeisen waren van deze lustopwekker.

De insteek was om met een ontwerp te komen dat recht doet aan de luidsprekers van de late jaren '70, begin jaren '80, de bekende drieweg kasten die toendertijd door vrijwel iedere zichzelf respecterend fabrikant werd gebouwd en op de markt werd gezet, met wisselend succes overigens.

Het concept an-sich is feitelijk zo gek nog niet, door de brede baffle heb je immers minder last van de baffle-step, iets waar de moderne smalle kasten zonder uitzondering door geplaagd worden. Ook kon je door de brede baffle schuiven met de mid en hoog drivers dat het een lieve lust was, vandaar dat iedere fabrikant d'r wel een eigen invulling aan gaf. In de regel plaatste men de mid en hoog drivers boven elkaar, uit het midden vandaan, in een poging om de on-axis response tenminste aan één kant van de luidspreker op orde te krijgen. Maar sommige fabrikanten maakten het veel bonter door soms ogenschijnlijk met de ezeltje-prik methode de locatie van de drivers op de baffle te bepalen.

Uiteraard ga ik in dit topic kijken naar de uitdagingen waar men in de jaren '70 en '80 mee te maken kreeg, want toen was het ontwerpen van een drieweg luidspreker allesbehalve gemakkelijk, meetsystemen waren schaars en alleen aan de grote fabrikanten voorbehouden, Je had wel allerhande filtertabellen, die op ideale 8 or 4 Ohm luidsprekers waren berekend en dus in de meeste gevallen een zeer grove benadering waren .

Goed, driver selectie, wat voor drivers kies je nu voor zo'n luidspreker, wat zijn de uitgangspunten?

Ik heb eens goed gekeken naar het formaat kasten wat in de jaren '70 en '80 en dat als uitgangspunt genomen, je komt dan uit op een kast van circa 75 x 45 x 35 cm, wat je na aftrek van de kastwanden, het volume van de behuizing voor de mid en de drivers zelf een netto inhoud van 60 á 70-liter oplevert. Da's best fors, maar nu ook weer niet zo riant dat je d'r een willekeurige woofer in kan schroeven en moeiteloos een nette laagweergave krijgt, maar daar kom ik later op terug.

Nu had ik natuurlijk hier ook het label 'ultiem' op kunnen plakken, maar daar hoort in de regel een bijpassend prijskaartje bij en dat verlaagt, met factoren, de nabouwbereidheid (Scrabble!) van de doorsnee zelfbouwer. Daarnaast wilde ik de insteek van de klassieke drieweg niet teveel geweld aandoen door d'r een stel state-of-the-art drivers in te schroeven, nee, dit keer kies ik een aantal zeer betaalbare krenten uit de pap van o.a. Seas.

Tweeter - Seas 22TFF
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=462

h1280-06.jpg

Voor de tweeter zijn er natuurlijk legio mogelijkheden, een doorsnee 27 of 28mm dometweeter zou hier natuurlijk prima voldoen, echter die zijn dusdanig talrijk dat het lastig kiezen is. Ik zocht een tweeter die zich prettig voelt bij een kantelpunt ergens rond de 3 á 3.5kHz en ook onder 15 graden nog een nette FR te zien gaf >15KHz, dan kom je feitelijk al snel uit bij kleinere 22 of 19mm tweeters om een dergelijke afstraling te krijgen. Die zijn dan alleen vaak weer niet laag inzetbaar, dus dat maakt de keuze lastig.

Toch heb ik in de Seas 22TFF een driver gevonden die voldoet aan die vereisten, een 22mm dome, echter met een brede rolrand zodat hij ook laag inzetbaar is en die daarnaast ook een voorbeeldige FR laat zien, ook op 15 graden. De vervorming is ook dik in orde en boven de 3kHz laat hij veel tweeters, ook duurdere ScanSpeak drivers achter zich, daarnaast is de faceplate prettig klein zodat de hart-hart afstand van de mid en hoog drivers kan worden verkleind en da's altijd een pluspunt. Daarnaast is deze driver héél betaalbaar, enkele tientjes, en da's altijd mooi meegenomen.

Midrange - Seas MCA15RCY
http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=463

h1262.jpg

De keuze voor een mid is altijd een lastige, omdat de meeste mids té klein zijn om laag aan te koppelen of juist té groot om een hoog kantelpunt te kunnen kiezen naar de tweeter. Je wilt feitelijk een driver die het zo belangrijke spraakgebied in z'n eentje weergeeft, dus dat betekent inzet vanaf pakweg 200 á 300Hz en een weergave die doorloopt tot zo'n 3kHz. Daarnaast wil je een mid die zich in dit gebied vrijwel ideaal gedraagt, dus een lineaal-vlakke FR en in dit gebied geen vervelende resonanties of andere problemen die lastig zijn weg te filteren.

