Elipsvormige Speakerland Column MKII

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen

Moderator: Beheerdersteam

Boemeltje

Re: Elipsvormige Speakerland Column MKII

Berichtdoor Boemeltje » zo 10 sep 2017, 15:11

Verschil tussen twee- en drieweg direct aansluiten is wel twee poolklemmen natuurlijk :De

Qua stekkers ga ik straks gewoon een beetje experimenteren, maar dan liever mee verlegen dan om verlegen :)

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » zo 10 sep 2017, 16:38

Boemeltje schreef:Verschil tussen twee- en drieweg direct aansluiten is wel twee poolklemmen natuurlijk :De

Qua stekkers ga ik straks gewoon een beetje experimenteren, maar dan liever mee verlegen dan om verlegen :)

Klopt, de Vertigo is ook 3-weg maar heb de mid en hoog kabel in 1 sleeve gedaan.

Genoeg voorraad kan zeker geen kwaad. Zo heb ik onlangs 24 banaanstekkers via Ebay gekocht. Altijd handig met veel wisselingen in de set en met kabels maken :mrgreen:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 10 sep 2017, 20:58

Vanmiddag en vanavond weer verder gegaan met de mal en baffles. Eerst een nieuwe mal gemaakt:

Afbeelding

De maatvoering bleek een stuk beter, is heel iets breder dan gepland (een millimeter, maar dat loopt wel los straks):

Afbeelding

Alle verzonken randen dus gefreesd met de mal:

Afbeelding

En daarna de anderen ook:

Afbeelding

En de eerste gaten gemaakt:

Afbeelding

Nu even genoeg gefreesd voor vandaag. Zoals te zien een rekenfoutje gemaakt bij de eerste tweeter, die is nu 6mm te klein. Ga ik oplossen met een langere bout in de cirkelgeleider en een gat in een onderliggende plaat. Niets dat niet repareerbaar is dus. Wel zijn die laag units lastig mooi vlak in de frezen omdat het een combinatie is van een gang met de kopieerring en een met de cirkelgeleider. Bij één van de baffles dus was verschil maar wordt wel gevuld door de schuimlaag achter de driver (is minder dan een halve mm verschil).

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » ma 11 sep 2017, 11:53

Ziet er goed uit! Met fineren krijg ik ook altijd wat diepteverschil maar los dit op door ringen van fineer op maat te snijden/ knippen. Schuim/ tochtstrip werkt niet zo nauwkeurig volgens mij.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 11 sep 2017, 16:03

Ik zal eens kijken hoeveel vlees er over is, binnenste stukje is iets dieper geworden. Denk dat er voldoende vlees is om hem op de buitenranden gewoon dicht te krijgen zonder ook maar iets aan te passen :)

In hindsight dus beter iets hoger kunnen beginnen, kunnen meten en dan bijstellen, maar iets verschil is vrij onontkomelijk denk ik...

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 11 sep 2017, 21:28

Zo. Alle gaten in de baffles gefreesd. Begonnen met het te kleine tweetergat, is nu op maat:

Afbeelding

Daarna de rest ook gedaan en even met drivers alle gaten voor de schroeven gemarkeerd, met de driversooi uitgelijnd in de gaten. Duidelijk toch iets aan de ruime kant gefreesd, met her en der tot 0,75 mm rondom de driver. De tweetergaten zijn nu ook aan de binnenkant wel wat groot, dus even zien of ik dat netjes krijg met schroefgaten voorboren.

Afbeelding

De schroefjes die ik er bij kreeg vind ik niet zo mooi en zijn eigenlijk te lang (19 mm, bolle kruiskop) dus zal eens zien of ik daar nog wat anders voor kan vinden.

Verder zit ik nog steeds in mijn maag met de voetjes van de luidspreker. Ik wil eigenlijk geen draai- of sterpoot meer, want dan wordt het geheel me te hoog. Nou zat ik te denken aan gebogen, verchroomde poten die je ook wel eens onder stoelen ziet:

Afbeelding

Dit systeem zou ik door de gebogen plaat heen moeten monteren, en met iets meer kromming en vooral korte pootjes zou dat best mooi kunnen zijn. Mooi spikes in de uiteindes tappen en klaar :D

Iemand ervaring met zoiets?

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 17 sep 2017, 18:50

Van de week de gaten voor laag- en midwoofers wat meer ademruimte gegeven door aan de achterzijde een radius te frezen. Daarna de boven en onderkanten verlijmd aan de baffles:

Afbeelding

Vandaag aan de slag gegaan met de loodbitumen. Eerst het kabinet voor mid/hoog (ook weer even doorgeboord na het verlijmen voor de kabels):

Afbeelding

En meteen maar pritex geplakt zodat de kabinetjes verlijmd kunnen worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Loodbitumen voor de zijwanden zijn al op maat, dus die ga ik zo lijmen. De achterwanden zijn al gedaan, daar heb ik wat ruimte tussen de gaten voor de terminals gelaten, dan hoef ik die niet opnieuw door te boren. Daarna pritex er tegen aan en kijken of ik al zijwanden kan verlijmen :)

Vooralsnog wordt de lijmvolgorde:

- Boven/onderkanten aan baffle
- Zijwanden tussen baffle/boven en onderkant

En als laatste (na deuvels) de achterwand er op. Dit zodat ik zoveel mogelijk kan deuvelen, maar wel nog alle interne afwerking kan doen (kabeldoorvoer etc).