Met deze vereisten in het achterhoofd wordt de spoeling al gauw erg dun, niet in de laatste plaats omdat het liefst ook nog een betaalbare driver moet zijn. Gelukkig heeft Seas ook voor de mid een geschikte kandidaat, de MCA15RCY, die aan deze vereisten voldoet. Gelet op de papieren conus en de FR zal deze driver makkelijk te filteren zijn door het ontbreken van storende conus resonanties. Inzet tot pakweg 3 á 3.5kHz zal ook geen probleem zijn, pas boven de 4kHz begint deze driver duidelijk te bundelen en Seas beveelt daarom de inzet aan tussen de 100 en 4000Hz.

Woofer - Dayton DS315-8/DSA315-8
http://www.daytonaudio.com/index.php/ds ... eaker.html
http://www.daytonaudio.com/index.php/ds ... oofer.html

ds315_001.jpg

dsa315_001.jpg

De keuze voor de woofer is in een ander topic al uitgebreid ter sprake gekomen, dus ik zal het hier kort houden. Ik zocht een 10 á 12 inch driver die in 60-liter gesloten een F3 van pakweg 40Hz liet zien. Dit bleek een lastige opgave, feitelijk was er wel een kleine selectie geschikte drivers, maar die waren voorzien van een (zeer) flink prijskaartje en ik was vastbesloten iets betaalbaars te gaan gebruiken in dit ontwerp.

Met de Dayton DS315-8/DSA315-8 heb ik een 12 inch woofer gevonden die in een 60-liter kast een F3 laat zien van pakweg 60Hz, met een Q=0.55, waardoor de afval in 't laag heel geleidelijk is en er dus voldoende diepgang aanwezig is. In het uiteindelijke ontwerp trek ik waarschijnlijk het kastvolume op naar 70-liter, waardoor we rond de 50 á 55Hz uitkomen voor de F3, even afhankelijk van vulling van de kast.

Het verschil tussen beide drivers is in essentie het conusmateriaal, de DS315-8 heeft een papieren conus, de DSA315-8 een aluminium conus. Voor de rest zijn de T&S parameters vrijwel vergelijkbaar. Ik ga beide drivers evalueren en zal dan de meest geschikte selecteren.

Da's in 't kort, nu ja, kort is relatief gezien de lengte van deze eerste post, hoe de Threesome in elkaar steekt en wat de ontwerpeisen waren. Volgende item op de to-do lijst is het bepalen van de locaties van de drivers op de baffle en uiteraard de relatie onderling ivm. het afstraalgedrag, zowel on- als off -axis, maar da's een onderwerp wat ik verderop in dit topic nader zal gaan onderzoeken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mediocre is not my middle name.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Threesome, een lustopwekkende klassieke drieweg luidspreker

Berichtdoor Henkjan » wo 30 nov 2016, 22:30

:bakkie: http://www.sketchup.com/ :bakkie:

SSassen schreef:...... voor de nieuwerwetse forumleden onder ons, via de streaming media-speler
val jij door de mand zeg, een beetje jeugdig lopen doen en dan zo'n opmerking :lol: mensen die kwa leeftijd je vader hadden kunnen zijn streamen ook. :-({|=

markbakk

Berichtdoor markbakk » wo 30 nov 2016, 22:53

Ik mis de akoestische lens voor de tweeter. En de mid, dat moet natuurlijk een 50mm dome zijn. :hide:
Nee zonder dollen, leuk plan. Doet me denken aan 'grote spiekers voor de jongenskamer, bij elkaar geharkt met de krantenwijk.' Benieuwd waarop je uitkomt.
Mark Bakker

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » do 01 dec 2016, 3:32

Een luidspreker ontwerp naar mijn smaak, dus ga ik dit topic lekker volgen. goed bezig !
Sowieso wel benieuwd hoe mijn vintage varianten zich verhouden tot een versie met moderne drivers.
ZBA donateur.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 01 dec 2016, 7:12

Leuk, Ik ben aan boord #volgenmaardiehandel :yeah: ben benieuwd naar je ontwerp sander :D

SSassen schreef:Nu had ik natuurlijk hier ook het label 'ultiem' op kunnen plakken, maar daar hoort in de regel een bijpassend prijskaartje bij en dat verlaagt, met factoren, de nabouwbereidheid (Scrabble!) van de doorsnee zelfbouwer. Daarnaast wilde ik de insteek van de klassieke drieweg niet teveel geweld aandoen door d'r een stel state-of-the-art drivers in te schroeven, nee, dit keer kies ik een aantal zeer betaalbare krenten uit de pap van o.a. Seas.

Waar mik je op qua kosten? Uitgesplitst in:

*drivers
*filter
*kast

Kun je dit even opnemen in je OP? voor de eventuele nabouwers ooit :rock:
BMW R1150GS Adventure

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 01 dec 2016, 9:25

MechanicalAnimal schreef:Waar mik je op qua kosten? Uitgesplitst in:

*drivers
*filter
*kast

Kun je dit even opnemen in je OP? voor de eventuele nabouwers ooit :rock:

Omdat ik net gestart ben met dit project is het lastig om definitieve prijzen te quoten, zeker wat betreft de filter componenten, voor de drivers en het hout voor de kast zit je op circa:

Seas 22TFF > 35 euro
Seas MCA15RCY > 75 euro
Dayton DS315-8/DSA315-8 > 100 euro
Totaal 205 euro per luidspreker

Voor de kast wil ik 22mm MDF gaan gebruiken totale oppervlak is pakweg 1.8m^2 per luidspreker, dus 3.6m^2 totaal, dus uit één plaat 122x244 haal je één luidspreker, zo'n plaat kost gemiddeld circa 30 euro.

Als ik daar filtercomponenten en aansluitmateriaal bij optel denk ik dat een totaalprijs van circa 300 tot 350 euro per luidspreker realistisch is, even afhankelijk van de kwaliteit van de filtercomponenten.

MechanicalAnimal

Berichtdoor MechanicalAnimal » do 01 dec 2016, 9:30

Okay, top! Mooi streven in elk geval :)

DIt is namelijk zeker potentieel een LS die na te bouwen gaat worden voor nieuwe members die met een dergelijk budget een bestaand ontwerp willen gaan nabouwen.

Je zit namelijk qua richtprijs zo net boven een LBVS & Co maar ruim onder de wat duurdere projecten die hier ook goed te vinden zijn.

Kan niet wachten op de eerste tekeningen hierzo

:foto:
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 01 dec 2016, 9:32, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW R1150GS Adventure

SSassen

Berichtdoor SSassen » do 01 dec 2016, 9:30

markbakk schreef:Ik mis de akoestische lens voor de tweeter. En de mid, dat moet natuurlijk een 50mm dome zijn.

Ik heb serieus gekeken naar 50 en 76mm domes, maar die waren én te duur én gewoon lastig te koppelen met de 30cm woofer.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 01 dec 2016, 11:32

SSassen schreef:
markbakk schreef:Ik mis de akoestische lens voor de tweeter. En de mid, dat moet natuurlijk een 50mm dome zijn.

Ik heb serieus gekeken naar 50 en 76mm domes, maar die waren én te duur én gewoon lastig te koppelen met de 30cm woofer.

Jeroen had dat ook met z'n klassieke 3weg, die is toen naar die 4" SS breedbander gegaan

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » do 01 dec 2016, 11:45

SSassen schreef:Ik heb serieus gekeken naar 50 en 76mm domes, maar die waren én te duur én gewoon lastig te koppelen met de 30cm woofer.
Dat is ook het probleem in de Philipsen vanaf de mid 70er jaren, de woofer moet veel te ver doorlopen. Jouw opzet lijkt op de iets oudere modellen waar een conus-mid in zat. Een verschil met de seventies blijft m.i. wel de hoge MMS van deze woofer, BL product is daarentegen dik in orde.

Dit interessante project ga ik zeker volgen! :)

richard

Berichtdoor richard » vr 02 dec 2016, 19:52

SSassen schreef:Tweeter - Seas 22TFF
...
Toch heb ik in de Seas 22TFF een driver gevonden die voldoet aan die vereisten, een 22mm dome, echter met een brede rolrand zodat hij ook laag inzetbaar is en die daarnaast ook een voorbeeldige FR laat zien, ook op 15 graden.
Dat laatste valt dan mee, tweeters met zo'n brede rolrand zijn meestal wat hobbelig onder een grotere hoek.

Verder een leuk project om te volgen.

Misschien zou je ook eens naar een goede 4"of 5" breedbander kunnen kijken als middenluidspreker. Op een beurs heb ik eens zo'n concept met de Fostex FX120 beluisterd en dat klonk helemaal niet verkeerd. Maar die keus van jou lijkt me ook niet gek zo te zien.
Genoeg is beter.

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 02 dec 2016, 20:55

richard schreef:Misschien zou je ook eens naar een goede 4"of 5" breedbander kunnen kijken als middenluidspreker.