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 17 sep 2017, 21:02

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle wanden waar bitumen op moeten zijn beplakt. Heb nog wat stroken over dus ga her en der wat gaten nog opvullen :)

Zijwanden wegen nu 5,9 kilo, de achterwand 3. Zal dus zo'n 17,5 kilo wegen zonder drivers. Worden gewichtige apparaten met de ribben en buigplex dus :D

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 17 sep 2017, 21:48

Mooi werk, ik snap alleen je telling niet qua aantal terminals, per speaker 5 sets en op ieder filter ook nog eens 5 maakt volgens mij toch 20 sets + & -? Nou vooropgesteld dat die bassen en mids symmetrisch gefilterd worden, dan kan je toch gewoon een Speakon 8 polig pakken? Veel strakker en altijd goed! (Kun je zelfs de bassen nog 2 paartjes toewijzen)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 17 sep 2017, 21:55

Shadow schreef:Mooi werk, ik snap alleen je telling niet qua aantal terminals, per speaker 5 sets en op ieder filter ook nog eens 5 maakt volgens mij toch 20 sets + & -? Nou vooropgesteld dat die bassen en mids symmetrisch gefilterd worden, dan kan je toch gewoon een Speakon 8 polig pakken? Veel strakker en altijd goed! (Kun je zelfs de bassen nog 2 paartjes toewijzen)

Zes voor speaker, zes voor uitgangen op de filterbox. Vier als ingang op de filterbox (bi-wired). Dan kom ik op 16 per luidspreker en filter combinatie (losse terminals, 8 paren). Dus 16 paren, 32 terminals totaal.

Had inderdaad met Speakon gekund, maar zitten nu gaten in voor terminals :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » zo 17 sep 2017, 21:57

Hoe kom jij überhaupt op 5 sets per speaker? :-s

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 17 sep 2017, 22:35

5 drivers?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 17 sep 2017, 22:54

We praten langs elkaar heen over paren en aantallen :beer:

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » ma 18 sep 2017, 9:36

Haha, zoiets dacht ik al. Maar de woofers zijn allemaal of in serie of parallel, dus die kan ik allemaal op dezelfde terminals zetten. 3 paar per speaker dus :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 18 sep 2017, 21:06

Ok da's visueel nog te doen.

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » di 19 sep 2017, 12:48

Jep, en de gebogen zijkanten zullen oversteken aan de achterkant, dus ik denk dat je ze praktisch gezien niet zult zien :)

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » di 19 sep 2017, 22:17

Zo, vanavond de lege vlakjes loodbitumen nog opgevuld met restjes en de eerste stukken pritex geplakt. Daarna de eerste zijwand ingelijmd. Is niet helemaal zo makkelijk gegaan als ik hoopte, een en ander is natuurlijk best strak. In hindsight beter de volgorde voor -> boven -> zij -> onder -> achter kunnen aanhouden. Nou ja, hij zit er tussen en met voldoende lijm, dus zou mooi luchtdicht moeten zijn. Zal morgen nog wel eens wat naadjes dichtlijmen en schuren voor de zekerheid :)

Overmaatse randjes zijn wel af te frezen, maar had de kast iets mooier passend verwacht. Blijft toch passen en meten :(

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 sep 2017, 7:40

Keurig, die overstek is geen probleem toch? kopieer frees erlangs en gaan?

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 20 sep 2017, 9:36

Afbeelding

Terminals binnen. Eerste indruk is dat ze wel iets anders zijn: moer is 10mm ipv 8 bij de Dynavox. Afwerking lijkt minimaal slechter, maar de Dynavox terminals waren ook al niet echt heel mooi (gietnaadjes op het plastic en zo). Zal ze vanmiddag eens naast elkaar houden, misschien eens doormeten :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 sep 2017, 12:39

Oh die heb ik ook nog liggen, niks mis mee...

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » wo 20 sep 2017, 22:06

Net de Dynavox en Chinese terminals eens vergeleken. Afwerking is redelijk gelijk, zijn beiden niet zo netjes afgewerkt. Kleur van de Chinese variant is iets donkerder, en de schacht lijkt iets verder uitgehold. Daarnaast is het een 12mm moer tegen een 8 of 10mm moer op de Dynavox. Er zit wel een extra kunststof ringetje op de China variant :D In de foto's is Chinees links, Dynavox rechts. Gemeten impedantie is gelijk (0,002). Banaanstekker past net zo strak, en ook met een keer of vijf in en uit de terminal halen en ronddraaien laat de coating niet los. Dan is voor mij het prijsverschil van $3,65 per paar (inclusief verzenden) Chinese terminals en €9,36 per paar Dynavox (excl. verzenden) toch te groot :o

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast zijkant twee verlijmd:

Afbeelding

Afbeelding

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 20 sep 2017, 22:39

Mooi werk!
Ik neem aan dat je de weerstand gemeten hebt en niet de impedantie?

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » do 21 sep 2017, 7:42

Oh, ja, dat dus :D Waar de Omega bij staat :D
Laatst gewijzigd door Boemeltje op do 21 sep 2017, 9:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Henkjan » do 21 sep 2017, 9:02

doe die foto's ff uploaden, ik zie ze nu al niet meer

Boemeltje

Berichtdoor Boemeltje » do 21 sep 2017, 9:06

Henkjan schreef:doe die foto's ff uploaden, ik zie ze nu al niet meer

Bij mij doen ze het wel nog, naar is extern omdat ik iedere keer fouten krijg bij hier uploaden. Los daarvan ga ik niet alles lopen resizen voor ik een post maak, haalt mobiel het plezier er wel een beetje uit.

Zijn er posts wat ze nog wel zichtbaar zijn?

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”