De ScanSpeak 10F heeft ook nog even m'n aandacht gehad, maar die heb ik al eens eerder gebruikt en ziet toch liever een kleinere woofer voor een nette aansluiting, vandaar de keuze voor de Seas.

architect

Berichtdoor architect » vr 02 dec 2016, 21:49

die 10f is toch juist kleiner dan de Seas MCA15RCY?
Foobar2000 + REW filter impuls response - LynxtwoB - Bryston BP20 - 2xUCD400HG+4xUCD180H&R - Linkwitz Orion 3.3

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 02 dec 2016, 21:52

architect schreef:die 10f is toch juist kleiner dan de Seas MCA15RCY?

Ja, vandaar dat de 10F liever een kleinere woofer ziet, je moet namelijk een hoger kantelpunt kiezen. De MCA15RCY is feitelijk een 5" mid, maar wel met een Fres van 50Hz, de 10F zit pakweg rond de 100Hz.

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 02 dec 2016, 22:21

SSassen schreef:

En 85 mm domes?
Afbeelding

Zonder nippel, dat dan weer wel

Er is ook een 115mm tiet
Always be in doubt until sure

SSassen

Berichtdoor SSassen » vr 02 dec 2016, 22:23

indoubt schreef:
SSassen schreef:

En 85 mm domes?
Afbeelding

Zonder nippel, dat dan weer wel

Er is ook een 115mm tiet

Ik had een frontje gepland, lekker retro met zwart of ruitmotief luidsprekerdoek, staat wat vreemd als die dome ertegenaan loopt te duwen :mrgreen:

indoubt

Berichtdoor indoubt » vr 02 dec 2016, 23:15

Ik dacht dat dat juist hetgene was wat "frontjes" zo aantrekkelijk maakt :lol:
Always be in doubt until sure

markbakk

Berichtdoor markbakk » za 03 dec 2016, 8:42

Wat (wie) is er tegen blote speakers?
Mark Bakker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 03 dec 2016, 9:54

SSassen schreef:
architect schreef:die 10f is toch juist kleiner dan de Seas MCA15RCY?

Ja, vandaar dat de 10F liever een kleinere woofer ziet, je moet namelijk een hoger kantelpunt kiezen. De MCA15RCY is feitelijk een 5" mid, maar wel met een Fres van 50Hz, de 10F zit pakweg rond de 100Hz.

Dat is op papier een fantastische mid zeg! En persoonlijk zie ik in het gestarte topic niet zo veel meerwaarde in driver voorstellen terwijl de keuze en bestelling al lang gemaakt is. :wink:

richard

Berichtdoor richard » za 03 dec 2016, 11:16

wouter schreef: En persoonlijk zie ik in het gestarte topic niet zo veel meerwaarde in driver voorstellen terwijl de keuze en bestelling al lang gemaakt is. :wink:
Een dergelijk topic kan toch ook dienen ter inspiratie van anderen? Wat discussie over te maken of al gemaakte keuzes is dan nooit weg.
Genoeg is beter.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 03 dec 2016, 12:25

indoubt schreef:Ik dacht dat dat juist hetgene was wat "frontjes" zo aantrekkelijk maakt :lol:

Laat maar, ieder zo zijn eigen behoefte van "Lust opwekken"... :roll: :?

Het totaal nijgt toch al naar een soort van Cheap Trick (complimenteus bedoeld). Kun je lang en kort over de drivers discussiëren, het gaat toch om het klinkend resultaat. Persoonlijk zou ik eerder naar de H1304-08 MCA12RC mid gaan. En dan crossen op 3 kHz. Die tweeter lager crossen kan wel maar dan stress je die weer meer.

[Edit]

De MCA15RCY is wellicht toch een beter keus. Dacht dat de MCA12RC een even grote gevoeligheid had van 89,5dB als de MCA15RCY maar dat blijkt toch maar een 86dB te zijn volgens de datasheet. Wordt het verschil met tweet en woef wel groot.
Peter de Jong

kuiperik

Berichtdoor kuiperik » zo 04 dec 2016, 16:51

Ziet er uit als een mooi project! Ben benieuwd hoe dit er uit gaat zien en hoe het natuurlijk gaat klinken.
Geen specialist, maar een hobbyist :relax:

markbakk

Berichtdoor markbakk » zo 04 dec 2016, 18:51

Wat ik zou willen meegeven: ik heb best wat beluisterd door de jaren heen. En meestal vind ik middentoners van <12cm ingezet vanaf zo'n 300Hz niet zo lekker klinken als de klassieke 5". Heb er geen echte verklaring voor en het slaat daarmee ook nergens op. Maar toch.
Mark Bakker

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 04 dec 2016, 19:05

Klopt wel. 5" was >25 jaar geleden de standaardmaat voor middentoners en 300 Hz was ook min of meer een standaard overgangsfrequentie in een 3-weg. 5" - 7" was eigenlijk meer het territorium van 2-weg monitor speakers.
Peter de Jong

SSassen

Berichtdoor SSassen » di 06 dec 2016, 20:23

Goed, vanavond maar even The Edge de sporen gegeven en gekeken naar de plaatsing van de drivers op de baffle. Zoals sommigen zich wellicht zullen herinneren heb ik een vergelijkbaar onderzoek gedaan bij mijn Nononsense Monitor ontwerp, daar kwam ik uit, mede door de brede baffle, op een TMW configuratie, dus met de tweeter bovenop.

Bij de klassieke 3-weg luidsprekers zie je echter vaak dat de tweeter en midrange uit het midden worden geplaatst, soms zelfs met de tweeter in 't midden, in plaats van bovenop. Laten we eens kijken wat voor interessants er allemaal gebeurt als we gaan schuiven met de drivers op de baffle.

Ik begin bij de situatie waarbij de tweeter en midrange netjes midden op de baffle zitten. De microfoon zet ik neer op 3m, gecentreerd op het midden van de kast, omdat dit redelijk overeenkomt met de gemiddelde luisterafstand, en da's uiteraard de positie waar we graag willen weten wat het effect is van de positie van de drivers op de baffle.

drivers_baffle_001.jpg

Eerst maar eens kijken naar de midrange, op de twee uitersten, 1) uitgelijnd met de buitenkant van de woofer en 2) in het midden van de kast en 3) het midden daartussen. Dan heb ik daarmee een aardige indruk wat er gebeurt wat afstraling betreft op de luisteras.

mid_center.jpg

Vervolgens ga ik eens kijken op 15-graden naast de luisteras, zowel links als rechts van de luidspreker, om te kijken wat dat doet met de afstraling. Op een luisterafstand van 3m is 15-graden 80cm uit de luisteras, dit heb ik ook zo gesimuleerd met The Edge.

mid_right.jpg

mid_left.jpg

Als je al deze plots dan naast elkaar legt is één ding gelijk duidelijk, met de microfoon op de luisteras zie je duidelijk de diepte van de dip veroorzaakt door de baffle-step verminderen als de mid vanuit het midden naar links op de baffle verplaatst.

Als je kijkt naar de plots met de microfoon op 15-graden rechts naast de luidspreker is ook duidelijk dat daar wat betreft de dip niet zo heel veel wijzigt, deze blijft vrijwel gelijk kwa diepte en positie.

Pas wanneer we kijken naar de afstraling met de microfoon op 15-graden links naast de luidspreker zien we een duidelijk verschil optreden waarbij met de midrange het meest links op de baffle de baffle-step minimaal is.

Wat je echter wilt is dat de luidspreker zoveel mogelijk dezelfde tonale balans blijft behouden, oftewel dat de afstraling op de luisteras en 15-graden links en rechts ervan gelijk blijft. Zodat als je iets afwijkt van de luisteras de luidspreker niet opeens anders gaat klinken.

Als we gewapend met dit gegeven nogmaals kijken naar de plots dan is duidelijk dat de FR alleen constant is wanneer de midrange is uitgelijnd is met het midden van de kast, onderstaande verzameling plots, midden op de luisteras en links en rechts op 15-graden, verduidelijkt dit nog eens.

mid_center_left_right.jpg

Dan is de vraag of het zin heeft om de posities van de midrange en de tweeter om te draaien? Om dat te beoordelen kijken we nog eens naar de midrange, maar dan op de positie van de tweeter.

mid_top_left_right.jpg

Als we deze verzameling plots vergelijken met de plots van de mid in z'n originele positie dan is duidelijk dat er drie dingen gebeuren, de dip in het lage midden is significant gereduceerd, echter ook de afval in 't laag is sterker geworden alsook in 't hoog.

Nu is de vraag welke karakteristiek beter aansluit bij hoe we straks de drivers willen gaan filteren, het is daarom zaak om ook de woofer er eens bij te betrekken en dan de plots over elkaar heen te leggen zodat hopelijk duidelijk wordt welke benadering de meeste kans van slagen heeft wat aansluiting tussen beide drivers betreft.

Deze vraag zal ik in m'n volgende, uitgebreide reactie, gaan proberen te beantwoorden, waarna we als laatste de positie van de tweeter op de baffle ook in nader detail gaan bekijken.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”